וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאריות של החיים: כמה זמן מותר לשמור אוכל?

אנחנו אוהבים להכין הרבה אוכל, שיישאר קצת אקסטרה לימים הבאים, אבל כמה ימים זה באמת בטוח לשמור אוכל?

המטבח הטוניסאי. נמרוד סונדרס
אוהבים לבשל לכל השבוע/נמרוד סונדרס

בימים כמו אלו, אנחנו מבשלים יותר, וכפועל יוצא - גם נשאר יותר אוכל, כך לפחות אנחנו מקווים, להמשך השבוע. אין בזה שום דבר רע, השאריות הללו, הרבה פעמים מסדרות לכם את ארוחת הצהריים של למחרת, או אפילו ארוחה מהירה בסוף יום מעייף. אבל איך אפשר לדעת שאותן שאריות באמת בטוחות לאכילה?

באתר של כוהנת הלייף סטייל ומשק הבית מרתה סטיוארט, התפרסם בימים האחרונים מאמר, המתבסס על ציטוטים של מספר אנשי אוכל, כמו גם על הנחיות איגוד המזון והתרופות האמריקני, שנותן כמה דגשים וכללים חשובים בעניין אותן שאריות. הנה כמה דברים מעניינים מתוכו.

לפני הכל, הכלל הראשון והחשוב ביותר - השתמשו בהיגיון בריא. אוכל שנשמר צריך להיות עטוף כראוי, להיות מאוחסן במקרר, ולא להישאר בטמפרטורת החדר יותר משעתיים.

עדיף להיות זהירים מאשר להצטער - אם יש לכם ספק כלשהו - זרקו לפח. אם ברור שהאוכל לא בסדר - רך בצורה חריגה, עם עובש, או עם ריח חזק ולא נעים - יש לזרוק אותו. החוק הזה נכון ללא תלות בכמה זמן האוכל נשמר.

אבל אם האוכל נראה, מרגיש ומריח בסדר, האם זה בטוח לאכול אותו? התשובה היא אולי.

סירים עם אוכל של בית. הצצה אל המקרר. מגד גוזני
להכניס מהר למקרר/מגד גוזני

מה מומלץ?

באופן כללי, שלושה או ארבעה ימים זה הזמן הארוך ביותר שאתם אמורים לשמור במקרר אוכל שבושל. יוצאות מן הכלל הן ביצים קשות, אותן אתם יכולים לשמור בבטחה למשך שבוע שלם, אבל כמעט כל מנה אחרת שבושלה, כמו מרקי ירקות או תבשילים, עוף מבושל, דגים, מנות בשר - צריכה להיות מאוחסנת לא יותר משלושה-ארבעה ימים. רטבים מבושלים, או רטבים מבוססי בשר, יכולים להישמר יום עד יומיים.

טווח הימים המוצע לשמירת השאריות עשוי אולי להישמע מעט מחמיר, זאת מהסיבה שקשה לדעת בדיוק כמה זמן האוכל נשאר בטוח למאכל. משתנים כמו טמפרטורה וחומציות משפיעים על צמיחה של בקטריות באוכל מבושל. טמפרטורות נמוכות וחומציות גבוהה מעכבים את צמיחת הבקטריות, לכן רוטב עגבניות לספגטי, שקורר במהירות, יכול להישאר טרי זמן רב יותר מאשר רוטב המבוסס על ציר מרק עוף למשל, ששהה זמן ממושך בטמפרטורת החדר, לפני שנכנס למקרר.

עוד בוואלה!

הפשרה נעימה: כללי זהב ומתכונים לקציצות שכדאי להקפיא

לכתבה המלאה
אורז ברוטב אדום. ShutterStock
כמה זמן מותר לשמור אורז?/ShutterStock

שאלת השאלות: כמה זמן אפשר לשמור אורז?

אחד הדברים שנמצא אצלנו בשימוש תדיר במטבח זה אורז, ורבים מאיתנו אוהבים להכין כמות מספקת שתישאר לימים הבאים, אבל לכמה ימים? במקרה הזה זה בעיקר תלוי איך בישלתם את האורז, יותר מאשר כמה זמן הוא ישב בטמפרטורת החדר או במקרר. דווקא במקרה של ריזוטו נגיד, היין שבדרך כלל מוסיפים בבישול, נותן יתרון של חומציות, ולכן הוא דווקא יישמר טוב יותר מאורז שבושל בסיר לאידוי ובישול של אורז.

כלל האצבע במקרה של אורז הוא שהכי טוב להגיש אורז בן כמה ימים, רק לאחר שהוא חומם היטב, עד שהוא מעלה אדים, או להקפיא לטווח זמן ארוך יותר.

במאמר גם ממליצים על אפליקציית foodkeeper שנותנת מידע מפורט, לגבי מאכלים שונים, ועל זמן השמירה המומלץ עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully