פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק בקינוח: 5 דברים שלא ידעתם על פירות יער

      הם טעימים, בריאים מאוד ויכולים להשתלב במגוון רחב של מנות. בזכות המקפיא אנחנו יכולים ליהנות מפירות היער כל השנה, אפילו בקיץ הישראלי, אז יש לנו חמישה דברים שממש כדאי לכם לדעת עליהם

      פירות יער (ShutterStock)
      פירות היער בררניים ולא צומחים בהצלחה ובקלות בכל מקום(צילום: shutterstock)

      1. קטנים ועוצמתיים

      פירות יער הוא שם כללי לקבוצה של פירות קטנים בעלי מספר גרעינים וטעם מרוכז ועוצמתי. בין פירות היער נמנים הפטל האדום והשחור, האוכמניות הכחולות, תותי עץ, חמוציות ודומדמניות. פירות אלו צומחים ברחבי העולם וזנים מסוימים אף צומחים בארץ. בניגוד לפירות כמו בננה או שזיף, שיכולים לגדול במגוון תנאי אקלים, פירות היער בררניים יותר ולא צומחים בהצלחה ובקלות בכל מקום.

      למתכונים נפלאים עם פירות יער:
      מאפה שמרים עלים עם מסקרפונה ופירות יער
      גשם סגול: עוגת אוכמניות קייצית
      ארטיקים של עוגת גבינה ואוכמניות

      2. קפואים ונהנים

      במדינות שלא התברכו באספקה שוטפת ונגישה של פירות יער טריים, כמו ישראל, אנחנו פוגשים פירות יער בשתי צורות עיקריות: מוקפאים ומיובשים. בהקפאה הפרי הטרי מועבר לטמפרטורה נמוכה מאוד, השומרת על כל ערכיו התזונתיים. חשוב לדעת כי במחקרים שבדקו את ההשפעה של הקפאה על ערכים תזונתיים של פירות, נמצא שלאחר הקפאת אוכמניות בטמפרטורות של מינוס 17 מעלות לפרקי זמן של בין 3-6 חודשים, אין ירידה משמעותית בנוגדי החמצון שמכיל הפרי או של ריכוז אנתוציאנין (עליו יפורט בסעיף הבא). בתהליכי ייבוש, לעומת זאת, בעיקר בכאלו שאינם אורגניים, מתווספים לפירות גופרית וחומרים משמרים נוספים.

      אוכמניות טריות (ShutterStock)
      ההקפאה כמעט ולא פוגעת בערכים התזונתיים שלהן. אוכמניות (צילום: shutterstock)

      3. סופר פרי

      פירות היער השונים מכילים מגוון רחב של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים, בעיקר בצורתם הקפואה או הטרייה. נוגד חמצון חיוני שנפוץ בכל סוגי פירות היער (וגם בענבים) נקרא אנתוציאנין. זהו הפיגמנט שמקנה לחלקים שונים בצמח את צבעם האדום או הסגול. הוא מהווה מנגנון הגנה לצמח, מכיוון שהוא מסנן קרינת UV. עבור האדם מהווה האנתוציאנין גורם בעל הגנה עוצמתית מפני תהליכי חמצון, ובמחקרים רבים הוכחו תועלותיו במניעה של מחלות לב, ובהגנה מפני תהליכי הזדקנות.

      מרכיב חיוני נוסף שנמצא בפירות היער, וכן ברימונים ואגוזים נקרא חומצה אלגית (Ellagic acid). במחקרים בבעלי חיים, צריכת חומצה אלגית הוכחה כמפחיתה היבטים רבים של דלקות, כולל כאלה הקשורים למחלת קרוהן (דלקת המעי). כמו כן, מחקרים מצאו כי לצריכת חומצה זו השפעה חיובית לפעילות אנטי סרטנית במערכת העיכול. בנוסף, נעשים כעת מחקרים הבוחנים את הקשר בין צריכת פטל לבין הפחתת הסיכון להשמנת יתר, בזכות הראוזמין (Rheosmin) שהוא מכיל.

      יוגורט עם זרעי צ'יה ופירות (ShutterStock)
      יוגורט עם זרעי צ'יה ופירות יער (צילום: shutterstock)

      4. משדרגים כל קינוח ושייק

      טעמם החמצמץ של פירות היער הפך אותם לחביבים במיוחד על אוהבי המתוק, והם מסייעים לאזן את המתיקות שמלווה קינוחים רבים. מעל עוגת גבינה, פבלובה או בתוך קרמבל עם פירות אחרים, פירות היער יכולים להשתלב בקלות במתכונים שונים. במיוחד הפכו לאהובים על חובבי בריאות, שמוסיפים חופן נדיב מהם לשייק של הבוקר כדי ליהנות מהטעם המרענן וממלוא הערכים התזונתיים.

      5. תוספת מפתיעה לא רק במתוק

      תוספת של פירות היער מהווה גם שדרוג רציני למגוון רחב של תבשילים ורטבים ולא רק של מתוקים. נסו להוסיף חופן פטלים ואוכמניות לסיר בפעם הבאה שאתם מכינים תבשיל בקר או עוף ביין או קציצות חגיגיות. הם גם משתלבים מצוין ברטבים כמו רוטב ברביקיו ביתי ואפילו רוטב טריאקי.

      טארטלט פירות יער (נמרוד סונדרס)
      שילוב שהולך מעולה במתוקים, אבל לא רק (צילום: shutterstock)