וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרימו להן: 16 עסקי אוכל נשיים (והכי טעימים)

יוליה פריליק ניב

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 10:54

תחום גברי? תחשבו שוב. יום האישה הבינלאומי שיחול השבוע הוא מבחינתנו בסך הכל תירוץ מושלם לפרגן ל-16 עסקים נשיים ומהממים ברחבי הארץ. לא רק מנהלות את העולם, גם עושות את האוכל הכי טעים

בוקאדו, רחל בשדרה, שרונה מרקט. אסף קרלה,
כריך של רחל בשדרה/אסף קרלה

בעולם הקולינריה יש חלוקה מאוד ברורה - נשים לרוב מבשלות במטבחים הביתיים ואילו תחום המסעדות נשלט ברובו על-ידי גברים, שפים או מסעדנים. יחד עם זאת, עולם הקולינריה המקומי משתנה ומתחדש בשנים האחרונות והיום הוא כולל לא מעט שפיות ומסעדניות מכל קצוות הקשת. לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול השבוע בחרנו כמה עסקים קולינרים נשיים שאנחנו אוהבות במיוחד, וזה זמן טוב להרים להן.

ארוחות בהפתעה במסעדת אוזריה. יחצ: דני לוי, דן לב
אוזריה/דן לב, יחצ: דני לוי

אוזריה, תל אביב

מסעדת אוזריה בשוק לוינסקי היא אחד המקומות השמחים, האהובים והטעימים שיש לתל אביב להציע. במקרה או שלא, מאחורי היוזמה עומדות שתי נשים - השפית אביבית פריאל אביחי ושותפתה אופיר לִמור לאמי.

באוזריה תפריט עשיר הנחלק למנות קטנות, מנות צמחוניות וטבעוניות, מנות של דגים ופירות ים ומנות בשר. הבסיס הקולינרי נסמך על מה שיש לשוק לווינסקי, העוטף את אוזריה, להציע מידי עונה ועל השראות מאגן הים התיכון עם פרשנות של פריאל. גולת הכותרת היא השמחה והמוזיקה שמאפיינות את הבילוי במקום, כשהאווירה הקלילה והזורמת היא ללא ספק תוצר של הובלה נשית שזו האג'נדה שלהן.

אוזריה - מטלון 44, תל אביב, 03-5330899

עוד המלצות בוואלה! אוכל

23 תשובות מעולות לשאלת השאלות - איפה אוכלים בראנץ' שווה?

לכתבה המלאה
טאקו ליצ'י. אביב שקורי,
טאקו ליצ'י ב-OPA/אביב שקורי

OPA, תל אביב

השפית הצעירה שיראל ברגר פתחה לפני קצת יותר משלוש שנים את מסעדת Opa הטבעונית, השוכנת גם היא בשוק לוינסקי. החלל מעוצב בהיר ויפה ושוכן במיקום מפתיע, באחד מרחובות השוק. כה שונה מנוף שאר המסעדות, הברים והחמארות שפועלים בו. ברגר רוקחת כאן תפריט עונתי משתנה המבוסס כמעט רק על ירקות, פירות ומיני אגוזים ופטריות בשלל צורות הכנה, חלקן ממש לא שגרתיות.

התפריט מורכב משמונה-עשר מנות בלבד (במסלול של ארוחת טעימות זוגית), בצורות עשייה שונות - ממיצוי דרך התססה ועד אידוי. אין פה בשר, דגים, מוצרי חלב ומעט מאוד דגנים וקטניות. זו מסעדה טבעונית עילית המבוססת על מה שנותנת האדמה בכל עונה, פרי חקלאות בת קיימא, הישר מהמשק בשרון למטבח הפתוח של ברגר.
.
ברגר חוקרת במשך שנים את עונות השנה ואת פרי האדמה בכל עת. את כל הידע, היצירתיות וכן גם הנשיות, היא מכניסה לתוך המנות שנראות כמו יצירות אמנות. האווירה במסעדה אלגנטית ומוקפדת, ובזכות המטבח השקוף אפשר לראות את הקסם הזה מתרחש.

OPA, החלוצים 8, תל אביב, 052-5838245

26 המבורגר גורמה, תל אביב

לא רק במסעדות השף תמצאו רוב גברי מוחץ, גם בתחום אוכל הרחוב, בעיקר בעולמות מה שמוגדר כ"ג'אנק פוד" לא תמצאו יותר מדי נשים. לכן 26 המבורגר גורמה היא כה חריגה בנוף, לטובה כמובן. מאחורי ההמבורגריה השווה עומדת מרים בן ארוש - שעלתה לארץ מצרפת ולא אהבה את ההמבורגרים שטעמה בלבנט אז החליטה לקחת יוזמה, ויחד עם שותפתה לשעבר הקימה מסעדת המבורגרים עם טאץ' צרפתי.

כיום מובילה את המסעדה בן ארוש והיא סוגרת כבר 7 וחצי שנות פעילות ברחוב מקווה ישראל בתל אביב. כדי להכניס את השיק הצרפתי שעל ברכיו גדלה משלבת בן ארוש גבינות איכותיות, תוספות כמו כבד אווז, בצל קונפי, ריבת תאנים, כמהין ועוד, ואת הכל עוטפות לחמניות בריוש רכות. בכל זאת, זה French Burger Boutique.

26 המבורגר גורמה - מקווה ישראל 26, תל אביב, 03-6005109

עמיתה, יפו

עמיתה הוא שילוב כוחות של שתי קונדיטוריות מובילות - מיכל בוטון ואנה שפירו. אחרי שנים של עבודה במסעדות מובילות, השתיים פתחו מקום משלהן ברחוב סלמה לפני קצת יותר משנה. זו מאפייה-קונדיטוריה עם שלל לחמים, קרואסונים, עוגות, עוגיות, בורקסים מעניינים, כריכים ופחמימות מפנקות, לצד ממרחים, גבינות ויין. עם הפתיחה, התורים לא איחרו להגיע וכולם רצו לטעום את המאפים שמפיקות השתיים.

מדובר בשיתוף פעולה של שתיים מהקונדיטוריות המסקרנות שפועלות בתל אביב בשנים האחרונות. השתיים הכירו לפני כעשור כששפירו החליפה את בוטון בתפקיד שף-קונדיטורית בסושיאל קלאב והמשיכו לשמור על קשר עד לשותפות המבורכת. השם עמיתה כמובן מרמז על הקשר שבין השתיים.

עמיתה, דרך סלמה 10 יפו, ‭054-8172246‬, ‭054-8761616‬‬

מילק בייקרי, יפו

מילק בייקרי, היפואית גם כן, היא פטיסרי-בולנז'רי, הפועל מזה כבר יותר משבע שנים בשוק הפשפשים ביפו. הוויטרינה המפתה המציגה מאפים טריים ושלל עוגות. בין היתר יש כאן מאפי שמרים, פחזניות, עוגות גבינה, בריוש, אקלרים ומאפי בוקר קלאסיים.

את המקום הקימה הקונדיטורית עדי קיהן, שעבדה במסעדות שונות בארץ (מול ים, טוטו, אורנה ואלה בין היתר) ולמדה את רזי האפייה בפריז. את האווירה הבינלאומית אפשר לחוש בכל פרט בעיצוב ובאוכל ובעבר הגדירה קיהן את המקום שלה כ"ניו יורק פוגשת את פריז ביפו". אנחנו לגמרי חותמות על ההדגרה הזאת.

מילק בייקרי, האשל 5, יפו

בריגדריה. לוסיאנה ברסלר,
בריגדריה, קינוח בריזלאי מסורתי/לוסיאנה ברסלר

בריגדריה, רעננה ותל אביב

להיות אישה, מהגרת ומסעדנית זה שילוב לא קל. זו תמצית חייה של מיירי נוסבכר, שעלתה לארץ מברזיל לפני כחמש שנים ופתחה את הבריגדריה - מעוז של קינוחים ברזילאיים - לפני כשלוש שנים ברעננה. ואם זה לא מספיק אז היא הוסיפה לעצמה עוד אקשן בדמות דוכן בריגדריה בשוק הכרמל שפתחה לפני כחודשיים.

בברזיל עבדה מיירי בתפקידים בכירים בתחום האופנה בכלל. היא ניסתה להשתלב בתחום גם בארץ - אך קשיי השפה הקשו עליה להשתלב בתחום ולכן היא החליטה לשנות כיוון ולפתוח את בריגדריה. את מסורת הכנת הבריגדרו ואת הקינוחים הברזליאיים למדה מיירי עוד בברזיל ושכללה כאן בארץ תוך כדי תנועה.

בריגדריה - החרושת 54, רעננה, 09-8658080; הכרמל 17 פינת מל"ן, שוק הכרמל, תל אביב,

מגש של קבבים וסלטים רומניים. אפיק גבאי,
הקבבים של מיטש/אפיק גבאי

מיטש, איזור המרכז

אומנם מדובר (כרגע) במסעדה וירטואלית אבל השילוב של מסעדת בשר רומנית ואישה שפית מרתק ולו רק בזכות העובדה שמדובר בחיבור בלתי צפוי. אורית מושקוביץ עומדת מאחורי המיזם מיטש, שבעבר פעל בשוק הכרמל וכרגע מפציע מדי פעם בפופ-אפים ובעיקר פועל סביב אירועים ומשלוחים.

מושקוביץ היא שפית ותיקה, יועצת קולינרית ובעלת קייטרינג מזה 26 שנים. היא הקימה בעבר את מיטש בשוק הכרמל (מיטש ברומנית זה קטנים, הכינוי לקבב הרומני השמנמן והמשובח), והצליחה להפוך את הדוכן שהתמחה באוכל רומני קלאסי לאוכל רחוב שמח, נגיש ואהוב. עם הקורונה סגרה את הדוכן והחלה לנדוד עם המיזם מהמטבח שלה בשיטת המשלוחים.

במהלך השנים, נגעה מושקוביץ כמעט בכל תחום בענף המזון, מסעדנות, בתי קפה, קמעונאות ועוד. אבל להגדרתה היא תמיד הייתה "שפית חברתית": מושקוביץ משלבת את הקולינריה עם עבודה עם בני נוער בסיכון, הקימה את פרויקט "נשים קטנות", עוסקת בפרויקטים עם נערות בסיכון, מעסיקה נשים ועוד. בקרוב מאוד מבטיחה מושקוביץ לפתוח משכן קבוע וחדש עבור מיטש.

מיטש - 054-7503052, לעמוד האינסטגרם

המסעדה. רעות סהר, רעות סהר
המטבח של רמה/רעות סהר, רעות סהר

המטבח של רמה, נטף

חיבור נשי של אוכל וחקלאות הרחק מהעיר הגדולה זה כבר עולם אחר, וזאת רק אחד הדברים שמייחדים כל כך את "המטבח של רמה". את המקום הקימה רמה בן צבי כבר ב-1995 מתוך תפיסה שהאוכל צריך לגדול קרוב לצלחת. המסעדה, שהחלה כסככה קטנה עם כמה שולחנות בחצר הבית שלה ביישוב נטף בהרי יהודה, הפכה למשמעותית מאוד בקולינריה הישראלית בכל הנוגע לאוכל מקומי, ל-farm to table ולמגמות רבות שהיום מקבלות במה רחבה יותר. האוכל כאן הוא עונתי, טרי ומשתנה. בחורף אפשר למצוא קולרבי, פירות הדר, דגה עונתית, ארטישוק ירושלמי וכך הלאה. מידי עונה ותקופה משתנה הנוף, התוצרת וגם התפריט.

מסעדת המטבח של רמה נשרפה כליל בשריפה הנוראה בהרי ירושלים ב-2016, אך המסעדה נבנתה מחדש, בגרסה אפילו יפה יותר מבעבר, כשאת המושכות לקחה אלה, בתה של רמה, כשבנות משפחת בן צבי נחושות להמשיך את מפעל חייהן ולהתחדש. והנוף? אין שני לו.

המטבח של רמה - נטף, 050-3700954

מסעדת בארוד, ירושלים. בארוד,
מסעדת בארוד/בארוד

בארוד, ירושלים

בארוד היא שמורת טבע ירושלמית נדירה. לא רק שמדובר במסעדה לא כשרה בלב עיר הבירה אלא שהיא פעילה כבר שנים ארוכות, כשהרוח החיה מאחוריה היא המסעדנית דניאלה לרר. בארוד היא מוסד קולינרי ותרבותי, שפעיל בערבי שישי ובשבת. הקירות ספוגי אווירה, התפריט מסורתי והכל עטוף בקסם ירושלמי נושן המשלב אלכוהול, אוכל, אנשים ומוזיקה.

המקום מעוצב בדמותה של לרר בדגש על אוכל ספניולי יהודי עם השפעות מזרח אירופאיות, בלקניות, יווניות וגם מזרח תיכוניות - בויקוס, פסטליקוס, פפריקש, מוסקה, מטיאס כבוש וכל מה שהולך טוב עם כוסית של משקה טוב מהמבחר האדיר שיש במקום. כדאי להגיע לאחת ההופעות שמתקיימות במקום כדי לספוג את האווירה ולהתרשם גם מלרר שנמצאת כמעט תמיד במסעדה שלה.

בארוד, יפו 31 (חצר פיינגולד), ירושלים, 02-6259081

שניצל קשקבל, רחל בשדרה, שרונה מרקט. אסף קרלה,
כריך מהפנט של רחל בשדרה/אסף קרלה

רחל בשדרה, ירושלים ותל אביב

רחל בן אלול, יוצאת הריאליטי מאסטר שף היא כוהנת סנדוויצ'ים ירושלמית (שכבר פתחה שלוחה נוספת בתל אביב, בשרונה מרקט). בן אלול היא אישה ססגונית וכך בדיוק נראים גם הכריכים שהיא מרכיבה. מדובר בסנדוויצ'ים הכי מטורפים ומוגזמים שיש בשטח. וכשאנחנו אומרות מטורפים אנחנו מתכוונות לכריך המורכב מכ-18 אלמנטים בממוצע. אם בפעם הראשונה לא ממש ברור איך כל מרכיבי הכריך ישתלבו יחדיו - הביס בסוף הרמוני בצורה יוצאת דופן.

הכריכים הצבעוניים מורכבים מדגים, ממרחים, גבינות וירקות (וגם פירות). לפעמים כולם ביחד. הכריכים מזכירים מאוד את האישיות התוססת של רחל.

רחל בשדרה - שד' בן מיימון 13, ירושלים, אלון קלמן מגן 3 מתחם שרונה מרקט, תל אביב

אלה פטיסרי, עמק חפר

אחד המוסדות הקולינריים של עמק חפר הוא המקום של אלה בוימל גורן - אלה פטיסרי. במיקום לא צפוי הגשימה אלה חלום לפני כשבע שנים. החלום היה מקום שבו מכינים ומגישים מאפים ועוגות טריים וגם מארחים אנשים לארוחות חלביות קלות, הכל בדמותה ובסגנונה האישי. על אף המיקום באזור תעשייה בתוך תחנת דלק, יש במקום קסם אירופאי. זה ניכר בכלים, בהגשה, במוזיקה, באירוח וכמובן באוכל. המקום נשי במלוא מובן המילה.

במקום יש מאפי בוקר, סלטים, ארוחות בוקר, עוגות ועוגיות לאכול או לקחת, קישים, מארזי אירוח ומארזים לקחת לטיול או לאירוח, כריכים, מטבלים, ממרחים וכדומה.

אלה פטיסרי - דרך נחל אלכסנדר 5, פארק תעשיות עמק חפר (בתוך תחנת הדלק סונול), 050-5916161,

ערין מחומוס חומוס אל-עבד אבו חמיד בעכו. אלון מסיקה,
החומוס והתבשילים של ערין, חומוס אל עבד אבו חמיד/אלון מסיקה

חומוס אל עבד אבו חמיד, עכו

מאחורי השם הגברי של המקום עומדת דווקא אישה צעירה ואמיצה עם סיפור חיים מרגש. חומוסיית אל עבד אבו חמיד, שהיא הרבה מעבר לחומוסייה, נפתחה מתחת למגדלור המפורסם בעכו העתיקה, ממש פסע מהים, לפני 7 שנים. במקור היה שם עסק שהיה שייך לאביה של ערין אבו חמיד כורדי, ואחרי שהלך לעולמו החליטה ערין לעזוב את עבודתה בחינוך וברווחה, לקחת את המושכות לידיה ולשנות את המסעדה ממסעדת דגים למה שהיא עכשיו - מסעדה בדמותה של ערין. את המסעדה בגוונים כחולים אופטימיים שמחים היא עיצבה בעצמה, את התבשילים את מכינה לבד מכל טוב השוק ואת הסועדים היא פוגשת אישית וכמו כל חומוסייה טובה - היא סוגרת כשנגמר האוכל.

רבים מהמבקרים במסעדה פוגשים את ערין ושומעים את סיפורה של ערין במסגרת הסיורים של נורית פורן, שהפכה חברה טובה של ערין ושל בעלה סאלח כורדי שמחזיק בחנות תבלינים בתוך השוק.

החומוס של ערין שונה, דומיננטי ונשי, לצד סלטים ותבשילים רעננים וקלילים - אוכל מאוזן ומשמח, ומילה שלנו - אל תעיזו לוותר על הת'רידי שלה.

חומוסיית אל עבד אבו חמיד, המגדלור, עכו העתיקה, 050-6593985

לונא. איסאם חרטביל, באדיבות המצולמים
מסעדת לונא/באדיבות המצולמים, איסאם חרטביל

לונא, נצרת

בנצרת פועלת סצינה של נשים יזמיות שמובילות עסקים מוצלחים ברחבי העיר. אחת מהן היא לונא זראייק שמובילה בהצלחה רבה את מסעדת לונא ביסטרו. זו מסעדה ערבית מסורתית על טהרת בשרים, תבשילים ואוכל ערבי אותנטי שמומלצת כתחנת חובה בכל ביקור בנצרת, בירת האוכל של הגליל. אמנם מדובר במסעדה שנמצאת במרכז קניות אך האוכל ישכיח את זה מכם תוך רגע, תוך נאמנות למקורות. זראייק גם מספקת עבודה לנשים מהאיזור שמגיעות להכין בעבודת יד מוקפדת מאכלים מסורתיים כמו עלי גפן, כיסוני שושברק, תבשילים ועוד.

במסעדת לונא מגישים מזטים קטנים עונתיים, סלטים טריים ומבושלים חלקם על בסיס ליקוט, עראיס, פאטייר, מנסף טלה, ספיחה, מקלובה וכך הלאה. הנוף הנשקף של הגליל הוא כמובן חלק בלתי נפרד מהחוויה הייחודית.

לונא ביסטרו - ביג פאשן, תופיק זיאד 53, נצרת, 04-8888626

סלימה. טרוור גלאור,
סלימה, במסעדה שלה עראבה/טרוור גלאור

סלימה, עראבה

הסיפור של מסעדת סלימה בעיר עראבה שבצפון גליל התחתון, החל לפני שנים רבות כשסלימה בדארנה הגיעה לבקר את אחותה, שעברה להתגורר באיטליה, ושם התאהבה במטבח האיטלקי. סלימה החלה ללמוד את רזי הבישול האיטלקי במהלך ביקוריה באיטליה, והחלום הגיע לכדי מימוש עם פתיחת מסעדת סלימה האיטלקית-גלילית ובה פיצות, ארוחות בוקר מיוחדות, מאפים מטאבון עצים מנאפולי, בשרים, פסטות טריות הנעשות מידי יום במקום, קינוחים ועוד. המטבח מבוסס על חומרי גלם ועשבי תיבול מאיטליה ומהגליל המערבי, אלו לצד אלו.

סלימה - עראבה, 072-3971558

מסעדת נור, ארוחת טעימות בשרית. אפיק גבאי
ארוחת בוקר בנור/אפיק גבאי

נור, ג'וליס

נור היא קונדיטוריה ובית קפה דרוזי, שהקימה בסמה הנו במרכז הכפר ג'וליס. הנו היא אלמנת צה"ל, שהקימה את המקום עם אמונה ושמחת חיים והוא נקרא על שם בנה - נור. הנו יצאה ללמוד קונדיטוריה כדי לתמוך במשפחתה: בבעלה שנפצע בזמן שירותו הצבאי ובבנם נור. השמועות על העוגות הטעימות שלה נפוצו באזור ג'וליס והיא החליטה לפתוח מקום קבע ולהוסיף גם ארוחות בוקר, אוכל דרוזי כמו פיתות תוצרת בית, עלי גפן וקישואים ממולאים, לאבנה, חומוס עם בשר, פאטייר עם שווארמה, מנקיש, ספיחה מסורתית ועוד, לצד מאפים וקינוחים. את המסעדה עיצבה הנו בסגנון דרוזי אותנטי והאוכל מוגש בכלים מסורתיים.

נור - ג'וליס, 053-9425565

שאטו דה רואה. אפיק גבאי,
הרביולי של שאטו דה רואה/אפיק גבאי

שאטו דה רואה, מעיליא

סלמה עסאף, תושבת מעיליא ובעלת המתחם שאטו דה רואה המשלב לינה ומסעדת שף בסגנון איטלקי גלילי, לא חוששת מאתגרים. עסאף רכשה לפני שנים חורבה שהייתה בעבר מבצר צרפתי ברום הכפר, ובמשך שנים שיפצה עם בעלה ז"ל את החורבה אבן אחר אבן, צעד אחר צעד, בסבלנות אין קץ. היה לה חזון - להקים מקום מפואר ואיכותי בשם Chateau du Roi (מבצר המלך). עסאף הפכה את המבצר הצלבני העתיק מהמאה ה- 12 לחדרי אירוח ולמסעדה עם בר, חדר פרטי וחצר קסומה. לטובת הגשמת החזון היא החזירה מאיטליה את השף איליאן ליוס, שעזב את ישראל לטובת מגורים ועבודה במסעדות באיטליה.

החלל המרכזי של המסעדה מחולק לחללים קטנים, מקומרים, עם חלונות לנוף, ממש כמו ארמון אירופאי. ליוס הרכיב תפריט איטלקי גלילי מוקפד על בסיס בשר, דגים, פירות ים וירקות עונתיים, לצד פסטות בעבודת יד. אפשר לבקר במקום רק בשביל ארוחה ואפילו לסייר ברחבי המבצר הכולל מרתף עתיק.

שאטו דה רואה - רחוב הכנסייה, מעיליא, 04-8850088

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully