וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיש לשישי: עוגת פטל ולימונדה

4.12.2015 / 0:15

זכרונות על לימונדה ורודה והקור שבחוץ מנחים את נעמה נויהאוז לאפות עוגת שיש פטל-לימונדה, עוגת ספוג עדינה בטעם חמוץ מתוק

עוגת שיש פטל לימונדה. נמרוד סונדרס
עוגת שיש פטל-לימונדה/נמרוד סונדרס

העוגה בתנור, הכלים כבר שטופים, בחוץ יורד מבול ואני מתיישבת לכתוב. ניחוחות הוניל, הלימון והפטל מתערבבים בריח הגשם שמגיע מבחוץ ומתחילים להתפשט בקונדיטוריה. נספגים בבגדיי ובשיערי ובוודאות מזכירים משהו, אבל מה? אתם מכירים את התחושה הזו שריח יודע לעורר? את הידיעה הברורה שהניחוח הזה טומן בחובו סיפור , חוויה אמיתית שעברתי ואני לא מצליחה להזכר ולתפוס אותה. כמו שקית ניילון שמתעופפת ברוח - בכל פעם שאני חושבת שהנה קלטתי קצה זכרון - היא מסתחררת ברוח ונעלמת. אוף. זכרון חמקמק.
מצמצמת את עיני ומביטה הצידה. בסרטים זה תמיד עובד. רק להשאר שם דקה עם הפרצוף המוזר והזכרון יעלה. לא הולך. הקמטים כבר חרושים עקב המאמץ להזכר ואז הוא פתאום מציף, הזכרון המיוחל, ואני נזרקת שנים אחורה.

הייתי ילדה עם עולם פנימי מאד עשיר (שרק אני ידעתי על קיומו) בקיץ הייתי מטיילת בשדות או ביער, טווה סיפורים ובחורף תמיד קוראת יותר ספרים. אהבתי מאד להגיע לספריה בקיבוץ ולבחור בכל פעם ספר אחר שהקסים אותי. ריח הדפים הישנים הולך נהדר עם ניחוח אדמה ספוגת גשם. הספרנית תמר היתה ממליצה לי על ספרים ואני הייתי נשארת לעזור לה לכרוך אותם ביריעת פלסטיק עבה ושקופה שגם את ריחה אהבתי כל כך.

הסיפורים היו עבורי חלון להביט דרכו על העולם הענק שבחוץ, דלת להציץ מבעדה לתוך בתים של משפחות אחרות, שולחן להסב אליו עם חברים שאספתי בסיפור זה או אחר. רכבתי על אפניים עם נמצ'ק בהונגריה, השתובבתי עם בילבי בשבדיה, בכיתי עם מוכרת הגפרורים הקטנה בדנמרק הקפואה אבל ניחוח העוגה שבתנור מזכיר לי בנחרצות את התחושה שהציפה אותי כשפגשתי לראשונה את צמד המילים "לימונדה ורודה" בספר שקראתי.

אני זוכרת שיכולתי מיד לחוש בטעמה החמוץ מתוק של הלימונדה בפי ואף לראות את צבעה הטרופי בעיני רוחי. משהו בשתי המילים הללו הילך עלי קסם. המשקה הקיצי הצית את דמיוני בחורף ומאז לקחתי אותו איתי למחוזות הדמיון. ישבתי שעות לשחק משחקים עם חבריי הדמיוניים. לי קראו ענת והייתי מורה לאנגלית. כל ההתרחשות סבבה סביב שולחן ארוחת הארבע שהוגשו בו, בין היתר, כריכוני חמאת בטנים ודבש, פשטידות בשר, ביצים קשות בצבעי פסטל וכמובן - המון לימונדה ורודה.

מזגתי ומזגתי לימונדה לתוך כוסות בלתי נראות לכל אורח דמיוני שקפץ לבקר, כשאני מדובבת בלחש, כדי שאף אחד לא ישמע, את כל התפקידים בעברית עם מבטא אמריקאי.
קבלו ממני מתכון לעוגת שיש לימון ופטל, עדינה וחמצמצה ושתהיה שבת נהדרת.

עוגת שיש פטל - לימון

מכיוון שהעוגה נהדרת גם אחרי הקפאה, אני תמיד ממליצה להכין בעונת הפטל הטרי ולהקפיא.

חומרים לשתי תבניות בקוטר 24 או ל-4 תבניות אינגליש קייק. לבלילת עוגת הלימון:
420 גרם קמח מנופה (3 כוסות)
250 גרם סוכר (1/4 1 כוסות)
1 שקית סוכר וניל
15 גרם אבקת אפיה
1 כפית שטוחה מלח

בקערה נפרדת:
240 מ"ל מיץ לימון סחוט (1 כוס)
150 מ"ל שמן (3/4 כוס)
קליפה מגוררת מלימון שלם
10 חלמונים

בקערת מיקסר
10 חלבונים
25 גרם סוכר (2 כפות)

ליצירת בלילת הפטל:
150 גר פטל טרי (קפוא ומופשר) כדאי לשמור עוד קצת פטל להגשה

ציפוי לימון (לא חובה): לעוגה עגולה בקוטר 24 סמ.
חצי כוס אבקת סוכר
2 כפות מיץ לימון

אופן ההכנה:
1. בקערה גדולה מערבבים בעזרת מטרפה קמח מנופה, סוכר, סוכר וניל, אבקת אפיה וכפית שטוחה מלח.

2. בקערה נפרדת מערבבים את הרטובים: מיץ לימון סחוט, שמן, קליפת לימון מגוררת וחלמונים. יוצרים גומה במרכז החומרים היבשים ומוסיפים את הרטובים. מערבבים בעזרת מטרפה כדקה עד להטמעת הקמח. חשוב לא להגזים בערבוב, ואם נותרים גושים קטנים זה לא נורא.

3. בקערת מיקסר מקציפים חלבונים על מהירות גבוהה. מוסיפים את הסוכר בהדרגה וממשיכים כארבע דקות עד להווצרות קצף לבן ומבריק. מוסיפים את הקצף לבלילה שבקערה בשלוש פעימות, תוך קיפול עם לקקן. את הבלילה שנוצרה מחלקים לשתי קערות.

4. מחממים תנור ל-175מעלות ומכינים את הפטל: מרסקים במעבד מזון. מסננים במסננת ומעבירים את מחית הפטל הנקייה מזרעים לאחת מהקערות עם בלילת עוגת הלימון, מערבבים בעזרת לקקן.

5. מעבירים את שתי הבלילות לקנקנים. משמנים את התבניות בחמאה ומקמחים במעט קמח.

6. מוזגים את התערובות לסירוגין במרכז התבנית העגולה, עד למילוי חצי ס"מ משפת התבנית. צורת מזיגה זו תפיק עוגת זברה מרהיבה ביופיה.

7. אופים כ35-40 דקות. מקררים מעט ולהגיש בליווי פטל טרי.

8. אם רוצים להוסיף את ציפוי הלימון: מערבבים היטב ומצפים את העוגה.

עוד מתכונים לעוגות פטל ולימון
עוגת לימון בחושה
עוגת פטל ושקדים
עוגת הפטל של אורנה ואלה

מעבירים לשני קנקנים ומתחילים במזיגה

עוגת שיש בחושה  פטל לימון. נעמה נויהאוז, מערכת וואלה! NEWS
עוגת שיש בחושה פטל לימון/מערכת וואלה! NEWS, נעמה נויהאוז

עד אשר נוצרת צורת זברה

עוגת שיש בחושה  פטל לימון. נעמה נויהאוז, מערכת וואלה! NEWS
עוגת שיש בחושה פטל לימון/מערכת וואלה! NEWS, נעמה נויהאוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully