וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעבור חופן אגוזים

יעל דרור

8.6.2006 / 4:00

הספר "אכלו לפי הגנטיקה שלכם" מתאים את הדיאטה לנטייה הגנטית שלכם ומציע תכנית עבודה אישית. גודל כף היד, למשל, קובע את הכמות שרצוי לאכול

מדוע דיאטה מהעיתון, מהאינטרנט או כזו שחברה סיפרה לנו עליה לא עובדת בשבילנו? למה אנחנו לא תמיד מצליחים להתמיד בדיאטה שעשתה נפלאות לחברים שלנו? הסיבה היא שדיאטה שאינה מותאמת במיוחד עבורנו לא תתאים לנו, ולכן סיכויי ההצלחה שלה קטנים.

את הבעיה הזו מנסות לפתור מחברות הספר "אכלו לפי הגנטיקה שלכם", ד"ר סוזן מיצ'ל וד"ר קטרין כריסטי, שתיהן דיאטניות מוסמכות וחברות בהתאחדות הדיאטנים האמריקאית. הן מנסות למצוא את המכנה המשותף לכל אחד ואחת וליצור עבורו את הדיאטה המתאימה ביותר.

שמו של הספר הוא אמנם "איכלו לפי הגנטיקה שלכם", אך למרות הכבוד הרב שניתן בשנים האחרונות לפיענוח הגנום האנושי, אין עדין אפשרות לאכול לפי רצפי ה-DNA שלנו בכזו קלות. מה שכן, מחברות הספר מנסות להתאים שישה סוגי דיאטה לפי מאפיינים התנהגותיים ורגשיים, שמשפיעים על הרגלי האכילה שלנו והן לוקחות בחשבון גם מחלות שהתפתחו או עלולות להתפתח.

כיצד מתאימים דיאטה?

מכיוון שעדין לא ניתן לקבוע את הדיאטה ישירות לפי ה-DNA נעזרים ב"פנוטים" הביטוי של הגנים באופן גופני. המחברות פונות אל הקורא ומבקשות ממנו לענות על שאלון שיסייע לו להבין מהו הפנוטיפ שלו, כדי להגדירו כאחד מ-6 טיפוסים-פנוטיפים שונים (A-E). השאלון מתבסס על הרגלי אכילה והתנהגות וגם מתייחס למחלות והתנהגויות בני משפחה קרובים.

ההנחה של המחברות היא שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ" וכך מאפיינים של בני משפחה קרובים יכולים להצביע על הקוד הגנטי שלך. לכל פנוטיפ מורכב תפריט שונה עם המלצות ספציפיות לסוגי מאכלים, איתור מאכלים בעייתיים, נקודות חולשה ומתכונים לדוגמה. בנוסף לכך, ניתנות הנחיות התנהגותיות שיסייעו להצלחת השינוי בהרגלי האכילה: ניהול יומן אכילה, אימוץ זרזים חיוביים לירידה במשקל, מעבר לאורח חיים פעיל יותר ועוד.

עקרונות הדיאטה הגנטית

* גודל המנה- הכמויות שאוכלים אינן נמדדות על פי שקילה או מדידה, אלא מוגדרות לפי גדול כף היד של כל אחד (על פי גודל היד, אגרוף ואגודל). בדרך זו כל אחד מודד את הכמות המתאימה עבורו בהתאם לנתוני גופו.

* תפריטים מגוונים- לכל פנוטיפ יש מספר תפריטים המבוססים על קבוצות המזון ומוגדרים באופן מדויק לפי מידות המדידה של כף היד האישית.

* מתכונים בהתאמה לפנוטיפ- הספר כולל מתכונים קלים להכנה לכל פנוטיפ. בנוסף לכך יש המלצות על מזונות שכדי להחזיק במזווה.

* התחלה במסלול המהיר- הספר בא לתת דיאטה מאוזנת הכוללת את כל אבות המזון ולכוון לאורך חיים בריא, ולכן הוא כולל בתפריט גם מזונות "אסורים" כמו ממתקים, חטיפים ואלכוהול. כדי לראות תוצאות מהירות בתחילת הדיאטה, ניתן מסלול המוגדר כ- "שבועיים במסלול המהיר" בו ניתנות הנחיות איך לצמצם במזונות הללו בצורה מאוזנת שלא תגרום לשבירת הדיאטה, אך תאפשר קצב ירידה מהיר יותר במשקל.

* הסברים מפורטים וברורים- המחברות מביאות הסברים בהירים ומובנים על נושאים בריאותיים (למשל סוגי הכולסטרול, מחלות לב, לחץ דם ועוד) והתנהגותיים (השפעת מצב הרוח על האכילה) במטרה לתת לקורא את כל הידע והכלים להצליח בדיאטה מתוך הבנת המנגנונים ונקודת החולשה שלו.

* כלים חשובים- הספר נחתם בפרק שלם המספק מידע שימושי, למשל, איך לבחור חטיפי גרנולה, רשימת מזונות עתירי סיבים, תכולת קפאין במזון, תכולת כספית בדגי ים ואף בוחן דיכאון.

לא כל המלצה היא תורה מסיני

* המלצות על תוספי תזונה - בסוף כל פנוטיפ ישנן המלצות על צריכה של תוספי מזון. חלק מההנחיות אינן מתאימות באופן גורף לכלל האוכלוסייה וישנם תוספים שנויים במחלוקת. לא מומלץ לאמץ את ההמלצות של תוספי המזון ללא התייעצות קודמת עם דיאטן קליני או הרופא המטפל.

* קביעת הדיאטה באופן אישי - לא תמיד ניתן לקבוע באופן חד משמעי את הפנוטיפ על סמך השאלון אך המחברות מנסות לסייע ולהפנות את הקורא לדיאטה אחת שתתאים ביותר. מכאן שעדיין עלולים להיות מצבים בהם הדיאטה לא תתאים בצורה הטובה ביותר לקורא ועלולים להיות אי דיוקים שיש לשים לב אליהם.

* המלצות לקפאין- כמות הקפאין המוצעת על ידי המחברות קצת גבוהה בהשוואה לחלק מהפנוטיפים בהשוואה לכמויות המומלצות כיום מבחינה בריאותית ולכן יש להתייחס להמלצות בזהירות.

* שתייה קלה- משקאות מתוקים ניתנים בכמות קצת גבוהה במסגרת התפריטים. כיום מדברים על הגבלת השתייה המתוקה בצורה חדה בשל היותה אחד המגורמים המרכזיים המסייעים להשמנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אז למי מתאים הספר?

הספר מנסה לתת פתרון לאנשים המחפשים דיאטה בריאה ומאוזנת המתאימה לבעיותיהם הרפואיות או ההתנהגותיות. כמעט כל אחד יכול למצוא את הטיפוס המתאים עבורו ולהתחיל יחסית בקלות לפעול בהתאם להנחיות והתפריטים. למרות היכולת של הספר לכוון ולסייע בבחירת הדיאטה המתאימה לכל אחד, הוא עדיין לא מהווה תחליף מושלם לייעוץ אישי עם דיאטן קליני. בכל זאת,הספר הוא בהחלט נקודת התחלה טובה לשינוי הרגלי אכילה לא טובים ואימוץ כיוון חשיבה בריא יותר.

"אכלו לפי הגנטיקה שלכם", הוצאת "פן, ידיעות אחרונות", ד"ר סוזן מיצ'ל וד"ר קטרין כריסטי. מאנגלית: שרונה גורי מחיר- 88 ש"ח.

___________________________________________________________
* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת
סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully