פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      טעם טרופי: הכירו את האננס והמנגו

      הפתרון הכי טוב לקיץ הישראלי הלוהט הוא פירות טרופיים. כל מה שצריך לדעת על מנגו ואננס, הפירות היפים והבריאים שיצבעו את הקיץ הזה בצבעים עליזים וטעימים

      לחתוך אננס עם סכין (ShutterStock)
      המרענן הרשמי של הקיץ (ספק: ShutterStock)

      אחת הדרכים הטובות ביותר לרענן את החום של הקיץ היא עם פירות טרופיים, מתוקים ומרעננים. מתוך המגוון הרחב של פירות אקזוטיים שניים אוהבים במיוחד עלינו הישראלים: המנגו, והאננס.


      אופים מתוקים טעימים עם אננס ומנגו
      פאי קוקוס ואננס
      עוגות אננס אישיות
      טארטלט מנגו

      אננס (ShutterStock)
      (ספק: ShutterStock)

      אננס: הקקטוס הכי טעים

      אננס הוא אחד הפירות הקסומים ביותר שיש – עם טעם משגע, וצבע צהוב מרהיב. כיום אננס גדל באזורים טרופיים בכל העולם, אך מקורו מדרום אמריקה. בניגוד לפירות אחרים, שגדלים על עצים, אננס הוא סוג של קקטוס (שייך למשפחת הברומליים) – עדות לייחוס המשפחתי ניתן לראות על עלי הפרי הקוצניים.

      אננס (ShutterStock)
      (ספק: ShutterStock)

      כמה טעים, ככה בריא

      למרות טעמו המתוק והארומה המופלאה, האננס איננו עשיר בקלוריות כפי שחושבים. 100 גרם אננס מכילים 50 קלוריות בלבד, בדומה למרבית הפירות שאנו מכירים. הוא עשיר בוויטמין C (כמות של 100 גרם מכילה 80% מהתצרוכת היומית המומלצת) ובמינרל מנגן, החיוני לתפקוד המוח, לייצור הורמוני בלוטת התריס ולחוזק העצם.

      לאננס יש מסורת ארוכה כצמח מרפא בקרב ילידי דרום ומרכז אמריקה. החומר הפעיל הייחודי לאננס נקרא ברומלין (Bromelain) והוא בעצם אנזים – סוג של חלבון בעל יכולת לפרק חלבונים. מסיבה זו יש המשתמשים באננס כאמצעי לריכוך בשר.

      במקור, היתרונות הבריאותיים העיקריים שנתגלו לגבי ברומלין, היו מוגבלים בעיקר להקלה ושיפור בדרכי העיכול. עם זאת, מחקרים נוספים הראו כי לאנזים זה יש מגוון רחב של יתרונות בריאותיים, לאו דווקא בהקשר של עיכול. תהליכי דלקת, קרישת יתר של הדם, וסוגים מסוימים של גידול יכולים להיות מופחתים על ידי מינון טיפולי של ברומלין כאשר נלקח כתוסף תזונתי.

      אננס (ShutterStock)
      (ספק: ShutterStock)

      זמין בארץ במגוון צורות

      פרי האננס לא צומח בקלות בישראל, וזאת מכיוון שהוא מתאים יותר לאזורים טרופיים עם אקלים קבוע יחסית לאורך השנה (כלומר: הבדלים מועטים יחסית בין קיץ לחורף). בזמן שבתאילנד אפשר לקנות אננס בדוכני רחוב בזיל הזול, בארץ מחירי הפרי הטרי גבוהים מאוד. בנוסף, נדרשת מיומנות קילוף על מנת להסיר בצורה נכונה את קליפת האננס ואת כל הקוצים שנמצאים בחלקו הפנימי, מה שמייצר הרבה פחת ופסולת. מנגד, אננס בקופסת שימורים עובר תהליך של עיקור תכולת הוויטמין C שבו פוחתת בצורה משמעותית (מ-80% תצרוכת יומית מומלצת ל-16%).

      אננס מוקפא, לעומת זאת, מגיע קלוף, נקי ומוכן לשימוש - נטו פרי ללא פסולת (בניגוד לטרי), זמין כל השנה, ותהליך ההקפאה המהיר (בניגוד לשימור) שומר על כל ערכיו התזונתיים של הפרי. הערך התזונתי והנוכחות של התרכובות הפעילות אינה נפגעת בתהליך ההקפאה, כך שהפרי המוקפא אינו רק טעים כמו טרי, אלא גם בריא ומזין.

      מנגו (ShutterStock)
      (ספק: ShutterStock)

      מנגו: התענוג הכתום

      מנגו הוא פרי טרופי אשר "יובא" לישראל, וגדל בארץ במלוא תפארתו כבר עשרות שנים. ישנם זנים שונים של מנגו, השונים זה מזה בצבע הקליפה, בצורה, בטעם ובגודל הגרעין. בעוד צבע הקליפה של מנגו יכול לנוע בין ירוק לאדום, צהוב או כתום, התוכן הפנימי של המנגו הוא בעיקר צהוב כתום.

      צבעו הצהוב-כתום של המנגו תורם לא רק לגוון היפה של הפרי הטרופי. למעשה, הפיגמנטים המקנים לו את צבעו העז הם - קרוטנואידים – הידועים בתכונות נוגדות החמצון שלהם. נוגדי חמצון מגנים על הגוף מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים, המצויים באוויר ובסביבה, אשר יכולים לגרום למגוון של בעיות בריאותיות, כולל סרטן, סוכרת, מחלות לב ועוד.

      מנגו, המתהדר בצבעו הכתום עז, עשיר בקארוטנואידים בכלל, ובפרט הוא מכיל נוגד חמצון ייחודי- זאקסנטין, המסנן קרינה מזיקה, ובשל כך הוא משחק תפקיד מגן בבריאות העין, ויכול לצמצם את הנזק מפני ניוון של הרשתית.

      בני אדם, ובעלי חיים בכלל, מקבלים זאקסנטין (zeaxanthin) מהתזונה שלהם, בעיקר מעלים ירוקים ומצמחים כתומים וצהובים. זאת, בשל כך שזאקסנטין משתייך למשפחת הקארוטנואידים. קארוטנואיד זה הינו בעל תפקיד ייחודי ברשתית של העין, שם הוא "מסנן קרינה" ומגן על העין מפני נזקים המצטברים עם השנים, ובאים לידי ביטוי בתופעה הקרויה ניוון מאקולרי.

      ארטיק מנגו יוגורט (ShutterStock)
      ארטיק מנגו (ספק: ShutterStock)

      תרכובת אחרת חיונית, בה מצטיין המנגו נקראת מנגיפרין Mangiferin. זהו פוליפנול טבעי בעל תכונות נוגדות חימצון, והוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר הידועים. למגניפרין פעילות אנטי-סרטנית, אשר יכולה לעכב התרבות וצמיחת תאים סרטניים. כמו כן, מנגיפרין הוכח גם כמפחית סיכון לסיבוכי סוכרת.

      שימוש במנגו מוקפא חוסך את ההתעסקות המיותרת בקילוף הפרי ואת ההתמודדות עם הגרעין הסיבי. בזמן שמנגו טרי זמין בארץ בתקופה מוגבלת בלבד (מסוף יוני ועד סוף ספטמבר) מנגו מוקפא זמין לאורך כל השנה, והוא מציע את כל הערכים התזונתיים בלי אובדן של טעם ואיכות. מחקרים אף מוכיחים כי נוגדי החמצון רמת נוגדי החמצון הפרי לא נפגמת בהקפאה ואף עולה.

      מיץ מנגו (ShutterStock)
      תוספת מבורכת לשייק. מנגו (ספק: ShutterStock)

      ומה עושים איתם במטבח?

      השימושים הקולינריים באננס ומנגו מגוונים ורבים. בתאילנד אוהבים להגיש מנגו עם אורז דביק, ומחית מנגו יכולה לשמש לעיטור עוגות וכבסיס למוס. מעבר לקינוחים כמו עוגת אננס הפוכה, מוס מנגו וסורבה, ניתן להשתמש בהם גם להכנת מנות מלוחות: במטבח המקסיקני משתמשים בהם להכנת סלסות מתקתקות ופיקנטיות, ואילו בארצות הברית הם תוספת מוצלחת לרוטב ברביקיו שמתבל בשר בבישול ארוך.

      חתיכות אננס ומנגו קפואות הן תוספת מבורכת לשייק של הבוקר, למנת מוזלי יחד עם יוגורט חמצמץ ודבש או סילאן, שדרוג מרענן לסלט הפירות וגם לשדרוג קוקטיילים ומשקאות קיציים אחרים.