וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה בכלל בטוח להזמין אוכל במשלוח?

18.3.2020 / 12:46

בעיצומה של מגפת הקורונה, כשהמסעדות סגורות ומוגבלות למשלוחים בלבד, מה אפשר לעשות כדי לא לסכן את עצמכם ואת השליחים ועדיין לתמוך בבתי האוכל המועדפים עליכם?

WOLT. ShutterStock, ShutterStock
שליח של וולט/ShutterStock, ShutterStock

בעוד נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם, לא מעט מדינות וערים גדולות, כולל לוס אנג'לס וניו יורק, סוגרות את הברים ואת המסעדות ומגבילות אותן לפעילות במתכונת משלוחים וטייק אווי בלבד, זאת בניסיון "להשטיח את הגרף". מעל 250 אלף ישראלים שנמצאים בבידוד וכל היתר שנשמעים להוראות משרד הבריאות עדיין נסמכים על משלוחי מזון שפועלים עתה ביתר שאת. אבל האם משלוח של אוכל הוא באמת אופציה בטוחה למי שממעט לצאת או אפילו מתבודד? והאם מבחינה מוסרית זה בסדר להזמין משלוח אפילו שאנחנו יודעים שהשליחים מסתכנים בעבורנו?

אז משלוחי אוכל באופן כללי הם עדיין בטוחים, לפי כל ההשערות, אין כרגע הוכחות שנגיף הקורונה מועבר במזון עצמו, אלא דרכנו, בני האדם שמכינים ואוכלים אותו, לכן חשוב לבחור במשלוח ממסעדה שאתם סומכים עליה, על כך שהיא מקפידה, גם בימים רגילים, על שמירה על חוקי ההגיינה והבטיחות במזון, זאת במקביל למאמצים מוגברים יחד עם כל התקנות החדשות. אם אתם חוששים שמסעדה לא עומדת בסטנדרטים של רחיצת ידיים, ניקוי משטחים או שמירה על הגיינה, אל תזמינו ממנה משלוח.

השאלה השניה קצת יותר מורכבת. גם כך הרוב שליחים, בתקופה שקדמה לנגיף, עובדים ללא תנאים סוציאליים הולמים ונמצאים כל היום על הכביש בעבודה פיזית. ועכשיו, בעידן הקורונה, הם מגיעים לפעמים ל-15 ויותר בתים במשמרת, דבר שמגדיל את הסיכון שלהם להיחשף לנגיף. השליחים עדיין צריכים את העבודה ואת המשכורת, ולכן אנחנו עדיין רואים שליחים ברחוב שמוכנים לקחת את הסיכון ולהמשיך להעביר משלוחים. חשוב לומר, כי עבודת השליחים בעצם מאפשרת למסעדות להמשיך לפעול במצב המסובך הזה, ללא השליחים, למסעדות לא תהיה הכנסה כלל כרגע.

בשונה מחברת המשלוחים תן ביס אשר חילקה ציוד מתאים לשליחים - מסיכות וכפפפות, בוולט לא עשו זאת, וענו לשליחים שפנו בנושא שאין כל הנחייה כזאת, ושהם יכולים לרכוש מסיכות בעצמם, כך על-פי שליחים ששוחחנו עמם בנושא. מוולט נמסר בתגובה שהם אכן אינם מספקים מסכות כיוון שאין הנחייה רשמית להתסובב עם מסיכות בחוץ, ושאם תהיה כזאת - הם יספקו כמובן, או יחזירו כסף עבורן לשליחים שרכשו עצמאית, ושלפי ארגון הבריאות העולמי אין ללבוש מסיכה אלא אם אתה מטפל במישהו שחשוד כחולה או חולה. בנוסף מסרו כי לאור הנחיות משרד הבריאות הודיעו בוולט הן לשליחים והן ללקוחות כי מעתה ואילך יש להשאיר משלוח מחוץ לדלת לכולם, אין מסירה כך שאין שום מגע עם הלקוח וכן כי מרבית המסעדות שעובדות עם וולט פועלות כעת במתכונת לפיה הם משאירים לשליחים את המשלוח בנקודת איסוף כך שגם שם אין מגע. עוד נמסר מטעמם, כי כחצי מהמסעדות אשר עובדות עם וולט לא מפעילות מערך שליחים משל עצמן כך שוולט זו הדרך היחידה שלהן להמשיך ולהתפרנס בימים אלו וכן כי מנכ"ל וולט ישראל הודיע אתמול על מדיניות חדשה שתאפשר תמיכה פיננסית לשליחים שייאלצו להכנס לבידוד.

שליח של מסעדת ג'ירף בדרך לשליחות לילה. יותם רונן
השליחים שמסתכנים בשבילנו/יותם רונן

מה אפשר לעשות כדי לתמוך בשליחים, במסעדות, ולהקטין את הסיכון שלהם ושלכם?

- אם למסעדה יש שירות משלוחים משלה, תעדיפו להזמין ישירות ממנה ולא דרך וולט ותן ביס, שגם גוזרות קופון שיורד כמובן מהרווח של המסעדה.

- בקשו משלוח ללא מגע, השאירו טיפ באשראי לשליח, זה יצמצם בהרבה את הסיכון של כל הצדדים המעורבים.

- תזרקו את כל האריזות לפח בהקדם, עדיף להעביר את האוכל לכלים משלכם ולהיפטר מכל הקופסאות, אבל אם אין ברירה, חטאו את הקופסאות בתרסיס משמיד חיידקים. חטאו גם את המשטח שהמשלוח היה עליו או נגע בו.

- לשטוף ידיים היה ונשאר האמצעי מספר אחת למניעת מעבר של הנגיף, שטפו ידיים אחרי שהתעסקתם עם המשלוח ולפני שהתיישבתם לאכול, שטפו בסבון ולמשך 20 שניות לפחות.

- תהיו נדיבים, תשאירו לשליחים טיפים יפים, אולי תכפילו מה שאתם נותנים בדרך כלל, מין תוספת סיכון, כמובן לפי יכולתכם, וזכרו שהשליח סיכן את עצמו בצורה מסוימת בשביל להביא לכם אוכל.

- אולי תשאירו למסעדה ביקורת חיובית בגוגל, או בפייסבוק, משהו שיגרום להרגשה טובה במצב המורכב והקשה שמסעדות עומדות בפניו היום, ואולי יגרום לעוד מישהו לבצע הזמנה שגם היא תעזור לטבח, למנהל ולשליח להמשיך ולקבל משכורת.

- תתמכו במסעדות שאתם אוהבים ותמשיכו להזמין מהן משלוחים, זו הדרך היחידה בה אולי, כשכל זה יגמר, המסעדות יוכלו לפתוח מחדש וינסו להתאושש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully