וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדונלד'ס מול בורגראנץ': מי עושה המבורגר טבעוני טוב יותר?

17.7.2019 / 11:00

מקדונלד'ס ובורגראנץ' השיקו השבוע במקביל את הגרסה שלהן להמבורגר טבעוני, שלחנו את עמית סלונים הטבעוני חובב הג'אנק לראש בראש אימתני, אז מה תעדיפו, ידידינו הטבעונים, קציצה קרה שבילתה על הגריל עם בשר, או קציצה שטוגנה בשמן עמוק עם צ'יפס?

מקדונלד'ס. נמרוד גנישר,
ההמבורגר הטבעוני של מקדונלד'ס/נמרוד גנישר

יש המון סיבות לאמץ אורח חיים טבעוני. בריאות, שמירה על איכות הסביבה, חמלה כלפי בעלי חיים וכמובן שיפור משמעותי ביכולות המיניות (כך לפי מחקרים שובבים במיוחד). ובכל זאת, לא שמענו על אף טבעוני שהחליט לוותר על בשר כי לא היה לו טעים. אף אדם שפוי לא מעדיף פיצה עם גבינת קשיו על מוצרלה, אף אחד לא מעדיף נקניקיות סייטן על פני נקניקיות אמיתיות שמיוצרות מכרבלות וציפורניים של תרנגולות. בואו, כולנו היינו ילדים, זה חלק מהתרבות שלנו.

לתוך הוואקום הזה, בו אנשים מעדיפים לאכול מזון מן הצומח ולא מהצורח - אבל עדיין מתגעגעים לטעם של ג'אנק פוד בשרי, נכנסו בשבוע האחרון שתיים ממזללות המזון הגדולות בישראל: מקדונלד'ס ובורגראנץ'. מדובר בבשורה גדולה לטבעונים חובבי הג'אנק, כאשר יחד עם רשת ברגר קינג שכבר מציעה המבורגר טבעוני (כל עוד זוכרים לבקש אותו בלי מיונז) המדינה הופכת למרושתת לאורכה ולרוחבה באלטרנטיביות מן הצומח להמבורגרים. זאת כמובן, בנוסף לקציצת ה"ביונד" שנמצאת כיום כמעט בכל המבורגריה שמכבדת את עצמה.

אז איך הטעם? יצאנו לבדוק. ראשית ניגשנו למקדונלד'ס, האימפריה האפלה שטבעונים מתקשים אפילו להתקרב אליה (חוץ מכדי לעשות פיפי בחו"ל). גם אם מתעלמים מענייני מוסר וצער בעלי חיים, מדובר באחד התאגידים המזהמים בעולם, והיחס שלו לעובדיו יכול לסדר עבודה ללא מעט תוכניות תחקירים. ובכל זאת, יש סיבה שהם הפכו לתאגיד ששווה 100 מיליארד דולר - תגידו עליהם מה שתגידו, החבר'ה האלה יודעים לעשות המבורגרים.

ההמבורגר הטבעוני במקדונלד'ס מגיע ללקוח ללא מגע עם פס הייצור הבשרי, דבר שחשוב ללא מעט טבעונים. אלא שהבשורה הזאת טומנת בחובה גם מינוס גדול - הקציצה הטבעונית מטוגנת בשמן עמוק יחד עם הצ'יפס. המשמעות היא שכל יתרון בריאותי שיש לקציצה הטבעונית מתקזז וטובע לו בשמן. הקציצה המטוגנת נכנסת אחר כבוד לתוך הלחמניה המוכרת והאהובה של "מיקי די" יחד עם ירקות ונגיעה קלה של רוטב ברביקיו. ויזואלית מדובר בחגיגה, אחת המנות הכי מפורסמות בעולם עומדת בפניך במלוא גדולתה, ובידיעה שאף בעל חיים לא נפגע בהכנתה. מושלם. ואז מגיע הביס הראשון, ואתה מתבאס.

מקדונלדס צ'יפס. AP
התגעגענו לצ'יפס/AP

השנה היא 2019 ורוב הטבעונים (וגם הלא טבעונים הסקרנים) ניסו לא מעט קציצות שמתיימרות להיות "המבורגר טבעוני", וחלק מהאלטרנטיבות עושות את העבודה בצורה נהדרת. מבאס לגלות שדווקא במקדונלד'ס, מולדת הג'אנק העסיסי, החליטו להגיש קציצה יבשה ותפלה כל כך. זה מבאס כי כל כך רציתי שהביס הראשון יזכיר לי זכרונות מהקוורטר פאונדר שהייתי אוכל במקדונלד'ס כילד, עוד לפני שהוא הפך למק רויאל. כל כך קיוויתי שהרוטב שפוזר על הקציצה יזכיר במשהו את רוטב הרויאל הקלאסי.

במקום זה גיליתי קציצה שהתיאור הכי טוב שלה יהיה מעולמות הכשרות: "פרווה". הטעם מזכיר הרבה יותר קציצות טבעול מהאייטיז, מאשר קציצה בשרית. יכול להיות שדווקא הבחירה לטגן את הקציצה היא זו שהרסה את החוויה, יכול להיות ש"הפיתוח המיוחד מגרמניה" שהכריזו עליו ביחסי הציבור של החברה לא באמת עשה את העבודה. דווקא ממקדונלד'ס ציפינו ליותר.

למתעניינים, הביג ויגן מכיל 32 גרם של חלבון, לצד 65 גרם פחמימות ו-532 קלוריות - וקשה להגיד שהן שוות את זה. ההמבורגר לחלוטין אכיל, ותוספת הצ'יפס מענגת כתמיד (כמה התגעגעתי אליכם, חברים מטוגנים שלי) אבל משהו בשילוב פשוט לא עובד. יכול להיות שכל מה שצריך בשביל להציל את המנה זה רוטב טבעוני קצת יותר דומיננטי, אולי צריך לבדוק איך ההמבורגר ירגיש על הגריל ולא בטיגון עמוק, ואולי פשוט הטבעונים הציבו לעצמם רף גבוה מדי, אחרי שניסו אלטרנטיבות טובות בהרבה.

עוד באותו נושא

סולטנה: חצי שעה בתור בשביל שווארמה? ועוד טבעונית?

לכתבה המלאה
בורגראנץ'. עירד נצר,
התשובה של בורגראנץ'/עירד נצר

מה שמוביל אותנו לאלטרנטיבה המקומית, בורגראנץ', שגם היא יצאה השבוע עם המבורגר טבעוני למהדרין, אותו ניתן לקבל אפילו כחלק מקומבינציית הקומבינה המפורסמת שלהם - וזו בשורה לא קטנה. חשבו על הילד הטבעוני בן ה-14 שעד עכשיו לא יכול היה לשבת עם חברים במזללה האהובה עליהם כי לא היה לו מה לאכול שם, ועכשיו יכול להתלכלך איתם בקטשופ ורוטב אלף האיים.

את ההמבורגר של בורגראנץ' קיבלנו במשלוח. זה אולי יהיה קצת קטנוני להתעכב על זה, אבל זו נקודה חשובה - המשלוח הגיע באיחור של כשעה. ההמבורגר היה פושר, צ'יפס הזיגזג האלמותי היה קר לחלוטין ובלתי אכיל, אבל היי, לפחות הקולה הגיעה חמה מהתנור בטמפרטורת הרחוב של תל אביב. נפלא.

אבל אם דיברנו על ג'אנק טבעוני - נראה שבורגראנץ' פיצחו את הנוסחה. בעוד ההמבורגר של מקדונלד'ס מגיע בצורה סטרילית, עטוף בנייר כסף כדי למנוע לכלוך, החבר'ה בבורגר ראנץ' מזכירים שמדובר בג'אנק שאוכלים עם הידיים, וזה בסדר להתלכלך. ההמבורגר עטוף בנייר שלהם, ונפתח בצורה לא הכי אסתטית, אבל הוא נראה כמו המבורגר, לא כמו פרסומת להמבורגר.

מקדונלד'ס. נמרוד גנישר,
ארוחת ביג ויגן במקדונלד'ס/נמרוד גנישר

בביס הראשון חשבנו שהשליח עשה את טעות חייו, ואחרי שעה איחור גם הביא את ההמבורגר הלא נכון כי הטעם היה בשרי לחלוטין. אלא שבמבט לתוך הקציצה עצמה ניתן היה לזהות חתיכות גסות של פטריות שמפיניון. לא ברור איך גרמו לפטריות להרגיש כמו בשר, אבל משהו בשילוב הלחמניה העסיסית, הירקות ששחו ברטבי הברביקיו ואלף האיים של החבר'ה גרמו לכל העסק להיות טעים במיוחד.

ההמבורגר שמיוצר על ידי חברת "טבע דלי" מכיל 12 גרם חלבון, ובנוסף לפטריות הוא מכיל גם חלבון חיטה וחלבון סויה. במבחן הטעם, בורגר ראנץ' ניצחו בנוק אאוט את היריבה האמריקאית הגדולה, אבל ראוי לציין שבמבחן ה"ידידותיים לטבעונים" הם מאבדים הרבה נקודות, מכיוון שהקציצה הטבעונית צלויה על אותו גריל יחד עם מוצרי הבשר. לא מן הנמנע שהטעם הבשרי מגיע למנה ממש בדרך זו, דבר שירתיע הרבה טבעונים מלאכול שם.

המהפכה הטבעונית שהתחוללה בשנים האחרונות בישראל, ובעיקר בתל אביב, יצרה לא מעט מקומות בעלי שם בתחום ההמבורגרים. מקומות טבעוניים למהדרין כמו "גודנס", "מבורך", ריינבו" ו"הקצב הירוק" מכינים כיום קציצות שלא רק שלא נופלות מהרשתות הגדולות, אלא מתעלות עליהן לא פעם. ובכל זאת, העובדה שאלה נכנסו למשחק והפכו את האלטרנטיבות הטבעוניות לנגישות וזמינות מאי פעם - זו בשורה גדולה לכל מי שנמנע מבשר, וגם למי ששוקל לעשות את הצעד המבורך הזה. עכשיו רק אם אפשר להפסיק להתקמצן על שקיות הקטשופ הקטנטנות והמעצבנות האלה, העולם באמת יהיה מקום טוב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully