וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשכונה שלנו: שוק לוינסקי מתחדש

8.5.2012 / 6:50

שוק לוינסקי בתל אביב מתניע את תחילת הקיץ עם שלושה מקומות חדשים שנפתחים, ובכולם אותו המסר: ביסטרון קטן, זול ולא מחייב

לאט ובשקט שוק לוינסקי מתעורר לחיים חדשים, אבל בדרכו. אין עוררין על כך, שקדחת המתחמים התל אביבית לא פוסחת גם על השוק, אבל בהבדל אחד. בעוד שבמרכז תל אביב חוגגות מסעדות ורשתות מנקרות עיניים, כאן נפתחים מקומות קטנים וצנועים בדגש על נגיעה אישית, בלתי אמצעית.

לא פחות משלושה מקומות נפתחו באיזור השוק מתחילת השנה ושלושה נוספים יצטרפו אליהם לקראת הקיץ. את כולם מחבר אותו קו בלתי נראה, שמתמצה בשם שהביאה עמה יהלומה לוי למקום שלה, "ביסטרון", המעיד על ביסטרו קטן. עוד נקודה משיקה היא שרובם ככולם נשענים על חומרי הגלם של השוק - לימונים כבושים, דגים מלוחים ותבלינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוק לוינסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלוצים

איתן ונונו, צעיר שפותח מקום עם בת זוגתו נעמה שטרליכט, מתגורר זה עשור בשוק. לדברי ונונו, האותנטיות של תל אביב הישנה נשמרת באיזור ומתבטאת בגובה הבתים, ברחובות הקטנים, באנשים ומה שהוא מגדיר כיופי של לכלוך.

אופיו המשתנה של הרחוב העמוס בבוקר והרגוע בערב גרמו לו ולזוגתו לפתוח מקום דווקא בערב, בחלל קטן מול בית קלייה של פיצוחים בלוינסקי. "זה מה שנשאר מתל אביב, אני רואה את זה כתל אביב הקטנה, האופי, האנשים, המקומות". כדוגמה הוא מביא את המעדניות של יומי לוי וחיים רפאל בשוק, שמוכרים בדיוק באותו המקום, כמו האבא והסבא. "זה מתחבר לתחושת הקהילה". שטרליכט מוסיפה כי הרצון לפתוח מקום באיזור של לוינסקי, משתלב עם לימודי הסלואו פוד שסיימה באיטליה בהיבט של ארטיזנליות ואותנטיות.

ונונו (שאפה בר, הבסטה) יפתח בתחילת יולי ביחד עם שטרליכט (כתית) מסעדה ובר יין במקומו של מחסן ברחוב החלוצים. בחלל הקטן הם מתכננים ליצור מקום שיעניק תמורה טובה לכסף ויציע גם אחריות סביבתית: שימוש בקומפוסט, גידול עגבניות ועשבי תיבול בגינה קטנה והיצע נרחב של אוכל צמחוני וטבעוני ושימוש מושכל בגבינות, בשר וביצים. השניים מעידים כי המקום לא יהיה אורגני במהותו, אך ייעשה כל מאמץ למזער נזקים לסביבה.

בתפריט צפויות מנות עונתיות ופשוטות שיישלבו מנעד נרחב של חומרי גלם החל מקולורובי ושקדים ועד נקניקים ופסטות. רוב המנות יעלו 30-70 שקלים עם אופציה למנות קטנטנות לנשנוש עם יין. בגיזרת היין יהיו יינות מהארץ ומחו"ל וגם יינות בוטיק כמו יקב שבו. השניים מבטיחים כי כיאה למקום קטן שבעליו הם הרוח החיה בו, בדומה לבעלי המעדניות בשוק, הם תמיד יהיו במסעדה ויהיו הפנים שלה בעבור הלקוחות.

החלוצים. רחוב החלוצים 3, תל אביב. אין טלפון. לא כשר.
שעות פתיחה: א'-ה' שעות הערב ו' שעות הבוקר עד כניסת שבת. לא כשר

אוזריה

אביבית פריאל אביחי (45) שימשה בעשר השנים האחרונות כשפית של מסעדות טפאו. ביקור ביוון חשף בפניה את שכונת פסירי הטרנדית באתונה, הגדושה בבתים קטנים ואוזריות, קונספט שקסם לה. "כמו שבספרד יש טאפאס בר וריסטורנטה, כך ביוון יש טברנה ואוזריה", היא מסבירה, כאשר האוזריה משמשת כמקום של מאזטים, אוזו וראקי. כשחזרה ארצה תרה אחר איזור דומה לשכונה היוונית בארץ בו תוכל לפתוח אוזריה. היא זיהתה דמיון רב בלוינסקי וכשאדריכל מקומי סיפר לה שאת פלורנטין הקימו יוצאי סלוניקי, היא אומרת כי "כל הקוביות נפלו למקום".

האוזריה התמקמה במקום אריק'ס בר במטלון, חמארה ותיקה שתעבור שיפוץ מאסיבי ותיפתח בתחילת יוני. בתפריט מתוכננות מנות קטנות בערב, "מטאפאס ועד מזה, לפי מה שיתחשק לי" ובצהריים ארוחות בגודל סטנדרטי. פריאל תבשל במטבח הפתוח ומבטיחה שלא יהיו אצלה מנות מנקרות עיניים כמו לובסטרים אלא שביל זהב בין התמחור ההגיוני ואף נמוך יחסית למנות מושקעות הכוללות בשרים ופירות ים. בתפריט גם בר משקאות מגוון שיכיל לצד אוזו וראקי גם בירות ויין בשפע. להשלמת האווירה תתנגן ברקע מוזיקה אתנית, יוונית, ערבית, ספרדית וישראלית של פעם.

אוזריה. רחוב מטלון פינת זבולון, תל אביב. לא כשר

שעות פתיחה: ככל הנראה למספר שעות בצהריים, ייסגר לפנות ערב וייפתח שוב בערב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

הבר קיימא

מיזם נוסף שייפתח בקרוב הוא הבר קיימא, בר מסעדה חדש עם קונספט מהפכני וקהילתי במיוחד: מדובר בקולקטיב בבעלות משותפת של חבריו, שמופעל על ידיהם ללא מטרות רווח, אלא מתוך אידיאולוגיה כלכלית-חברתית.

הבר קיימא. רחוב המשביר 22, תל אביב. אופיר 054-8081086.

שעות פתיחה: 13:00 ועד לקוח אחרון




עוד מקומות שכבר נפתחו והחלו את הטרנד:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוני ואסתר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טוני ואסתר

לפני מספר שבועות נפתח טוני ואסתר, שילוב של בית קפה ומסעדה.

מאחורי הדלפק: מעיין הרשקו ואמיר יקותיאל (בוטיק נקניק) שגילו כי לשניהם יש סבתות משני הצדדים עם שמות זהים, טוני ואסתר, מה שהפך להיות שמו של המקום.

בתפריט: בצק סיגר מקופל במילוי ביצת עין עם ירקות וממרח משתנה של חצילים שרופים/פלפלים קלויים ועוד (29 שקלים), תבשיל חם של קינואה לבנה ושחורה עם פלפלים קלויים, לימונים כבושים, חומוס, כוסברה וגבינת פטה (36 שקלים) קציצה מפורקת: תערובת בשר טחון עם עגבניות, שום, בצל ופטרוזיליה על מצע פירה/אורז עם סלט (36 שקלים) נקניקיות על הפלנצ'ה מבוטיק נקניק עם פירה, כרוב כבוש, חרדל ומיונז ביתי (38 שקלים), בירה מלכה מהחבית (21 שקלים לשליש, 27 שקלים לחצי).


טוני ואסתר. רחוב לוינסקי 39, תל אביב. 03-5281843. לא כשר

שעות פתיחה: א'-ה' 8:30-23:00, ו' 8:30 עד כניסת שבת

קאימאק. ערן אבן
קפה קאימאק/ערן אבן

קפה קאימאק

בשנת 2009 נפתח קפה קאימאק, שהיווה בגדר החלוץ לפני המחנה. פירוש השם קאימאק בטורקית הוא שמנת או קצפת (בדומה למילה Cream), כמו גם הקרום העליון של החלב הגולמי, שעשיר בשומן.

מאחורי הדלפק: יוסף כהן, שחיפש מקום לשתות קפה בשוק ולא מצא. התחיל כמקום של קפה עם קצת אוכל, אבל עם הזמן התפריט התפתח.

בתפריט: מרק שעועית; גיבץ' טורקי; פסטה מסלק ברוטב חמאה, צ'ילי ואננס; קוסקוס וירקות; סלט נודלס עם רוטב בוטנים; המבורגר צמחוני (27-35 שקלים).

קפה קאימאק. רחוב לוינסקי 49 (פינת נחלת בנימין), 03-5185228. כשר בלי תעודה

שעות פתיחה: א' – ה' 06:30-01:00, ו' 07:00 עד כניסת שבת

סנדוויץ' קפה דייבוצ'קה. דנה מאירזון, דנה מאירזון
סנדוויץ' בדייבוצ'קה/דנה מאירזון, דנה מאירזון

דייבוצ'קה

בשנת 2010 הצטרף לקצהו המרוחק של האיזור מקום שפירוש שמו ברוסית ילדה המתמחה בסנדביצ'ים טריים.

מאחורי הדלפק: קרן אדם, יוצאת ג'וז ולוז, המוציאה תחת ידיה שלל סנדביצ'ים המשלבים דגים, גבינות ובשר ומאחדת את רכיבי הסנדביץ' לכלל שלמות.

בתפריט: מגוון כריכים כמו טקסס חם עם נקניק פפרוני וגבינת עיזים, מיונז וחרדל; עיראקי עם ממרח עגבניות מיובשות, טחינה פלפל קלוי פטה וביצה קשה; מטיאס עם שמנת חמוצה, כוסברה בצל ועגבניה (19 שקלים לחצי כריך ו-30 לכריך שלם). בנוסף לסנדביצ'ים יש מנות מתחלפות לפי מצב הרוח והעונה כמו מרק בצל עם פטריות שיטאקי או עוגת גבינה.


דייבוצ'קה. רחוב החלוצים 41, פלורנטין. 7416217?050. לא כשר.

שעות פתיחה: א'-ה' 17:00-08:00, ו' עד כניסת שבת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סלט שרי עם רוקט, אבוקדו, פול ירוק ומוצרלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יהלומה

לפני מספר חודשים נפתחה בשורה חדשה באזור השוק, המקום של יהלומה ההמכונה גם "ביסטרון", ביסטרו קטן.

מאחורי הדלפק: יהלומה לוי, שעומלת על תבשילים צמחוניים וטבעוניים עם יוצא דופן אחד בדמות כריך רוסטביף.

בתפריט: מאזטים של קובה בורגול צמחונית במילוי פטריות, בצל וצנוברים עם טחינה וכבושים; פול מצרי עם טחינה מתובלת בשאטה וכמון ועם רוקט, לימון ולפת כבושים בתוך פיתה; סלט שרי עם רוקט, אבוקדו, פול ירוק ומוצרלה; מנגולד ממולא בבורגול ולימון כבוש לצד כרוב ממולא באורז חמוציות וצנוברים (28-40 שקלים).

יהלומה. רחוב זבולון 5, תל אביב. 077-5565887. כשר בלי תעודה.

שעות פתיחה: א'-ו' 08:00-19:30

6
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully