וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבעים של הבריאות

יעל דרור

8.6.2006 / 9:00

בקיץ כולנו אוכלים פחות מבושל ויותר טרי וקר. זה זמן מצוין להיזכר בחשיבות של אכילת ירקות ופירות ב-5 צבעים

איך יודעים שאוכלים בריא? איך יודעים שמספקים לגוף את כל הויטמינים והמינרלים החיוניים? פשוט מאד סופרים צבעים! הטבע הוא אחד הדברים הכי חכמים, שעוזר לנו לזכור מה גופנו צריך. כל צבע של ירק או פרי מכיל יתרונות תזונתיים שונים וקל מאוד לדעת למה אנו זקוקים לפי שילוב כל הצבעים.

אדום

יתרונות תזונתיים
הצבע האדום נובע מנוכחות של קבוצה של חומרים הנקראים "קרטנואידים" שאליהם שייך ויטמין A או הנגזרת שלו הבטא-קרוטאן. הקרטנואידים חשובים להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ, עיוורון וסוגים מסוימים של סרטן. הם עשויים להאט תהליכי הזדקנות ולשפר את תפקודי הריאות. בנוסף לכך, הם מכילים נוגד חמצון רב עוצמה "הליקפין" ופיטוכימיקלים חיוניים נוספים כמו ה"אנתוציאניים". חשוב לדעת כי דווקא הליקופן זמין יותר לספיגה בגופנו לאחר שעבר חיתוך או כתישה ועבר חימום. כלומר, לפעמים היתרונות התזונתיים באים דווקא לאחר בישול ואפייה ולא בצורה הטרייה.

דוגמאות
עגבנייה, אבטיח, תות שדה, צנון וצנונית, פלפל אדום וגם פלפל אדום חריף.

צהוב/כתום

יתרונות תזונתיים
הירקות והפירות הצהובים-כתומים הם קרובי משפחה של ה"אדומים". גם בהם יש קרטנואידים ואף את הכימיקל לוטאין שהוא פיגמנט צהוב-כתום ממשפחת הקרטנואידים. כאמור לקרטנואידים יש יתרונות בריאותיים רבים וחשובים וחשוב לשלב אותם בתפריט היומי. גם בקבוצה זו צריך לזכור כי חימום של הירק יכול לעלות ב- 20%-30% את זמינות הספיגה של ויטמין A בגוף.

דוגמאות
גזר, בטטה, דלעת, דלורית, מלון כתום, תירס, פלפל כתום וצהוב, שעועית צהובה, קישוא צהוב.

ירוק

יתרונות תזונתיים
הירוקים כוללים קבוצה גדולה של ירקות ויש שאומרים ש"ירוק הוא צבע החיים, צבע של חדש וטרי". הצמיחה וההתחדשות של הטבע מתחילה כמעט תמיד בצבע ירוק של לבלוב וצמיחה. הצבע הירוק נובע מנוכחות כלורופיל ופיגמנט הלוטאין שליכולים לסייע לשמור על בריאות העיניים. בירוקים נכללים גם ירקות רבים ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי וכרוב שמייחסים להם תכונות המגנות מפני סוגים שונים של סרטן. במסגרת משפחת הירוקים אל תשכחו גם את עשבי התיבול המעניקים ניחוח וארומה לכל המאכלים אליהם הם מתווספים.

דוגמאות
חסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, כרוב, ברוקולי, ארטישוק, כרוב ניצנים, עירית, בצל ירוק, שעועית ירוקה, פלפל ירוק ופלפל חריף ירוק, בזיליקום, נענע, רוזמרין ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לבן

יתרונות תזונתיים
יש האומרים כי לבן הוא צבע של ניקיון, צבע טהור ובעולם הירקות, שייכים אליו ירקות חשובים מאד שמייחסים להם תכונות ריפוי רבות ברפואה העממית ואף ברפואה הקונבנציונלית. למשל הבצל הלבן המכיל תרכובות גופרית הנחשבות לתרופה חזקה מאד לטיפול בסוגים שונים של סרטן, דילול הדם ומניעת מחלות לב. דוגמה נוספת הוא השום שמשמש לא רק כנגד "עין רעה". השום נחשב ל"מלך הבריאות של כלי הדם והלב". מחקרים הראו כי צריכה קבוע של שום מורידה את הכולסטרול הרע (LDL). לשום גם מייחסים תכונת הגנה על הגוף כמו "אנטיביוטיקה טבעית" המגינה מפני הצטננות ואף פעולה כנגד חיידקים עמידים במיוחד. גם תפוח האדמה שייך לקבוצה זו וחוץ מתכולת העמילן הגבוהה שבו, הוא מכיל גם ויטמינים ומינרלים חיוניים ונחשב ל"פצצת- אשלגן" (בדומה לבננה) וויטמינים מקבוצה B.

דוגמאות נוספות
כרישה, כרובית, קולרבי, לפת, ארטישוק ירושלמי, גזר לבן, חזרת, זנגוויל, פטריות, שורש סלרי.

סגול

יתרונות תזונתיים
אולי ברגע הראשון נראה לנו שאין בטבע צבע סגול, אך במבט שני נגלה סביבנו מגוון צבעים וגווני סגול. הירקות והפירות הסגולים מכילים אנתוציאנינים שהם הפיגמנט הסגול-אדום השייכים למשפחת הפלבנואידים. הם פועלים כנוגדי חמצון חזקים מגנים על המוח ומונעים טרשת עורקים וסיבוכי הסוכרת. יש הטענים כי הם גם חשובים להפחתת אלרגיות ודלקות בכלי הדם.

דוגמאות
כרוב סגול, חציל, בצל סגול, חסה סגולה, גזר סגול, ארטישוק סגול, סלק, תפוח אדמה סגול.

הערה:
לכל "המתחמנים" והמחפשים קיצורי דרך, שימו לב: תפוח אדום, תפוח ירוק ותפוח צהוב זה אותו הדבר מבחינת היתרונות התזונתיים גם בננה צהובה או בננה ירוקה לא סופרים כשני פרטים. שימו לב שלא לקצץ בויטמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully