וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפיכה כבר כאן: תמורה נדירה לכסף

13.4.2016 / 16:52

אבי אפרתי לוגם את היינות הזולים של יקבי כרמל, שלא עולים על 60 שקלים חדשים, ומגלה מציאות רבות בפרוטות

יקב תעשייתי גדול צריך לדעת לעשות יינות איכות ברמות הגבוהות והיקרות. באותה נשימה, כדאי מאד שיינות הבסיס שלו יהיו איכותיים. זו המאסה הקריטית של הייצור. אותה צורכים ברשתות השיווק (להבדיל מבחנויות יין מתמחות ומסעדות) והיא הלחם (וכנראה גם החמאה) של היקב. שוק היינות הזולים בישראל אינו משופע במוצרים ראויים. רוב היין האיכותי עולה, ובדרך כלל יותר מידי.

טעימת השבוע מוקדשת ליינות הזולים של כרמל – היקב הגדול בישראל, המייצר 15 מיליון בקבוקים בשנה. 8 יינות חדשים וזולים (30-60 שקלים) של כרמל נלגמו בטעימה הזו. רציתי לגלות מה מוצא הלקוח הפשוט והסביר, זה ש-150 שקלים עבורו אינם תקציב לבקבוק אחד אלא לשלושה, ארבעה ואם אפשר יותר. האם גם הלוגם הזה, שאוהב יין אבל הפרוטה אינה מצויה בכיסו, זוכה לכבוד הראוי.

הממצאים משמחים. הרבה יינות ראויים ומעלה נמצאים בטעימה, כולם מספקים תמורה טובה מאד עד מצוינת לכסף, כל אחד מהם לשיטתו: שלושה יינות מסדרת "פרייבט קולקשן" הזולה, אחד מ"האזורית", אחד מכרמל ויניארדס" ושלושה מסדרת ה-VATS (חביות) החדשה. השמונה פורסים קשת סגנונית מגוונת, הנעה מיינות "עולם חדש" מוחצנים מובהקים, מוצלחים מאד מסוגם, ועד יינות ים תיכוניים מאופקים, שעשויים אף הם היטב בז'אנר שלהם.

הפייבוריטים הפרטיים של כותב שורות אלו בטעימה הם שרדונה מ"כרמל ויניארדס", לבן חצי יבש "2 חביות" ואדום "4 חביות" – אולי היין הישראלי היחידי בשנה האחרונה שזוכה במדור זה לציון 5/5 בסעיף התמורה לכסף (המציין תמורה נדירה). שני האחרונים ים תיכוניים, מאופקים ומקסימים עד מאד. גם האחרים מספקים די הרבה יין במעט מאד כסף.
העובדה שכרמל יודעים להיות איכותיים ביינות העממיים משמעותית בעיני הרבה יותר מיכולתם לספק יינות כרם יחידני טובים. זו חכמה קטנה בהרבה. שרק ימשיכו כך.

1. כרמל, פרייבט קולקשן, סוביניון בלאן 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. כרמל, פרייבט קולקשן, סוביניון בלאן 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי סוביניון בלאן מהגליל העליון ורמת ערד. תסיסה קלה במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן ופרי טרופי. גוף קל. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 30-35 שקלים

הכי מתאים ל: כריכים, סלטים.

דבר המבקר: קליל, פירותי מאד, חומציות טובה ואפילו מידה של פריכות. (יחסית) הרבה לבן במעט מאד כסף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: יין פיקניק ראוי ליום חמים.

כרמל, פרייבט קולקשן, קברנה סוביניון 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קברנה סוביניון מהגליל העליון ומהרי יהודה. שמונה חודשי התיישנות במיכלים ובחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, תבלינים. גוף בינוני-מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 30-35 שקלים

הכי מתאים ל: כריכי בשר. פסטות ברוטבי בשר.

דבר המבקר: מאסה ומורכבות מפתיעות מאד יחסית לתמחור. עושר ומוחצנות שאינן מוגזמים. יין ששווה כמעט כפול ממחירו. תמורה מצוינת לכסף.

תמורה לכסף: .4.5/5 (מצוינת)

בשלוש מילים: יין ראוי בפרוטות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

כרמל, פרייבט קולקשן, קברנה-סוביניון מרלו 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% קברנה סוביניון ו-50% מרלו מהגליל העליון. שמונה חודשי התיישנות במיכלים וחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדון ארגמני. באף פרי אדום. גוף בינוני-מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 30-35 שקלים

הכי מתאים ל: מנות על בסיס עגל.

דבר המבקר: מרגישים היטב את תוספת המרלו כאן. היא מעגלת את פינותיו של היין הזה, שיתאים להפליא למכנה משותף רחב מאד של לוגמים.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בתשע מילים: אופציה מצוינת לרכישה בכמויות, כשמארחים סועדים רבים ומבקשים לחסוך.

כרמל, הסדרה האזורית, קברנה סוביניון-שיראז 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד של קברנה סוביניון ושיראז מכרמים בגליל העליון. 14 חודשי התיישנות על הקליפות בחביות עץ אלון צרפתי. ביקבוק ללא תהליכי הצללה ולאחר סינון גס. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ושחור, קפה ותבלינים. גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים

הכי מתאים ל: מנגל. סטייקים במחבת.

דבר המבקר: בלנד "עולם חדש" טיפוסי, שהספיק להתיישן קצת. פרי, עץ, מעט מתקתקות בפינות, ומידה של רכות, שנרכשה במהלך ההתיישנות המסוימת. יין מנגלים מצטיין, שיוכל לסחוב כמעט כל ארוחת בשרים. תמורה מצוינת לשישים שקל.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשבע מילים: אוהבי "עולם חדש", הנה יין הבית שלכם.

כרמל, ויניארדס, שרדונה 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה ממרום הגליל. שישה חודשי התיישנות על המשקעים בחביות עץ אלון צרפתי. באף פרי לבן ופרחים. צבע זהוב. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים

הכי מתאים ל: דגים, עוף.

דבר המבקר: שרדונה שנהנה מ(כמעט) כל מאפייניו של הזן. לא פירותי, פרחוני, מתקתק ומבאס כמו מרבית מקבילי הז'אנר בארץ. יין מוצלח בהחלט.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד)

בחמש מילים: שרדונה זול למדי וטוב בבחלט.

כרמל, 2VATS, לבן חצי יבש 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן חצי יבש על בסיס 40% מוסקט אלכסנדרוני, 35% גוורצטרמינר, 20% קולומבארד ו-5% ריזלינג. תסיסה קלה במיכלי נירוסטה. אף ארומאטי מאד (פרחים ופרי טרופי). גוף בינוני 10.5% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים

הכי מתאים ל: אוכל מתובל, סושי, דגים ופירות ים.

דבר המבקר: בלנד מפתיע וחינני להפליא, שיש בו נגיעה ים תיכונית עם טוויסט ארומאטי. הפרי טוב, יש פרחים ועשבוניות מה, חמיצות נעימה. המתיקות נוכחת במתינות רבה. למעשה, מדובר ביין שהוא כמעט OFF DRY. צביטה נעימה, פריכות מה ואפילו חדות. מה עוד נבקש מיין פשוט וזול?

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשש מילים: חצי יבש (כמעט יבש) חינני וראוי.

כרמל, 2VATS, רוזה יבש 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס 58% גרנאש, 35% קריניאן ו-7% מורבדר. תסיסה קרה במיכלי נירוסטה. צבע ורוד. באף פרי אדום והדרים. גוף בינוני. 10.5% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים

הכי מתאים ל: סלטים, כריכי גבינה.

דבר המבקר: מבין שלושת יינות "סדרת החביות"- ((VATS החדשה, היין הזה הוא, בעיני, המוצלח פחות. הוא לא רע כשלעצמו אבל חסרה בו מידת חמיצות לאיזון הפרי ויש בו קצת יותר מידי מתיקות.

תמורה לכסף: 2/5.

בחמש מילים: המוצלח פחות מבין יינות הטעימה הנוכחית.

כרמל, 4VATS, אדום 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 55% מרסלאן מכרם בהרי יהודה, 25% קריניאן מגפנים בוגרות בכרם בדרום הכרמל ו-20% גרנאש מהגליל העליון. שמונה חודשי התיישנות בארבע חביות ענק (5000 ליטר כל אחת) מעץ אלון צרפתי. צבע אדום סגלגל. באף פרי אדום ותבלינים, מעט זיתים שחורים ואדמתיות. גוף בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים.

הכי מתאים ל: מנות בשר וטלה ים תיכוניות.

דבר המבקר: בלנד ים תיכוני מוצלח במיוחד, עם פרי הטוב, תיבול טוב, מגע אדמה ואיפוק ראוי. אחלה יין, שאוהבי הז'אנר ילגמו במאסות ואף ירכשו בארגזים.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

ב-14 מילים: כשהזנים הים תיכוניים עוברים לסדרות זולות, והבלנד מוצלח וטוב, זה אומר שהמהפיכה אכן כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully