וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק רמלה: יעד חובה לכל חובב אוכל

20.12.2015 / 16:26

הוא אמנם קיים 100 שנים, אבל שוק רמלה תמיד נשאר רלוונטי עם אווירה תוססת וצבעונית ודוכנים שכל חובב אוכל חייב להכיר

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
הוקם לפני 100 שנים ומכיל שילוב ססגוני של חומרי גלם טריים/אפיק גבאי

שוק רמלה הוא אחד השווקים התוססים, היפים והמעניינים שיש בארץ. הוא הוקם לפני 100 שנה, בימי השלטון העות'מני, ומכיל שילוב ססגוני ורחב של חומרי גלם טריים, דוכני אוכל, מסעדות אותנטיות והרבה יופי לעיניים של חובבי אוכל בכל הגילאים. מה שמאוד ראוי לציון ברמלה – עיר מעורבת שבה דו קיום הוא לא ססמה, אלא דרך חיים, הוא שהעירייה השכילה להפוך את השוק ליעד חובה בעיר, ומציעה סיורים מודרכים כולל טעימות לכל מי שמעוניין להכיר.

כל הדוכנים ממוקמים על רחוב ז'בוטינסקי – הרחוב הראשי של השוק, אלא אם צוין אחרת.

הטוניסאי של חיים בוקובזה

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
40 שנים בשוק/אפיק גבאי

את סודות הכנת הכריך הטוניסאי למד חיים בוקובזה מאביו, חנון (למעלה מ-40 שנה בשוק). מגישים אותו כאן בלחמניות ולחמים (את לחמניית הפריקסה המטוגנת תוכלו למצוא במקומות אחרים בשוק), כולל לחמניה מחיטה מלאה, שהיא להיט בקרב חובבי בריאות. כל הרטבים והסלטים נעשים במקום על ידי צוות העובדות שמלווה את חיים כבר למעלה מעשור.

מנת הדגל של המקום נקראת 4X4: רבע לחם לבן ממולא בטונה, ביצה עין, רטבים חריפים, זיתים, רוטב לימון מבושל וצלפים – חומר גלם מפתיע אך מסתבר שהוא טוניסאי או פחות מאשר הוא צרפתי. מחיר: 20 לכריך בלחמניה לבנה או רבע לחם, 22 לכריך חיטה מלאה.

אסתר המלכה 3, 08-9243690

עוד באותו נושא

עצירות חובה בשוק התקווה

לכתבה המלאה

ישר מהשדה: הדוכן של משפחת עיסא

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
כל הסחורה גדלה בשדות ליד לוד/אפיק גבאי

מטר מהטוניסאי של בוקובזה נמצא דוכן הירק של משפחת עיסא, שהקים האב, איברהים, לפני 27 שנה, והיום מנהל הבן, שאדי. מה שמיוחד בדוכן הזה הוא שאת כל הירק (פטרוזיליה עם שורשים יפים ולבנים, כוסברה, תרד, רוקט, סלרי ועוד) וגם את החצילים והפלפלים מגדל שאדי בשדות של המשפחה באזור לוד, ככה שכל יום מגיעה סחורה יפה ואיכותית ישר מהשדה, בלי חילופי ידיים.

בורקס סיסו

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
פריך במיוחד וללא מרגרינה/אפיק גבאי

משפחה מרוקאית שמציעה את את אחד המעדנים הגדולים של המטבח הבלקני. את הדוכן (בן 3 שנים) מנהל מרדכי, שמספר שאביו קיבל מתכון מעולה לבורקס, אותו שכללו וליטשו עד שהגיעו לתוצר אותו הם מגישים לעוברים והשבים בשוק.

מדובר בבורקס פריך במיוחד, על בסיס שמן ולא מרגרינה, שמתמלא לו בתרד ירוק ובוהק, גבינה או תפוחי אדמה (3 ש"ח ליחידה). אם תחפצו יוסיפו לכם גם ביצה קשה (2 ש"ח) וסחוג אדום מדוכן התבלינים הסמוך. עוד מגישים פה איירן – משקה יוגורט חמצמץ וכיפי (4 ש"ח לכוס) וגם לימונדה (2 ש"ח).

הדוכן פועל בשיטת גומרים הולכים, אז שימו לב להגיע לפני 13:00 בצהריים.

חמוצי הכרמל

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
אחד הדוכנים המפורסמים בשוק/אפיק גבאי

אולי אחת החנויות המפורסמות בשוק, ולא לחינם. היא פרושה על פני ארבעה דוכנים שונים, ומציעה כל מה שאפשר לדמיין במעדנייה: זיתים ,חמוצים, סלטים, דגים מעושנים, גבינות, נקניקים, שלל מוצרי מזווה ובעיקר עמבה חמוצה בייצור ביתי. הבעלים, כרמל, סיפר לי שהמהלך הבא שלו הוא ייצור המוני – ככה שגם במדפי הסופר תוכלו לפגוש ממוצרי המעדנייה. נאחל לו בהצלחה עם המשוכות הבירוקרטיות האחרונות.

טלפון: 08-925-2074

תבלינים ועוד: דוידי אביב ובנו

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
יותר מאלפיים סוגים של מוצרים בחנות/אפיק גבאי

אולי אחת מחנויות הקטניות והתבלינים המטופחות שיצא לכם לפגוש. היא מנוהלת היום על ידי אייל, דור שלישי למשפחה של סוחרי תבלינים יוצאת עיראק. החנות התחילה בשטח של 20 מ"ר והיום כבר חולשת על למעלה מ-100, ומציעה, מעבר לתבלינים ,קטניות ודגנים שמסודרים כמו חיילים במסדר, גם את כל מוצרי המזווה האחרים שאתם יכולים לדמיין.

אייל מספר שהוא מכין תערובות תבלינים לפי בקשה (כשאנחנו ביקרנו שם הוא הראה לנו שק של תערובת קימל וכמון שהוא מכין במיוחד לבשלנית הודית), ומספיק ששני לקוחות שונים יבקשו ממנו מוצר מסוים, והוא ימצא דרך להביא אותו. מפה לשם, יש להם יותר מ-2,000 סוגי מוצרים למכור – כולל רטבים אסיאתיים, טורטיות מקסיקניות ותערובות תבלינים גאורגיות. אני ראיתי שם לראשונה אפונה לא מקולפת שנקראת עטאר – לפי אייל, פופולרית במטבח התימני, וטחינת עייש – טחינה משובחת משכם שנותנת פייט רציני לכל הגמלים, היונים והארזים.

קובה ומטעמי עיראק אצל נאג'י

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
אוכל עיראקי שכבר לא מוצאים/אפיק גבאי

המסעדה העיראקית של נאג'י היא אחד מהמוסדות של השוק, מקום שמשמר את חוכמת הבישול העתיקה של המטבח העיראקי. זהו מקום משפחתי שקרוי על שם האח האמצעי, שמנהל ותפעל את המקום. האחות הגדולה, מרים, מגיעה מדי בוקר ומכינה את סירי הקובות, שיחכו על הפלטה במהלך היום. רק למרים מותר להכין את הקובות – אם אחות אחרת תכין, לא יצא אותו טעם. מעבר לקובה סלק, במיה ודלעת (30 ש"ח למנה יפה) מכינים כאן גם קובה בורגול מאודה (לא מטוגן!) ומגוון בשרים על האש.

בימי רביעי מגישים כאן סוג'וק (60 ש"ח): מעיים ממולאות במתכון שמעטי מעט עוד טורחים להכין. בעבר הכינו כאן מרק ראש, מרק רגל ומרק ריאות בנוסח עיראקי, אבל הפסיקו בגלל שהדור שהכיר והזמין את המרקים הולך ונעלם. אם מספיק יבקשו מהמשפחה להחזיר את המרקים האלו לתפריט, הם יחזירו.

טלפון: 050-7497105

הדלעת, השום והבטטה של אלי מצלאווי

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
דוכן של שלושה חומרי גלם בלבד/אפיק גבאי

היום, כשסחורה מגוונת קלה להשגה בסיטונאות, נדיר לפגוש דוכן שמציע בדיוק שלושה חומרי גלם. זה מה שעושה אלי מצלאווי כבר קרוב ל-50 שנה (הוא בשוק עוד מאז שהיה בן 6). דווקא בגלל שהוא מוכר שלושה דברים בדיוק הוא מגיע לרמות דיוק ואיכות נדירות: הדלעת בוהקת ומבריקה, הבטטות הדוקות ונוקשות, והשום אמנם מיובא מסין (עד שישוב השום הטרי בתקופת פסח) אבל מהסוג הכי איכותי.

הנדירים: הירקות של אבו באסם

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
תוצרת בלאדית אמיתית/אפיק גבאי

אחד מהדוכנים הבולטים בשוק, שמציג תוצרת בלאדית אמיתית– זעתר טרי, תפוחי אדמה אפופי רגבים, עלים שמלוקטים בהרים כמו לשון הפר, כרוב שטוח שממנו אפשר להפיק ממולאים למופת ועוד. כבר עכשיו יש אצל אבו באסם את ראשוני הפול הירוק והאפונה הטרייה של העונה, וגם כרוביות לבנות וקישואים קטנים ועזי טעם.

הפירות של שלמה סולטנה

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
דוכן של שלושה דורות/אפיק גבאי

מזה שלושה דורות שמשפחת סולטנה מחזיקה בדוכן הפרי הססגוני והיפהפה הזה, שנראה כאילו נגזר והודבק ישירות מהלה בוקריה שבספרד. תמצאו כאן קשת צבעונית של פירות עונתיים איכותיים ויפים, מסודרים למופת בצורה שלא משאירה מקום לדילמות. שווה לטעום את הנאשי: פרי שפותח ביפן, פריך כמו תפוח ועסיסי כמו אגס.

קוסקוס ואוכל ביתי בדאבל ביס

סיור בשוק רמלה. אפיק גבאי
קוסקוס בעבודת יד/אפיק גבאי

מסעדת אוכל ביתי עם פז"מ של 8 שנים בשוק. בימי שלישי ורביעי מכינים כאן קוסקוס ביתי משובח עם מפרום ו/או קציצות, ובשאר ימי השבוע תפגשו מעורב ירושלמי, ממולאים, אורז בנוסח בוחרי, מוקפץ ומגוון סלטים. המחיר: 35 ש"ח למנה עיקרית עם 2 תוספות וסלטים חופשי.

הבעל שם טוב 15, 08-9241622

ותודה רבה לרוני ברזילי, דובר עיריית רמלה, שליווה את הסיור שלנו והראה לנו את המקומות השווים.

עוד באותו נושא:
סיור בשוק רחובות

עז תלם
  • עוד באותו נושא:
  • שוק
  • רמלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully