וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שם ברוקולי בקלפי?

17.3.2015 / 7:27

פיליס גלזר בוחרת בברוקולי ומציעה שלשה מתכונים טעימים במיוחד שמתאימים כנשנושים הערב מול הטלוויזיה, לקחת לעבודה או אפילו לפיקניק

ברוקולי. ShutterStock
ברוקולי/ShutterStock

"אני לא אוהב ברוקולי ואני לא אוהב אותו מאז שאני ילד קטן ואמי הכריחה אותי לאכול אותו. אני נשיא ארה"ב ואני לא מתכוון לאכול ברוקולי יותר", כך אמר הנשיא בוש האב לאומה האמריקאית ב-1990 ויצר מיני-סקנדל בין אוהדי הברוקולי ושונאיו. אך היום, כדאי לציין, הנשיא אובמה הוא אוהד שרוף של ברוקולי, אחד הירקות הכי אהובים על ידי האמריקאיים (בין אלה שעדיין אוכלים ירקות).

הברוקולי חבר במשפחה ידועה וחשובה של ירקות – המצליבים, שנחשבים לבריאים במיוחד למניעת סרטן השד ולהישרדות ממנו, לחיזוק הלב, למניעת סרטן המעי הגס, סוכרת, להפחתת כולסטרול ואפילו כמסייע לאנטי-איג'ינג. בין קרובי המשפחה הענפה שלו הם הכרובית, הכרוב, הבוק צ'וי, הקולרבי וכרוב ניצנים. מה גם שכל משפחת המצליבים מכילה מעט מאד קלוריות.

היום כולנו מכירים את הברוקולי, אך בתחילת הקריירה שלו בארץ הוא נחשב כ"כ אקזוטי, שהיה ניתן לקנות אותו קפוא בלבד (של סנפרוסט). שלב ב' היה מכירתו בשקיות ניילון לא נושמות בשוק, שגרמו לו להסריח. לקח לנו קצת זמן להתרגל אליו, אבל עכשיו גם אצלנו הוא נבחר בקרב הבוחרים לירק מצטיין.

השבוע אני מציעה לכם שלשה מתכונים טעימים במיוחד מברוקולי שמתאימים כנשנושים הערב מול הטלוויזיה, לקחת לעבודה או אפילו לפיקניק. בקיצור, יש להם עתיד.

ברוקולי. נמרוד סונדרס
ברוקולי/נמרוד סונדרס

סלט שעועית שחורה, ברוקולי, אפונת שלג ועגבניות

סלט אביבי יפהפה ומיוחד. השעועית השחורה, הברוקולי והעגבניות מכילים נוגדי-חמצון עוצמתיים במיוחד, והסלט עצמו עשיר בשפע ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. אבל העיקר –הוא טעים להפליא.

טיפ: למרות שאני משתדלת לא להשתמש בשימורים, ניתן לעשות את הסלט הזה עם שעועית שחורה מבושלת ומשומרת. פותחים את הקופסא ומעבירים את השעועית למסננת. שוטפים ומסננים לפני השימוש. קופסא אחת מכילה כ-2 כוסות שעועית שחורה.

חומרים ל-4 מנות או יותר
1/2 1 כוסות שעועית שחורה (כ-2 -1/2 2 כוסות שעועית מבושלת)
2 כוסות פרחי ברוקולי מפורקים
8 פיסות אפונה שלג (או שעועית ירוקה)
כ-15 עגבניות שרי ב-3 צבעים שונים, חצויים או חתוכים לרבעים
2 בצלים ירוקים חתוכים לחתיכות קטנות אלכסוניות
שומשום לבן לקישוט

וינגרט חרדל ודבש:
1 שן שום גדולה, כתושה
3/4 כף מיץ לימון
1 כפית חומץ בן יין לבן (או עוד מיץ לימון)
1 כפית או יותר חרדל דיז'ון
1/2 כפית דבש
מלח לפי הטעם
פלפל שחור לפי הטעם
1/3 כוס שמן זית


אופן ההכנה:
1. משרים את השעועית במשך הלילה במים או משתמשים בקיצור דרך: מרתיחים את השעועית 5 דקות, מכסים ושמים בצד לשעה, מחליפים מים ומבשלים כשעה עד שמתרכך. מסננים.

2. מחממים מים בקומקום ויוצקים לקערה או סיר קטן. זורקים פנימה את פרחי הברוקולי מכסים ומחקים כ-3-4 דקות עד שפרחי הברוקולי נצבעים בצבע ירוק עז ומתחילים להתרכך. מוציאים

3. עם כף מחוררת שוטפים מהר את הברוקולי במים קרים. חוזרים על הפעולה עם אפונת השלג ואז מורידים את ה"שפיץ" וחותכים כל אחד לחצי או שלשה חלקים. מוסיפים את הברוקולי, אפונת השלג, העגבניות ובצל הירוק לסלט.

4. טורפים ביחד את כל החומרים לרוטב בסדר הנ"ל ויוצקים מעל הסלט.

בשבוע שעבר

תנו צ'אנס לירקות המכוערים

לכתבה המלאה
ברוקולי. נמרוד סונדרס
ברוקולי/נמרוד סונדרס

קיש ברוקולי, פורטובלו וכרישה מהיר

אם חשבתם שהכנת קיש כרוך בטרחה, תשמחו לגלות שאת המתכון הזה אפשר להכין צ'יק-צ'ק. גרסה דל-קלוריות ובריאה הרבה יותר מהקיש הקלסי, אך טעימה באותה המידה!

חומרים ל-8 מנות
לקלתית:
1/4 1 כוסות קמח מלא
1/2 כפית מלח
1/4 כפית שמן זית או אחר
1/2 כוס חלב או תחליף חלב (לא ממותק)
1 כפית רוזמרין קצוץ דק

למילוי:
1/2 1 – 2 כוסות פרחי ברוקולי מפורקים
2 כפות שמן זית
1 כרישה גדולה, כ-20 ס"מ של הלבן, בלי העלים הירוקים
4 שיני שום גדולות, כתושות
1/2 1-2 כוסות פטריות פורטובלו בינוניות פרוסות דק (עם הגבעול)
כפית רוזמרין או טימין טרי קצוץ
3 ביצים גדולות טרופות
1 כף קמח שקדים או קמח מלא
1 כוס חלב או תחליף חלב
1 כפית רוזמרין קצוץ דק
קורט נדיב של אגוז מוסקט, מלח ופלפל
1/2 כוס פרמזן טרי מגורר דק (לא חובה)


אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים קלות תבנית זכוכית עגולה (לפאי) בקוטר כ-25 ס"מ. חולטים את פרחי הברוקולי ע"י טבילה במים רותחים (כמו במתכון הקודם). מסננים. שוטפים קלות במים קרים להפסיק את פעולת הבישול. מסננים שוב.

2. לקלתית: בקערה, מערבבים קמח, מלח ורוזמרין. יוצקים פנימה את הנוזלים, מערבבים עם כף עץ ולשים ליצור כדור בצק לא דביק. מניחים באמצע התבנית ולוחצים על הבצק עם האצבעות מהאמצע על לדפנות באופן אחיד ודק. (כדי לעשות את הצורה שרואים בתמונה, מכניסים אצבע מיד שמאל לחלק העליון של הדופן, וצובטים עם האגודל ואמצע ליצור משולשים). מנקבים עם מזלג בחלק התחתון ובדפנות ואופים 10 דקות עד שהקצוות מזהיבות. מוציאים ומביאים כמעט לטמפרטורת החדר.

3. למילוי: חותכים את הכרישה לאורך ופורסים דק. מחממים שמן זית על אש בינונית ומוסיפים כרישה ושום. מטגנים 5 דקות בבחישה לעתים קרובות ומוסיפים את הפטריות ומטגנים עד שהן מזהיבות. בוחשים פנימה את הברוקולי החלוט, הרוזמרין או קורט נדיב של אגוז מוסקט ומלח ופלפל. בוחשים ומעבירים לקלתית.

4. בקערה נפרדת טורפים ביצים עם חלב וכף הקמח ויוצקים מעל המילוי. אם רוצים, מפזרים את הפרמזן מלמעלה. אופים 50-45 דקות עד שהקיש מוזהב ויציב. אין לשרוף את דפנות הבצק. מחכים כ-15 דקות לפני שאוכלים.

נשנוש ברוקולי צלוי

נשנוש דל קלוריות שאפשר לאכול כמות שהם ולהגיש עם מטבל טחינה, מטבל על בסיס ריקוטה, או שמן זית וחומץ בלסמי.

500-750 גרם ברוקולי, חתוך לתפרחות בינוניות (וגם גבעולים מקולפים וחתוכים למקלות אם רוצים)
כ-2-3 כפות שמן זית
3 שיני שום בשרניים פרוסים לאורך
מלח גס ופלפל שחור גרוס


אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור למקסימום (כ-250 מעלות). מרפדים תבנית גדולה בנייר אפיה. בקערה מערבבים את תפרחות הברוקולי עם שמן הזית , השום ומלח ופלפל ומפזרים באופן אחיד בתבנית. צולים בלי לבחוש עד שהקצבות של התפרחות פריכות ומוזהבות ומקלות הגבעולים עשויים ופריכים, כ-20 דקות.

2. מגישים חמימים. ניתן אם רוצים לפזר למעלה פרמזן או פרמזן טבעוני (שמרי בירה, מלח וקמח שקדים טחונים) 5-8 דקות אחרונות של הצלייה אך קחו בחשבון שזה מוסיף קלוריות.


עוד באוכלים בריא
מחממים את השבוע עם מתכוני הל
לעמוד של פיליס גלזר

  • עוד באותו נושא:
  • ברוקולי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully