וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו עסיסי: היבואנית שהקימה בית ליינות טבעיים

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 19.9.2021 / 12:29

נטלי שפריר מייבאת שישים יינות טבעיים, משמונה עשר יקבים בגיאורגיה, אוסטריה ואיטליה. מירה איתן שמעה ממנה מה הופך יין לטבעי וטעמה תשעה יינות מרתקים. טבעי שתרצו לקרוא את זה

היינות הטבעיים, שנכנסו בשנים האחרונות לחיינו, צוברים פופולאריות בקרב חובבי יין בעלי מודעות, לגבי אזורי המקור של הענבים, המסורות החקלאיות שמאפיינות אותם ושיטות העשייה. כמו כן, גם בקרב אלה שתמיד מחפשים את היין החדש והמעניין הבא. אחת היבואניות המרתקות בתחום היינות הטבעיים לישראל, היא נטלי שפריר, הפועלת תחת השם: עסיס - בית ליינות טבעיים. שפריר התחברה אל עולם היין הטבעי, במסגרת לימודיה באוניברסיטה של 'סלואו פוד' בצפון איטליה, ובסיום הלימודים היא נסעה לגיאורגיה וחקרה את תרבות האוכל והיין המקומית, בשילוב של עבודה במספר יקבים באזור היין המפורסם של המדינה: מחוז קאחתי.

לקחת פחות, להוסיף פחות

עד התפרקות ברית המועצות, שימשה גיאורגיה כמפעל ענק ליינות זולים שהופצו ברחבי המעצמה. אולם הגיאורגים הצליחו לשמר את התרבות הייננית העתיקה, והמשיכו לייצר יין לשימוש ביתי בטכניקות מסורתיות. בעשורים האחרונים קמו במדינה מאות יקבים קטנים מסורתיים, המשיבים לחיים זני ענבים עתיקים, חלקם מייצרים יינות טבעיים. לדברי שפריר, "בהיעדר תקן אבסולוטי אפשר להסתכל על הגדרת היין הטבעי כאל מכלול, או רצף של פעולות, שתכליתן להימנע ככל האפשר מהתערבות בתהליכים טבעיים". הרעיון הבסיסי הוא: " לקחת כמה שפחות ולהוסיף כמה שפחות" Nothing added, nothing taken away, בהתייחסות לתהליך כולו: מהטיפול בכרם, דרך העבודה ביקב ועד הבקבוק.

עסיס מייבאת כיום 60 יינות מ-18 יקבים בגיאורגיה, אוסטריה ואיטליה. כולם נעשים על ידי יצרנים קטנים שהיא מכירה אישית. לדבריה: "החקלאות חייבת להיות טובה. אדמה שמתייחסים אליה טוב נשארת חיה ופורייה ונותנת כל הזמן יבול טוב. הכרם נראה טבעי וטוב על כל הגידולים הסביבתיים החיים אתו". טעמנו כמה יינות מבית 'עסיס' שמציעים חווית טעימה מיוחדת, מורכבת, מרתקת ומאוד מהנה.

ויין ארטיזנז גורי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
גיאורגיה. תרבות יין עתיקה/מערכת וואלה!, אור ברקת

Weingut Arndorfer, Gemischter Satz Charakter 2019

בני הזוג מרטין ואנה, שמייצרים יין באזור הקר של צפון אוסטריה, עבדו ביקבי המשפחה מילדותם, ומיסדו תחת קורת גג אחת את אהבתם ליין. 'גמישטר זץ' הוא בלנד מסורתי מזנים שונים, במקרה זה ריזלינג ו-גרונר ולטלינר. יין לבן מינרלי עם פרי רענן ופרחוניות נעימה, נגיש וטעים. המחיר: 89 שקלים.

עוד בוואלה! סנהדרינק

חשבון נפש: סיכום שנה בענף היין והאלכוהול

לכתבה המלאה

Weingut Arndoefer Riesling 2018

באותו יקב יצרו בני הזוג יין מזן ריזלינג. החקלאות ביו-דינמית, הבציר ידני, סחיטה לתסיסה ספונטנית, בלי תיקונים ומעט גופרית דו חמצנית. יין לבן יבש, מינרלי והדרי, רענן מאוד ומעט אגוזי, עמוק ועשיר. יופי של ריזלינג. המחיר: 129 שקלים.

Gut Ogga, Theodora 2018

מיצרני היינות הטבעיים הידועים באוסטריה. אדוארד, בן ליצרן יין וותיק וסטפני שגדלה במסעדת המישלן של הוריה, רכשו יחד בית ששימש כיקב לפני 150 שנה ובו הם מייצרים את היין שלהם. היין עצמו, בלנד של ריזלינג ו-גרונר ולטלינר הוא עשיר בפרי, אנרגטי, פראי ושובה לב. המחיר: 240 שקלים.

Pheasant´s Tears Tsolikauri 2019

מהידועים שביקבים הטבעיים של גיאורגיה. בני הזוג ג'ון וקטו חברו ליינן גלה פטיאשווילי ויחד הם שומרים על הזנים ועל שיטות העשייה של היינות המקומיים. היין מתאפיין בריחות פרי ירקרק מרענן, הדרים, תפוחים, פיטנגו, משמש, ובחמיצות גבוהה. המחיר: 109 שקלים.

יין בחבל קאחטי גיאורגיה. אבי אשכנזי
טעימת יין באזור קאחתי, גיאורגיה/אבי אשכנזי

Lammidia Mischela 2020

חברי הילדות מרקו ודוידה הקימו יקב ניסיוני באברוצו שבאיטליה, שנחשב כיום לאחד היקבים הטבעיים המוכרים במדינה. היין, בלנד של יותר משבעה זנים, הוא קליל, מרענן מאוד, מתחיל פראי אך מתרכך ומתעדן בהמשך. מומלץ לקרר היטב ולתת לו לנשום כמה דקות לפני השתייה. המחיר: 125 שקלים.

חרשים New Moon סירה 2019

גדי ויובל מגדלים את הכרם של ישוב חרשים שבגליל העליון משנת 2006 ומייצרים יינות במינימום התערבות, בחקלאות ביו-דינמית, התססות ספונטניות וללא תוספת גופרית. היין הזה בוקבק במיוחד עבור עסיס. פרי אדום שופע ובועט ומרירות קלה של רימונים, חמיצות רעננה ופלפליות ואפילו מליחות ים תיכונית קלה. יין טעים. המחיר: 92 שקלים.

Sheniani Wine Cellar, Amber Stars 2018

משפחת גטיאשווילי עושים יין משנות השישים ובשנת 2017 החליטו להרחיב את המרתף שלהם ולהתחיל לבקבק. זהו יין כתום מעונן מזן קציטלי הנפוץ בגיאורגיה, עם מאפיינים של משמש מיובש ודבש מרירות של קליפות הדרים, חמיצות טובה ומעט עישון. לפתוח שעה לפני השתייה. המחיר: 129 שקלים.

Societa Agricola Podere Pradarolo VEJ Bianco Antico 2019

קלאודיה ואלברטו דוגלים בחלקאות ביו-דינמית ועבודה מסורתית, כבר מאמצע שנות השמונים באיטליה. הנציג שלהם ברשימה הוא יין כתום בועט ועם זאת אלגנטי, ניחוחות פירות טרופיים, מנגו, ליצ'י, פסיפלורה, פירות יבשים, סוכריות דבש ופרחוניות. חמיצות תומכת ופה שממשיך את האף. המחיר: 168 שקלים.

Valli Unite Montale 2015

הקואופרטיב ואלי יוניטה הוקם בתחילת שנות ה-80 בפיימונטה שבאיטליה, מתוך רצון של שלושה חברים לגדל מרעה בצורה חופשית ומסורתית. עם הזמן הם החלו לעשות גם דבש ויין. יין אדום מזן הברברה המקומי. יין נדיב, עסיסי ובשרני, די עוצמתי ועם זאת לא אגרסיבי, דובדבנים שחורים בשלים, עור, אדמה וחומציות מרעננת לצד קטיפתיות ורכות. צעיר ומשמח. המחיר: 148 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully