וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנה לחג: ביקורת ספרי הבישול החדשים

מיוון השמחה ועד אירלנד הקרה: בחודשים האחרונים יצאו מספר ספרי בישול חדשים למדפים שיכולים להתאים לכל אחד, החל מאופה מתחיל או מגלה ארצות, דרך עקרת בית נואשת וכלה בטבחים עם רקורד מוכח בבישול

רות סירקיס מתראיינת לוואלה על חגיגות לספר מהמטבח באהבה/צילום: עידו שחם עריכה: מאיה בן ניסן

וידאו: מחווה לספריה של רות סירקיס

ארוחות פסח. מאת: רות סירקיס. צילום: דן לב. סטיילינג: דיאנה לינדר. הוצאת ידיעות ספרים. 96 עמודים. מחיר: 29.90 שקלים. כשר

כריכת הספר רות סירקיס ארוחה לפסח. מתן שופן, מערכת וואלה! NEWS
ספר מתכונים או מוסף לחג? ארוחות פסח של רות סירקיס/מערכת וואלה! NEWS, מתן שופן

דבר המו"ל: הספר כולו מוקדש לחג הפסח; אפשר למצוא בו מתכונים חגיגיים שמתאימים לארוחת ליל הסדר, כולל קינוחים, מתכונים לימות חול המועד ובסוף אפילו מתכונים לערב המימונה.

צילום, עריכה וסגנון: ספר חדש של גורו ספרי הבישול בארץ, הגברת רות סירקיס, הוא תמיד מרגש. הפעם מדובר בספר קטן יחסית ובכריכה רכה, כנראה מאחר ומדובר בספר בישול עם ייעוד ספציפי - פסח. הספר שופע מתכונים קלאסיים לפסח כמו תחתיות ארטישוק במילוי בשר, כבד קצוץ וכמובן מצה-בריי וקינוחי מרנג. הספר בקלות היה יכול להפוך למיושן, אבל סירקיס הצליחה להוסיף עדכניות למנות הסטנדרטיות, כמו למשל צלי בקר עם גרמולטה. בכלל, אי אפשר להתווכח עם הניסיון רב השנים של סירקיס, וסוד הצלחתה טמון במתכונים ביתיים שעושים חשק ולא מאיימים מדי. אהבנו מאוד את הטיפים הקטנים שמופיעים בסוף המתכון, ובכלל את הפשטות ורשימת המצרכים המצומצמת לכל מתכון. אגב, גם המחיר הזול של הספר עצמו מהווה יתרון משמעותי. לעומת זאת, אם המתכונים הצליחו להתגבר על משוכת הרלוונטיות, הרי שהסטיילינג בחלק לא מבוטל מהמתכונים מחזיר אותו לאייטיז, וחבל.

מה שכן: פחות התחברנו לעיצוב ולסגנון של הספר; הוא מרגיש יותר כמו מוסף לחג של עיתוני נשים ופחות כספר בישול.

מתכונים שעושים חשק: מינה קון קרנה - פשטידת בשר (עמ' 36), נמסיס - עוגת שוקולד לקינוח (עמ' 80), בובלה - עוגת מחבת עגולה (עמ' 67)

למי שקונים: לאמהות הבשלניות שגדלו והתחנכו על ידי רות סירקיס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

Greco מטבח יווני. מאת: צביקי עשת. מתכונים: אליאב גולדנברג. צילום: דן פרץ. סטיילינג: נורית קריב. הוצאה עצמית. 380 עמודים. מחיר: 178 שקלים. לא כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד מספרי הבישול המרהיבים שיצאו בארץ. גרקו מטבח יווני/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: הספר מטבח יווני הוא ספרו של המסעדן צביקי עשת (מסעדת גרקו) אשר יוצא בהוצאה עצמית. מעבר לכ-100 מתכונים, הוא מכיל גם הסברים על המטבח היווני, חומרי גלם נפוצים, סיפורים, המלצות קולינריות לאיי יוון, צילומים וחוויות.

צילום, עריכה וסגנון: מדובר באחד מספרי הבישול המרהיבים שנתקלנו בהם, החל מהאיורים והסגנון העיצובי, דרך הצילומים המדהימים והמדויקים וכלה באנקדוטות שעושות חשק לקפוץ ליוון ובמתכונים מעוררי התיאבון. על פני כמעט 400 עמודים, עשת נותן לנו הצצה ליוון שלו ומהר מאוד סוחף את הקורא וגורם לו להתאהב באיים השכנים. הצילומים של דן פרץ והסטיילינג של נורית קריב, שהפכו כבר למעין פאואר קאפל בתחום, חפים מקשקושים וקישוטים, שמים את האוכל במרכז ועדיין מצליחים לייצר אוירה יוונית שמחה ובעיקר – מגרה. חלוקת הנושאים הגיונית וקלאסית, ומעבר למתכונים כאמור ניתן למצוא מידע רב כמו מבוא למטבח היווני, חומרי גלם, בתי אוכל ביוון, המלצות על דוכנים ספציפיים בשווקים ברחבי יוון, סיפורים אישיים ועוד. כמעט כל מתכון מכיל הסבר על המנה עצמה ואם יש צורך – גם הסבר מפורט על תהליך ההכנה, חידודים וטיפים. כנראה שזוהי מתנת החג היפה ביותר שתוכלו להעניק למישהו.

מה שכן: מודים שקשה היה למצוא נקודה לשיפור, אבל מאחר והפורמט מתעקש על כך – אנחנו סבורים שאורך כזה של ספר, עם שלל המידע המועמס עליו, אינו מתאים לכולם. עבור מי שמחפש את התכלס, מתכונים ודי, העושר החזותי והמילולי עלול להכביד עליו.

מתכונים שעושים חשק: דאקוס – לחם קלוי, עגבניות תרד וגבינה (עמ' 48), מרתופיתה – פיתה במילוי שומר ושמיר (עמ' 162) ולחנודולמדס – עלי כרוב ממולאים בבשר ואורז ברוטב לימון (עמ' 211).

למי מתאים: לכל מי שנוסע בקרוב ליוון, לכל מי שרוצה לחוות יוון קצת אחרת ולעומק, לכל מי שאוהב אוכל ים תיכוני, לכל מי שאוהב אנשים ותרבות ולכל מי שניחן בסקרנות גדולה.

פשוט טעים לילדים. מאת: אביגיל מייזליק. צילום וסטיילינג: שושי סירקיס. דני ספרים הוצאה לאור. 136 עמודים. מחיר: 78 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ספר חביב וצבעוני, אבל גם מיושן. פשוט טעים לילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: זהו הספר החמישי בסדרת "פשוט טעים" של השפית אביגיל מייזליק. הרעיון העומד מאחורי הספר הוא לספק מתכונים שכל תכליתם לגרום הנאה לילדים.

צילום, עריכה וסגנון: מדובר בספר חביב וצבעוני שהופך גם את האוכל של ילדינו לכזה. המתכונים מאוד פשוטים להכנה ומטרתם לשתף את הזאטוטים בעשייה. גם ההסברים כתובים בצורה מאוד ברורה כשבראש העמוד מצוינת דרגת הקושי, זמן הכנה וכמות. מלבד שניים- שלושה מתכונים של עוגות, שאר המתכונים מוגשים כ"פינגרס פוד" לילדים ולכן בעיקר מתאימים בעיניי לאירוח של מסיבות ילדים או עם ילדים.

מה שכן: לא קיבלנו כאן בשורה חדשה. המתכונים ברובם לא מחדשים הרבה וגם סגנון הקישוט מזכיר קצת ספרים של פעם.

מתכונים שעושים חשק: מעדן חלב תוצרת בית בצנצנות אישיות (עמ' 118), נחשי פחזניות ממולאים בקרם שוקולד ובננות (עמ' 130), מאפינס פסטה (עמ' 31) וצ'יקן נאגטס על מקל (עמ' 54).

למי מתאים: להורים עם המון זמן פנוי, למי שמחפש להפוך את הארוחות של ילדיו ליצירתיות יותר ולמי שאוהב להפיק לילדיו מסיבות ימי הולדת ומחפש רעיונות לכיבוד יצירתי ואכיל.

ספר המטבח של לייזה פאנלים. מאת: חגית ביליה. צילום: חגית ביליה וגיא בהר. איורים: מיכאל (מיש) רוזנוב. הוצאת מודן. 197 עמודים. מחיר: 88 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה שעובד בבלוג עובד גם בכריכה קשה? ספר המטבח של לייזה פאנלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

דברי המו"ל: לייזה פאנלים הוא בלוג מצליח באתר סלונה ומאחוריו עומדת חגית ביליה. בדומה לבלוג, הספר הוא אסופת סיפורים מצחיקים וחוויות שהאישה המודרנית יכולה בקלות להזדהות איתם וכמובן מתכונים פשוטים להכנה.

צילום, עריכה וסגנון: אנחנו באופן כללי משתדלים לא להיות סקסיסטיים, אבל הספר הזה מתעקש לייעד את עצמו במודע לנשים. כל פרק בספר נפתח בסיפור או אנקדוטה, לא בהכרח עם הקשר ברור לנושא שלפניו, ובין לבין שזורים סיפורים נוספים. אלו בהחלט עוזרים להתחבר לכותבת, מה שנקרא - צרת רבים, חצי נחמה. כמובטח על ידי ההוצאה לאור, המתכונים אכן פשוטים, האווירה בכלל של הספר אינה מאיימת ויש בו כמה יציאות נפלאות. שמחנו גם לגלות שלצד מתכונים שכבר התפרסמו בבלוג, ישנם מתכונים חדשים (מה שמוסיף לרלוונטיות של רכישת הספר). מאידך, לעיתים הספר נוטה לחובבנות יתר עם צילומים וסגנון מאוד לא מקצועיים שמתאימים אולי לבלוג אבל לא לספר בישול שאנחנו מוציאים עליו כסף.

מה שכן: הוייב הבלוגרי הוא לא רק בצילומים, אלא גם בסגנון הכתיבה והפיסוק, כמו מריחת אותיות ("נהדררררר") או סימני קריאה. גם הכינויים המתקתקים של משפחתה ("הבעל השם טוב") או של המתכונים ("צמחונישי") מעלים קצת את הסיכון לסכרת. בנוסף, מרבית המתכונים הם מתכונים שכולנו ממציאים בבית, ואין בהם בשורה של ממש. שוב, דברים שעובדים בבלוג לא בהכרח עובדים בספר מודפס.

מתכונים שעושים חשק: סלט האבוקדו הכי טעים שאכלתם (עמ' 30), סיר של צ'קן מרסלה (עמ' 96) או פאונד קייק של סטארבקס (עמ' 170).

למי קונים: לעקרות בית נואשות שממש מסוכסכות עם המטבח.

מגישה שבת. מאת: אפרת ליבפרוינד. צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: קרן ברק. הוצאת דני ספרים. 130 עמודים. מחיר: 88 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילומים נהדרים, אך לפעמים מוגזמים. אפרת ליבפרוינד מגישה שבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: הספר החדש של השף-קונדיטורית אפרת ליבפרוינד מחולק על סעודת השבת המסורתית: חלות, סלטים, דגים, עיקריות, תוספות וקינוחים. המתכונים בו משתדלים לשמור על פשטות הכנה ומצד שני על רמת חגיגיות שמתאימה לשולחן השבת.

צילום, עריכה וסגנון: הדבר הראשון הבולט בספר הוא הצילומים הנהדרים והסטיילינג המרשים של המנות. האוירה בהחלט חגיגית, דרמטית לפרקים, והויזואליה בהחלט עושה חשק להכין את המתכונים (או לפחות לאכול אותן). יחד עם זאת, לפעמים זה טו מאץ', כמו למשל בצילום של כוסות השוקולד-התפוז שמופיעה לצידן נוצה לבנה מכוסה בנצנצים מזהב. קיטשי ומיותר, לטעמנו. כך גם בנוגע לשילוב פרחי אמנון ותמר במנות שמוסיפים אמנם צבעוניות, אך היא מיותרת לחלוטין, בטח במטבח הביתי הממוצע. המתכונים עצמם כתובים היטב והכמויות מצויינות בכוסות ובכפות ולא במשקלים מה שמנגיש אותם אפילו יותר (יתרון גדול). אהבנו גם את הטיפים שמשולבים בסוף כל מתכון.

מה שכן: בישול עם מרגרינה? טרף אוף רציני. אנחנו מבינים שהספר מיועד לארוחת השבת והרצון לשמור על כשרות הארוחה, אבל עדיין - מרגרינה? ישנם קינוחים רבים אחרים כמו גלידת הטחינה בספר שלא מנסים למצוא תחליף לחמאה ועדיין עומדים נהדר בפני עצמם.

מתכונים שעושים חשק: כמעט כולם, למען האמת. אם בכל זאת צריך לבחור רק 3 אז כיסוני בשר פריכים (עמ' 102), נגיסי עוף קריספיים במיוחד (עמ' 72) או עוגת קשיו, קפה ושוקולד (עמ' 120).

למי קונים: לחובבי מטבח רציניים שמחפשים מתכונים מסורתיים (מכל העדות) לצד מתכונים מקוריים יותר.

אפייה מהירה. מאת: ארז קומרובסקי. צילום: ארז בן שחר. סטיילינג: נורית קריב. הוצאת כתר. 175 עמודים. מחיר: 94 שקלים. כשר

אפייה מהירה של ארז קומרובסקי. מתן שופן, קובי אליהו
מומלץ לאופים פחדנים, אבל לא רק. אפייה מהירה/קובי אליהו, מתן שופן

דבר המו"ל: הרעיון שעומד מאחורי הספר החדש של האופה המוערך ארז קומרובסקי הוא שזמן הכנת המאפים אינו עולה על זמן חימום התנור. כל המתכונים הינם ללא שמרים וההוראות פשוטות במיוחד.

צילום, עריכה וסגנון: הספר נותן מקום של כבוד לכל עולם הלחמים המהירים, ללא שמרים או מחמצת, שאינם מאוד מוכרים במטבח שלנו אלא אופיינים יותר למדינות צפון אירופה כמו בריטניה ואירלנד. לא מדובר רק בספר מעניין ומחדש, אלא בספר מגרה. הצילומים מעולים והמתכונים עצמם עושים חשק לרוץ למטבח ולהתחיל לבחוש. הם לא דורשים מרכיבים מיוחדים, כלים נדירים או טכניקות מקצועיות, וכאן נעוץ הקסם הגדול שלהם. כל מתכון מתחיל בהקדמה קצרה שמרחיבה את הדעת או משדרגת ומגוונת את המתכון. גם ההערות הקטנות לאורך הספר בכתב ידו של ארז מוסיפות לו ונותנות מימד אישי ואינטימי יותר. אחד מספרי הקאלט שחייבים להיות במדף הספרים שלכם.

מה שכן: היה חסר לנו מעט דיוק במתכונים מבחינת לאיזו כמות מספיק כל מתכון ומבחינת זמני האפייה, אך ככלל אנחנו באמת חייבים להודות שהתרשמנו עמוקות.

מתכונים שעושים חשק: מאפה צ'דר ופלפל חלפניו (עמ' 57) לחם בצל מטוגן וגבינת עזים (עמ' 40) או עוגת שוקולד שזיף (עמ' 120. זוהי גם אחת העוגות הטובות שטעמנו).

למי קונים: לכל מי שמפחד משמרים, אפייה ו\או קונדיטוריה, וגם מי שרוצה לגוון בין כל מאפי השמרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully