וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנה: כדאי וצריך להצדיע ליקב הזה

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 10:45

אבי אפרתי לוגם מיינות יקב יתיר הוותיק, השוכן בדרום הרי יהודה, ומוצא יינות בעלי עושר פירותי, אלגנטיות ומוחצנות

לא להאמין, אבל עשרים שנה חלפו מאז נפתח יקב יתיר, במיזם משותף של כורמי האיזור, אגודת הכורמים ויקב כרמל (שאז עוד כונה "כרמל מזרחי"). יתיר שוכן בדרום הרי יהודה, בואך הנגב, נהנה מנתוני קרקע מבורכים בהקשרי גידול ענבי יין. על יקב יתיר חתומים המנכ"ל הוותיק יעקב בן דור והיינן ערן גולדווסר ומיוצרים בו 150,000 בקבוקים מידי שנה.

מבחינה סגנונית סחבו תמיד יתיר ליינות ברוח עולם היין החדש. היינות נוטים, אם כן, לעושר פירותי, אלגנטיות ומוחצנות. האסוציאציה המלווה את טעימתם סוחבת למיטב יינות אוסטרליה. כל היינות עשויים ללא רבב ומבחינה טכנית קרובים לשלמות. בלא מעט יקבי "עולם חדש" ניכרים היינות בטכניות ללא רבב אבל מקריבים את רכיב אופיים של היינות לטובת השפעת היינן. כאן למרות הקו הסגנוני הברור, היינות לא מרגישיo "אחודים", הם בעלי אופי ברור ומצליחים להיות מבודלים גם זה מזה.

יינות יתיר אינם זולים אבל ברובם ככמעט כולם התמורה לכסף היא לכל הפחות ריאלית. ביינות הבסיס מסדרת "הר עמשא", התמורה אף טובה בהחלט. אלו אינם יינות יומיום ללגימה על הדרך, לצד הפיצה שזה אך הגיעה עם שליח בערב, אלא יינות שצריכים ללוות ארוחה משוקעת. לרוב האדומים פוטנציאל התיישנות בן חמש שנים לכל הפחות. גם אוהבי יינות העולם הישן, שמבכרים סגנון שופע ומוחצן פחות, רוכשים כבוד רב ליתיר, ובצדק. זה יקב שנעשית בו עבודה מרשימה ובמלאת לו עשרים שנה כדאי וצריך בהחלט להצדיע ליזמיו וקברניטיו. לחיים!

יתיר, הר עמשא לבן 2019. יח"צ,
יתיר, הר עמשא לבן 2019/יח"צ

יתיר, הר עמשא לבן 2019

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס 65% ויונייה, 20% שנין בלאן ו-15% רוסאן מכרמים ביעיר יתיר. תסיסה והתיישנות בת 8 חודשים על השמרים באמפורות בטון, חביות עץ (אלון ושיטה) גדולות ומיכלי נירוסטה. צבע זהוב מעט ירקרק. באף פרי לבן ופרי טרופי. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 100 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ועוף.

דבר המבקר: שפעת הפרי הלבן שנוכחת באף, תופסת את מקומה גם בחך. אלו הם פירות בשלים שלהם נוסף גם מגע מלון בולט. חמיצות מאזנת לא חדה מידי ומרירות עדינה ומרומזת בסיום. לבן מוחצן שיודע לשמור בכל זאת גם על מידה של איפוק ומשלב בין ביטויי ים תיכוניות קלאסית לאפיוני "עולם חדש".

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

יתיר, הר עמשא אדום 2018. יח"צ,
יתיר, הר עמשא אדום 2018/יח"צ

יתיר, הר עמשא אדום 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 34% סירה, 22% מרלו, 17% פטי ורדו וכן מלבק, טנאט וקברנה פרנק בכמויות קטנות. תוצרי כל אחד מהזנים התיישנו כשנה בנפרד, בחביות עץ אלון קטנות וגדולות. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, תבלינים ומעט עישון. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 100 שקלים.

הכי מתאים ל: מינוט סטייק. סטייקים. מנגל.

דבר המבקר: המאפיין הבולט ביותר כאן הוא הפירותיות, שמצליחה להיות שופעת, עשירה למדי אבל לשמור על גם על מידה של רעננות. יחסית לתותחים האדומים הכבדים יותר, שיתוארו כאן בהמשך, היין הזה הוא האח הקל, העולץ והשמח, שכמעט מתבקש ללגום אותו - בקריאת תיגר מעט חצופה על כל הכללים - כשהוא קצת מקורר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: יין "על האש" ראוי ביותר.

יתיר, פטי ורדו 2018. יח"צ,
יתיר, פטי ורדו 2018/יח"צ

יתיר, פטי ורדו 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% פטי ורדו. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, פרחים, וניל וליקריץ. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 145 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: גוף בנוי היטב, מעוגלות בולטת, אלגנטיות רבה, קטיפתיות ושפע פרי בשל אך לא דחוס מידי. יין "עולם חדש" מהז'אנר המכונה "הדוניסטי", שעשוי ללא רבב ובמצוינות ברורה. פוטנציאל התיישנות בן חמש עד שבע שנים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בארבע מילים: עגול, שופע, קטיפתי ואלגנטי.

יתיר, נחל יתיר אדום 2018. יח"צ,
יתיר, נחל יתיר אדום 2018/יח"צ

יתיר, נחל יתיר אדום 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 73% סירה, 11% קברנה פרנק, 7% מורבדר, 6% פטי ורדו ו-3% גרנאש. שנת התיישנות במיכלי עץ גדולים (3800-5400 ליטר). צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום ושחור, תבלינים ומגע מעושן ניכר. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים

הכי מתאים ל: נתחי בקר על עצם, מיושנים ממושכות.

דבר המבקר: לצד נוכחות התבלינים הניכרת (פלפל שחור, ציפורן) והפרי האדום המובהק יש גם מגע מעושן. לצד כל אלו נוכחת חמיצות מאזנת משמעותית. יין שעל אף המאסה הברורה שבו, מצליח להעביר גם מידה ברורה של רעננות. יסחוב היטב כל ארוחת בשר רצינית. פונטציאל התיישנות בוחמש עד שמונה שנים.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בארבע מילים: יין בשר ראוי מאד.

יתיר, נחל יתיר לבן 2019. יח"צ,
יתיר, נחל יתיר לבן 2019/יח"צ

יתיר, נחל יתיר לבן 2019

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 54% שנין בלאן ו-46% ויונייה. 8 חודשי תסיסה והתיישנות בחביות עץ אלון ושיטה ובמיכלי נירוסטה. צבע זהוב בהיר. באף פרי לבן, ליים ועשבים. גוף מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות ובשרים לבנים.

דבר המבקר: פרי לבן והדרים מרוכזים מאד, חמיצות נאה. המימד המינראלי משני יחסית לפרי. מידה של מתיקות. זהו יין לבן עם איפיוני "עולם חדש" ברורים, שמי שמחפשים דקות ויובש ניכר בלבן היבש שלהם יתחברו אליו פחות. עבור אוהבי הז'אנר זהו, כמובן, יין שופע, אלגנטי ומצוין מכל בחינה.

תמורה לכסף: 2/5 (קצת יקר מידי).

בשש מילים: לבן מובהק של עולם היין החדש.

יתיר, יער יתיר 2018. יח"צ,
יתיר, יער יתיר 2018/יח"צ

יתיר, יער יתיר 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 65% קברנה סוביניון, 28% פטי ורדו ו-7% קברנה פרנק מחלקות נבחרות מכרמים ביער יתיר. 15 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתיות, שליש מהן חדשות. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום, שחור, תבלינים, טבק, אספרסו ושוקולד מריר. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 250 שקלים

הכי מתאים ל: בשרים מיושנים על עצם, קדירות טלה ובקר, שוק טלה בתנור.

דבר המבקר: יער יתיר הוא תמיד יין חגיגה. גם מי שפחות מתחברים לסגנון המוחצן הברור לא יכולים שלא להתפעל מהעושר וממניפת הריחות והטעמים שהוא פורס. זהו יין אלגנטי שמצליח לשמור גם על אופי ברור ומבודל ואיננו מרגיש טכני מידי. יינות דגל תמיד יקרים ומדור זה נוהג, לפיכך, להשמיט את סעיף התמורה לכסף בבואו לדון בהם. בכל זאת, בהשוואה ליינות דגל האדומים מקומיים במחירים דומים, היין הזה מספק בהחלט הרבה. יין-יין, שרק מתחיל את חייו. פוטנציאל ההתיישנות, בתנאי אחסון ראויים, מגיע אפילו ל-10-12 שנים.

בשתי מילים: יין-יין.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully