וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יינות גאיה מארץ המגף

10.8.2016 / 16:01

אבי אפרתי לוגם חמישה יינות גאיה יוקרתיים מאיטליה, החל מבלנדים מודרניים ועד יינות טוסקניים קלאסיים ומסורתיים

יקב גאיה. באדיבות היקב, אתר רשמי
יקב גאיה/אתר רשמי, באדיבות היקב

בסיסו של היקב ושל משפחת גאיה הוא בפיימנוטה, שבצפון מערב המגף והוא פועל מ-1859 וממוקם בכפר היין המפורסם ברברסקו (Barbaresco). גאיה ייצרו לאורך השנים וממשיכים לייצר יינות פיימונטזיים קלאסיים (בארולו וברברסקו המפורסמים). אבל גאיה זה יותר מפיימונטה. בשנות התשעים של המאה שעברה התפשט היקב גם לטוסקנה, עת רכש את יקב Pieve Santa Restitutaבכפר היין מונטלצי'נו (Montalcino) שבדרום טוסקנה, הנודע ביינות ברונלו די מנוטלצי'נו היוקרתיים המיוצרים בו; ואת יקב Ca Marcanda באיזור בולגרי (Bulgari).

לצד יינות פיימונטה מסורתיים מייצר תאגיד גאיה בטוסקנה גם יינות טוסקניים מודרניים, קרי כאלו שאינם שייכים לחלוקה הקלאסית, של העולם הישן, ובהם זנים לא טוסקניים כמו קברנה סוביניון, מרלו ואפילו סירה.

בטעימה הנוכחית חמישה יינות המספקים מבט למניפה הנרחבת של יינות גאיה. מבלנדים טוסקניים מודרניים, עשירים ואלגנטיים מאד, ועד ברונלו די מונטלצ'ינו, מלך הקלסיקה הטוסקנית הישנה, ובארולו – מקבילו הפיימונטזי. אלו יינות גבוהים ויקרים, איכותיים מאד ומגוונים מאד באופיים: הבלנדים קטיפתיים, אלגנטיים, חלקים; שני היינות הקלאסיים, של העולם הישן, מאסיביים, עמוקים, מלאי אופי. הבלנדים (שלוש הראשונים בסקירה) ייטיבו להתיישן אבל בהחלט ראויים ללגימה כבר כעת. ברונלו ובארולו, החותמים את הרשימה, נהדרים אבל בצעירותם עדיין, ושווה לתת להם זמן להתיישנות. מאחר ומדובר ביינות יוקרה, כמו בדרך כלל במדור זה, סעיף התמורה לכסף הושמט ברוב היינות. לחיים!

1. גאיה, קה מארקנדה אסטייט פרומיס IGT 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. גאיה, קה מארקנדה אסטייט פרומיס IGT 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 55% מרלו, 35% סירה ו-10% סנג'ובזה מאיזור בולגרי שבטוסקנה. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, שחור ותבלינים (מנטה), עור. גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 180 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: עשיר, פירותי מאד, מתובל, אלגנטי ולא מוחצן במיוחד, מאוזן היטב. יין לא בומבסטי, שלא משתלט על הארוחה. מתאים מאין כמותו ללוות סטייקים טובים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר אבל טוב).

בארבע מילים: טוסקני מודרני עשוי היטב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

2. גאיה, סיטו מורסקו, לאנגהה DOC 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 35% נביולו, 35% מרלו ו-30% קברנה סוביניון מכרמים בבארולו וברברסקו. 18 חודשי התיישנות בחביות אלון באריק צרפתיות. צבע אדום ארגמני, באף פרי אדום ותבלינים. גוף בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 230 שקלים.

הכי מתאים ל: ביסטקה פיורנטינה.

דבר המבקר: נביולו של פיימונטה, קברנה סוביניון ומרלו הטיפוסיים ליינות בורדו - זוהי ייננות איטלקית מודרנית מהסוג הגבוה: מלוטשת, מהוקצעת, נקיה. והיין הזה לא בדיוק מרגיש כמו איטלקי גבוה מהסוג המסורתי. פחות מרגישים את הכפר והטרואר, יותר את עבודת היינן.

בשבע מילים: ליטוש, מהוקצעות וניקיון - יין גאיה מודרני טיפוסי.

3. גאיה, קא מרקנדה, אסטייט מאגארי IGT 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% מרלו, 25% קברנה סוביניון ו-25% קברנה פרנק מבולגרי שבטוסקנה. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, עשבים. תבלינים. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 280 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות בשרים מושקעות.

דבר המבקר: מורכב, אלגנטי, עמוס בפרי ועץ ועימם בנוכחות טבק, שוקולד וקפה. מוחצן ומרובה רבדים. טוסקני מודרני שמתכתב עם יינות העולם החדש. עשוי ללא רבב. מצוין מסוגו.

בשש מילים: כמעט בלנד בורדולזי, מייד אין טוסקני.

4. גאיה, פייבה, סנטה רסטיטוטה, ברונלו די מונטלצ'ינו DOCG 2010

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סנג'ובזה מכרמי אחוזת פייבה סנטה רסטיטוטה במונטלצ'ינו. שנתיים התיישנות בחביות עץ אלון בנות 500 ליטר ושנה נוסםת במיכלי בטון (סה"כ שלוש שנים). צבע אדום כהה אטום. באף באף פרי אדום ושחור. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 300 שקלים

דבר המבקר: לצד בארולו של פיימונטה, ברונלו די מונטלצ'ינו נתפס כיין היותר יוקרתי של איטליה. ברונו באיטלקית זה חום. ברונלו בתרגום הוא ישיר הוא אולי "חומצ'יק". יותר מהיינות הטוסקניים המודרניים מהפסקאות שממעל, ברונלו הוא יין מאסיבי ללגימה בארוחה עתירת חלבונים. הוא מלוטש פחות מהיינות המודרניים המעוצבים אבל בפרמטרים של עומק ואופי די קשה להתחרות בו. יין שהמפגש שלו עם החיך המנוסה הוא לא פחות ממרנין. זהו ברונלו שהוא כמעט בייבי. פוטנציאל ההתיישנות שלו בתנאי אחסון נאותים עומד יכול בהחלט להגיע גם לעשרים שנה מהיום. בעוד 3-4 שנים יהיה בוודאי במיטבו.

הכי מתאים ל: ארוחות בשרים (בקר ובשר ציד) מורכבות.

בארבע מילים: המיטב שטוסקנה יכולה להציע.

5. גאיה, דה גרומיס בארולו DOCG 2011

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי נביולו מבארולו (מלה מורה וסרלונגה די אלבה). שנת התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי באריק וכן שנה נוספת בחביות מסורתיות גדולות. צבע אדום כהה מאד. באף פרי אדום ושחור. גוף מלא 14% כוהל בנפח.

כמה? 350 שקלים

הכי מתאים ל: ארוחות בשרים (בקר וצייד) מורכבות.

דבר המבקר: לפעמים נדרש המבקר במלאכתו לקביעות גורפות. אלו מאופיינות תמיד במידה של הכללת יתר וחוטאות, לפיכך, למקרים פרטיים רבים. ואחרי שכל זה נאמר, הנה הכללה: בארולו במיטבו הוא עונג אדום בהתגלמות וכנראה פסגת היין המיוצר באיטליה. מענבי הנביולו מבארולו מייצרים יינות נהדרים ממש. זה הנוכחי מיטיב לשלב עוצמה וכוח גורפים בעידון, מתינות וריבוי ניואנסים. זה יין מאסיבי שהיסוד הבולט בו, הרבה לפני האלגנטיות, הליטוש והתחכום הוא האופי הבארולואי המרשים שלו. על אף המאסיביות הוא איננו מכביד ולא משתלט ויש בו אפילו מן נימת כפריות מקסימה, פחות קטיפתית ויותר אמיתית. פוטנציאל התיישנות בן 20 שנה. יין אדיר שמרגיש קצת סגור עדיין. חכו עוד 4-5 שנים.
בשבע

ב-7 מילים: יין אדיר שמצריך איפוק מה בטרם פתיחתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully