וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשולש הנצחי

סמדר זורע-ברמק

9.3.2006 / 8:00

סמדר מנסה להפיג את השיממון האפייתי של חג הפורים עם משולשי פרג עדכניים שדורשים דמיון ותרגולת. אוזניהמן קצת אחרות

משנכנס אדר מרבין בעוגות ובעוגיות. גם מי ש"דחף העוגיות" שלו רדום רוב ימות השנה, מתעורר פתאום לפעולה, למשמע צירוף המילים הפורימי: "משלוח מנות". אי אפשר לפספס את החג הקרב, ולו רק בשל תנופת האפייה המוגברת שתוקפת את כולנו, והופכת גם את המטבח הצנוע ביותר לפס יצור תעשייתי בזעיר אנפין.

אז איזה אוזני-המן אתם מכינים? מבצק פריך? שמרים? מלית פרג? מלית אגוזים? שוקולד? תמרים? ואיך אתם אוהבים את האוזנהמן שלכם? עם הרבה בצק ומעט מלית? עם הרבה מלית ומעט בצק? ומה יחסכם אל הפרג, סמל החג הנצחי - מתים עליו? מתים ממנו? טעים בטירוף, אבל שונאים את השחורים בין השיניים...?
זה לא בוחן אמריקאי, תרגישו חופשי לענות שכל התשובות נכונות.

אוזני ההמן הן כנראה בלתי נמנעות, וככל שנשלים עם זה מהר יותר יהיה לנו זמן רב יותר להכין אותן. מסתבר שפורים הוא לא פורים כהלכתו בלי אוזניים, ומשלוח מנות הוא לא משלוחה ראויה, בהיעדרן. עוד בימי הגן סיגלנו לנו את התנועה המסוימת הזו באצבעות, ההופכת עיגול של בצק למשולש ממולא, בדוגמת אוזניו של הצורר האגגי הזכור לשמצה. קווץ' קטן אחד לסגירה, ועוד קווצ'צ'יק להידוק, ועוד קיווצ'וץ' לסיום - וזהו! ככה יעשה לאוזן אשר חפצנו ביקרה.

אבל מכיוון שעברו כבר שנים רבות מאז שהיינו ילדים וקצת מיצינו את הצורה המשולשת הרשמית - נרשה לעצמנו בחג הזה טוויסט קטן. בואו נאלתר על המוטיב החוזר המסורתי, ונכין אוזני המן קצת אחרת. אם ההגדרה של אוזני המן היא "מאפה מתוק וממולא פרג בצורת משולש" - אז כן, זה עונה על ההגדרה הזו. ובינינו, האוזניים האלה דומות לאפרכסות רשעים, הרבה יותר מאשר הדגם המקורי השגרתי.

אם כן, עם קצת דמיון ותרגולת, גם תבנית אינגלישקייק חד-פעמית מאלומיניום יכולה להפוך למשולשת, וגם גלילת שמרים-פרג מבצק שמרים-פריך עשיר - יכולה להפוך לתואם אוזן-המן עדכני.

את הוראות ההכנה אפשר לקרוא ברפרוף, מספיק לעיין בתמונות השלבים. קדימה - קטן עליכם. חג פרג שמח.

אוזני המן קצת אחרת

חומרים לכ-80 משולשים:

לבצק:
4 כוסות קמח (560 גרם)
¼ כפית מלח
½ כוס סוכר (100 גרם)
2 כפיות שמרים יבשים
½ כוס שמנת מתוקה (125 מ"ל)
2 ביצים טרופות
200 גרם חמאה רכה

למלית פרג:
200 גרם פרג טחון
1 כוס סוכר
¾ כוס חלב
3 כפות דבש
1 כפית קינמון
קליפה מגוררת מלימון אחד

אופן ההכנה:
1. מנפים את הקמח לקערת המיקסר. מוסיפים את המלח, הסוכר והשמרים היבשים ומערבבים. מוסיפים את השמנת והביצים ומערבבים במיקסר בקרס הלישה במהירות איטית.

2. מוסיפים בהדרגה את החמאה, כ-20 גרם בכל הוספה, וממשיכים ללוש במהירות איטית במשך כ-7 דקות, עד שנוצר בצק רך שנפרד מדפנות הקערה. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומשהים בטמפרטורת החדר, כשעה. הבצק לא אמור להכפיל את נפחו מפני שהוא מכיל כמות גדולה של שומן וסוכר, אך הוא ייעשה רך ונוח לעיבוד.

3. מכינים את המלית: שמים בסיר בינוני את הפרג, הסוכר, החלב והדבש ומבשלים על אש נמוכה כ-10 דקות לאחר רתיחה, תוך ערבוב מדי פעם. מסירים מהאש, מוסיפים את הקינמון וקליפת הלימון ומצננים עד שהמלית התגבשה והיא קרה לגמרי.

4. מכינים תבניות משולשות מ-5 תבניות אינגלישקייק חד-פעמיות, באופן זה (עיינו בתמונות הנלוות): במספריים, גוזרים בתבנית 4 חתכים בפינות, כך שהדפנות יוכלו להיפרד זו מזו. מיישרים באצבעות את שולי התבנית המכופפים (בזהירות, המקומות החתוכים חדים מאוד!), כך שמתקבלת פריסה שטוחה של התבנית. מקפלים את הדופן הצרה באמצעה למשולש, כך שהיא תוכל לסגור מהצד את התבנית המשולשת כמו מכסה (ראו בהמשך).

5. מכינים את הגלילות: מחלקים את הבצק ל-5 חלקים שווים. מרדדים מכל חלק עלה מלבני דק בגודל 30X16 ס"מ.

6. מורחים בכף חמישית ממלית הפרג המקוררת על העלה, משאירים שוליים של ½ 1 ס"מ בצק לא מרוח בשוליים הימניים, השמאליים, והרחוקים.

7. מקפלים את שולי הבצק הלא מרוחים מימין ומשמאל על הפרג, ומגלגלים בעדינות את העלה לגלילה הדוקה.

8. מניחים את הגלילה על תחתית התבנית הגזורה, כאשר צד הסגירה שלה כלפי מטה.

9. מצמידים את דפנות התבנית הארוכות זו לזו מעל לגלילה, בצורת מנסרה משולשת (בדומה לעטיפת טובלרון) וסוגרים את הקצוות בשדכן של סיכות (כן!). מרימים גם את שתי הדפנות הקטנות שבצד התבנית, ומהדקים אותן היטב לסגירה.

10. מכינים כך את כל שאר הגלילות. מניחים את התבניות הסגורות שבתוכן הגלילות הממולאות על תבנית שטוחה, ומשהים כ-45 דקות.

11. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני 180°, כ-35-40 דקות.

12. מוציאים את התבניות מהתנור ופותחים בזהירות את הדפנות התפורות בסיכות, כך שהאדים ישתחררו מהגלילות האפויות תוך כדי צינון.

13. לאחר שהגלילות התקררו לגמרי - פורסים בסכין חדה מאוד לפרוסות בעובי כ-1 ס"מ. מתקבלות עוגיות משולשות עם דוגמה ספיראלית של פרג. העוגיות נשמרות יפה מספר ימים בכלי אטום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully