וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: סלובניה - כוח עולה

7.6.2017 / 17:36

אבי אפרתי מתרשם מיינות משני יקבי איכות סלובניים שמספקים יינות מוצלחים עם מקדם ווליו פור מאני גבוה

יין אווירה. ShutterStock
יין אווירה/ShutterStock

מעט מאד יינות מאזור הבלקן מיובאים לישראל. מדינות כמו סלובניה או קרואטיה, להן מסורת יין עמוקה ובשנים האחרונות גם נוכחות גוברת במסעדות ברחבי העולם, ייצוג צנוע מידי כאן. סארו אימפורטס, חברת היבוא שהקימו ערן אלחלל ועידו לברן, כאן כדי לשנות את התמונה. אלחלל הוא שף, בוגר ה-CIA ומי שהיה בשנים 2010-2014 בעלים ושף של "סארו ביסטרו" – מסעדה בלקנית בניו יורק. עידו לברן ניהל ברים, מסעדות וחנות של "דרך היין". יחד הם החלו לייבא יינות מסלבוניה וקרואטיה.

בטעימת השבוע דגימה ראשונית מהיינות שהם מייבאים, עם שני יקבים מסלובניה: Santomas ו-.Steyer יקב שטייר נמצא בצפון מזרח סלובניה בגבול אוסטריה. סאנטומאס באיסטריה הסלובנית, גבול איטליה.

יינות סלובניה נחשבים לכוח עולה בעולם. מאחר וטרם מותגו והתנפחו מקדם ה-value for money שלהם גבוה. כל יינות הטעימה הזו - שחושפת אופי, איכות וייחוד - הן כאלו וטווח מחיריהם נע בין 65 ל-95 שקלים. שלושת הלבנים של שטייר – גווצטרמינר, סוביניון בלאן ושרדונה, אינם סטנדרטיים מסוגם. לכל אחד מהם ייחוד ושלושתם איכותיים. יין המלבזיה של סנטומאס הוא פנומן של איכות ותמורה לכסף ב-85 שקלים. גם שני האדומים של סנטומאס ראויה כשה"רפושק" מצוין ממש.
יותר משווה לשים לב לשני היקבים האלו וליינות הסלובניים והקרואטיים של סארו בכלל. תוכלו להשיג אותם כאן.

לחיים!

1. Steyer, Traminec 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. Steyer, Traminec 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן חצי יבש על בסיס 100% ענבי גוורצטרמינר מגפנים בנות 15 מכרמים באזור Radogna – Kapela. 6 חודשי התיישנו במיכלי נירוסטה. 30% מהיין התיישן בחביות עץ אלון משומשות. צבע זהוב. אף ארומטי, עם הרבה פרי אקזוטי ומתובל מאד. גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 70 שקלים.

הכי מתאים ל: אוכל אסיאתי מתובל. סושי. גבינות.

דבר המבקר: בהגדרות היין הישראליות היין הזה הוא חצי יבש. בפועל, הוא הרבה יותר "off dry" מחצי יבש. המתיקות שלו נוכחת אולם בניואנס בלבד, בוודאי בהשוואה למה שרגילים (או שמא רגילות) ללגום כאן תחת הכותרת "גוורץ", מתוצרת מקומית או מיובאת מארצות "העולם החדש". זה יין שיש בור מורכבות, חמיצות משמעותית, נימה מינרלית והרבה אופי. חבילת הפרי הטרופי והארומטיות אמנם שם אבל הם חלק ממכלול שלם, מורכב בהרבה ומאד לא חנפני. יופי של תמורה לכסף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בארבע מילים: גוורצטרמינר – לא מה שחשבתם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

2. Steyer, Sauvignon 2014

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון בלאן מגפנים בנות 10 בממוצע מכרמים באזור ראדגונה-קאפלה. מספר חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב בהיר, מעט חיוור. באף פרי לבן, הדרים, פרי טרופי, עשב. גוף בינוני. 10.5% כוהל בנפח.

כמה? 65 שקלים.

הכי מתאים ל: עוף, פסטות, סלטים. פיקניק.

דבר המבקר: הקל, הפירותי והקליל מבין שלושת יינות Steyer בטעימה הנוכחית. יין קיץ קל ונעים, פירותי במיוחד (אשכולית, ליצ'י), עם אחוז אלכוהול נמוך עם מקדם מתיקות שמקורו בפרי בלבד, לא בכל מניפולציה אחרת. הנגיש מבין יינות הטעימה הנוכחית.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בחמש מילים: סוביניון בלאן קליל, קיצי ונגיש.

3. Steyer, Chardonay 2013

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מגפנים בנות 15 מכרמים באזור רדוניה-קאפלה. מספר חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 65 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: פרי נקי וטוב, חמיצות נאה, איזון נאה, ניקיון ואופי. שרדונה עם אופי ייחודי, שחושף טרואר ייחודי, בתמחור של לבן ישראלי פושט.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשבע מילים: שרדונה עם אופי בתמחור שווה לכל נפש.

4. Santomas, Malvezija 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי מלבזיה מגפנים בנות 25 באיסטריה הסלובנית. 15 מהיין תסס על שמריו ולאחר מכן התיישן בבריק שישה חודשים. השאר – בנירוסטה, בנפרד. בהמשך, אוחדו שני היינות לבלנד. צבע זהוב מעט ירקרק. באף פרי לבן וטרופי. גוף מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 85 שקלים.

הכי מתאים ל: בשרים לבנים, עגל, צדפות. דגים ופירות ים ברטבים עשירים.

דבר המבקר: יין לא פחות ממצוין, שיש בו סמיכות רבה, מורכבות, פרי נהדר, נימת מתיקות, שמאוזן להפליא בחמיצות תומכת, מינראליות חד משמעית ומאסת גוף משמעותית. זה יין מאד לא חנפני, ליודעי ח"ן, שייטיב לסחוב גם ארוחות משמעותיות. התמורה שהוא מספק ל-95 שקלים היא לא פחות מנדירה.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בחמש מילים: יין למבינים, שמומלץ לקנות בארגזים.

5. Santomas, Cabernet sauvignon 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קברנה סוביניון מגפנים בוגרות באיסטריה הסלובנית. חצי שנת התיישנות במיכלים. צבע אדום עמוק. אף עוצמתי, מתובל מאד ובו פרי שחור ופלפל שחור. גוף בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: בלגימה סמוכה לפתיחה מרגיש סגור ופראי משהו. חצי שעה לאחר מכן מתרכך וחושף גוף מתון במכוון, נוכחות תיבול משמעותית ורכות משמעותית. זה יין שלא ישתלט על הבשר ויהיה למנה העיקרית בעצמו. הוא יעשה לו מקום. תמורה לא רעה בכלל ל-95 שקלים.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בשבע מילים: קברנה סוביניון זני לא חייב להיות שתלטן.

6. Santomas, Refosk 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר:100% ענבי רפוסק מאיסטריה, סלובניה. מספר חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי אדום ושחור. ציפורן, פלפל לבן ואפילו מעט כורכום גוף בינוני. 13.9% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים

הכי מתאים ל: סטייקים. קדירות.

דבר המבקר: גם יין זה זקוק להתיישנות בת חצי שעה לכל הפחות. לאחר מכן נחשפת פירותיות נעימה מאד, הממחישה שימוש מאופק ונשלט בעץ, רכות ואלגנטיות. יין טוב וראוי.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

ב-12 מילים: עם עודף ממאה מקבלים יין שמקבילי האיכות שלו עולים 130 שקלים לפחות.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully