וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון נפש: סיכום שנה בענף היין והאלכוהול

יאיר גת, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 13.9.2021 / 11:58

בכירי ענף היין והאלכוהול הישראלי, מסכמים את המגמות הבולטות של שנת תשפ"א. נאמר זאת כך. אם גם לכם נראה ששתיתם בשנה שעבר יותר מאי פעם, אתם ממש לא טועים

כמה וכמה מגמות הסתמנו בתחום היין האלכוהול במהלך השנה שזה עתה הסתיימה. הן החלו לצוץ בשנה הקודמת, עם פרוץ הקורונה, ועושה רושם שהן עומדות להישאר איתנו זמן רב. במהלך השנה האחרונה, כך נטען באוזני יותר מפעם אחת השנה, התחלנו לשתות יותר, לשתות טוב יותר ולהתעניין במשקאות מעניינים יותר מאשר בשנים קודמות. ואם זה לא מספיק, אל קהל חובבי היין והאלכוהול, הצטרפו השנה לא מעט צעירים, שלא חוששים לשתות גם יינות אורגניים או כאלה שנמזגים מפחית. זה נשמע כמו חדשות טובות לענף, אבל כדי להיות בטוח שלא מדובר בתחושות בטן בלבד, ביקשתי מכמה יבואני משקאות ומנהלי רשתות של חנויות יין ואלכוהול, לשמוע את האמת שלהם.

שישים-שבעים אחוזי צמיחה

"תחום היין צמח השנה בשישים עד שבעים אחוזים", אומר אריה לקונישוק, המנהל המקצועי של חברת יורוסטנדרט, יבואנית מותגי יין ואלכוהול בינלאומיים, העומדת גם מאחורי מותג הערק יודה וסדרת היינות החדשה '12 השבטים'. "קטגוריות יינות האיכות במחירים הוגנים התפוצצה והרוזה פשוט עף". לסיבות לכך, לדבריו, יש קשר הדוק לתקופת הקורונה: "אנשים זהירים יותר עם הכסף שלהם" (כי מי יודע מה יילד יום), "ושותים יותר בבית" (כי התרגלנו לשתות בבית בתקופות הסגרים, בהן לא יכולנו לשתות בחוץ). מערכי המשלוחים, שהתפתחו מאוד בשנה האחרונה מחזקים, לדברי אריה, את המגמה. "המשלוחים נהיו מקובלים יותר. אנשים מזמינים ארגזי יין הביתה והם מגיעים בתוך יום ובמצב טוב, אז אנשים לא מפחדים להזמין". כדי לחזק את דבריו בנוגע לעלייה בצריכת היין, הוא מציין כי בניגוד לשנים קודמות, בהן הורגשה עלייה דרמטית בצריכה לפני חגי תשרי, עליית הצריכה לפני החגים כמעט ואינה מורגשת השנה. אז כן, מתברר שאכן שתינו יותר יין, הקדשנו יותר זמן לבחירת יינות שנותנים תמורה טובה למחיר, והיינו מוכנים גם להוציא יותר. אבל עד כמה אנחנו מוכנים להיחשף לטעמים חדשים ולא שגרתיים?

מודעות לאיכות הסביבה

"המודעות לקיימות והדאגה לסביבה" אומר טל שקד, מנהל השיווק של חברת שקד, "הגיעה לתחום היין והביאה איתה את אחד הטרנדים העכשוויים והמעניינים - היינות הטבעיים, הביו דינמיים והאורגניים - שלוש תפיסות עולם העוסקות בנושא הקיימות ושמירת הסביבה וביחסים שבין האדם, המוצר והסביבה בה אנו חיים." "יין טבעי", הוא מוסיף, "הוא אחד הסגנונות הכי מעניינים בעולם היין כיום, מסעדות וברים ברחבי העולם מתהדרים באוספים מרהיבים של יינות טבעיים. אלה יינות "שלא נגעו בהם", כלומר הגרסה הלא מרוססת, הלא מדושנת, הלא מסוננת של היין. הטעם שלהם לא שגרתי, המראה לא צלול והמרקם רך. חלקם אף מייחסים לתהליך הייצור הדגשים רוחניים." מתוך אמונה כי ליינות הללו ימצא קהל גם בארץ, השיקה השנה חברת 'שקד' קטלוג של כחמישים יינות טבעיים, אורגניים וביו-דינאמיים מאיטליה, צרפת, ספרד ופורטוגל, שלדברי טל "מתקבלים בהתלהבות." אבל כמה אנחנו מוכנים לשלם עבור התענוג?

יקב הרי גליל, בציר 2021. יח"ץ,
חקלאות ברת קיימא ביקב הרי גליל/יח"ץ

מוכנים לשלם יותר

לדברי פני בכר, מנהלת השיווק של רשת בנא משקאות, אנחנו מוכנים לשלם לא מעט "בשנה האחרונה בולטת מגמת הפרימיומיזציה. הצרכנים מתעניינים ביינות ומשקאות אלכוהול יקרים, ייחודיים ואיכותיים יותר ומוכנים להשקיע את מיטב כספם במוצרים יקרים.", היא אומרת. בכר מדווחת על עליה של עשרות אחוזים ברכישת מוצרי פרימיום בקטגוריות השונות. "המחיר פחות מהווה פקטור, עבור צרכנים שמוכנים להוציא מאות ואלפי שקלים על צריכת אלכוהול ועל בקבוקים יוקרתיים מעוצבים ואיכותיים, כמו בקבוק קוניאק שעולה 25,000 שקלים או בקבוקי וויסקי סינגל מאלט ב 1500 שקלים ומעלה. גם בקרב לקוחות שלא מוכנים להשקיע סכומים כאלה, בכר מזהה שינויים בהרגלי הצריכה. "קהלים חדשים נחשפים לראשונה לזני יין ויקבים שהיו מאוד פופולאריים עד כה בקרב שוחרי יין." מגמת הגידול של צריכת האלכוהול הביתית, מתבטאת ברשת בנא בעלייה של כ- 42% בכל הקטגוריות דוגמת אביזרים להכנת קוקטיילים, ליקרים, טקילות וג'ין ועלייה מטאורית בהזמנות של מארזים לחג.

עוד בוואלה!

נכנס יין, כמה יצא? סקר מחירים לקראת החג

לכתבה המלאה

עליה משמעותית בצריכת מוצרי פרימיום

"בשנה שחלפה הקהל הישראלי התחיל לשתות יין כמו שהוא מעולם לא שתה!" אומר אלעד סלובטיק, סמנכ"ל השיווק של רשת יין בעיר. "אם בעבר היינות הנמכרים ביותר היו יינות של 3 ב-100 ₪, בשנה האחרונה ההוצאה הממוצעת על בקבוק יין עלתה משמעותית והגיעה לסביבות ה-80 ש"ח לבקבוק." "המגמה שהכי הפתיעה אותנו בשנה האחרונה" הוא מוסיף, "היא העלייה המשמעותית בצריכת מותגי פרימיום. אם בעבר הצרכנים היו שותים שמפניות רק במסעדות או קונים בקבוק וויסקי יוקרתי רק לאירוע משמעותי, בשנה האחרונה הביקוש למותגי פרימיום עלה בצורה חדה עד כדי כך שיש מחסור במותגים רבים בדגש על מותגי וויסקי. מגמה נוספו שראינו היא עלייה בקטגוריית הג'ין על חשבון קטגוריית הוודקה. למרות שקטגוריית הג'ין בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות, השנה נשבר שיא חדש. אנשים רצו להכין לעצמם קוקטיילים בבית בלי יותר מידי מאמץ ומצרכים וג'ין טוניק ענה על כל הדרישות."

בנא משקאות. חנות הדגל. דניאל דיין,
חנות הדגל של רשת 'בנא משקאות'/דניאל דיין

יותר צעירים שותים יין

ומי קונה את כל המשקאות הללו? האם הצעירים באמת שותים יותר? "בשנת 2021 אנחנו רואים את המשך המגמה שהתחילה בקורונה, בה ראינו יותר ויותר צעירים ששותים יין" אומר קובי שקד, המנהל המסחרי של רשת דרך היין. "בהתאמה, אנחנו גם רואים העדפה ליינות רעננים, קלילים, צעירים ושמחים. לתוך זה משתלב הטרנד המעניין והמאוד צעיר של שתיית יינות בפחית. היינות הללו, שמוצעים בדרך היין, למרות כלי הקיבול החדשני שלהם, מפתיעים באיכויותיהם, יינות אורגניים מאיטליה מזנים כמו פינו גרי וקברנה סוביניון. כמו כן אנו רואים סקרנות רבה אצל צרכן היין הישראלי לנסות יינות של יקבים קטנים מרחבי העולם. כך לדוגמא יש עניין גדול ביינות מאזור לנגדוק שבדרום צרפת, שם התיישבו מספר ייננים צעירים, בהם דומיין לפאז', שמשגרים לשוק יינות מינרליים בתמחור הגיוני ובטעמים שמתחברים לסגנון הקליל שהפך לפופולרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully