וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעיסת הרגעה

סמדר זורע-ברמק

3.8.2006 / 7:32

לתקופה של חששות ואולי ניתוק מהבית, מתאימה במיוחד אפייה בסיסית ומנחמת. מתכון ללחם תפוחי אדמה ועירית ריחני, שיתאים למשלוח למילואימניק היגע

מזמן לא כתבתי על אפייה. קצת יצאתי מהמוד הזה מכל מיני סיבות. נראה שזה בדיוק הרגע המתאים לטמון ידיים בבצק. וכדי שלא נחטא חלילה במקוריות יתר או בחדשנות בכל-מחיר, הבה נאפה שוב לחם. כי אין כמוהו לנחמה ולקירוב הלבבות. אין כמו אפיית לחם להעברה מרגיעה של הזמן במעין ריפוי בעיסוק. הפחמימה המרגיעה היא אחד הסמלים החזקים שנותרו ליומיומיות שפויה ומבורכת.

לא הזמן ליצירות גרנדיוזיות

זה לא הזמן לאפייה רבת שלבים, כי לך תדע מה תלד שעה.
זה לא הזמן להשקעה רגשית בבצק, כי יש מספיק על הראש ועל הלב בימים טרופים אלה. כשהלב צמא לחיי שגרה הנעים סביב הדברים הקבועים הפשוטים והיציבים, אין זה הולם לטרוח על יצירות גרנדיוזיות.

הקמח ותפוחי האדמה הם חומרי הגלם הכי בלתי מתחכמים שיש. מצירוף שלהם נאפה לחם עסיסי וריחני עם תפוחי אדמה ועירית. רך מבפנים, פריך מבחוץ, בעל כושר תפיחה מהמם ועם טעם ביתי שאפשר לשחק איתו. בדיוק מה שנחוץ כדי לחזק את התקווה לימים שקטים יותר.

לחם תפוחי אדמה ועירית

מרכיבים ל-2 כיכרות גדולות:
3 תפוחי אדמה (250 גרם מחית תפוחי אדמה)
מים לבישול
5-6 כוסות קמח לחם לבן
1 כף מלח
4 כפיות שמרים יבשים (30 גרם שמרים טריים)
2 כפות סוכר
50 גרם חמאה רכה
1 כוס מים פושרים (+ ½ כוס מי בישול תפוחי האדמה פושרים)
2 כפות עירית קצוצה

מעט קמח לקימוח

אופן הכנה:
1. מקלפים את תפוחי האדמה, שמים אותם בסיר ומכסים במים. מבשלים כחצי שעה לאחר רתיחה, עד להתרככות. מוציאים את תפוחי האדמה למסננת ומצננים אותם תוך ניקוז המים. שומרים כחצי כוס ממי הבישול ומצננים אותם עד שיהיו פושרים. מועכים את תפוחי האדמה למחית ומודדים מהם כוס אחת (250 גרם).

2. מנפים 5 כוסות מהקמח לקערה, מוסיפים את המלח ומערבבים כך שיתפזר בקמח באופן אחיד.
מוסיפים לקערה את השמרים היבשים והסוכר ומערבבים עם הקמח. (אם משתמשים בשמרים טריים - ממיסים אותם במים, ואז מוסיפים לשאר החומרים ויוצרים בצק).

3. יוצרים גומה בקמח ומוסיפים אליה את החמאה, העירית, המים, מחית תפוחי האדמה ומי בישול תפוחי האדמה. מערבבים עד שכל החומרים מתאחדים לבצק. (אפשר ללוש במיקסר, בקרס לישה, במהירות איטית).

4. לשים את הבצק שנוצר על משטח מקומח קלות כ-10 דקות, עד שיהיה רך וגמיש מאוד. אם הבצק דביק מדי ללישה נוחה - מוסיפים עוד מהקמח, לפי הצורך.

5. מגלגלים את הבצק בקערה משומנת, מכסים בניילון נצמד ומשהים לתפיחה עד הכפלת הנפח, כשעה-שעה וחצי.

6. לשים מעט את הבצק להוצאת האוויר, מחלקים אותו ל-2 חלקים שווים ומעצבים מכל חלק כיכר אובאלית. מגלגלים את הכיכרות בקמח ומניחים אותן בתבנית שטוחה מרופדת בנייר אפייה. מכסים בניילון או במגבת ומשהים לתפיחה עד הכפלת הנפח, כ-45-60 דקות.

7. בסכין חדה מאוד, חורצים מספר חריצים אלכסוניים בראש כל כיכר ומכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש לחום גבוה 200°, עם אדים ב-10 הדקות הראשונות לאפייה.

8. אופים כ-45 דקות, עד שהכיכרות משחימות והקרום שלהן נוקשה למגע.

9. מוציאים את הכיכרות מהתנור ומניחים אותן לצינון על רשת.

גיוון: אפשר להחליף את העירית בבצל ירוק או בעשבי תיבול אחרים, כמו רוזמרין טרי, אורגנו או מרווה, או להשמיט את עשבי התיבול ולהוסיף לבצק כף זרעוני קימל שלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully