נושאים חמים

לבנה עם זעתר בהפסקה

במקום להגיד שוב שברזל וויטמין B12 תורמים לזיכרון, מפתיעה דיאטנית הבית עם חדשות מחזית המחקר שקושרות למשל בין, זעתר ומיץ תפוחים לשיפור הזיכרון

כמו תמיד שנת הלימודים המתקרבת תהיה עמוסה בשיעורים ומבחנים ואם שנה שעברה הזכרנו לכם למה חשוב שתרגילו את הילדים שלכם לאכול ארוחת בוקר מסודרת, הפעם אנחנו רוצים לשים דגש על שלושה מאכלים שאולי לא ידעתם שתורמים לשיפור הזיכרון: מיץ תפוחים, קפה וזעתר.

מה בדיוק טיב הקשר בין מה שאנחנו אוכלים ויכולות הזיכרון? נהוג לחשוב שרצוי לא לאכול יותר מדי לפני מבחן כדי לא להיות עייפים וכבדים במהלכו, אך מחקרים מדעיים הוכיחו שיש רכיבי מזון שמסוגלים לשפר את יכולת הזיכרון שלנו וחלקם אפילו מפתיעים ויכולים לתרום לאכילה בריאה ומאוזנת.

מיץ תפוחים

פירות הן חלק מהמזונות החשובים והבריאים בתפריט היומי. לא רק לפרי עצמו יש יתרונות בריאותיים, אלא גם למיץ המופק ממנו. מחקר שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס מצא כי מיץ תפוחים שניתן באופן קבוע לעכברים לפני שעברו מבחני זיכרון, הביא באופן מובהק לתוצאות טובות יותר. החוקרים גילו שהשיפור בתוצאות חל בגלל עלייה במסרים העצביים המוחיים אצל העכברים ששתו מיץ. ההנחה היא שהתפקוד המוחי של העכברים השתפר וכך גם יכולת הזיכרון שלהם. מחקרים מניחים, כי יכול מאד להיות שבעתיד יוכלו תפוחים ומיץ התפוחים לשמש אפילו פתרון טוב לבעיות זיכרון הנובעות ממלחת האלצהיימר.

זעתר

הזעתר הוא לא רק תבלין מנצח שהולך טוב עם לבנה, פיתות ושמן זית. לפי הרפואה העממית, לאזוב המצוי מיוחסות תכונות של שיפור הזיכרון והצלחה בלימודים. בקרב הדרוזים בגליל קיימים סיפורים על הצלחה בלימודים של בני העדה שצורכים באופן קבוע זעתר במזונם. יכול להיות שסיבה נוספת המקנה לזעתר השפעה על הזיכרון היא תערובת הצמחים הנמצאת בתבלין הזעתר המוכר לכולנו. בפועל, תבלים הזעתר הנמכר בחנויות מכיל לא רק את האזוב המצוי אלא צמחים נוספים וביניהם קורנית, שגם לה מייחסים ברפואה העממית תכונות משמעותיות של חיזוק הזיכרון. כנראה שהשילוב המנצח מבחינת הטעם בתבלין הזעתר נחשב גם לשילוב מצוין עבור הזיכרון.

קפה

כולם יודעים כי שתיית קפה מסייעת בהעלאת רמת העירנות של הגוף - מדד חשוב בפני עצמו בלימודים שנמשכים לתוך השעות הקטנות. המעניין הוא שלא כולם יודעים כי מחקרים הראו כי לשתיית קפה יכולה להיות גם השפעה מסוימת על הזיכרון. המחקר שבדק את הנושא מתייחס לשיפור הזיכרון בטווח הקצר וזה יכול לעזור בהקשר ללימודים לקראת מבחן בו יש צורך בהעלאת מידת העירנות ויכולת הקליטה של חומר חדש.

בכל מקרה, אחת הבעיות עם הממצאים האלה היא שכדי להגיע לתוצאות צריך להקפיד על שתייה רבה של קפה, מה שאינו מומלץ מבחינה בריאותית. בנוסף לכך צריך לזכור כי ירידה ב-2% מים ממשקל הגוף עלולה להשפיע לרעה על הזיכרון לטווח קצר והריכוז, ולכן אם שותים קפה שנחשב לגורם משתן, חייבים להקפיד על שתייה צמודה של מים. חשוב להדגיש כי תוצאות המחקר מדברות על הזיכרון לטווח הקצר ולא לטווח הארוך. כלומר, הקפה לא יעזור לעזור בשיפור הציונים, אם לא לומדים (ושותים) ממש בצמוד לימי המבחן.
הערה: אין לראות בדברים האמורים המלצה או עידוד להתחיל לשתות קפה בגיל צעיר.

מזונות חשובים נוספים

בנוסף למזונות המפתיעים הללו שיכולים לסייע בשיפור הזיכרון, חשוב לזכור כי יש כמה מינרלים וויטמינים חשובים שמחסור בהם עלול לגרום לפגיעה ניכרת בזיכרון. למשל ברזל, אבץ, ויטמין B12, וויטמינים נוספים מקבוצה B. המינרלים והויטמינים הללו נמצאים במגוון רב של מזונות אך בעיקר במזון בשרי (ברזל, B12, אבץ) או במזון העשיר בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים (אבץ, ויטמינים מקבוצה B). הימנעות ממזונות אלו בדיאטה לאורך זמן - למשל בדיאטה צמחונית או טבעונית - עלולה לגרום לחסרים תזונתיים. מחסור זה עלול לפגוע בין השאר גם ביכולת הריכוז, החשיבה וכמובן בזיכרון. אכילה מאוזנת יומיומית המשלבת בשר ודגנים מלאים חשובה לכן לשימור ושיפור יכולות הזיכרון.