וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני עשורים של יין משובח: אבי אפרתי לוגם את היינות של דלתון

9.3.2016 / 16:30

אבי אפרתי לוגם יינות חדשים ראויים של יקב דלתון, החוגג בימים אלו עשרים שנה להיווסדו, ולא בכדי. ליקב המשפחתי בהחלט יש במה להתגאות

בטעימת השבוע יינות יקב דלתון ממרום הגליל, המציין בימים אלו עשרים שנה להיווסדו. בשנים שחלפו מאז פתחה משפחת הרוני, שמוצאה בבריטניה, את היקב הצפוני, הפך דלתון לאחד המוערכים ביקבי ישראל.

בשנים האחרונות שימשה הייננית המוכשרת נעמה סורקין כייננית היקב. סורקין, הצעירה יחסית, הצליחה לנווט את היקב בתבונה על חבל דק: מצד אחד, היא יישרה קו עם הקונספט – דלתון הוא יקב שמספק יינות "עולם חדש" – עשירים, עתירים, שופעים. מצד שני, דלתון הוא דוגמה משכנעת לכך ש"עולם חדש" לא חייב להיות פצצות של עץ וקרמל, מתפקעות מטכניקה ואלגנטיות אבל חפות מנשמה, כמו יותר מידי יקבים כאן. העושר ומידת הריסון שימשו אצל סורקין בתבונה. היינות הזניים תחת הנהגתה לא נראו כמו דיקטטורה של מניפולציות וטכניקה אלא ככאלו שגם ידעו לכבד את הטרואר והזן. הבלנדים (ע"ע סדרת "עלמה") ידעו לספק היטב את הסחורה.

במהלך השנה האחרונה חלו שינויים מקצועיים ביקב. את מקומה של סורקין כייננית ראשית תפס היינן גיא אשל. הטעימה הנוכחית, שעל חלק מהיינות בה חתומה עדיין סורקין לבדה ועל החלק האחר חתום עימה אשל, מסמנת את חילופי הגברי שם. כל היינות ראויים וטובים מסוגם, מייצגים את הקו לאורו התנהל היקב עד כה. צריך לקוות שאשל, בוגר אוניברסיטת דייויס שבקליפורניה, ישכיל לשמר את הקו המאוזן לאורו התנהל היקב עד כה. עשרים שנה לאחר היווסדו, מגיעה ליקב הראוי הזה יותר ממילה טובה. תפיסת העולם שם, המשכילה לספק יינות "עולם חדש" במופעם המאוזן והמתון, ראויה בהחלט להערכה. לחיים!

1. דלתון, רוזה 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. דלתון, רוזה 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה חצי יבש על בסיס 61% שיראז, 25% קברנה סוביניון, 9% ברברה ו-5% גרנאש. צבע ורדרד. באף פרי אדום ופרחים. גוף קל. 13% כוהל בנפח.

כמה? 45 שקלים

הכי מתאים ל: כריכים, פיקניק, סלטים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

דבר המבקר: קליל ונטול יומרות. פירותי, לא מתוק מידי ובוודאי לא הרוזה המתוחכם ביותר על המדף, אבל סימפטי בדרכו.

בארבע מילים: רוזה מרכולים מקומי חביב.

2. דלתון, 20 שנה לבן 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 67% שרדונה ו-33% סוביניון בלאן מכרם בן זמרה וספסופה. 8 חודשי התיישנות על משקעי השמרים בחביות. צבע זהוב. באף פרי לבן ופרחים. מעט תבלינים. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 90 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

דבר המבקר: פרי טוב, נימה מינראלית ראויה וחמיצות טובה. מרגישים היטב את תרומות הייחודית של כל אחד מהזנים. כמו מרבית יינות דלתון, יין "עולם חדש" מהסוג המתון ולפיכך הטוב.
בחמש מילים: לבן מקומי מסחרי ראוי ביותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

3. דלתון, קברנה סוביניון רזרב 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 90% קברנה סוביניון מכרם אלקוש, כרם זרעית וכפר שמאי ו-10% מרלו מכרם זרעית. כל אחד מהיינות התיישן בנפרד שנה בחביות עץ אלון ולאחר מכן עורבבו היינות והתיישנו יחדיו ארבעה חודשים נוספים טרם ביקבוק. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, וניל, קפה ושוקולד. גוף בינוני-מלא. 14.7% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (לא רעה).

דבר המבקר: עשיר, עוצמתי ומוחצן. חושף פרי ראוי וטוב אבל גם נוכחות עץ אינטניסיבית למדי. חומציות טובה ועשייה טכנית נטולת רבב. למרות העוצמה, מצליח להישמר מלהיות מוגזם ואקספרסיבי מידי. טוב ומוצלח בהשוואה למתחריו המקומיים מאותו ז'אנר ומספק תמורה נאה.

בשש מילים: גבר-גבר עם מידה של רגישות.

4. דלתון, קברנה סוביניון כרם מירון 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קברנה סוביניון מכרם מירון. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון, מחציתן חדשות והשאר בנות שנתיים-שלוש. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום ועשבוניות מה. גוף בינוני. 15% כוהל בנפח.

כמה? 125 שקלים.

הכי מתאים ל: קדירות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

דבר המבקר: 15% כוהל בנפח יש ליין הזה אבל לא בנקל חשים בהלמות פטישי האלכוהול בחיך כשלוגמים אותו. משהו בכל זאת מווסת ומאופק שם. פרי מצוין שמאוזן בחמיצות מוחשית. יש עושר רב – זה ללא ספק יין "עולם חדש", אבל השימוש הנבון בעץ מונע הפצצה ואפילו אין מתיקות/קירמול בוטים.

בשש מילים: אם כבר יין כזה, שיהיה ככה!

5. דלתון, 20 שנה אדום 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 40% קברנה סוביניון ו- 35% שיראז (שניהם מכרם אלקוש), 10% גרנאש, 10% מורבדר ו-5% מרלו. יינות החלקות השונות תסס והתיישנו בנפרד 18 חודש בחביות עץ אלון. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. 15% כוהל בנפח.

כמה? 200 שקלים

הכי מתאים ל: ארוחות בשרים מושקעות.

דבר המבקר: אלגנטי, עשיר, קטיפתי. מלא בפרי מרוכז, דחוס. לא מתפרץ מידי. קרמלי. למרות מאפייני "עולם חדש" מובהקים, מצליח לבטא את הטרואר ממנו הוא מגיע ולהיות עם אופי, להבדיל מטכני. יין טוב מאד מסוגו.

ב-24 מילים: עשרים שנה אחרי, אפשר בפירוש לציין לשבח את משפחת הרוני על עשייה מרשימה. לא שלא עשינו זאת בעבר, אבל הפעם, בכל זאת, יום הולדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully