וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה להפריז בתיאור ההנאה שהסבו לנו היינות האלה

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 15:09

אבי אפרתי לוגם שישה יינות משני יקבים קטנים ואישיים מהגליל העליון, להט ו-פורה ומתמוגג מנחת

להט ופורה - ביקורת יין. יח"צ,
להט ופורה - ביקורת יין/יח"צ

בטעימה הנוכחית שני יקבים זעירים, אישיים, מהגליל העליון: להט - ליין היינות הפרטי של היינן איתי להט, ופורה - יקב חדש מהגליל העליון, השייך למשפחת הכורמים בן עיון ממושב אלקוש בגליל העליון. העשייה הייננית של להט מתרחשת ביקב כישור. יינות פורה נעשים בבית המשפחה, כשלהט הוא היינן המייעץ. קשה להפריז בתיאור ההנאה שהסבו לי ששת יינות הטעימה הזו - שלושה מכל יקב.

את יינות יקב להט מכירים היטב מביני העניין. "להט לבן" שלו הוא ממגדירי הים תיכוניות הלבנה המובהקים ביורת בשנים האחרונות. מזה שנתיים הוא מפיק את "לייכטר", לבן מלא ועשיר יותר. שניהם במיטבם גם בבציר הנוכחי. החידוש השנה הוא "להט רוסאן" שבמקום להתיישן בעץ שהה באמפורה איטלקית. את השפעות הטוויסט הזה קשה להחמיץ. למרות שמדובר ברוסאן שטרם הגיע לשיאו, איכויותיו והאופי שלו אינם משתמעים.

פורה (Fura) הוא לא פחות מיציאה, עליה טרם דיברו, ובוודאי טרם כתבו. סקירתה כאן היא הראשונה הנכתבת עליה בכלל ויש בה שלושה יינות זניים: סוביניון בלאן, שנין בלאן וקברנה פרנק. אי אפשר שלא להתרשם מהדיוק, הקלות והניקיון של הסוביניון, כמו גם מהמורכבות רבת הניואנסים, המאופקת והאלגנטית של השנין בלאן. על יינות פורה חתומים האב יואל בן עיון ובנו צוק, בליווי איתי להט. ואם זו הצהרת הכוונות הראשונית שלהם, הרבה יותר מכדאי לחכות הן לאדומים שיגיעו בהמשך החורף והן לבצירים הבאים.

את יינות להט אפשר להשיג כאן
את יינות פורה ב- 052-8666360
לחיים!

להט, לבן 2020. יח"צ,
להט, לבן 2020/יח"צ

להט, לבן 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 82% רוסאן ו-18% ויונייה מהגליל העליון. תסיסה בחביות עץ אלון ייעודיים ליינות לבנים. הפסקת התסיסה המאלולקטית טרם תומה. שהות בת תשעה חודשים על המשקעים בחביות. צבע זהוב. אף ארומאטי, מעט הדרי. גוף בינוני. 13.1% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: להט לבן ללא סוביניון בלאן, בנוי מזנים ים תיכוניים בלבד. לא נראה שהרוסאן וה-ויונייה חסרים את מימד המבנה המסוים שהסוביניון הוסיף לבלנד הזה בעבר. ניקיון, חדות, קלות, רעננות, מינראליות, ארומאטיות; מה עוד נבקש מלבן ים תיכוני? כמו תמיד עם היין הזה מרגע השקתו - יין מצוין שמיטיב להגדיר את הישראליות הים תיכונית הלבנה במופעה היפה.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשבע מילים: ממגדירי הסגנון הים תיכוני ביינות ישראל הלבנים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
להט, לייכטר 2020. יח"צ,
להט, לייכטר 2020/יח"צ

להט, לייכטר 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 53% גרנאש בלאן, 33% רוסאן ו-14% מרסאן מהגליל העליון. תסיסה בחביות ייעודיות בנות 400 ליטר. הגרנאש בלאן והמרסאן תססו במשותף. הרוסאן בנפרד. אף אחד מהם ללא "מאלולקטית". תשעה חודשי שהות בחבית בטרם יצירת הבלנד. צבע זהוב מעט ירקרק. אף ארומאטי ומינרלי. גוף מלא. 13.2% כוהל בנפח.

כמה? 135 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות, בשרים לבנים, אוכל לבנוני/ערבי גלילי.

דבר המבקר: לייכטר הוא האח הגדול, המאסיבי והשמנמן (טוב, גם ביין הכול יחסי) של להט לבן. יש בו מורכבות, עומק, מינראליות מרשימה, יובש חד משמעי, רובד מינראלי רב משמעות שטעמו הולך ומעמיק ככל שהיין קר פחות ומחודרר יותר. זה יין שלאחר כשעה מפתיחתו כמו מפזר תחושת סוד, כמעט מרחפת. אם זה לא היה ברור עד כה, האופי כאן בלתי משתמע. אם להט לבן נפלא תמיד אבל מתאים מאין כמותו לחודשי החום, לייכטר הוא לבן אמיתי של חורף.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. יקר יחסית אבל איכותי במיוחד).

בשלוש מילים: לבן של חורף.

להט, רוסאן 2020. יח"צ,
להט, רוסאן 2020/יח"צ

להט, רוסאן 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% רוסאן מהגליל העליון. שימוש ב"נוזל חופשי" בלבד. בסיום התסיסה בחביות הועבר היין, על משקעיו, לאמפורה איטלקית בנפח 300 ליטר לשהות בת שמונה חודשים. צבע זהוב ירקרק. אף מינראלי במיוחד. גוף בינוני-מלא. 13.2% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות ובשרים לבנים.

דבר המבקר: "רוסאן 2020" הוא הראשון של להט להתיישן באמפורה, במקום חבית עץ אלון. אמפורה מאפשרת תהליכים שמתחוללים בחבית (מיקרו חימצון ושהות על המשקעים) ללא סוג הנוכחות המוכר של העץ בטעם. זו בחירה שמגבירה את מאפייני הזן והטרואר. זה אכן יין נפלא ממש. בחיך בולטת מאד החמיצות. זה יין "רחב" יחסית ליינות להט, עם רובד מינראלי במיוחד, נימת מרירות קטנטנה עדינה, מהסוג הטוב, בסיומת. קצת צעיר עדיין וייפתח בוודאי עוד במהלך מחצית השנה הקרובה. מצוין כבא עכשיו.

תמורה לכסף: 3.5/5 (יקר אבל מטובי היינות המקומיים בקטגוריית המחיר. לכן, מדובר בתמורה טובה לכסף).

בשמונה מילים: יין מצוין שמרתק יהיה להמשיך לעקוב אחר התפתחותו.

פורה, סוביניון בלאן 2020. יח"צ,
פורה, סוביניון בלאן 2020/יח"צ

פורה, סוביניון בלאן 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי סוביניון בלאן מכרם בן עיון במושב אלקוש, בגליל העליון המערבי. תסיסה במיכלי נירוסטה. ללא עץ. צבע זהוב מעט שקוף. באף פרי לבן, הדרים. גוף קל-בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 90 שקלים.

הכי מתאים ל: סביצ'ה, טרטר דג, גרבדלקס, פסטות.

דבר המבקר: פרי מצוין, לא עמוס כלל, שמאוזן היטב בחומצה מדוייקת. חדות, ניקיון, יובש, קלות ורעננות מקסימות.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשתי מילים: אחלה יין!

פורה, שנין בלאן 2020. יח"צ,
פורה, שנין בלאן 2020/יח"צ

פורה, שנין בלאן 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שנין בלאן מכרם בן עיון במושב אלקוש, בגליל העליון המערבי. תסיסה והתיישנות בת שישה חודשים בחביות עץ אלון בנפח 300 ליטר. צבע זהוב עמוק. באף רובד פירותי ורובד מינראלי. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: עיקריות דגים ופירות ים, צדפות, בשרים לבנים.

דבר המבקר: שנין בלאן שאוחז בפרי מקסים, חמיצות חדה, מינראליות חד משמעית, מורכבות רבה, שפע ניואנסים ודיוק רב. מקדם הגסטרונומי גבוה מאד שהופך אותו נהדר לכמעט כל ארוחה מבוססת ים או בשר לבן.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: יין נהדר ממש של יקב שהוא לא פחות מתגלית.

פורה, קברנה פרנק 2019. יח"צ,
פורה, קברנה פרנק 2019/יח"צ

פורה, קברנה פרנק 2019

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קברנה פרנק מכרם בן עיון במושב אלקוש, בגליל העליון המערבי. 16 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון בנפח 22 ליטר. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי שחור ופרחים. גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: קרפצ'יו וטרטר בקר, מינוט סטייק, סטייק.

דבר המבקר: פרי שחור מעוטר בתבלינים ופרחים. עוצמתי מחד אך רך מאין כמותו מאידך. אלגנטי מאד, מעט קטיפתי, רענן וקצת "מינטי", עם רמזים עדינים לעישון. ניכרת עבודה עדינה במיוחד עם עץ, ששומרת על המקדם הגסטרונומי הגבוה של היין. כל מנת בשר תיהנה ממנו מאד. תמורה טובה מאד לכסף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בארבע מילים: קברנה פרנק במופעו היפה.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully