וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תעשו זאת: הדרך הנכונה להפשיר מזון

בשיתוף Samsung, בשיתוף Samsung

3.11.2019 / 8:44

המקפיא והמקרר הם חבריו הטובים ביותר של הבשלן הביתי, אבל לפעמים ממש לא ברור אלו מצרכים מוקפאים צריך להפשיר במקרר, מה בחוץ ואילו מוצרים אפשר לבשל ללא הפשרה כלל. קבלו את המדריך שיעשה לכם סדר

תא הקפאה במקרר. ShutterStock
מזון במקפיא יכול להישמר על פני חודשים במקום על פני ימים/ShutterStock

המקפיא הביתי הוא אחד מכלי העזר החשובים והשימושיים ביותר לכל בשלן ביתי. הוא מסייע לשמור ולשמר מזון שלא היה שורד בדרכים אחרות, כך שאפשר ליהנות ממנו חודשים ארוכים אחרי מועד הקנייה והבישול.

למה מזון מתקלקל?

בעולם שסביבנו נמצאים מיליוני סוגים של חיידקים, שמרים ועובשים, כאלו שניזונים, בין היתר, מאותם חומרים שאנחנו צורכים כמזון - סוכרים, חלבונים, שומנים ועוד. בזמן ששמירת מזון במקרר (שמכוון לרוב ל-4 מעלות) מאיטה את הפעילות שלהם מאוד, היא לא עוצרת אותה לחלוטין, ולכן גם סיר עם מזון שהכנתם וקיררתם יתקלקל בסופו של דבר.

לעומת זאת, בחלל המקפיא נשמרת טמפרטורה ממוצעת של מינוס 18 מעלות. בטמפרטורה זו, בה המים משנים את מצב הצבירה שלהם מנוזל לקרח מוצק, הפעילויות שגורמות לקלקול של מזון מואטת בצורה דרמטית, כמעט לחלוטין, וכך מזון יכול להישמר על פני חודשים במקום על פני ימים.

חשוב לשים לב כי ההקפאה לא הורגת את אותם יצורים מיקרוסקופיים שגורמת לקלקול אלא רק משהה אותם - את זה רק בישול עושה היטב.

אדממה. ShutterStock
מזונות מסוימים ניתן לבשל או לצרוך ישר מההקפאה. פולי סויה/ShutterStock

ישר מהמקפיא

לאופן שבו מפשירים את המזון יש חשיבות רבה. מזונות מסוימים ניתן לבשל או לצרוך ישר מההקפאה: ירקות מוקפאים כמו אפונה, תירס, פול, פולי סויה (אדממה) ושעועית ירוקה למשל - ניתן להוסיף ישירות למנות שמכינים איתם ללא צורך בהפשרה מסוימת. כלל זה תופס גם לקטניות מבושלות מוקפאות כמו חומוס או שעועית.

גם בגזרת הבצקים חלק ניכר מהמוצרים לא חייבים בהפשרה: פסטות ממולאות, כיסונים וקובות קפואות ניתן לבשל ישירות מההקפאה, בורקסים ומיני מאפה קטנים אחרים אפשר למקם קפואים על תבנית עם נייר אפייה ומשם אל התנור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הכי טוב להאריך את חיי הפירות והירקות? 10 טיפים

בשיתוף Samsung

בהפשרה איטית

הפשרה איטית (כלומר: שמים את מה שרוצים להפשיר במקרר לילה לפני שמשתמשים) חשובה כאשר מדברים על בשר, עוף ודגים, וכן כאשר מדובר בבצקים לא מעובדים ולא מרודדים.

בין אם מפשירים בצק עלים, דפי פילו, בצקים פריכים או בצקי שמרים, יש לעשות זאת במקרר. בטמפרטורה הנמוכה של 4 מעלות המים חוזרים למצב צבירה נוזלי באיטיות, וגם שומנים מוצקים (למשל חמאה/מרגרינה שיש בבצקי עלים/פריכים/שמרים) לא הופכים לנוזליים - מה שעלול לקרות בטמפרטורת החדר, וישאיר אתכם עם בצק דביק ומאוד לא נוח לעבודה.

כאשר מדובר בבשר, דגים ועוף, הפשרה בטמפרטורת המקרר היא עניין של ביטחון מזון. כאן מדובר במוצרים רגישים שהקלקול שלהם מואץ מחוץ למקרר. כשמפשירים אותם בקירור, חשוב לשים את המגשים/שקיות בקערה גדולה שתקלוט את הנוזלים שעלולים להשתחרר.

הפשרה מחוץ למקרר אינה מומלצת, במיוחד במדינה חמה כמו שלנו. ברגע שהמוצר מופשר הפעילות המיקרוביאלית שמתרחשת עליו מואצת; היצורים המיקרוסקופיים מתעוררים לחיים וממשיכים בתהליכים שגורמים לקלקול - וככל שהטמפרטורה בחדר בו הם נמצאים גבוהה יותר, כך הם נהיים יותר פעילים.

אגב, בדיוק מסיבה נוצר הכלל שאסור להקפיא בשנית את מה שהופשר (אלא אם עבר בישול יסודי לאחר ההפשרה הראשונה).

המקרר והמקפיא הנכונים

מקררי digital inverter של Samsung עם 4 דלתות שנפתחות לרווחה, מרווחים ונוחים, באים עם טכנולוגיה מובנית שנועדה לשמור על הקפאה וקירור אופטימליים. מקררים אלו מגיעים עם דפנות דקות (ללא הפחתה ביכולת הבידוד) המאפשרות לקבל עשרות ליטרים נוספים של שטח אחסון לעומת מקררים בגודל דומה.

מקררים אלו זכו להסמכת ENERGY STAR®, והם עומדים במפרט צריכת חשמל מחמיר (דירוג אנרגטי A), כך שלאורך זמן הם עוזרים לחסוך מחשבון החשמל וזאת במקביל לשמירה על כל המצרכים, המאכלים וחומרי הגלם היקרים שמאחסנים בו.

מקרר של סמסונג. יח"צ,
מקררי 4 דלתות של Samsung בעלי 4 מצבי קירור שונים/יח"צ

המקררים באים עם לוח תצוגה המאפשר לחזות במדויק בטמפרטורת המקרר וגם להתאים אותה לפי הצורך. ניתן לבחור בין שני סוגי הקפאה: הקפאה עמוקה בטמפרטורה של מינוס 15-23 מעלות, והקפאה רכה בטמפרטורה של מינוס 5 מעלות (שומרת מצוין על בשרים, עופות ודגים טריים).

מקררי Samsung החדשים גם באים עם תכונה חשובה מאוד - ניתן להמיר את אחד מתאי ההקפאה ולהפוך אותו לתא קירור, ככה שאם למשל מתכננים ארוחה גדולה או פיקניק, ניתן לעשות הכנות מראש, לשמור אותן בתא המקפיא, ואז לפני האירוע להפוך אותו לתא קירור כדי להפשיר בצורה איטית ובטוחה את תכולתו (וגם להחזיר את התא למצב הקפאה לאחר האירוע).

בזמן שבמקרר רגיל ישנה מערכת קירור אחת (הקור שמיוצר עבור המקפיא מנוצל עבור המקרר) במקררי Samsung יש שלוש מערכות קירור נפרדות ועצמאיות, כך שאין מעבר של ריחות והיובש שנוצר בתאי ההקפאה לא מפריע ללחות הנדרשת לשמירה על הטריות של המצרכים בתא הקירור.
מקררי Samsung באים גם עם טכנולוגיית silver nano - חלקיקי כסף שנמצאים בדפנות המקרר ומעכבים משמעותית התפתחות של עובשים ופטריות במוצרים טריים ומופשרים, ובכך מפחיתים ריחות רעים ומאפשרים למזון להישמר זמן ממושך הרבה יותר.

המקפיא הוא אחד מכלי העזר החשובים ביותר שיש לבשלן ולבשלנית הביתיים, ועם שימוש נכון בו אפשר ליהנות מאוכל טעים ואיכותי בבית שגם נשמר לאורך זמן.

מקררי 4 דלתות של Samsung בעלי 4 מצבי קירור שונים. יח"צ,
מקררי 4 דלתות של Samsung בעלי 4 מצבי קירור שונים/יח"צ
בשיתוף Samsung, בשיתוף Samsung
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully