וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע כדאי לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם אוכלים נוטלה?

עודכן לאחרונה: 21.6.2024 / 10:36

נראה שכדאי שתרגיעו קצת עם הנוטלה: בחינת המרכיבים של ממרח אגוזי הלוז הממכר חשפה פרטים שהיינו מעדיפים לא לדעת עליו. עכשיו בא לנו להרוס גם לכם

זה מה שעושים עם שאריות הנוטלה בצנצנצת/à la Susu

אין פה מישהו שלא אוהב נוטלה וגם אם כן, הוא בחיים לא יודה בכך. ממרח אגוזי הלוז עם הקקאו כבש את העולם והפך לקינוח מועדף, אם זה בפיתה, על לחם, וופל בלגי או גלידה או סתם ככה בכפית ישר מהצנצנת. האם אי פעם עצרתם לחשוב מה כל כך ממכר ומענג בנוטלה?

המרכיבים של הממרח הם סוכר, שמן דקלים, אגוזי לוז, חלב רזה, קקאו, לציטין וונילין, על פי האתר הרשמי של נוטלה. המרכיבים מפורטים לפי סדר הכמות שיש במוצר המזון - כלומר בנוטלה יש הרבה סוכר. מנה אחת של נוטלה (שתי כפות) מכילה 200 קלוריות, 11 גרם שומן כולל, 3.5 גרם שומן רווי, 15 מיליגרם נתרן, 22 גרם פחמימות ו-21 גרם סוכר. יש כאן הרבה קלוריות, שומן, סוכר ופחמימות. צריכה של יותר מדי סוכר או שומן מזיקה לבריאותנו. נשים צריכות להגביל את צריכת הסוכר שלהן לשש כפיות ביום וגברים לתשע כפיות ביום (לפי איגוד הלב האמריקאי). במנה אחת של נוטלה יש כחמש כפיות סוכר - זה כמעט סוגר לנו את צריכת הסוכר היומית.

שומנים רוויים צריכים להיות מוגבלים לכחמישה עד שישה אחוזים מצריכת הקלוריות שלכם. אם צריכת הקלוריות שלכם עומדת על 2,000 ביום, צריכת השומן הרווי שלכם צריכה להיות 13 גרם או פחות. לנוטלה יש 3.5 גרם שומן רווי למנה אחת בלבד.

נוטלה. shutterstock, ShutterStock
יש כאן הרבה קלוריות, שומן, סוכר ופחמימות - אבל אין טעים ממנו/ShutterStock, shutterstock

הנתונים מדאיגים יותר כשמגיעים לדבר על שמן דקלים. השמן מגיע מפירות של עצי דקל שמן (Elaeis guineensis) והוא זה שמעניק לנוטלה את המרקם הקרמי שלה. שמן דקלים מגיע עם מספר רב של בעיות סביבתיות ובריאותיות כאחד.

שמן דקלים מהווה גורם מרכזי לכריתת יערות, ולהרס בתי גידול של בעלי חיים שכבר נמצאים בסכנת הכחדה. איסוף שמן דקלים מביא גם לפליטת גזי חממה ושינויי אקלים, ויש גם חששות לגבי עבודה בכפייה של ילדים, על פי הקרן העולמית לטבע. למרבה המזל, לנוטלה יש הסמכה מהשולחן העגול של שמן דקלים בר-קיימא (RSPO). הסמכת RSPO מאשרת כי מקורות שמן הדקל של נוטלה הם כיום ברי קיימא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

עם זאת, ההשלכות הבריאותיות הקשורות לשמן דקלים הן סיבה אמיתית לדאגה. כמו כל השמנים, שמן דקל הוא 100 אחוז שומן, אבל הוא מכיל הרבה יותר שומן רווי משמנים אחרים. קריס סוליד, ראש מחקר ופיתוח, אמר ל-Verywell Fit ששמן דקלים מכיל כ-50 אחוז שומן רווי. לשם השוואה, שמן סויה מכיל 15 אחוז שומן רווי, שמן זית מכין כ-14 אחוז שומן רווי, ושמן קנולה מכיל כ-7 אחוז שומן רווי. מנה אחת של נוטלה מעניקה לנו כ-70 אחוזים מצריכת השומן הרווי היומי שלכם.

זה הפתרון
בלי נקיפות מצפון: איך להכין ממרח נוטלה בריא יותר בבית?

מה באמת יש לנו בנוטלה?

ב-2017 פורסמה תמונה ברדיט שחשפה כי יותר מחצי מתכולת צנצנת של שוקולד נוטלה מכילה סוכר.

אנחנו לא מנסים לגרום לכם לוותר על נוטלה, אבל מומלץ ליהנות ממנו במידה, כמו כל מזון או משקה אחר עתיר קלוריות, סוכר ושומן. הכניסו לתפריט שלכם יותר פירות, ירקות ודגנים מלאים ופרגנו לעצמכם בכף נוטלה כשאתם באמת זקוקים לזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully