וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היי דרומה: סיור בשוק התוסס של הדרום

22.8.2016 / 9:42

דוכנים שעוברים במשפחה ביחד עם הרבה ידע, תבלינים ריחניים מהודו, קצביה שמתמחה בחלקים ייחודיים וכריך טוניסאי עמוס בכל טוב, הם רק חלק קטן ממה שיש לשוק של באר שבע להציע לכל מי שיגיע להיווכח בקסמו

שוק באר שבע. אפיק גבאי,
קל להתמצאות בזכות חלוקה נוחה לרובעים לפי סוג הסחורה. שוק באר שבע/אפיק גבאי

השוק העירוני של בירת הדרום הוקם בשנת 1969 לאחר שהועבר מהעיר העתיקה, ומאז ועד היום הוא אבן שואבת לתושבי הדרום החפצים להצטייד בחומרי גלם נהדרים וטריים. מיקומו בין הרחובות בית אשל ודרך חברון, נמצא מרחק הליכה מתחנת הרכבת באר שבע מרכז והתחנה המרכזית. חלוקתו לרובעים לפי סוג הסחורה ומספורם של הדוכנים, מקלים מאוד על ההתמצאות בו. בין הדוכנים הרבים ניתן למצוא כאלה הפעילים עוד מימיו הראשונים, חלקם בבעלות דור שלישי ורביעי לאותה משפחה.

במהלך הסיור ליוו אותנו נציגי חברת יעדים, החברה העירונית לפיתוח עסקי שאחראית לתחזוקת השוק. לפי תוכניותיהם, בקרוב יעבור השוק שיפוץ וחידוש.

הבסיס לכל תבשיל: תבליני ציון

אריסה ביתית בתבליני ציון, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
אריסה ביתית/אפיק גבאי

סיורנו מתחיל באחת החנויות הוותיקות בשוק. את תבליני ציון ייסד ציון רחמים, עולה מעיראק. היום נכדיו, רמי ובני, ממשיכים את דרכו בעסק, אחרי שלמדו את המלאכה מהוריהם. בחנות, שקיימת בשוק מאז הקמתו, טוחנים ויוצרים מגוון עצום של תערובות תבלינים לתפארת בישולי עדות ישראל: מאריסה מרוקאית, דרך חאוויג' תימני, חמישה סוגי בהרט ועוד.

עוד מוכרים כאן מגוון רחב של פירות יבשים וקטניות, קפה ופרג שנטחנים במקום, לימון כבוש וסחוג ועמבה מתוצרת המקום. השירות כאן חם ולבבי, ואל תהססו לבקש מתכונים וטיפים לשימוש עם התבלינים הרבים שיש כאן.

דוכן 90

עוד באותו נושא

8 תחנות חובה בשוק ואדי ניסנאס

לכתבה המלאה

בניחוח הודו: תבליני הר ציון

תבליני הר ציון, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
מטעמים מארץ רחוקה/אפיק גבאי

בסמוך לתבליני ציון נמצאים תבליני הר ציון. חנות שפועלת מזה 8 שנים ומנוהלת על ידי הזוג שרונה ואפרים, שעלו ארצה מהודו.

הריח בכניסה מבטיח ומקיים ניחוחות מארץ זרה, ועל המדפים פה תמצאו מגוון רחב של תערובות תבלינים הודיות ומוצרים ייחודיים כמו ג'אגרי – סוכר גולמי ולא מעובד בעל טעם עמוק, קמחי אורז וחומוס, פאפאדם – לחם הודי שטוח על בסיס עדשים, הינג - תבלין העוזר בעיכול קטניות, וכן מספר סוגי צ'אטני ורכז תמרהינדי חמוץ מאוד ומעט מתוק.

דוכן 93

ממלכת הירוקים של אולגה

אסטרגון בשוכן של אולגה, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
אסטרגון, בין רוזמרין לזעתר/אפיק גבאי

אולגה היא סוחרת ירוקים ממולחת, שיודעת לספר על המעלות והמקורות של מגוון עשבי התיבול והירקות היפים שהיא מוכרת.

כבר 22 שנה שהיא בשוק, וכשאני מבקש ממנה שתראה לי משהו שאני לא מכיר, היא שולפת בלי לחשוב את האסטרגון- צמח בעל עלים ירוקים ומחטיים כמו של הרוזמרין, אך עדינים יותר ומזכירים זעתר בניחוחם. לפי אולגה, הוא מומלץ בסלטים, קציצות ולתיבול ירקות אפויים. עוד נצפו כאן חמציצים, חזרת, ג'ינג'ר, נענע ממספר זנים, סלרי יפה וכוסברה עם הפרחים. בימי החורף הגשומים מגוון הירוקים פה מתעצם ומגיע ל-70 סוגים.


דוכן 117

פירות 10

ליצ'י בדוכן של משפחת דיין, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
ליצ'י טרי ובשרני/אפיק גבאי

יש הרבה פירות יפים בשוק הדרומי, ובדוכן של משפחת דיין, שנקרא בפשטות פירות 10, שלל עצום של פירות קיץ מפתים.

בתקופה זו נמצאים בדוכן ליצ'י, ענבים נהדרים שמתפצפצים בפה, נקטרינה, שזיפים ממספר זנים, אבטיח אדום בוהק, תאנים בשלות ומפתות ומנגו כתום וריחני. הסחורה משתנה עם עונות השנה ואפשר להיות בטוחים בטריות ובאיכות.

דוכן 146

בשר משובח באטליז כרדי

אטליז כרדי, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
לכאן שווה להגיע בשביל הנתחים הפחות מוכרים/אפיק גבאי

גולת הכותרת בסיור שלנו הוא האטליז של משפחת כרדי. משפחת קצבים מנוסה שעלתה ארצה מלוב, בה מיומנות הטיפול בבשר עוברת מאב לבן זה מספר דורות. למשפחה בית שחיטה משלהם אליו מגיעים עגלים מקיבוץ שניר ברמת הגולן. מוכרים פה רק בשר טרי ומכל נתח אפשרי.

אפשר למצוא כאן כמובן סטייקים מוכרים כמו אנטריקוט ( 100-140 שקלים לק"ג) וסינטה (80-100 שקלים לק"ג) שניתן לבקש שי?י?ש?נו? לכם אותם זמן ספציפי, אם אתם רוצים סטייק רך במיוחד לארוחה מיוחדת. אבל העניין פה הוא בכל מה שמעבר: חלקי פנים מכל הסוגים כמו מוח, שקדים, לב ואפילו מעיים למי שרוצה להכין בעצמו את הקישקע. נקנקיות מרגז, קבב וטחול ממולא שיוצרים ומתבלים במקום ועוד. זה המקום להתנסות ולבקש נתחים פחות מוכרים במחירים משתלמים.

דוכן 301-2

פינת הדייגים

פינת הדייגים, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
פינת הדייגים, שוק באר שבע/אפיק גבאי

מספר צעדים מהאיטליז נמצאת פינת הדייגים, חנות בת עשור בבעלות ציון, שדואג להביא לעיר דגים טריים וגם מקפיד לשמור עליהם היטב. רוב הזמן תמצאו כאן דגים מחקלאות ימית וייבוא כמו דניס (50-65 שקלים לק"ג), לברק, בורי, מושט וסלמון (80-100 שקלים לק"ג), וגם דגים טריים שמגיעים מנמל יפו כמו לוקוס (100 שקלים לק"ג).

דוכן 296

חומרי גלם מיוחדים בחנות אל מג'ד

לאפות בחנות של אלמג'ד, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
לאפות טריות מקמח מלא/אפיק גבאי

ברובע הבדואי של השוק (לא להתבלבל עם השוק הבדואי, שפעיל בימי חמישי), לצד דוכני ירק באלדי, נמצאת חנות בשם אל מג'ד. מכולת ייחודית עם היצע רחב מאוד של חומרי גלם, החל מממתקים בייבוא אישי מטורקיה, דרך לאפות יפות מקמח מלא, טחינה גולמית מכמה סוגים וגם חינה לצביעת גוף, מגוון סוגי תה וקפה וג'יבני – הגבינה איתה מכינים את הכנאפה. בחודש הראמדן מוכרים פה דברי מתיקה מיוחדים כמו קטאייף.

דוכן 518

ומה אוכלים? פלאפל ז'ק

פלאפל ז'ק, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
פלאפל ז'ק, שוק באר שבע/אפיק גבאי

פלאפל ז'ק הוא מוסד באר שבעי, עם תור ארוך ולוקחות קבועים מכל רחבי העיר. בדוכן הקטן תפגשו את האחים משה ומזל, שקיבלו את המפתחות מאביהם, ז'ק. האב עלה ארצה ממצרים והיה מהראשונים לפתוח פלאפליה בשוק.

את המתכון המשפחתי לא שינו פה כלל: מדובר בכדור רחב ולכן גם פריך במיוחד, עמוס עשבים ותבלינים סודיים, שמטוגן לפי הזמנה ומוכנס בזריזות לפיתה יחד עם טחינה וסלטים טריים.

את המנה, שמחירה 15 שקלים, מעטר 'אבו נפחא', כמו שמשה קורא לו - צ'יפס בציפוי פריך, אוורירי ותפוח, שמכינים מפרוסות תפוחי אדמה וגם מחציל.


דוכן 254

הטוניסאי של מירי

הטוניסאי של מירי, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
הטוניסאי של מירי, שוק באר שבע/אפיק גבאי

לפני עשור פתחו עמוס ומירי, בעל ואישה, דוכן סמוך לפלאפל של ז'ק. עמוס למד את סודות הכנת הכריך הטוניסאי מאביו שהתמחה בכך עוד בטוניס.

לחמניית הפריקסה המטוגנת, זהובה מבחוץ ורכה כמו כרית מבפנים מתמלאת בטונה ובשלל סלטים ותיבולים עזי טעם כמומצ'ירשי - ממרח דלעת כתמתם, סלט לימון ביתי וחמצמץ, פלפלצ'ומה, אנשובי, צלפים, זיתים שחורים וירוקים ועוד. מחיר: 20 שקלים לכריך בלחמניית פריקסה, ויש גם שקשוקה אדומה ויפה ב-15 שקלים למנה.

דוכן 253

לעוד סיורי שווקים שאסור לפספס

שוק באר שבע. אפיק גבאי,
תאנים מפתות בפירות 10/אפיק גבאי
אבו נפחא בפלאפל ז'ק, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
ירקות 'אבו נפחא' בפלאפל ז'ק/אפיק גבאי
הטוניסאי של מירי, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
הכל נכנס לתוך הפריקסה. הסלטים בטוניסאי של מירי/אפיק גבאי
תבליני הר ציון, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
תבליני הר ציון/אפיק גבאי
מזל בפלאפל ז'ק, שוק באר שבע. אפיק גבאי,
מתכון שעובר מאב לילדיו. מזל מחוץ לדוכן של פלאפל ז'ק/אפיק גבאי
עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully