וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחמים עליכם

סמדר זורע-ברמק

29.12.2005 / 7:13

סמדר סוגרת שנה של לחמים ומאפים ומזמינה אתכם למסיבה חגיגית. הפעם אתם אופים את הלחם והיא מביאה תוספות טעימות וקלות להכנה של ירקות, גבינות ועשבי תיבול

הנה חלפה לה שנה. וואו, איך שהזמן רץ כשנהנים! כבר שנה שלמה אנחנו מבלים כאן כל יום חמישי ביחד. לשים, מתפיחים, אופים ו...אוכלים. הספקנו הרבה, לא?
החלטתי לחגוג את יום השנה ברוב עם אך באינטימיות הרגילה, בפאר והדר, אך בצניעות הראויה. כולכם מוזמנים למסיבה: הקוראים הנאמנים, המבקרים המזדמנים, שוחרי המתכונים, אוהדי הפתיחים, האופים המכורים, המפרגנים הקבועים, המלעיזים התורנים, הרוב הדומם וכל היתר.

להתנפל בנימוס

טוב, אבל מה עם כיבוד למסיבת סיום השנה שלנו? תגידו, מי אחראי כאן על חלוקת התפקידים? מי מכין מה? אני מבקשת הפעם לא להכין את הלחם!
הפתעתי אתכם, הא? הלחם, העוגות, התופינים, הרקיקים וכל דבר אפוי אחר - עליכם הפעם. אני את שלי עשיתי, ובא לי לנוח קצת. עכשיו תורכם. אני מתכוונת היום להסתלבט, לוקחת על עצמי להכין רק כמה דברים נלווים קלי הכנה, כל מיני דברים טעימים "על יד", שהולכים טוב עם הלחם שאתם הכנתם.
נעשה בר לחמים ענק, נחבר ביחד את כל השולחנות למזנון אחד ארוך-ארוך, נשים מפה חגיגית עם וולנים, ונערוך עליה את כל המאפים שתביאו.
לא יינשאו נאומים, כך שאפשר להתרכז בעיקר: לנשנש חופשי, להתנפל בנימוס, להרים כוסית, לשבוע, להותיר - ולעבור אחר כך לפינת הזולה לשתות תה צמחים.

במקרה הכינותי מראש

הבאתי כמה דברים שאני אוהבת, מתכונים בדוקים ומוכחים שעברו את המבחן באירועים רבים ותמיד התקבלו בהתלהבות. אלה לאו דווקא מאכלים חגיגיים, אלא תוספות שנחמד שיש גם סתם ככה במקרר, בלי קשר לשום אירוע. כי הרי גם בחולין מתחשק מדי פעם לשים משהו טעים על הלחם, לא רק חמאה. המכנה המשותף לכולם הוא שימוש בחומרים זמינים (בעיקר גבינות, ירקות ועשבי תיבול), השקעה מזערית בזמן, תמורה מלאה בטעם, הגשה צבעונית נאה ומצודדת - והכל בבחינת "במקרה הכינותי מראש", כמה נוח.

תודה לכולכם שבאתם, קראתם, אפיתם והגבתם. להתראות בטורים הבאים, בשנה הבאה.

גבינת עזים בשמן זית ואזוב (זעתר) טרי

אזוב מצוי הוא שיח מאוד ארומטי ולא מפונק, שקל לגדלו בגינה או באדנית. תמצאו אותו בכל משתלה, תמורת שקלים ספורים. אפשר להחליף אותו בעשבי תיבול אחרים, אבל זעתר עם גבינת עזים לדעתי זה הצירוף המושלם בה' הידיעה.

מרכיבים:
גליל גבינת עזים פרומעז או 200 גרם גבינת עיזים אחרת
כמה גבעולי אזוב מצוי (זעתר), שטופים ויבשים
כוס שמן זית באיכות טובה
1 כף גרגרי פלפל שחור שלמים

אופן הכנה:
מחממים מעט את השמן שיהיה פושר, אפשר במיקרוגל. מכניסים את הזעתר לשמן המחומם ומניחים להם להתקרר ביחד.

חותכים את הגבינה לפרוסות או לקוביות. מסדרים בצנצנת קטנה שכבת גבינות. מוציאים במזלג כמה עלי זעתר מהשמן ומניחים על הגבינה. מפזרים מספר גרגרי פלפל שחור. ממשיכים למלא את הצנצנת בגבינות, זעתר ופלפל מסודרים לסירוגין.

שופכים את השמן המתובל לצנצנת עד שהוא מכסה את תכולתה (אם השמן לא מספיק לכיסוי הגבינה - מוסיפים עוד מעט שמן מהבקבוק). מנערים קלות כדי להוציא בועות אוויר, סוגרים את המכסה ומניחים 24 שעות בטמפרטורת החדר.

מוכן לאכילה לאחר 24 שעות. הטעם משתבח ונהיה מרוכז יותר עם הזמן. הגבינה נשמרת מספר ימים בטמפרטורת החדר (אם היא מכוסה כולה בשמן ואם לא מוציאים בידיים). לשמירה ארוכה יותר מומלץ להכניס למקרר, ולהוציא לפני ההגשה, כדי לאפשר לשמן שהתגבש בקירור לחזור למצב נוזלי.
כשהגבינה נגמרת - לא לזרוק את השמן שנשאר, אפשר להשתמש בו לתיבול סלטים, או סתם כך - לניגוב עם פיתה טרייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קממבר ממולא בגבינת שמנת, פיסטוקים וגרעיני דלעת

(בהשראת קלאודיה רודן)
לא להאמין, איך כמה גרעינים יכולים לשדרג גבינה סטנדרטית לכדי מעדן גורמה. אפשר לגוון בגרעינים שונים, השילוב של פיסטוקים וגרעיני דלעת קלויים זוכה לאהדה קבועה.

מרכיבים:
2 קופסאות קממבר קטנות (125 גרם כל אחת)
200 גרם גבינת שמנת בטעם טבעי
50 גרם פיסטוקים קלופים לא קלויים
50 גרם גרעיני דלעת קלופים לא קלויים
כפית עלי טימין טרי קצוץ
פלפל גרוס לפי הטעם
2 גבעולי טימין, לקישוט

אופן הכנה:
קולים קלות את הפיסטוקים וגרעיני הדלעת במחבת יבשה, עד שגרעיני הדלעת יתחילו להשמיע קול פצפוץ (לא לקלות יותר מדי, כדי שלא יישרפו).

שומרים כמה גרעינים לקישוט וקוצצים את השאר במעבד מזון לפירורים די קטנים, אך לא לאבקה.

מוסיפים לגרעינים את הטימין הקצוץ ואת גבינת השמנת, מערבבים ומתבלים בפלפל.

חותכים את שני חריצי הקממבר לרוחבם לשני חלקים. מורחים על החלק התחתון רבע ממלית הגבינה עם הגרעינים, מכסים בחלק השני ומורחים עליו עוד רבע מלית. מתקבל "מגדל" עגול בעל 4 שכבות. מכינים כך גם את גבינת הקממבר השנייה. עוטפים היטב בניילון נצמד, ומאחסנים במקרר עד להגשה. יכול להישמר כשבוע-עשרה ימים.

מוציאים את הגבינה מהמקרר כחצי שעה לפני ההגשה, מניחים על צלחת, ומקשטים בגרעינים השלמים שנשארו ובגבעולי הטימין.

מגדל גבינת עזים טרי קולור

גבינת עזים מתובלת ב-3 סוגי ממרחים פיקנטיים. ממרח ייצוגי ויפה, וגם טעים להבהיל. אפשר להשתמש בממרחים מוכנים קנויים. אני מכינה גם את הממרחים בעצמי, כך אני יכולה לשלוט על עדינות טעמם (בקנויים יש בדרך כלל המון שום, שאני לא אוהבת).

מרכיבים:
1 גליל גבינת עזים (200 גרם) בטמפרטורת החדר
25 גרם חמאה מרוככת
2-3 כפות גבינת שמנת בטעם טבעי, או גבינה לבנה רכה
1 כפית טפנד או ממרח זיתים
1 כפית ממרח עגבניות מיובשות
1 כפית ממרח פסטו

אופן הכנה:
מועכים במזלג ביחד את גבינת העזים עם החמאה, מוסיפים את גבינת השמנת ומערבבים לממרח אחיד.

מרפדים קופסה קטנה בעלת מכסה בניילון נצמד כך ששוליו יעברו את קצה הקופסא (אפשר להשתמש בקופסא של גבינה שרוקנה ונוקתה). מניחים בתוכה על הניילון שכבה בגובה 1 ס"מ של תערובת הגבינה ומיישרים אותה. מורחים מעליה שכבה דקה של טפנד. מניחים עליה עוד שכבת גבינה בגובה 1 ס"מ ומיישרים. מורחים עליה שכבה דקה של ממרח עגבניות מיובשות, מניחים עליה עוד שכבת גבינה ומיישרים. מורחים עליה שכבה דקה של ממרח פסטו ומסיימים בשכבה נוספת של גבינה.

מקפלים את שולי הניילון על הגבינה, סוגרים מעליו את המכסה ומאחסנים במקרר 4 שעות לפחות (עד כמה ימים), להתגבשות.

להגשה, פותחים את הניילון, הופכים את הקופסה על צלחת ומקלפים ממנה בעדינות את הניילון הנצמד.

פלפלים קלויים בשמן זית

שום בשורה אין כאן, רק טעם נקי של הנאה צרופה. אוכלים את הפלפלים כמו שהם עם לחם, או מכינים מהם מטעמים (ראו להלן), ואחר כך טובלים את הלחם בשמן שנשאר ובתוכו כל הטעם ה"פלפלי". יאמי.

מרכיבים:
4 פלפלים אדומים גדולים
1 כף גרגרי פלפל שחור שלמים
מעט מלח גס
שמן זית באיכות טובה

אופן ההכנה:
קולים את הפלפלים על אש הכיריים, מסובבים עד שקליפתם משחירה כולה. בעודם חמים, מכניסים אותם לשקית ניילון, סוגרים אותה ונותנים להם "להזיע" בתוכה.

לאחר הקירור, מקלפים את הקליפה השחורה (לא מומלץ מתחת למים זורמים, כי זה מפחית את הטעם הקלוי), חותכים לרצועות ומרחיקים את הליבה והגרעינים. מסדרים שכבת פלפלים מנוקים בכלי בעל מכסה, עליה מפזרים מעט גרגרי פלפל שחור וזורים קצת מלח גס, ושוב שכבת פלפלים, מלח ופלפל, וכך הלאה עד שנגמרים הפלפלים. מכסים את הכל בשמן זית, סוגרים את הכלי ומשהים 24 שעות במקרר (עד כמה שבועות). מביאים לטמפרטורת החדר לפני ההגשה, כך שהשמן שהתגבש במקרר יחזור למצב נוזלי.

ואם כבר ממילא הכינותם מראש פלפלים קלויים, הנה משהו נאה להכין מהם:

טרין גבינה עם פלפלים ועגבניות מיובשות

מרכיבים:
3 פלפלים אדומים (אפשר מצבעים שונים) קלויים, חתוכים לרצועות ארוכות
1 גליל גבינת עזים פרומעז (200 גרם)
200 גרם גבינת פטה
70 גרם חמאה רכה
כמה עגבניות מיובשות, או זיתים מגולענים

אופן הכנה:
מפוררים, מועכים ומערבבים את הגבינות והחמאה ביחד לממרח אחיד.

הרכבה: מרפדים 3 צלוחיות קטנות בניילון נצמד. משאירים את הקצוות שלו רפויים מהצדדים.
מסדרים את רצועות הפלפלים הקלויים על הניילון כמו פרח במרכז הצלוחית, כשקצותיהם נשמטים מעבר לדפנות.

שמים על הפלפלים 2 כפות מתערובת הגבינות ומפזרים מעליה כמה עגבניות מיובשות, או זיתים. מכסים בשכבה נוספת של תערובת הגבינות. מקפלים את קצות הפלפלים מעל לגבינה, ומכסים הכל בשוליו של הניילון הנצמד. מהדקים היטב ושומרים במקרר 24 שעות עד להגשה.

להגשה, הופכים על צלחת, ומקלפים את הניילון הנצמד.

* כפי שאתם רואים, אני מאוד אוהבת גבינת עזים. בכל המתכונים ניתן לשנות את סוג הגבינה לאחרת, להשתמש בירקות אחרים (כמו חצילים קלויים או מטוגנים, למשל), בעשבי תיבול ובגרעינים שונים. הכל לפי הטעם, לפי מה שיש בבית, ובהתאם לרוח היצירתיות השורה עליכם.

כשהכל מוכן והשולחן ערוך - תקראו לי. יאללה ביי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully