וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולינריה מקומית בעמק הנסתר

רכבת העמק המחודשת מעניקה גישה נוחה לבית שאן והסביבה ומאפשרת לגלות את האוצרות הקולינריים של האיזור - מעוגות הונגריות, דרך משתה פרסי ועד מאכלי בריאות אתיופיים

אוכל פרסי של לילי טויזר בבית שאן. דרור עינב
משתה פרסי אצל לילי טויזר/דרור עינב

אחרי שהגשם שטף את הארץ מצפון ועד דרום והירוק מתחיל להתפשט שוב בשדות, בהרים ובוואדיות, זה זמן מצוין לביקור בעמק בית שאן . מזג האוויר הסגרירי מתאים לסיור בעמק החמים ומי שרוצה את החוויה במלואה, יכול לעלות על רכבת העמק שהחלה לפעול שוב באפריל האחרון ולהגיע אתה לתחנה המחודשת שבכניסה לעיר. חידושה של המסילה העיר את העמק המנומנם וחוץ מנופים יפים, הוא מציע גם חוויה קולינרית ששווה יום ביקור.

עוד סיורי אוכל שווים:
אל תנסו לשנות את פלורנטין
שוק אוכל עולמי בלב העיר
סיור אוכל בבני ברק

ג'רבו- בוקר מתוק בריח הונגרי

אסתר נולדה בהונגריה, עלתה לארץ ועבדה בעבודות שונות עד שהכירה את איציק מבית שאן. השניים התאהבו, התחתנו בהונגריה וחזרו לעמק. בגינה המקסימה שאסתר אוהבת לטפל ולטפח, בנה לה איציק קונדיטוריה קטנה וציורית מעץ עם תנור מיוחד לקיורטוש שהביאו איתם מהונגריה.

בתפריט: חוץ ממאפי השמרים הריחניים שכמעט כולנו מכירים, מכינה אסתר עשרות סוגים של עוגיות הונגריות ביד אמן כמו עוגיות הג'רבו על שמן נקראת הקונדיטוריה- שכבות של בצק חמאתי, אגוזים טחונים ריבת משמש ושוקולד; עוגיות קפה מעולות במילוי קרם קפה, עוגיות ערמונים, עוגיות צ'ופה דיוש, ועוד. כמתבקש מעוגיות הונגריות, רובן מתבססות על אגוזים, חומר הגלם הזמין ביותר בהונגריה, ולכן מרביתן נטולות גלוטן.

אסתר אשכנזי, ג'רבו, קונדיטוריה בית שאן. דרור עינב
קיורטוש מול האח אצל אסתר אשכנזי/דרור עינב

עוד משהו: אסתר מארחת בין 5-35 אנשים. מומלץ לשבת בגינה השלווה מתחת לגזיבו או במרפסת המוסקת על ידי תנור העצים עם כוס קפה או תה ומאפים טריים. עוד יותר מומלץ להצטייד בכמה קופסאות לקחת הביתה, רק תזכרו שאם רוצים קיורטוש צריך להגיד לה מראש.

אסתר אשכנזי, הנגב 20, בית שאן. 052-3844252.

אסתר אשכנזי, ג'רבו, קונדיטוריה בית שאן. דרור עינב
חלק קטן מתוך עשרות סוגי העוגיות הנפלאות של אסתר אשכנזי מקונדיטוריה ג'רבו/דרור עינב

רוזליה- קפה ואגס בנדיקט בביתו של ראש העיר הטורקי

רוזליה, סבתה של חנה עגיב היא זו שהורישה לנכדתה את האהבה למטבח ולבישולים. אחרי שזו נדבקה בחיידק והלכה ללמוד קונדיטוריה באופן מקצועי אצל אסטלה, הצטרף אליה גם בעלה נתנאל. לזוג שמתגורר בחמדת שבבקעת הירדן הסמוכה, 6 ילדים, קייטרינג חלבי ובשנים האחרונות גם את רוזליה -בית הקפה שפתחו בליבה של בית שאן העתיקה. מיקומו הייחודי בבניין משוחזר ששימש כביתו של ראש העיר הטורקי וסמיכותו לגן הלאומי הם חלק מקסמו של המקום.

קפה רוזליה, בית שאן העתיקה. דרור עינב
בית הקפה רוזליה, בבניין המשוחזר ששימש כביתו של ראש העיר העות'מני/דרור עינב

בתפריט: אגס בנדיקט בלחמניית בריוש, שקשוקה עם חלה קטנה בצד, בלינצ'ס הונגרי כמו של סבתא רוזליה, ניוקי פרג, מרקים משתנים בכל יום ושלל קינוחים כמו בומב חורף - מוס שוקולד עם מרציפן הדרים.

עוד משהו: חוץ מאוכל טוב וקפה, עורכים בני הזוג במקום אירועים תרבותיים כמו הרצאות, הופעות מוזיקה וסדנאות אוכל. שווה להתעדכן לפני כן בטלפון או בעמוד הפייסבוק של בית הקפה.

קפה רוזליה, בית שאן העתיקה, רחוב שטורמן 1. 4-645-33660. שעות פתיחה: יום ב'-ה': 22:30 – 09:00 יום ו': 13:00 - 09:00. כשר

קפה רוזליה, בית שאן העתיקה. דרור עינב
אגס בנדיקט בלחמניית בריוש ושקשוקה עם חלה קטנה בקפה רוזליה/דרור עינב

חוה אלמו- אוכל בריאות מאתיופיה

חוה אלמו עלתה לארץ מאתיופיה בגיל 10 בעקבות אחיה הגדול שעלה עם חבריו וללא רשות הוריה, אבל זהו רק תחילתו של המסע המדהים שעשתה לבד ילדה עצמאית בארץ זרה. היום כשהיא נשואה ואם ל-8, חוה אלמו לא עוצרת לרגע. היא אשת חינוך שלמדה פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, עובדת כמאמנת ומנחת סדנאות אישית ובעיקר מקדישה את זמנה לבני נוער בני העדה האתיופית ולהתמודדות שלהם עם דור ההורים. כחלק מהחזון לקרב את הדור הצעיר לתרבות האתיופית וכך גם קהל שאינו מכיר את בני העדה, היא פתחה בביתה מרכז שהוא מעין מוזיאון חוויתי להכרת העדה האתיופית. "תפקידו של האוכל", היא מגלה, "היה רק כדי לקרב את האנשים, כמו שרק אוכל יודע לעשות, אבל לאט לאט הוא הפך להיות מרכזי בפני עצמו".

ארוחה אתיופית אצל חוה אלמו בבית שאן. דרור עינב
חוה אלמו, מצאה שהאוכל מחבר הכי טוב בין האנשים ומקרב אותם לבני העדה/דרור עינב

בתפריט: אינג'רה, בגרסתה המעודנת של חוה שמותאמת לחיך של כולם. האינג'רה עשויה קמח טף ונחשב לאחד המזונות הבריאים; דאבו- לחם עגול וגדול מתובל בקצח וטעים מאוד. יחד איתם מגישה חווה 4-5 סוגי תבשילים שונים על בסיס קטניות שונות ואם מבקשים מראש גם תבשיל עוף מתובל ב-12 תבלינים שונים שמתבשל יחד עם ביצים קשות. הארוחה כמובן מלווה בקפה אתיופי חזק ומריר ששתייתו היא חלק מטקס מסורתי ומשמעותי בתרבות האתיופית.

עוד משהו: חווה מארחת לארוחה בין 5-30 אנשים שיזכו לשמוע גם את סיפור חייה במלואו ולהכיר את בני העדה. אם אתם מתארחים באחד ממקומות הלינה באזור, בנה של חוה שהוא בשלן בפני עצמו ועוזר לה בבישולים, יביא את הארוחה עד אליכם בטייק אווי.

חוה אלמו, המרכז ליהדות אתיופיה, הארז 3, בית שאן. 054-2662335.

ארוחה אתיופית אצל חוה אלמו בבית שאן. דרור עינב
ארוחה אתיופית מזינה וטעימה אצל חוה אלמו ויש גם טייק אווי/דרור עינב

משתה פרסי אצל לילי טויזר

כשאחנו מגיעים לביתה של לילי טויזר, קבוצה גדולה של 50 איש ממלא את המרפסת הגדולה והמקורה שצמודה לסלון ועשרות הסירים שגודשים את המטבח ומסתירים בתוכם מיני תבשילים ריחניים, נמזגים בזריזות לצלחות מעוטרות ויוצאים בזה אחר זה לאנשים הרעבים שסיימו זה עתה סיור בעיר. כל בני המשפחה נרתמים לאירוח, כולל השכנות, ולילי מנצחת על כולם.

סיפור חייה של לילי, שעלתה לארץ כתינוקת עם משפחתה מפרס, שזור כולו בהוויתה של העיר. אמה שהתעוורה בגיל צעיר יחסית נאלצה להנחות את בתה בכל עבודות הבית, כולל בבישולים וכך חשפה אותה לסודות המטבח הפרסי, תוך שהיא טועמת ומתקנת עד שזו הגיעה לטעם המושלם. כבשלנית אמיתית למדה לילי במשך השנים גם את קסמו של המטבח המרוקאי שעטף אותה מכל צד, וכך חוץ מסעודה פרסית היא עורכת בנוסף חפלות מרוקאיות.

אוכל פרסי של לילי טויזר בבית שאן. דרור עינב
תבשיל חורשט שבזי ארומטי עמוס בעשבי תיבול ולימון פרסי/דרור עינב

בתפריט: חורשט סבזי- תבשיל ארומטי של בשר עם המון ירוקים, שעועית אדומה ולימון פרסי; מרק עם גונדי אווריריים במיוחד, קציצות כופתה- 'קיפודים' ברוטב אדום; אורז פרסי עם שכבת טהדיג שחומה של תפוחי אדמה ועוד.

עוד משהו: לילי מארחת בין 10-50 איש בביתה ותוכלו לקבוע איתה מראש איזו ארוחה אתם רוצים וכמה מנות היא תכלול, השמיים אצלה הם הגבול. חוץ מזה תזכו לשמוע את סיפורה תוך היא מתבלת אותו בהרבה קסם אישי, הומור ועצב שהם חלק מחייה.

לילי טויזר, הנורית 16, בית שאן . 0542030341

אוכל פרסי של לילי טויזר בבית שאן. דרור עינב
מרק עם כופתאות גונדי אווריריות של לילי טויזר/דרור עינב
אוכל פרסי של לילי טויזר בבית שאן. דרור עינב
קציצות הכופתה של לילי טויזר/דרור עינב
אסתר אשכנזי, ג'רבו, קונדיטוריה בית שאן. דרור עינב
אסתר אשכנזי בגינתה המטפחת/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully