וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שפים הודיעו: לא נעבוד עם בייגלה

22.11.2011 / 18:26

בעקבות התחקיר שחשף התנהלות אתית בעייתית של בלוג האוכל בייגלה, החליטו שפים בכירים בהם חיים כהן ועומר מילר להפסיק את שיתוף הפעולה עם האתר

פרשה חמורה הסעירה בימים האחרונים את עולם המסעדנות הישראלי. כתבות שהתפרסמו ב"צינור" (ערוץ 10) ובישראל היום חשפו התנהלות בעייתית בבלוג האוכל בייגלה, אולם עד לאחרונה איש בעולם הקולינריה הישראלית לא הסכים לדבר עליה בגלוי. על פי הפרסומים ועל פי מידע שהגיע לידי וואלה! אוכל, הבלוג, אותו מנהלים בני הזוג דודי כליפא ונעמה פלד ומכיל כתבות מתכונים, סיפורים מחיי היומיום ובעיקר ביקורת מסעדות של הזוג, התנהל בצורה לא אתית, לטענת השפים, וקשר בין הצעות עסקיות שהוצעו לשפים ובין ביקורות שליליות וחיוביות שפורסמו. יש לציין כי בייגלה מנהל קהילת חברים פעילה המונה מעל ל-30 אלף איש ומאה אלף מבקרים בחודש.

בייגלה. ShutterStock
בייגלה/ShutterStock

הפרשה, שהתפוצצה בסוף השבוע ובמרכזה אישומים שהפנה בגלוי השף רפי כהן, ושפים רבים נוספים שסירבו להיחשף, חושפת כי בני הזוג כליפא נהגו לאכול במסעדות שונות, ולטענת השפים, לא לשלם את החשבון במקרים רבים. במקרים אחרים נהגו לאכול במסעדה ולדרוש מהשף שישתף פעולה עם פעילויות הבלוג כמו "סבבי בייגלה" (אירועים במסגרתם הוזמנו גולשי הבלוג לארוחות המוניות במסעדות שעליהם גזרו בני הזוג קופון) ופרויקטים נוספים. שפים שסירבו ליישר קו עם בקשותיהם של בני הזוג, או סירבו לתת להם לאכול חינם במסעדותיהם, נתקלו, לא פעם ביקורת שלילית באתר.

השף רפי כהן, ששבר את קשר השתיקה, מספר כי במקרים שאירח את בני הזוג במסעדה שלו והשניים קמו והלכו מבלי לשלם, הוא גילה כי ימים לאחר מכן התפרסמו ביקורות חיוביות על הביקור בבלוג. בפעם האחרונה בה התארחו אצלו, אף ניגשו להחמיא לו על האוכל תוך כדי הארוחה. בסיום הביקור ביקש מהם לשלם מחיר מלא על הארוחה, בני הזוג סירבו, אך כהן התעקש. לאחר כמה ימים נדהם לגלות באתר ביקורות רעות אודות הביקור. לטענת השפים, הסמיכות בין ההפצרות לשיתוף פעולה לביקורת השלילית מעוררת חוסר נוחות. כהן מציג חשבוניות המגבות את עמדתו ומציין כי לאור העובדה שבתכנית "הצינור" כינה אותו כליפא שקרן, יש בכוונתו להגיש תביעה נגד בני הזוג, במסגרתה יציג את ההוכחות שברשותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רפי כהן. הראשון ששבר שתיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוסף לרפי כהן פנו לוואלה! אוכל שפים נוספים ממסעדות נבחרות שקיימו בעבר שיתופי פעולה עם בייגלה וסיפרו כי קיבלו יחס דומה. השפים בחרו שלא להיחשף כיוון שהם חוששים מפרסום ביקורות רעות אודותיהם בבלוג, שיתפרסמו כנקמה על שיתוף הפעולה שלהם עם חשיפת ההתנהלות של כליפא ופלד. בעקבות הפרסומים, פנו שפים רבים לכליפא ופלד על מנת לפרוש משיתוף הפעולה הקרוב שתוכנן מבעוד מועד: יום המרק שאמור להתקיים ב-18 בדצמבר בהשתתפות שפים בכירים כמו ניר צוק, חיים כהן, רן שמואלי ואייל שני.

חיים כהן, שפתח לאחרונה את מסעדת "יפו תל אביב" ומשמש כחלק מצוות מגישי "מאסטר שף" ציין כי החליט שלא להשתתף ביום המרק מבלי לנקוט צד. "אני חושב שבייגלה זה בלוג נורא חשוב. כל הבלוגים של האוכל תומכים בנו במסעדות בצורה עקיפה וישירה ומטפחים את האהבה לקולינריה. אף פעם לא קיימתי איתם ארוחות כאלה ולא נדרשתי לכלום חוץ מזה שהסכמתי להשתתף ביום המרק בשנה שעברה. אבל כמישהו שמסתכל מהצד אני יכול לומר שהדיון האמיתי והחטא של בייגלה הוא שדודי רצה להיות גם מבקר מסעדות וגם חבר של המסעדנים ושל הטבחים. אי אפשר גם לנהל את הבלוג, לארגן שיתופי פעולה עם טבחים וגם לבוא בנעליים של מבקר ולהגיד להם קצת 'נו נו נו' וגם 'כמה אתם גאונים', יש ריח לא טוב למרק הזה. זה לא עובד ביחד. אני חושב שדודי קצת נסחף. לטעמי הוא צריך לחשוב רגע מה הוא רוצה להיות, לא ממקום של עליהום אלא ממקום של הלכת רחוק מדי. מבקר מסעדות לא יכול להיות חבר של אף אחד, אין מה לעשות, זה משהו שאתה גוזר על עצמך. לכן אני לא משתתף ביום המרק למרות שאת התרומה לעמותת לשובע (שתחת חסותה נערך האירוע – ג.ג) אני אתרום כמו שתרמתי בשנה שעברה, בדרכים אחרות, היא לא צריכה לשלם את המחיר".

אבי ביטון, השף של מסעדת אדורה אמר כי "כרגע אני לא משתתף ביום המרק בגלל מה שקרה. המסעדנים בתל אביב, גם אם אנחנו לא בקשר, אנחנו משפחה. רחוקה, אבל משפחה. כשאנשים מהמשפחה נפגעים אני עומד עם המשפחה".

בתוך כך, למרות ששמו מופיע על קיר האירוע טוען בינו גבסו, ממסעדת ד"ר שקשוקה שטרם קיבל פניה להשתתף "אולי הם כתבו את זה על דעת עצמם. עוד לא הזמינו אותי לזה, אני עוד לא יודע מה אני הולך לעשות. אני לא נכנס לתחום הזה אני בעסק שלי אני לא יוצא מהתחום של המסעדה לא פותח אינטרנט לא יודע", אומר בינו.

עומר מילר, השף של "חדר האוכל", שעבד עם בייגלה בבראנץ' החלומות בשלוותא ובאירוע אחד במסעדה שלו ומעולם לא קיבל מהם ביקורת שלילית אמר: "אין לי דבר וחצי דבר כנגד מבקרי האוכל. זה דבר שטוב לענף שמכניס אותו ללחץ, העובדה שאנחנו תחת זכוכית מגדלת. אני חטפתי משני הצדדים. מעולם לא יצאתי כנגד עיתון שכתב עליי דברים רעים כי הוא מעולם לא השתמש בכוחניות כלפי או אמר לי בוא נעשה פעילות משותפת ביחד. המבקר הוא תחום נבדל מהעיתון. פה זה גוף שמציע לי לעשות אתו שותפות מסחרית והוא גם אותו גוף שמבקר אותי. השימוש שלהם במסחריות ובעוצמה שלהם להטיל אימה - כשיש לך 30 אלף קוראים באתר שכולם בו פודיז - אתה לא רוצה להסתבך עם אתר כזה, אז אתה מוכן להכניס אותו אלייך למסעדה. כשף וכמסעדן חורה לי שיש אתר כמו בייגלה, שחשוב לציין שגם אני עבדתי אתו בעבר בשני אירועים: אירוע תרומה לעמותת לשובע בשלוותא וגם אירוע שעשיתי ב'חדר האוכל'. אני חושב שראוי שמסעדנים יוותרו שניה על האגו ויעמדו אחד ליד השני, כי זו העבודה שלנו ויילחמו בתופעה כזאת. על פי החשד, לכאורה, בייגלה ניצלו את כוחם מול מסעדות שלא הסכימו לשתף איתם פעולה וחטפו ביקורת שלילית. לא נעשתה עבירה פלילית זה רק אתיקה. זו תופעה שאני מגנה ולכן החלטתי להפסיק לשתף איתם פעולה. אני חושב שעתיד המסעדנות בארץ הרבה יותר חזק מכל אתר והלוואי שיפרחו הרבה בלוגים שקשורים אוכל רק שיהיה נטולי פניות שיהיו ישרים וכנים ואתים".


תגובת בייגלה: "אנו שומרים לעצמנו את זכות התגובה לאחר שנקרא את הכתבה במלואה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully