וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק העיר העתיקה: טעמים וריחות בין הסמטאות

11.5.2011 / 8:21

לא רק חומוס יש בעיר העתיקה בירושלים. גרדה גלזר יוצאת לסיור בין החומות ונתקלת בתבשילים, קבב מושלם וגם מבחר מתוקים

חומוס עכראמווי

בקרב מביני עניין נחשבת חומוסיית עכראמווי לשם דבר ברמה ארצית, אבל בשל מיקומה בצד המזרחי של ירושלים, אינה מוכרת בציבור הרחב (ואולי זה בגלל שהחומוס נגמר מהר מאוד).

מנת חומוס במקום עולה 15 שקלים, ובתמורה מגיעה קערת מסבחה רכה, חומוס פול או חומוס גרגרים מתקתק המתובל בסגנונו הייחודי של עכרמאווי. כל מנה מוגשת עם פיתות חמות, חמוצים, חריף וכדורי פלאפל טרי דחוסים. כאשר פחית שתיה עולה חמישה שקלים, אפשר לצאת שבעים וטובי לב ב-20 שקלים בלבד.

רחוב הנביאים 2, מול שער שכם, ירושלים. 02-6261658, 050-5299580. א'-ה' 05:00-14:00, ו' ושבת 05:00-15:00

ממתקים בדוכני הרחוב

במספר מוקדים בעיר העתיקה ניתן למצוא מתוקים ערביים אותנטיים שיכולים להיות מושא לסיור שלם:

עטאייף - פנקייק מתוק הממולא בשקדים ואגוזים או בגבינה. אפשר למצוא אותו מעט אחרי הפנייה משער שכם לכיוון רחוב בית הבד, שם עומד דוכן קטן המוקדש לו, ובדוכן נוסף ברחוב הגיא, כמאה מטר מהכנסיה האוסטרית, לכיוון שער שכם.

מוטבעה - בצק עלים דקיק עם חמאה מזוקקת, ממולא בגבינת עזים או אגוזים וזרוי אבקת סוכר. אפשר למצוא אצל משפחת זלטימו, ברחוב בית הבד 35, לפני העלייה לכנסייה הקופטית.

זנגולה - עוגיות עגולות קטנות מבצק הנטבל בדבש. אפשר למצוא אותן על רחוב בית הבד, מטרים ספורים מזלטימו.

שלושת הדוכנים אינם פתוחים תמיד אבל הזמנים הטובים ביותר לבחון את העניין הם ימי פעילות השוק השוקקים ב'-שבת 10:00-15:00.

קבב שעב

בקבב שעב תיאלצו תמיד להמתין בתור ארוך, המתעקל אל תוך כוך קטן שמפיץ ניחוחות צלייה על הגריל העתיק. צלחת של חמישה קבבים המגיעים עם עגבניות ובצל מהגריל עולה 22 שקלים ומוגשת עם פיתות, פלפל ירוק חריף וגביע יוגורט.

שוק הבשמים, בירידה מכיוון רחוב הוויה דלרוזה. אין טלפון. א'-שבת 10:00-15:00.

אורז ועוף

בשוק הצורפים ממוקמת מסעדה ללא שם, המתפרשת על החנויות הסמוכות בלא שם וכתובת מדויקים. מלבד חומוס, מוגש כאן עוף מבושל במרק כורכום ואורז זהוב עם סאמנה (חמאה מזוקקת). הכל טעים מאוד. למעשה המסעדה מתנהלת בשלוש חנויות סמוכות: באחת מכינים את החומוס וכותשים את רוטב השום והפלפלים החריפים. ממול מתבשל האוכל על פתיליות, ובחנות השלישית, שנפתחה רק לאחרונה, מגישים את האוכל (25 שקל לאורז ועוף).

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

תבשילי חלקי פנים

מסעדה נוספת בשוק הצורפים צמודה למסדעת האורז והעוף. בעל הדוכן הוא דור שני למשפחה המכינה מטעמים מאיברים פנימיים של כבש. המקום מתמחה בלב, ריאות, כבד, מוח וטחול. חלק מהמנות כאן עטופות בזנב כבש כמעין ממולאים, הקרויים לחמא בהדין. אפשר לאכול בצלחת, לקחת הביתה ולשים בפיתה עם סלט ורוטב לימון-שום חריף.

שוק הצורפים. א'-שבת 10:00-15:00.

אבו טאהר

בסמטת הקצבים תמצאו את אבו טאהר, מסעדה ערבית אותנטית הפעילה מעל חמישים שנה, בבעלותו של טאהר שמפקד על ההתרחשויות והסירים. הסינייה כאן מוגשת בוורסיה הערבית: קציצה העשויה בשר משוק הקצבים במרק טחינה אוורירי. עוד בתפריט: בשר כבש עם יוגורט, שקשוקה עם בשר, מרק מלוחייה (10 שקלים למנות קטנות) ומנות גדולות יותר כמו מקלובה עוף (20 שקלים) או בשר (40 שקלים).

שוק הקצבים 16, ירושלים. טלפון: 02-6277893. א'-שבת 08:00-16:00.

כנאפה ג'אפר

בכל הקשור לכנאפה בעיר העתיקה - המונופול שייך לג'אפר. הכנאפה, המתגאה בשערות קדאיף אדומות, מגיעה עם שכבת פיסטוק עם גבינת עזים חמה ומתוקה המיובאת משכם, העיר שהמציאה את הקינוח הג'ינג'י. את מי הסוכר הלקוחות יוצקים בעצמם, מה שמאפשר במידת מה לשכך את פצצת הקלוריות ולו במעט. 48 שקל לקילו, או שישה שקלים למנה.

השוק המוסלמי, על רחוב בית הבד, ירושלים. 02-6283582.

אבו שוקרי

עבור מי שהכניסה לנבכי העיר העתיקה מאיימת עליו מדי, תמיד קיימת האופציה של אבו שוקרי, הממוקם ברחוב הגיא. בניגוד לסברה שאבו שוקרי המקורי הוא באבו גוש, זהו למעשה אבו שוקרי המקורי-מקורי, הראשון שהגה את העסק ולכן כלל לא מתהדר בכינוי כמו "המקורי". במקום יש חומוס סמיך עם פול מצוין המגיע עם בצל, פלחי עגבניה, חמוצים וכדורי פלאפל חמים (15 שקלים). עוד במקום, מנות כמו פרגיות עוף (11 שקלים) ומיץ רימון בעונה (10 שקלים).

רחוב הגיא 63, ויה דולורוזה, ירושלים. 02-6271538
א'-שישי 07:00-17:30, שבת 07:00-19:30.

ההוספיס האוסטרי

ההוספיס האוסטרי הוא פנינה המתחבאת מאחורי חומה עבה וכבדה. המקום נפתח לראשונה כבית אירוח צלייני במהלך המאה ה-19 ואף נחנך רשמית על ידי פרנץ יוזף. עד היום הוא משמש כאכסנייה פופולרית ובית הקפה בו מתמחה בעיקר בשטרודל תפוחים אוסטרי (23 שקלים למנה עם קצפת). מרגע שעוברים את דלת הכניסה נכנסים לגן פורח ומלבלב, השפות האירופאיות שולטות והתחושה שונה מכל שאר העיר העתיקה.

רחוב ויה דולורוזה 37, ירושלים. 02-6265800.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully