וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעצועי פריולי

18.12.2019 / 16:15

השבוע בטעימה יינות לה טונלה (La Tunella) מפריולי שבצפון מזרח איטליה, אוהבי יין מנוסים, שמעריכים מורכבות ויודעים להתחבר גם לדברים סטנדרטיים פחות, יעופו על היינות הללו

השבוע בטעימה יינות לה טונלה (La Tunella) מפריולי שבצפון מזרח איטליה. אלו יינות קצת אחרים מאלו בהם רגילים חובבי היין המקומיים כשהם חושבים איטליה. האדמה באיזור היקב (הסמוך לעיר גוריציה וקרוב מאד לגבול עם סלובניה) איננה סטנדרטית בלשון המעטה. איפיוני הקרקע והטרואר שם מייצרים יינות ייחודיים, שלעיתים נדמה שאינם דומים לכלום פרט לעצמם (וליינות סלובניים מאזיורים סמוכים, החולקים עימם טרואר). הזן המרכזי הלבן הוא ריבולה ג'יאלה, שיש בו לא מעט פאנקיות. כמעט כל הלבנים, המהווים רוב בטעימה הנוכחית, מורכבים, מרתקים, מגניבים. גם שני האדומים, בעיקר הסקיופנטינו, מרתקים ממש. מקדם התמורה לכסף מוצלח במיוחד בדרך כלל אבל כדאי להביא בחשבון שאוהבי יינות לבנים קלסיים צרפתיים יכולים למצוא עצמם מסתייגים מהפאנקיות ושוחרי העולם החדש לחשוב שהם לא מספיק מוחצנים. אבל אוהבי יין מנוסים, שמעריכים מורכבות ויודעים להתחבר גם לדברים סטנדרטיים פחות, יעופו על היינות הללו. לחיים!

La Tunella, Ribolla Gialla 2018. יח"צ,
La Tunella, Ribolla Gialla 2018/יח"צ

La Tunella, Ribolla Gialla 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ריבולה ג'יאלה מפריולי. השבחה בת מספר חודשים במיכלי פלדת אל חלד. צבע זהוב. באף פרי לבן וצהוב. פרחים. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 88 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים, בשרים לבנים.

דבר המבקר: זן הריבולה ג'יאלה הוא נסיך פריולי ויין הבסיס הזה חושף את איכויות היסוד שלו במלואן. פרי טוב, חמיצות נהדרת, ארומאטיות מגניבה, נימה מינראלית ומקדם פאנקיות לא מבוטל. צריך עוד משהו מלבן ב-88 שקלים?

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בחמש מילים: יין המבוא ללבנים של פריולי.

La Tunella, Sauvignon 2018. יח"צ,
La Tunella, Sauvignon 2018/יח"צ

La Tunella, Sauvignon 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון מפריולי. תסיסה ארוכה עם שמרים מקומיות והשבחה בת כחצי שנה בפלדת אל חלד תוך ערבוב תכוף. צבע זהוב בהיר מעט ירקרק. באף פרי לבן והדרים. פרחים. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 88 שקלים.

דבר המבקר: זה לא סוביניון בלאן מעמק הלואר, זה סוביניון של פריולי. איפיוני הפרי שלו שונים, יש בו יותר מאסה, הרבה יותר ארומאטיות (מרווה!) ומורכבות. יין אוכל מצוין.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשמונה מילים: סוביניון של פריולי ולא סוביניון בלאן של הלואר.

La Tunella, Pinot Grigio 2018. יח"צ,
La Tunella, Pinot Grigio 2018/יח"צ

La Tunella, Pinot Grigio 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% פינו גריג'יו מפריולי. התיישנות בת כחצי שנה במיכלי פלדת אל חלד, על המשקעים, אגב ערבוב תכוף. צבע זהוב. באף פרי טרופי ושפע פרחים. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 88 שקלים.

הכי מתאים ל: אוכל אסיאתי מתובל.

דבר המבקר: כמו כל יינות לה טונלה, גם הפינו גריג'יו צבוע אחרת ממקבילותיו, באיטליה ובצרפת. כל לבני הטעימה הזו היו קסומים ורבי אופי, כל אחד בדרכו. זה הנוכחי הוא לטעמי המרשים פחות ביניהם. יש בו פחות אופי, תחושת הפרי פחות מרתקת ויותר גנרית והוא קצת קצר.

תמורה לכסף: 2.5/5.

בחמש מילים: הפחות מעניין בין יינות הטעימה.

La Tunella, Cabernet Franc 2017. יח"צ,
La Tunella, Cabernet Franc 2017/יח"צ

La Tunella, Cabernet Franc 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קברנה פרנק מפריולי. תסיסה במיכלי פלדת אל חלד מבוקרי טמפרטורה והתיישנות בת כחצי שנה בחביות עץ אלון גדולות (2500 ליטר) כחצי שנה. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי אדום, שחור ותבלינים (פלפל שחור!). גוף קל. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 88 שקלים.

הכי מתאים ל: כריכי בשר, פסטות ברוטבי בשר, שיפודי עוף, קבאב.

דבר המבקר: קל, רענן, פירותי, מתובל מאד, חסר יומרה ושמח. יין כייפי שאפשר בקלות ללגום גם כשהוא קר.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בשמונה מילים: הקל, העולץ חסר היומרה והחמוד בין יינות הטעימה.

La Tunella, Col de Bliss, Ribolla Gialla 2017. יח"צ,
La Tunella, Col de Bliss, Ribolla Gialla 2017/יח"צ

La Tunella, Col de Bliss, Ribolla Gialla 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי ריבולה גי'אלה מחלקות מובחרות בפריולי. תסיסה בחביות עץ סלובניות על שמרים מקומיות ואז התיישנות על השמרים בת כחצי שנה. שנה נוספת בבקבוק בטרם שחרור. צבע זהוב בהיר מעט ירקרק. אף מורכב מאד ובו פרי טרופי, הדרים, פרי לבן ופרחים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 124 שקלים.

הכי מתאים ל: צדפות, פירות ים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: ריבולה גי'אלה גבוה ומיוחס יותר, מכרם יחידני, עם נוכחות משמעותית לפרי טרופי ולימוניות, לצד מינראליות רבת נוכחות וגוף בנוי היטב. יין מורכב, מעניין ואיכותי להפליא. עונג לצד אוכל מורכב מן הים ובשר לבו.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: ריבולה גי'אלה גבוה, איכותי ומעניין.

La Tunella, Biancosesto 2016. יח"צ,
La Tunella, Biancosesto 2016/יח"צ

La Tunella, Biancosesto 2016

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% ריבולה ג'יאלה ו-50% פריולנו מפריולי. תסיסה איטית והשבחה בת כחצי שנה במיכלי עץ אלון סלובני גדולים על השמרים. צבע זהוב קש. באף פרי לבן, פרי צהוב ופרחים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: פירות ים ודגים. צדפות. בשרים לבנים.

דבר המבקר: מאסה, רעננות של פרי לצד מורכבות ומימדי עומק, פרי עבודה טובה, מאופקת ולא מוגזמת עם עץ. השמרים המקומיים, העץ הסלובני, האדמה הייחודית ובמקרה הנוכחי גם תוספת הפריולאנו - כל אלו מעניקים ליין הזה אופי שכולו ייחוד. לארוחות משמעותיות.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: מהלבנים היותר מעניינים על המדף.

La Tunella, Schioppentino 2016. יח"צ,
La Tunella, Schioppentino 2016/יח"צ

La Tunella, Schioppentino 2016

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס ענבי 100% ענבי סקיופנטינו מפריולי. התססה על הזגים, עם שמרים מקומיות והתיישנות בת שנתיים בחביות עץ אלון צרפתיות בנות 500 ליטר. צבע אדום כהה מאד, נוטה לאטום. באף פרי שחור, פירות יער ממינים שונים ותבלינים. גוף מלא 14% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: צלעות טלה, קדירות בקר וטלה.

דבר המבקר: סקיופנטינו (ריבולה נרה) הוא זן מוכר פחות ואפיוניו מגניבים למדי. לפירות היער שלו אופי משלהם, התיבול משמעותי, החמיצות משמעותית, יש מינראליות רבת נוכחות ואיזו מתינות שמתכתבת עם אדומים של דרום צרפת. זו האחרונה הופכת אותו לגסטרונומי מאד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשמונה מילים: לא יין סטנדרטי אבל ייחודי ומצוין. ליודעי ח"ן.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully