וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנדים: בלאדי הל

3.5.2011 / 8:25

כיצד הפך הבלאדי מרי ממשקה עגבניות משמים שמקסימום מעביר טיסות ארוכות ללהיט התל אביבי של קיץ 2011?

בלאדי מרי. ShutterStock
בלאדי מרי/ShutterStock

ההיסטוריה וההיסטריה

מיץ עגבניות מעולם לא נתפס כמשקה סקסי מדי, עד שהגיע קוקטייל הבלאדי מרי חמוש בכמה שדרוגים ובראשו וודקה וקידם את מעמדו למשקה שהילה בצדו.

בישראל, הבלאדי מרי היה עד לאחרונה משקה שקיומו תעלומה בפני עצמה. למרות נוכחות בתפריטים נדיר היה להיתקל בסועדים שבוחרים להזמין אותו מעבר לנישה תמהונית קבועה. לפני כשנה יצא לפתע הקוקטייל מנישת העוף המוזר ועלה הביקוש שהתפרש גם על שעות הצהריים. כיום, הדרישה למשקה מצויה בשיאה והוא הפך לרב מכר שמככב בעיקר בתפריטי הבראנץ' של סוף השבוע בתל אביב.

כיוון שמיץ עגבניות הוא טעם נרכש ולא פופולרי המותאם למשבצת ספציפית, התופעה מפליאה למדי, מה גם שסלרי וחזרת ולא מתחבר לעולם הטעמים הישראלי הטיפוסי. למרות כל זאת, הבלאדי מרי עשה דרכו אל לב הקהל כטעם נרכש, בדומה לדרכו של העראק.

חלק מהצלחתו נרשם לזכות תעלומת ממציאו וחידת מקור שמו, האפופות במסתורין. הדעות חלוקות בין פרננד פטיו, צרפתי הטוען שהמציא אותו בשנות ה-20 בעת עבודתו בבר בפריז. לטענתו חבר הציע את השם בגלל שהקוקטייל הזכיר לו את מרי, מלצרית שעבדה בבר אחר הנקרא "bucket of blood". כשעבר פטיו לעבוד בבר בניו יורק, שיכלל את משקה הוודקה ומיץ העגבניות באמצעות שלל תבלינים.

גרסה אחרת מציעה שג'ורג' גסל הוא הממציא שב-1939 ערבב חצי כוס וודקה וחצי כוס של מיץ עגבניות. ידידתו, שחקנית בשם מרי פיצ'פורד שפכה על עצמה בטעות מהקוקטייל ואמרה בבדיחות הדעת שמעכשיו יוכל לקרוא לה "בלאדי מרי".

את המשקה הקליל נהוג לשתות בשעות הבוקר או הצהריים, והוא אף משמש תרופה פופולרית להנג אובר כאשר נשתה מיד עם ההשכמה בשל הוויטמינים הרבים שהוא מכיל (בין רכיביו עגבניות, סלרי, חזרת ותבלינים, שכולם יכלו בקלות להשתלב בסלט). באנגליה מקובל לשתות את הקוקטייל בימי ראשון, לצד שולחן ענק עם שלל רכיבים כגון סלרי, טבסקו ורוטב צדפות וכל משתתף מרכיב לו את הבלאדי מרי שלו.

אחת ההשערות להצלחה העירונית היא מכירת הקוקטייל בבראנצ'ים. קוקטיילים נוספים שמופיעים לבחירה בחלק מהמסעדות הפופולריות (בראסרי, סושיאל קלאב והוטל מונטיפיורי למשל) הם קמפרי שטעמו מר וקיר רויאל שנתפס כנשי. הבלאדי מרי לעומתם, נחשב כחותמת אופנתית. מקור באחד הברים המצליחים בעיר גורס אחרת, שההצלחה גלומה בפאסון שלצדו. הסועד חש עצמו מתוחכם ועדכני בעודו לוגם משקה אדום עם שורש ירוק המבצבץ ממנו, כשלמעשה-משקה גורמה הוא לא.

על כל פנים נראה שככל שתרבות האלכוהול בארץ מתפתחת האנשים נמשכים יותר לקלאסיקות, שבלאדי מרי הוא חלק בלתי נפרד מהן. המסעדות מצדן מציעות אותו כחלק מחבילה איכותית ולא יקרה.

מיץ עגבניות. ShutterStock
מיץ עגבניות. לא סקסי במיוחד/ShutterStock

בלאדי מרי במסעדות

מסעדות לדוגמה המגישות את הקוקטייל:

הוטל מונטיפיורי: בלאדי מרי קלאסי בלי מרכיבים סודיים ונצמדים לחומרי גלם איכותיים (42 שקלים ו-32 בהאפי אוור או כחלק מהבראנץ' בתוספת תשלום).
מונטיפיורי 36, תל אביב. טלפון: 03-5646100.

מסעדת הבראסרי: בבראנץ' בשישי-שבת עולה הביקוש לבלאדי מרי. הקוקטייל נצמד לגירסה הקלאסית ונכלל בתוך הבראנץ' (48-66 שקלים לפי המנה המוזמנת).
אבן גבירול 70, תל אביב. טלפון: 03-6967111

גסטרו פאב: בימי שישי מתקיימות במקום מסיבות צהריים וזה הזמן בו גואה הביקוש לבלאדי מרי. הגרסה המוגשת היא הקלאסית עם שורש הסלרי וחזרת (40 שקלים).
יהודה הלוי 58, תל אביב טלפון: 03-6853499

החמארה של מסעדת רפאל: הגירסה הקלאסית בדגש על חומרי גלם איכותיים במיוחד, מיץ עגבניות איכותי עם וודקה וורצ'סטר, פלפל שחור גרוס ומלח ללא שורש סלרי, שהשף רפי כהן לדבריו, מעדיף להימנע ממנו בקוקטייל (36 שקלים).
הירקון 87 (מגדל המלך דוד), תל אביב טלפון: 03-5226464

מסעדת שילה: הבלאדי מרי נכנס כחלק מתפריט צהריים חדש מהיותו קוקטייל שמתאים כאפריטיף לפני האוכל, ובעקבות דרישה שעלתה. חוץ משורש חזרת טרי מוסיפים במקום תבלינים סודיים (28 שקלים, קוקטייל צהריים מוגש בין 12:30-17:00)
בן יהודה 182, תל אביב טלפון: 03-5221224

223: הבלאדי מרי מגיע בלי קרח עם תיבול קל של יין אדום שורש חזרת ובכדי להעצים את החוויה-רוטב חזרת. הקוקטייל מקושט עם מלפפון וקליפת לימון (40 שקלים).
דיזנגוף 223 תל אביב טלפון: 035446537

סושיאל קלאב: הבלאדי מרי מככב בתפריט. הקוקטייל הקלאסי נעשה עם טוויסט- וודקה כוסברה. עוד מגישים ורסיה נטולת אלכוהול הנקראת וירג'ין מרי, קוקטייל של בלאדי מרי על ג'ין תחת השם רד סנפר. בעבר הוגש במשך כמה ימים קליר בלדי מרי, מיץ עגבניות טרי שהועבר דרך בד דק עד שהתקבל מיץ עגבניות שקוף לחלוטין (39-40 שקלים לקוקטיילים). לקוחות רבים מגיעים למקום במיוחד בשביל הקוקטייל, בעיקר בשבת בצהריים, כחלק מתרבות הבראנץ' הנהוגה במקום.
רוטשילד 45 , תל אביב טלפון: 03-5601114

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלאדי מרי עם וודקה כוסברה בסושיאל קלאב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתכון לבלאדי מרי של מסעדת סושיאל קלאב

חומרים:
בקבוק וודקה
צרור כוסברה
קרטון מיץ עגבניות
6-7 טיפות טבסקו
15 cc מיץ לימון טרי
6 טיפות שלרוטב ורצ'סטר
שורש חזרת
קורט פלפל אנגלי
מעט מלח ים אטלנטי
לקישוט:
2 מקלות ועלה סלרי
רבע פלח לימון


אופן ההכנה:
1. משרים בקבוק וודקה יומיים עם צרור כוסברה טרייה.

2. מסננים דרך מסננת דקה כדי שלא יישארו חתיכות, מתקבלת וודקה מעט ירקרקה.

3. מערבבים 45 cc מהוודקה עם 170 cc ממיץ העגבניות.

4. מוסיפים מלח, פלפל, וורצ'סטר, טבסקו, מיץ לימון ומגרדים פנימה מעט חזרת טרייה.

5. מערבבים היטב עם כף בכוס ערבוב בלי לנער.

6. מוזגים לכוס מלאה בקרח, מוסיפים עלה סלרי ומקלות סלרי ומעטרים את הכוס ברבע פלח לימון.

7. מעל ממליחים ומפלפלים עוד קצת ומגישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully