וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 דברים שלא ידעתם על קניידלך

3.4.2014 / 11:00

אין סדר כהלכתו בלי כופתאות קמח מצה עגלגלות שמשתכשכות במרק. הגיע הזמן לגלות מי שיאן העולם באכילתן ואיפה הכינו את הקניידלך הכי גדול בעולם?

קניידלך במרק צח. נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס
קניידלך/נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס

פסח הוא החג הגדול של המצות ושל המאכל שאולי הכי מזוהה איתן, הקניידלך: כופתאות קמח מצה ששוחות וספוגות במרק עוף צח ועשיר עם ירקות ועשבי תיבול. אבל כמה באמת אנחנו יודעים עליהם? אספנו כמה עובדות מפתיעות.


1. קניידל ביחיד וקניידלך ברבים, כדורי המצה בכל הגרסאות שלהם יכילו: קמח מצה, שמן כלשהו – שמן צמחי, מרגרינה או שמאלץ (שומן עוף או ברווז), ביצים ונוזל, ברוב המקרים מים ולפעמים גם ציר. גרסאות פרועות יותר של הכדורים מקבלות עשבי תיבול, עוף טחון, תבלינים ועוד.

2. צריך לבשל פעמיים: בישול ראשון של הקניידלך מתבצע במים רותחים, כמו פסטה, ורק בבישול השני מעבירים אותם אל המרק, כדי שלא יעכירו אותו.

3. בארצות הברית, המדינה בה אוכל הוא עניין תחרותי, נמצא מחזיק שיא העולם לאכילת קניידלך. ג'ואי צ'סטנאט זכה בתואר אחרי שזלל 78 כדורי מצה במהלך 8 דקות, ועל ההישג זכה גם בפרס כספי בשווי 1500 דולרים.

4. הקניידל הגדול בעולם שקל יותר מ-200 ק”ג. הוא בושל על ידי השף של מעדניית שלמה ו-ויטו ( Shlomo and Vito’s New York Delicatessen ) בניו יורק, ולהכנתו נדרשו יותר מ-1000 ביצים ו-60 ק”ג קמח מצות. יאמי. הוא ניפץ את השיא הקודם, של קניידל מפלצתי ששקל 121 ק”ג.

5. אם כבר בניו יורק, מסעדה בשם Dassara, הממוקמת בברוקלין, מגישה ראמן מצות (הם קוראים לו Deli Ramen) מרק עוף צלול בהשראה יפנית עם קניידלך, אטריות ביצים, בשר מעושן, סלרי ועשבי תיבול ולפיניש גם ביצה עלומה. מנת הפיוז'ן המטורפת התקבלה בגבות מורמות אבל הפכה במהרה לאחד הלהיטים של המקום.

קניידלך של דלי ראמן. MARK ANDERSON,
פיוז'ן מטורף. מרק ראמן קניידלך של הדלי ראמן/MARK ANDERSON

6. את המרכיב העיקרי בקניידלך, קמח מצות, לא היה ניתן לקנות בצורה מסחרית עד סוף המאה ה-19. עד אז, כל המצות היו תוצר של עבודה ידנית ומתישה, והיו לא אחידות ומלאות גבשושיות. עוד ב-1838 המציא יהודי צרפתי בשם איזאק סינגר מכונה לייצור מצות, אבל רק 50 שנה לאחר מכן החל שימוש בה בפועל – ב-1887 בישראל וב-1888 בארצות הברית. למה לקח כל כך הרבה זמן? כמובן מחלוקת דתית האם שימוש במכונה תקין או לא.

7. על הקנודל שמעתם? האח הגוי של הקניידל הוא כופתאה שמבושלת במרק בשרי או מאודה, על בסיס לחם, סולת, תפוחי אדמה או קמח, ונפוץ ברחבי אירופה, מגרמניה וסלובניה ועד איטליה. גרסאות מסוימות שלו כוללות לחם שמושרה בחלב, כבד טחון, ועוד דברים לא כשרים, והוא יכול לבוא אפילו בגרסאות מתוקות. חשיבותו במטבח הצ'כי כה גדולה, עד שנאמר שם שנערה אינה מוכנה להינשא לפני שהיא יודעת להכין קנודל כראוי.


סיקור מיוחד: פסח בוואלה! אוכל
מאמן המטבח: מה ההבדל בין קמח מצה לקמח רגיל?
מתכון לקניידעלך של חיים כהן
אוכל אוסטרי: כופתאות קנודל

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
קנודל. נמרוד סונדרס
נערה צ'כית לא מוכנה להנשא לפני שמכינה אותו כראוי. קנודל/נמרוד סונדרס
  • עוד באותו נושא:
  • קניידלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully