וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיעו

סמדר ולטר

20.12.2005 / 5:31

סמדר ולטר מבהירה אחת ולתמיד למה מוצרי חלב שפג תוקפם, ככה בקטנה, טובים יותר לאפייה ונותנת מתכונים שיאהבו גם בננות רכות וכמעט שחורות

נורא מצחיקות אותי התגובות המזדעזעות לטור בנוסח "איך את אומרת להשתמש בגבינות מקולקלות? אני המום!" או "מוצרי חלב שפג תוקפם צריך לזרוק לפח! זה אוכל זה? עדיף כבר לאכול מהזבל!". חבר'ה, לא אמרתי לחכות 3 חודשים אחרי תאריך התפוגה או עד שהיוגורט יעלה עובש. מוצרי חלב שפג תוקפם לפני ימים ספורים הם לא מקולקלים ולהיפך, אז הם הכי טובים לאפייה. הסיבה היא שככל שמוצר חלב - למשל יוגורט, גבינה לבנה או קוטג'- ישן יותר (ושוב, לא בן חצי שנה, אלא כמה ימים לאחר שפג תוקפו) - הוא "יבש" יותר. הנוזלים נעלמים או שמצטברים כולם בחלקו העליון של הגביע וקל מאוד להיפטר מהם. מוצרי חלב "יבשים" יביאו למאפה יציב יותר ורטוב פחות, וזה מצוין. יכול להיות שיהיה להם קצת טעם חמצמץ, אבל אחרי האפייה זה לא יורגש. תאמינו לי.

בננות הן דוגמה נוספת למוצר שכדאי להשתמש בו כשהוא כבר לא במיטבו. כשהן רכות וכמעט שחורות הן הכי טובות לאפייה ועוגה שהוכנה עם בננות שעבר זמנן תהיה הרבה יותר רכה ועסיסית מאשר עוגה שהוכנה עם בננות טריות ומוצקות.

כל המתכונים היום מכילים מוצרי חלב - יוגורטים וגבינות, ובכולם אפשר ואף מומלץ להשתמש במוצרים שפג תוקפם. נסו ותראו שהשמיים לא ייפלו.

עוגת בננות וקמח שיפון

עוגה בריאה וטעימה, שנולדה יום אחד, כשנורא התחשק לי לאפות ובבית הייתה שמנת חמוצה שפג תוקפה, בננה אחת רכה והרבה קמח שיפון.
אין בעוגה קמח לבן וגם לא סוכר לבן, חוץ מאבקת סוכר לקישוט, ואפשר לוותר עליה. העוגה לא מאוד מתוקה, ואפשר לשדרג אותה עם תוספת שוקולד צ'יפס ו/או אגוזים.

חומרים:
50 גרם חמאה/מרגרינה בטעם חמאה
1 כוס סוכר חום- כהה, או בהיר, או חצי-חצי
2 ביצים
1 גביע שמנת חמוצה/יוגורט/אשל/גיל, אפשר אחרי שפג תוקפם
בננה אחת או שתיים, רכות מאוד וכמעט שחורות, מעוכות
1 כפית תמצית וניל
3 כוסות קמח שיפון
1 שקית אבקת אפיה
לא חובה: כחצי כוס שוקולד צ'יפס או אגוזים מכל סוג או שקדים, קצוצים

* תבנית מלבנית בינונית, בערך בגודל 24x28 ס"מ.

הכנה:
1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים את התבנית או מרפדים בנייר אפייה.

2. מקציפים יחד חמאה/מרגרינה וסוכר חום, כמה דקות, עד שכל החמאה/ מרגרינה נספגת בסוכר. מוסיפים ביצים, אחת-אחת, ומקציפים היטב אחרי כל הוספה.

3. מוסיפים תמצית וניל ושמנת חמוצה/יוגורט/אשל/גיל, ומקציפים עד שהתערובת אחידה ודלילה. מפסיקים את פעולת ההקצפה, מוסיפים את הבננות ומערבבים.

4. מנפים מעל קמח שיפון ואבקת אפייה ובוחשים היטב בכף עץ עד שמתקבלת עיסה כבדה ומאוד דביקה. אם רוצים להוסיף שוקולד צ'יפס/אגוזים/שקדים, זה הזמן. מוסיפים ומערבבים.

5. מעבירים את העיסה לתבנית - כדאי להיעזר במרית ו/או בידיים רטובות כי כאמור, העיסה מאוד דביקה. מיישרים את פני העיסה עד כמה שאפשר. מכניסים לתנור ואופים 20-25 דקות, או עד שהעוגה יציבה ושחומה, וקיסם המוחדר למרכזה יוצא יבש.

6. מצננים וחותכים לריבועים. אם רוצים, מפדרים את העוגה באבקת סוכר. שומרים בקופסה סגורה לאחר צינון מלא.

אצבעות שום

אחד המאפים האהובים עליי: בצק שמרים רך המכיל יוגורט ו/או שמנת חמוצה, וציפוי שום (מזכיר מאוד את אצבעות השום של סבארו).

חומרים:
לבצק:
750 גרם (5 כוסות ושליש) קמח רגיל
1/2 כף שמרים יבשים או כף וחצי שמרית (אני משתמשת ביבשים)
כף וחצי סוכר
2 גביעי שמנת חמוצה/יוגורט/אשל/גיל, אני מעדיפה גביע יוגורט וגביע שמנת חמוצה. אפשר אחרי שפג תוקפם
1/2 כף מלח
כ-3/4 כוס מים, רצוי קצת חמימים

לציפוי:
שמן זית לפי הצורך, או, אם בא לכם להתפרע, אז חמאה מומסת
המון שיני שום כתושות

הכנה:
1. שמים בקערה קמח, שמרים וסוכר. מערבבים. תוך לישה ביד או במיקסר מוסיפים את 2 גביעי השמנת חמוצה/יוגורט/אשל/גיל ואת המלח. מוסיפים בהדרגה את המים עד שמתקבל בצק דביק מעט, חלק ונעים. ייתכן שלא תשתמשו בכל כמות המים.

2. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומניחים להתפחה ראשונה במקום חמים, כשעה-שעה וחצי.

3. מחלקים את הבצק ל-2. כל חלק מרדדים על נייר אפייה למלבן בגודל 30X40 ס"מ בערך, בעובי ס"מ עד ס"מ וחצי.

4. בעזרת סכין או גלגלת פיצה חותכים כל עלה בצק לרוחבו, כך שמכל עלה בצק מתקבלים 2 מלבנים. כל חצי-מלבן חותכים לרצועות ברוחב 2-3 ס"מ. מברישים את הבצק בשמן זית (או בחמאה מומסת, אם התפרעתם) ומפזרים שיני שום. אם בא לכם להיות מחושבים, אז כל אצבע צריכה חצי שן עד שן שום.

5. מעבירים את הדפים ועליהם האצבעות המוכנות לתבניות ו/או לרשת של התנור. מחממים תנור ל-175 מעלות. בינתיים האצבעות תופחות קצת.

6. מכניסים לתנור, רצוי לשליש התחתון (מאמצע התנור ומטה), כדי שהשום לא יישרף. אופים כ-15 דקות, או עד שהאצבעות זהובות-שחומות ואפויות גם מבפנים (בודקים עם קיסם, אך רצוי לפתוח אחת ולבדוק). רצוי מאוד לאכול חם, אבל אפשר לצנן לגמרי ולשמור בכלי סגור במקרר עד שבוע. רצוי לחמם לפני ההגשה. אפשר גם להקפיא.

בואיקוס (לחמניות גבינה)

המאפה האולטימטיבי לניצול כל שאריות מוצרי החלב שפג תוקפם שיש לכם במקרר. יש להן המון גרסאות, זאת הגרסה שלי, והיא פתוחה להמון שינויים.

חומרים:
1 גביע (250 גרם) קוטג', או גבינה לבנה כלשהי, אפשר בטעמים, ואפשר אחרי שפג תוקפם
1 גביע שמנת חמוצה/יוגורט/אשל/גיל, אפשר אחרי שפג תוקפם
100 גרם גבינה בולגרית, או צפתית, או פטה- בקיצור, גבינה לבנה קשה, מפוררת, אפשר אחרי שפג תוקפה
100 גרם גבינה צהובה קשה מגוררת, אפשר מכל סוג, או שילוב של שאריות
100 גרם חמאה/מרגרינה בטעם חמאה, מומסת, לא חמה
1 ביצה
2.5 כוסות (350 גרם) קמח תופח או 2.5 כוסות קמח רגיל +2.5 כפיות אבקת אפיה
1/2 כפית מלח
תוספות אפשריות: אחד או יותר מהבאים: כ1/2 כוס עגבניות מיובשות קצוצות, זיתים, בצל מטוגן או יבש, רצועות פלפלים קלויים, גרעיני תירס (משומרים, או קפואים שהופשרו, או טריים שעברו בישול וסוננו), עשבי תיבול טריים קצוצים, 2-4 שיני שום כתושות. אפשר גם כף אבקת שום או כל תבלין יבש אחר.

לציפוי: לא חובה, אפשר אחד או יותר מהבאים: שומשום, קצח, שומשום שחור, בצל יבש, תבלינים יבשים, אגוזים מכל סוג קצוצים דק, גבינה צהובה מגוררת מכל סוג, אפשר שילוב של שאריות.

הכנה:
1. שמים בקערה קמח תופח או קמח +אבקת אפיה ומלח. מוסיפים חמאה/מרגרינה ומערבבים. מוסיפים את כל שאר החומרים ואת התוספת שבחרתם, אם רוצים, ומערבבים רק עד לקבלת בצק דביק מאוד.

2. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומכניסים למקרר לשעה לפחות, עד שעתיים-שלוש.

3. מחממים תנור ל-175 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.

4. מכינים קערה עם מים, ומעצבים בידיים רטובות 25-30 לחמניות עגולות. אם רוצים לצפות את הלחמניות, מכינים מראש קערה עם הציפוי וטובלים כל לחמנייה מצד אחד או משני הצדדים בציפוי. מסדרים במרווח על התבנית.

5. מכניסים לתנור ואופים 20-25 דקות, או עד שהלחמניות זהובות-שחומות ואפויות גם מבפנים (בודקים עם קיסם, אך רצוי לפתוח אחת ולבדוק). רצוי לאכול חם, אבל אפשר לצנן לגמרי ולשמור בכלי סגור במקרר עד שבוע. רצוי לחמם לפני ההגשה. אפשר גם להקפיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully