וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום חיטה א'

מירה איתן

21.9.2022 / 10:36

הכירו את 'שקמה Bitter Wheat', בירת הקראפט הישראלית, שמכילה לראשונה גם לתת כחול-לבן

לפני מספר חודשים סיפרתי כאן על שיתוף הפעולה בין חברת 'אגרידרה', העוסקת בפיתוח זרעים של זני צמחים המתאימים לתנאים המקומיים, לבין מבשלת 'שקמה', במטרה לפתח זני שעורה שיתאימו לבישול ברה מקומית. בימים אלה השיקה מבשלת 'שקמה' בירת קראפט ישראלית חדשה, Bitter Wheat, בירת חיטה, שלראשונה מכילה גם לתת שעורה כחול-לבן.

טעמתי אותה השבוע ב'אסיף', המרכז לתרבות אוכל בישראל, שבו היא הוצגה לראשונה. הקשר בין 'שקמה' לבין 'אסיף' עלה כשמיכל לויט, מנהלת הספרייה והפעילויות הציבוריות של המרכז נתקלה בפרופיל הלינקאדין של אנשי המבשלה, ששיתפו את הכתבה על שדות השעורה של 'אגרידרה' והקשר שלהם למבשלה.

בימים אלו מוצגת בחלל התערוכות של המרכז, המקדם את השיח הקולינרי המקומי תערוכה בשם: 'עיר, חיטה, לחם', מסע אחר זני חיטה עתיקים ולחם מקומי. למרות שהיא מתרחקת האירועים מסחריים כמו מאש, מיכל, שעבדה על התערוכה, יצרה קשר עם אנשי המבשלה, והם שמחו להשיק את הבירה החדשה במסגרת הפעילות של 'אסיף'.

תערוכת לחמים באסיף. דור קדמי,
עיר, חיטה, לחם. וגם קצת בירה/דור קדמי

מול פני השעורה

'שקמה', בירת קראפט ישראלית, הושקה לפני שנה, כשבאמתחתה שלושה טעמי בירה: אייל ענברי (5.5%), IPA (5.2%) ומרצן לאגר (5.7%). בימים אלה מצטרפת הבירה הרביעית: Bitter Wheat (5.4%), הבירה הראשונה המיוצרת תוך שימוש בשלושים אחוז לתת שעורה ישראלי מקומי, במטרה להגיע בעוד שנה לכמאה אחוז שימוש בשעורה ישראלית בכל הבירות של המבשלה. הבירה פותחה לאחר כמעט שלוש שנים של עבודה משותפת של אנשי 'שקמה' עם האגרונום אריק הירשמן מחברת 'אגרידרה', בנושא פיתוח זני שעורה חדשים מחקלאות ישראלית מקומית, המתאימים לייצור לתת.

אריק, אגרונום, אגרידרה. מירה איתן,
אריק הירשמן, אגרידרה. אבי הלתת המקומי/מירה איתן

זו רק ההתחלה

"היה ברור לנו שתהליך ייצור בירה מלתת מקומי מאוד מורכב, ושזה לא ממש יצליח כמו שרצינו מהפעם הראשונה" אומרת ענת מאיר, הברומאסטר של 'שקמה'. לייצור הבירה הראשונה עם לתת משעורה ישראלית נבחרה דווקא בירת חיטה "סגנון בירה אהוב במיוחד על ידי חובבי הבירה בישראל" ממשיכה ענת. "שילוב הלתת משעורה ישראלית כחלק מהרכיבים, הוא אתגר טכנולוגי מורכב, אותו צלחנו בזכות העבודה המשותפת עם חברת 'אגרידרה' ועם חברת 'ויירמן', יצרנית לתת גרמנית ברמה בינלאומית".

"הגענו אל 'אגרידרה' עם סיפור השעורה לפני כשלוש שנים. השעורה לייצור בירה אמורה להכיל פחות חלבון, והיה אתגר לפתח זן כזה. נבחרו עשרה זנים מתוך הספרייה של 'אגרידרה' שנשלחו אל המומחים לבחינה. מתוך אלה נבחרו הזנים שראינו כמתאימים להתקדם איתם הלאה. בסוף בחרנו את הזן שאתו רצינו לייצר את הבירה. ועכשיו יש לנו עוד הרבה עבודה, ואנחנו לומדים כל הזמן וניישם בהמשך. אנחנו מאמינים שנגיע בסוף לייצור בירת בסיס המבוססת רק על שעורה ישראלית".

בירה שקמה bitter wheat. יח"צ,
בירת חיטה עם טוויסט ישראלי/יח"צ

"את השעורה המקומית הכנסנו למתכון שאהבנו, תוך כדי התאמות במתכון כדי לנצל היטב את השעורה, שהיא שונה ממה שהשתמשנו בו עד כה. והבאנו בבירה טוויסט שלנו, עוד נגיעה קטנה של כשות, שהוסיפה מעט מרירות לבירה, וקצת נופך אחר. בירה פחות מתחנפת מבירות בסגנון חיטה".

ענת מאיר קרלסברג שקמה. אמיר יעקבי,
ענת מאיר, הברומאסטר של 'שקמה'/אמיר יעקבי

השורה התחתונה

שקמה Bitter Wheat היא בירה בסגנון בירת חיטה לא מסוננת, המתובלת במספר זני כשות ייחודיים, המעניקים לבירה ארומות של פירות טרופיים, פרחים ותיבול כמו ציפורן וטיפה פלפל שחור, וטעמים מתקתקים המתאזנים עם מרירות עדינה האופיינית לבירות בסגנון IPA וסיומת ארוכה ונעימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully