וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלבנים המעודנים והאלגנטיים של יקב ספירה

15.1.2020 / 14:35

אבי אפרתי לוגם את הבציר החדש של יקב ספרה מגבעת ישעיהו שבעמק האלה. לא תמצאו כאן יינות פאנקיים ו'מגניבים', אלא נאמנות מרשימה לקלאסיקה

תמיד משמח ללגום את הבצירים החדשים של יקב ספרה מגבעת ישעיהו שבעמק האלה. ספרה, למי שאינם מכירים, הוא יקב המפיק יינות לבנים בלבד. הנאמנות של היינן דורון רב הון לקלאסיקה מרשימה מאין כמותה. אצלו לא תמצאו יינות פאנקיים ו'מגניבים'. הוא מחויב לזני הענבים הלבנים בהם הוא משתמש במופעים המסורתיים שלהם. זה אומר שהיינות שלו אינם קורצים בשום דרך לעולם היין החדש ושומרים על ניקיון, יובש, צלילות ובחלק מהמקרים גם על מינראליות (הרבה לפני הפרי). כל היינות טובים מאד עד מצוינים, עם מקדם גסטרונומי נאה ביותר. כולם ראויים לשתיה כבר עכשיו אבל ייטיבו להתיישן לטווח של שלוש שנים. כשלוגמים אותם שווה לשים לב: אלו יינות שקור רב מידי נוטה לסגור, כלומר לשגר לחזית את קוטב טעמי הפרי על חשבון המינראליות ולפגוע במורכבות ובעידון. יש ללגום אותם קרים מטמפרטורת החדר אמנם אבל גם פחות קרים מהטמפרטורה הלכאוה מקובלת ללגימת יינות לבנים. כל אחד מהם יהיה מוצלח יותר לאחר כחצי שעה של חדרור.

גם בציר 2018 חושף את מצוינות העבודה בספרה בכל הרמות. גם הוא מומלץ מאד, בכל יינותיו. לחיים!

Sphera, White Concepts, sauvignon Blanc 2018. יח"צ,
Sphera, White Concepts, sauvignon Blanc 2018/יח"צ

Sphera, White Concepts, sauvignon Blanc 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון בלאן מגבעת ישעיהו בעמק האלה. תסיסה ושבעה חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן ונימה מינראלית. גוף בינוני. 12.5%כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות.

דבר המבקר: יותר חומצי מפירותי, מינראלי, חד נקי ומדויק. סוביניון בלאן כמו שכמעט לא טועמים בישראל, קרי - ללא כל רמז לפרי טרופי ו/או אחר מוחצן. שקט טוב ומרגיע. בן הלוויה המקומי ההולם ביותר לצדפות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בארבע מילים: סוביניון בלאן ישראלי במיטבו.

Sphera, White Concepts, Chardonay 2018. יח"צ,
Sphera, White Concepts, Chardonay 2018/יח"צ

Sphera, White Concepts, Chardonay 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מגבעת ישעיבו בעמק האלה. 30% מהיין תסס והתיישן שבעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. היתר תסס והתיישן במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים, פרחים ומניראליות. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 99 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ובשרים לבנים (מצוין לחזיר).

דבר המבקר: שני המתארים המשמעותיים ביין הזה הם עידון ומורכבות. העידון משתקף בנוכחות הפרי, שיש בה איפוק עצום. כזוהי גם החמיצות המאזנת, שעושה את שלה אבל מדברת בשקט. מאידך, התמהיל בין שני היינות הנוכחים כאן - זה שהתיישן בנירוסטה וזה שעהה בעץ, מייצרת רב רובדיות ומשחק ניואנסים. הפרי הטהור והעדין מדבר עם זה שיש בו נפח רב יותר, הנובע מהעץ. יין מורכב ומעניין ביותר, למבינים, שמספק תמורה מצוינת לפחות ממאה שקל.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בארבע מילים: שרדונה איכותי ומעניין ביותר.

Sphera, White Concepts, Riesling 2018. יח"צ,
Sphera, White Concepts, Riesling 2018/יח"צ

Sphera, White Concepts, Riesling 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ריזלינג מגבעת ישעיהו בעמק האלה. תסיסה ארוכה וקרה ולאחריה התבגרות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. אף עם ארומאטיות מודגשת. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: אוכל אסיאתי מתובל וחריף, סושי. אוכל ים תיכוני מן הים עם נטייה לחריפות (דגים מרוקאיים).

דבר המבקר: מתיקות מעודנת במיוחד אך נוכחת, שמקבלת קונטרה מחומציות עוצמתית וחדה, בשילוב מינראליות נאה. כל הקומפלקס הזה מעמיד את היין הרחק מהמקובל בז'אנר בתעשייה המקומית והרבה יותר קרוב לארצות הקור שמהן הגיע לכאן. ועדיין, זה לא ריזלינג של האזורים הרלוונטיים בצרפת, גרמניה ואוסטריה. הוא אחר, באורח ברור.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

ב-15 מילים: ההימנעות ממתיקות מובהקת הופכת את הריזלינג הזה ליין ה"אוף דריי" המקומי היותר טוב על המדף.

Sphera, White Concepts, First Page 2018. יח"צ,
Sphera, White Concepts, First Page 2018/יח"צ

Sphera, White Concepts, First Page 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% סמיון, 30% רוסאן ו-20% שנין בלאן מגבעת ישעיהו בעמק האלה. 70% מהיין תסס והתיישן שבעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. היתר בנירוסטה. צבע זהוב. באף פרי טרופי, הדרים, ארומאטיות. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 99 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: זן הרוסאן הים תיכוני תפס בבציר הנוכחי את מקומו של הפינו גרי בבלנד הבסיס של ספירה. זה אומר שמימדי הפרי הדומיננטיים של של הזן האלזסי הקלאסי הוחלפו בנוכחות הזן הדרום צרפתי, צרוב השמש. הוא מביא לבלנד משהו דבשי, פרחוני ומתובל מגניב במיוחד שמוסיף מורכבות משמעותית.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת ממש).

בשש מילים: בלנד לבן מעודן ומעניין מאין כמותו.

Sphera, White Concepts, White Signature 2018. יח"צ,
Sphera, White Concepts, White Signature 2018/יח"צ

Sphera, White Concepts, White Signature 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 80% שנין בלאן ו-20% שרדונה מגבעת ישעיוה בעמק האלה. תסיסה ולאחריה 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים, תבלינים ונימה מינראלית. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 140 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות ובשרים לבנים.

דבר המבקר: איזה עידון, איזו מורכבות, כמה נוכח אך מאופק הפרי כאן. החומצה, לצידו, חד משמעית, כתוצאה מנוכחותו המאסיבית של זן השנים בלאן, אך היא אסופה ומוחזקת. זה יין עם שפע ניואנסים, שסביר להניח שילך ויתפתח, יעשה מורכב יותר בשנתיים-שלוש הקרובות. ההתאמה שלו לארוחות מורכבות מן הים והמקדם הגסטרונומי שלו נהדרים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. מהלבנים היותר יקרים מתוצרת ישראל, אבל גם מהטובים שבהם).

בחמש מילים: לבן מקומי מורכב ועתיר ניואנסים.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully