וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה העוגה?

14.5.2015 / 18:38

עונת החתונות נפתחה השבוע בקול תרועה רמה ותאופיין בין היתר בחזרה למרכז העניינים של עוגת החתונה, בלי מרגרינה ועם הרבה קישוטים

עוגת חתונה של מיקי שמו. ישראל אלפסה,
מיקי שמו ועוגת חתונה/ישראל אלפסה

חתונה בסרט הוליוודי לנצח תלווה בעוגה שנראית כמו גורד שחקים אימתני, עם קומות של קצפת, בצק סוכר, עיטורים מסולסלים בצבעי פסטל ובצמרת, בובה של חתן מעונב לבוש חליפה וכלה בשמלה צחורה. חתונה ישראלית לעומת זאת, למרות היותה הפקה מכובדת בכל קנה מידה מסוגי הסטייקים ועד הצלמים תסתפק בשלב הקינוחים בכמה מנות פרווה שנוטות לחזור על עצמן ולרוב לא מתעלות על האוכל ותתעלם מהטקס אהוד באירופה ובארה"ב, שבו החתן והכלה חותכים ביחד את העוגה ומתחילים לחלק. הקונדיטור מיקי שמו טוען כי זו בדיוק הסיבה להדרתה של עוגת החתונה. "מנהג עוגות החתונה פחות "תופס" בישראל, מכיוון שהדברים העיקריים שמעניין אותנו בחתונה הם האוכל, הצילום והמוזיקה", לדעתו גם לכמות האוכל יש כאן תפקיד, בעוד שבחתונות בחו"ל הנטייה היא להגיש שתי ראשונות וקינוח, אצלנו מעמיסים בעיקריות. "שלב הקינוחים מגיע בדרך-כלל מאוחר באירוע, עוגות החתונה הופכות לזניחות יחסית".

למרות זאת, עוגות חתונה חזרו למרכז הבמה, עם ביקוש שהולך ועולה בשנים האחרונות. גם בעונה החתונות הנוכחית, שנפתחה בשבוע שעבר באופן רשמי, נראה יותר ויותר את הקינוח המפונפן. טליה רסנר, הבעלים של בית הקפה והמאפייה נולה אמריקן בייקרי, שהשיקה לאחרונה קו עוגות חתונה וחיה שנים ארוכות בארה"ב, רואה בחוסר הפופולריות של עוגות החתונה בארץ יתרון, שמעצים את אפקט ה'וואו'. "דווקא בגלל שזה "לא כל כך פופולרי", זה חידוש מבחינת הקהל, זה משהו שלא כולם עושים פה, לא חלק ממסורת ברורה מראש ולכן זה מפתיע ומלהיב את האורחים וגם את הזוג עצמו. אני זוכרת היטב שבכמה חתונות שכבר עשינו, הזוג נורא התרגש מרגע חשיפת העוגה וגם התגובות מהאורחים היו מאוד נלהבות".

לדברי ענת שטרן, בעלת קייטרינג עוגות החתונה ארט קייק, הביקוש הולך ומתחזק. כי בעוד שבעבר, הזמנות של עוגות החתונה בארץ היו שמורות לעולים חדשים מארצות הברית או זוגות שמגיעים להתחתן בארץ מחו"ל ועושים אירוע קטן למשפחה. "היום זה תופס גם בקרב הקהל המקומי, ונחשב גימיק שונה ומרענן", היא אומרת ומציינת כי גם כעת בקרב הצברים יש קונים. "היום גם זוגות ישראלים מחפשים משהו קצת לגוון. כבר די התעייפו מהגימיקים הדהויים והמוכרים בתור משהו ככה באמת קצת שונה וזה מאוד כיף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוגות חתונה קטנות של פטיט פוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה בכל זאת השתנה?

עולם החתונות היקר ממילא, עובר שינויים עם מעבר עדין לאירועים בוטיקיים ואינטימיים יותר וחיפוש אחר עניין חדש.

יוסי גטניו בעלים קייטרינג פטיט פוד מספר כי בהחלט קיימת דרישה גוברת לעוגות חתונה. "זוגות רוצים מעין חותמת אישית ומזמינה ויזואלית. התחלנו להפיק דווקא מיני עוגות חתונה ולא עוגות ראווה ענקיות".

הקונדיטור מיקי שמו מאבחן כי מתרחש שינוי של ממש בתפיסת הקהל בתקופה האחרונה. "בתקופה האחרונה יש תחושה של שינוי מסוים בתפיסת הקהל. הזוגות שעורכים חתונות קטנות יותר במקומות פרטיים ולא באולמות האירועים הסטנדרטיים מגלים יותר פתיחות לנושא; מעבר לחברת הקייטרינג הם לרוב מזמינים את העוגה ממקום אחר, משום שחשוב להם שיהיו בחתונה קינוחים איכותיים ומרשימים".

אז מה הישראלים אוהבים?
"עוגות לבנות ובתוכם עוגת שוקולד, עוגות לבנות ממרציפן או בצק סוכר", אומר שמו. הבחירה בבצק סוכר דווקא נובעת בעיקר מאילוצי הכשרות, שהופכים את בצק הסוכר לפופולרי במיוחד. ענת שטרן מציינת כי זה עובד נהדר, משום שממילא עוגות מבצק סוכר עם וורדים מפוסלים הן העוגות הקלאסיות. " הבחירה נעה בין ורדים המפוסלים או תחרות", היא אומרת ומצביעה גם על עוגות מזולפות כמגמה אהובה. הקינוחים הבעיתיים יותר שלא נוטים לבחור בהם לדבריה, הם אלו שבהם משתמשים בתחליף מרגרינה במקום בחמאה. הבעיה עם קינוחים אלו שבגלל הכמויות האדירות של חמאה שמצריכה עוגה כזאת, ההחלפה של החמאה במרגרינה פוגעת משמעותית בטעם, וזו אגב אחת הסיבות המרכזיות לדימוי השלילי לגבי הטעם של עוגות החתונה שרווח בארץ שנים ארוכות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עוגות חתונה בנולה אמריקן בייקרי. שרית גופן,
קולקציית עוגות החתונה של נולה, מעוצבות ונקיות יותר./שרית גופן

טליה רסנר מאבחנת דווקא מגמה אחרת, פשוטה יותר, וטוענת בעוד שהאמריקאים אוהבים זיקוקים, קיטש ועוגות דרמטיות בחתונה שלהם, העוגות הישראליות צנועות יותר, בהתאמה לטעם הישראלי הכללי. "האמריקאים אוהבים הכל גדול ומוגזם, עם המון צבעי מאכל, בצק סוכר ועיטורים. אצלנו אוהבים את זה פשוט וטעים. ניתן לראות שיש מעין טרנד חזרה לבייסיק וככה גם העוגות הן לא עוגות קומות משוגעות אלא יותר בדגש על עיצוב, עוגות נקיות וטעימות".

בנולה מכינים גם עוגות חתונה עם קרם חמאה, ומספרים כי יש לא מעט גמישות מול הלקוח. "הבדל בין הבקשות של הקהל הישראלי לקהל האמריקאי הוא שהאמריקאים מחפשים מישהו שיכין להם את מה שהם מכירים ורוצים לשחזר, עוגה שראו חתונה אחרת קישוטים מסוימים ועוד ואילו הישראלים באמת מגיעים יותר פתוחים היות וזה נושא חדש יותר מבחינתם".

לקוחות שרוצים להזמין עוגת חתונה ומגיעים לנולה מקבלים חופש יצירתי מוחלט. "הזוג בונה את העוגה יחד אתנו, הכנה של כל עוגה כרוכה בחשיבה מראש עם המון תכנון", אומרת רסנר ומוסיפה כי גם המחירים לא ידועים מראש ונגזרים מתוך התכנון הזה. "העוגות שלנו מתחילות מ- 600 שקלים. אבל זה לגמרי תלוי במה בוחרים, באיזה קומבינציה משתמשים ואיך מקשטים".

גם בקונדיטוריית שמו העוגה נבנית ביחד עם הלקוח מאפס, אבל לרוב מתבססים על פורמט מוכר, לרוב של עוגה בקומות. את עיקר המעורבות מגלה שמו בשלב הפיתוח והחשיבה לצד הדקורציה הסופית. מחירה של עוגה אצל שמו מתחיל מכמה מאות שקלים ויכול להגיע עד אלפים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רואים אותנו ממטר בחו"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שבארץ עוגות התונה בחיתוליהן בחו"ל יש מדי שנה טרנדים חדשים, שמובילים באלפי שנות אור על תעשיית עוגות החתונה בארץ. שם שף קונדיטורים כמו רון בן ישראל, שפועלים בלי אילוצי כשרות ועם הרבה יותר כלים בשל ביקוש ושוק עצום, יכולים בקלות להפוך לסופרסטארים ולראייה, בן ישראל הוא לאחד הקונדיטורים העשירים בעולם בזכות עוגות החתונה לאלפיון העליון בארה"ב. רק לשם השוואה, הטרנדים בחו"ל לשנת 2015 בעוגות חתונה מדברים על עוגות בצורות גיאומטריות, עם הדפסים כמו פרפרים או אפילו עוגות צבעוניות שעליהן שכבות צבע שנראות כמו ציור אימפרסיוניסטי. לחובבי הז'אנר נותר להתנחם בעובדה שככל שהשוק יגדל, כך נצפה ביותר ויותר שדרוגים בתחום.

עוגות החתונה שעשו היסטוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוגת חתונה בקייק ארט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוגת חתונה בקייק ארט/מערכת וואלה!, צילום מסך
הנסיך צ'רלס והנסיכה דיאנה. Princess Diana Archive, GettyImages
עוגת החתונה של צ'ארלס ודיאנה. דרך ארוכה עוד לפנינו/GettyImages, Princess Diana Archive

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully