וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אי אפשר כבר לפתוח את המסעדות?

16.5.2020 / 9:00

לא רק עומר מילר, יותר ויותר מסעדנים, אנשי קולינריה ושפים, משמיעים את קולם בימים האחרונים ומנסים להבין את ההיגיון העומד מאחורי השארת המסעדות סגורות

מתווה המסעדות. עודד קרני,
חיים כהן ושי ברמן מציגים למשרד הבריאות את מתווה המסעדות/עודד קרני

בחמישי האחרון דיווחנו כאן על הפוסט הכואב שהעלה השף עומר מילר, בו הודיע על כוונתו לפתוח את מסעדת ההמבורגרים שלו סוסו אנס סאנס ברחוב דיזנגוף, כולל אפשרות ישיבה, בשבת הקרובה (היום). בין היתר כתב מילר "אין שום מתווה או אסטרטגייה ברורה או מוסדרת. הנחיות סותרות ובלבול אדיר, ולכן לצערי שכחתם אותנו. לא רק אותנו, אבל אני מרשה לעצמי לפחות לדבר בשם מרבית אנשי האוכל. תנו לנו להושיב במרפסת. נשמור על ההנחיות. נכבד. אנחנו שומרי חוק. תנו לנו להתפרנס".

הפוסט של מילר, מצטרף לפוסטים נוספים, של מסעדנים ואנשי אוכל, שמרגישים כי בעוד רוב המשק הצליח לחזור לשגרה כלשהי, המסעדות נשארות סגורות, ללא מתן תשובות כנות וללא היגיון אמיתי . אספנו כמה מהקולות הללו, מהימים האחרונים.

אסף בריט, מבעלי בית הקפה הפופולארי "תחתית" בתל אביב, כתב "מה שקורה פה זה קרקס!!
מדברים על חזרת רכבות ללא הגבלות ביום ראשון, משמע קרונות סגורים, עם עשרות אנשים צפופים. נו רכבת ישראל, הרי כולם יודעים. הרי אישרו להמשיך להפעיל מטבחים, שליחויות לא נעצרו וכבר מזמן אפשרו איסוף עצמי. משמע המטבח יכול לעבוד רגיל (עם ההגבלות..) אז באמת תסבירו לי הגיונית, למה מסעדות לא יכולות לחזור? אני באמת שואל. אם אפשר איקאה, אם אפשר תחבורה ציבורית, אם אפשר רכבת ישראל על תפארתה. למה אי אפשר מסעדות. למה? ככה! כי אנחנו חלשים, כי אנחנו לא מיוצגים. כי אנחנו לא מעניינים אף אחד. אז מה אם אנחנו מעסיקים מאות אלפי עובדים. אז מה אם אנחנו משלמים מיסים פסיכים למדינה כל חודש בחודשו ובתמורה מקבלים אפס אחד גדול. כי הם יכולים! די! מספיק. פשוט תנו לפתוח".

גם אשת הקולינריה אפרת אנזל הצטרפה לאותן קריאות "באמת. באמת שאני לא מבינה מה הבעיה לפתוח מסעדות ובתי קפה שיש להם מקומות ישיבה בחוץ. שיש להם מרחב גדול. שיש בדיוק ממול המקום ספסלים או דשא ואפשר לתת שירות אליהם. ממשלה אטומה שלנו, למה האיסור הגורף על פתיחת מקומות? למה 15 ילדים בגן כן ו-15 אנשים במסעדה לא? למה אירועים קטנים בחוץ כן ומסעדה לא? אני יכולה לתת מיליון דוגמאות, אבל בואו פשוט נמקד את זה לשאלה פשוטה - לא מעניין אתכם שענף שלם מתרסק פה?".


ספיר לילך, מבעלי בר הפיקוק, ושחקי חשקי כתבה "תקשיבו קטע מצחיק: מותר לנו להכין לכם לשתות ולאכול. מותר לכם לקחת מאיתנו יין קר, משהו לנשנש, לשבת על המדרכה ולהנות מזה. אז מה אסור? בתכלס רק אסור לנו לתת לכם להשתמש בכסאות הנקיים שלנו ... ברצינות? על זה אתם מונעים מאיתנו להתפרנס? כסאות ושולחנות נקיים שעוברים חיטוי בין לקוח ללקוח מסוכנים יותר מישיבה על ספסל ציבורי? לאפשר לנו להשגיח על מרחקים בטוחים מסוכן יותר מאשר ישיבה צפופה בפארק?
עד שההגיון הבריא יפגוש בטעות את משרד הבריאות: עיריית תל אביב פיזרה בעיר מלא כסאות ושמשיות... ? אתמול איגוד המסעדות וחיים כהן, יחד עם הצוות המסור של עיריית תל אביב, הדגימו לפרופסור סדצקי ופרופסור גרוטו כמה הגיוני ופשוט לתת לנו לארח באופן בטוח את הלקוחות שלנו. לכל שאלה שלהם הייתה תשובה! זה אפשרי. ממשלת ישראל (היוצאת והנכנסת ) יש פחות חולים חדשים מאשר שרים... ! מאחלת לכם שבת שלום ☀️ נ.ב בזמן שאתם נהנים ברוגע גם מהידיעה שהמשכורת שלכם נכנסת כל חודש אולי תקדישו קצת מחשבה על ציבור שלם שאתם מונעים ממנו להתפרנס כבר חודשיים - אבל בשבועיים האחרונים זה כבר באמת בלי שום סיבה טובה!"

גם הילה גבאי, אחות של השף אסף גבאי, שפתח בשנה האחרונה את מסעדת שיינע כותבת "לא תקראו פה שום התמסכנות, אבל המון תסכול בהחלט. חצי מהרחוב בלי מסכות, תורים ענקיים ברשתות הלבשה, אבל את המסעדות ובתי הקפה משאירים סגורים (?!) . אני מפרגנת לכל הענפים ובטוח מבינה את הצורך לנקוט במשנה זהירות, אבל ברגע שמאפשרים לרכוש לוק חדש ולעמוד בצפיפות בתור של חנות רהיטים, למה אי אפשר לאפשר פתיחת מסעדה תחת מגבלות? תגבילו את כמות האנשים, תבקשו לשבת בחוץ באויר הפתוח, תהיו פאקינג יצירתיים ותעשו משהו, כי ענף שלם שגם ככה לא נהנה מחיים פשוטים בימים רגילים, קורס לתוך עצמו.

ההזדהות שלי גדולה מתמיד בזכות Sheine היפה שאחי אסף ונטלי, הבת זוגו האהובה שלו, פתחו ב 10 אצבעות רק לפני חצי שנה. לבי כמובן עם כל יתר המסעדות ובתי הקפה שמפרנסות מעגלים שלמים כמו יקבים, דייגים, ירקנים, מלצרים ועוד.

אני מקווה שמשהו שם יתעורר בהקדם ועד שזה יקרה, באחד העם 19 תל אביב , עומד כל יום אח שלי הגיבור והאופטימי, זה שתמיד רואה ורוד ומאוהב במקצוע שלו, עם סינר וידיים מוכשרות ומגיש ארוחות למי שחפצה נפשו לאכול אוכל טעים על ספסל תל אביבי ( או מצליח להתאפק ולוקח הביתה). נטלי מתקתקת מתכונים חדשים של קינוחים שכייף יהיה לאכול עם או בלי מסיכה ושניהם יודעים שהכל זה קארמה בחיים והאופטימיות תנצח את הכל. אז אם אתם בסביבה, לכו לאכול אוכל משובח, מיוחד, וטעים אש ועל הדרך תחממו את לבם של אנשים שרק רוצים לחזור לעבוד קשה למען החלום והמשפחה שלהם".

במקביל לקריאות הללו, ביום חמישי האחרון, בשעות הערב התקיימה במסעדת יפו תל אביב פגישה של השף חיים כהן ושי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות והברים עם פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ופרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור בכירי ענף הבריאות. כהן וברמן הציגו את המתווה המדויק שלהם לחזרה לפעילות, בתקווה שאם המתווה יתקבל יוכלו עסקי המסעדות להיפתח כבר ביום שלישי הקרוב.

בין הנתונים שהוצגו: תעשיית המסעדות, הבארים והמועדונים בישראל מונה מעל 14,000 בתי עסק. רובם המכריע סגורים לחלוטין או פתוחים למשלוחים בלבד. מעל 203,000 עובדים מועסקים בענף, מתוכם הוצאו 150,000 לחל"ת. המתווה בוסס לאחר עריכת השוואות עם מדינות אחרות בעולם ומבוסס על המלצות ארגון הבריאות העולמי, המסמך גובש בעזרתם של מומחים בתחום בטיחות המזון ובריאות הציבור, כמו גם התייעצות עם בעלי עסקים מובילים בתעשיה. המתווה מדבר על שמירה על נהלי ניקיון מחמירים, חבישת מסיכות של הצוות, הושבה במרחקים מסוימים, ללא מגע בין הסועדים, תפריטים חד פעמיים ועוד. נכון לכרגע לא התקבלו החלטות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully