וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלו לירושלים: פסטיבל מסעדות פתוחות יוצא לדרך

18.11.2019 / 11:10

פסטיבל מסעדות פתוחות בירושלים ייצא מחר לדרך, ואם יש אירוע אוכל בארץ שמגיע לו להיקרא פסטיבל - זה לגמרי זה, אספנו עבורכם כמה המלצות מעניינות במיוחד, לא לשכוח להזמין כרטיסים, וקדימה - לבירה

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: ניר חן

בוידאו: אירוע פתיחת מסעדות פתוחות בשנה שעברה

פסטיבל מסעדות פתוחות בירושלים. תומר פ]ולטין,
מאחורי הקלעים של המסעדות/תומר פ]ולטין

מהו פסטיבל? מילה בלועזית שלפי האקדמיה ללשון עברית יש לכנותה תְּחִגָּה, על פי ההגדרה זוהי חגיגת אירועים אמנותיים או בידוריים בהיקף גדול מהרגיל, כשאירועי ותכני הפסטיבל הם על פי רוב בעלי מכנה או נושא משותף. הרבה אירועי אוכל מתוקשרים מקבלים לאחרונה את שם התואר "פסטיבל" ללא סיבה מוצדקת. אבל הפעם דווקא מתקיים אירוע ענק שהמילה פסטיבל מתאימה לו מאוד, פסטיבל "מסעדות פתוחות" הוא אחד האירועים הקולינריים הגדולים שמתקיימים כאן בארץ, והוא כולל כ-80 אירועים, רובם ייחודיים וחד פעמיים, וכולם כולם סובבים סביב אוכל. סוף סוף פסטיבל אוכל אמיתי.

פסטיבל מסעדות פתוחות התחיל בתל אביב לפני חמש שנים כאירוע קולינרי שבו הקהל הרחב מקבל הצצה אל אחורי הקלעים של המסעדות, פרויקט שהתחיל כחלום קטן של מירב אורן היזמית, והפך לחלום גדול שבו השתתפו כל המסעדות הכי נחשבות והשפים הכי מדוברים. עם הפיכתו של האירוע לגרנדיוזי הוא גם העתיק את מיקומו לירושלים, כשהעיסוק באמנות האוכל והבישול התרחב אל מעבר לגבולות המטבח ועוסק גם באמנות, חברה, הגות וחדשנות, עם עשרות ארוחות, הרצאות, מפגשים וסדנאות.

כך למשל מתקיימת ארוחה מיוחדת בסטודיו ארקדיה של שף עזרא קדם בשיתוף ריצ'רד הארט, מהאופים הידועים בעולם ומי שמחזיק היום במאפיית הבית של מסעדת נומה בקופנהגן. הארט גם יתארח יחד עם המאסטר בולנז'ר הישראלי אנומראל עוגן במאפיית שוואר העתיקה הפועלת כבר 400 שנה בירושלים למפגש שיעסוק בלחם, תרבות ומסורת. בפסטיבל משתתף גם השף פטיסייר דוד לאור שמארח אצלו בקונדיטוריה לסדנאות אפייה ליליות העוסקות כל אחת בנושא אחר, בריושים, בצק עלים ושטרודל. אל הפסטיבל יגיע מאיסטנבול השף הטורקי Aret Silahli שיערוך יחד עם שף זכאי חוג'ה הירושלמי סעודה טורקית עמוסת דליקטסנים בהשראת אלאדין, סדנת טורטיות מקסיקנית עם לואיס מהמסעדה הכי מקסיקנית בירושלים, אירוח יווני בבית של עתליה בעין כרם, יובל ג'וב הרגיל מגיע להתארח עם המשקאות שלו בבר הבארוד, ועוד עשרות אירועים שכולם נמצאים באתר האירוע. בחרנו שלושה אירועים יוצאים מן הכלל שיש מאחוריהם סיפור.

עוד בוואלה! אוכל

אירוע הפתיחה של פסטיבל מסעדות פתוחות בשנה שעברה

לכתבה המלאה

משבוע המסעדות של לונדון לשבוע המסעדות בירושלים

מסעדת אנה. נועם פריסמן,
קולינריה ירושלמית במסעדת אנה של מושיקו גמליאלי/נועם פריסמן

בשנים האחרונות משתלט האוכל הישראלי, בדגש על זה הירושלמי, על לונדון. פסטיבל מסעדות פתוחות מציג את ההיפוך, כאשר השף הלונדוני יליד סיצליה אנטוניו 'לאלו' פאוזי, יגיע להתארח אצל שף מושיקו גמליאלי (בר 51, מונא, אנה), זאת במסגרת שיתוף הפעולה בין פסטיבל המסעדות בלונדון לפסטיבל מסעדות פתוחות הירושלמי. כחלק מזה, יארח השף לאלו פאווזי במסעדתו בלונדון "מורטימר האוס" את השף מושיקו גמליאלי. השניים יכינו במטבח של לאלו ארוחה מיוחדת לאורחי פסטיבל המסעדות של לונדון. בירושלים יארחו מושיקו והמסעדות מונא ואנה את השף לאלו לארוחת טעימות בת שש מנות כשכל אחד מהשפים יעניק את הפרשנות שלו למנה ראשונה, עיקרית וקינוח, בהשראת מסע חילופי השפים שעברו ובהשראת הים התיכון, והכל על רקע האווירה האמנותית של בית האמנים ההיסטורי בירושלים.

הארוחה תתקיים ביום חמישי ה-21 בנובמבר בשעה 12:00 בצהריים במסעדת אנה ובשעה 18:30 בערב במסעדת מונא, כרטיסים באתר של מסעדות פתוחות (290 שקלים לסועד)

סיור וארוחה בשני בתים ובשתי תרבויות

אצל סמירה בשבוע מסעדות פתוחות. סמירה,
עלי גפן אצל סמירה/סמירה

מאמא יו קרו - סיור וארוחה בין סירים של שתי אימהות ושתי תרבויות. אירוע מיוחד במינו המשלב ביקור אצל סמירה המוסלמית מבית צפאפא, כפר שהיה חצוי פעם בין ירדן וישראל והיום הוא שכונה ירושלמית, ומיד לאחר מכן ביקור אצל רבקה החרדית החושפת את אורחות החיים והמאכלים בשכונה בה היא מתגוררת. סמירה הגיעה לבית צפצפא כשהיתה בת 17 ואת סודות הבישול למדה מחמתה כי אמה נפטרה כשהיתה ילדה קטנה, היא משלבת בבישול שלה תבלינים שהיא מביאה מחלחול, שם היא נוהגת לבקר את משפחתה, עם תבלינים שהיא קונה בשוק מחנה יהודה, כך שנוצר, לדבריה, בליל של טעמים ערביים וישראלים שמסמלים את החיים המורכבים בירושלים. היא מגישה מנות כמו עלי גפן, מקלובה ובסבוסה מתוקה, ומספרת סיפורים על המטבח הפסלטיני ועל אורחות החיים והמנהגים בכפר. רבקה החרדית היא דור שמיני בירושלים וחיה בשכונת הבוכרים כבר מעל 40 שנה, היא תספר במפגש איך מגדלים משפחה ענקית בבית קטן, תספר על מנהג השידוך המסקרן, ועל הליך החתונה החרדי הייחודי, דבר שלדבריה היא נשאלה עליו בכל אחד מ-300 המפגשים שכבר אירחה בביתה. מלבד הסיפורים על ירושלים של פעם ועל השינויים שעברה העיר, ועל איך זה השפיע על האוכל הביתי ועל התזונה, היא גם תגיש מטעמים שהיא מגישה לילדיה שהיום כבר גדולים ועזבו את הבית, למשל קוגל ירושלמי ועוגת לייקח.

האירוע מאמא יו קרו יתקיים ביום חמישי ה-21 בנובמבר בשעה 16:30, כרטיסים באתר מסעדות פתוחות (295 שקלים לאורח)

בוקר אצל מלכת הריבות בעין כרם הפסטורלית

מלכת הריבות שושנה קרבסי. Evan Benne,
100 סוגים שונים של ריבות אצל שושנה/Evan Benne

שושנה קרבסי היא משוררת ואמנית המתגוררת בעין כרם בבית עתיק שחלקו בן 350 שנה וחלקו נבנה במאה ה-19. הבית הוא סוג של מוזיאון, ומלבד עשרות פעילויות התרבות והקולינריה של קרבסי, יש במטבח הבית גת קדומה. קרבסי היא דמות צבעונית ועליזה, היא יוצרת בכל תחומי חייה, והיא מפורסמת במיוחד בזכות דבר אחד- ריבות. היא ריבאית שלמדה את תורת הריבות מאמה רחל ומדודותיה שהיו בשלניות ואופות בחסד. היא ידועה בשכונה כ-"מלכת הריבות", וכמי שרוקחת ריבות ושירים בו זמנית. היא עושה ריבות בלמעלה מ-100 טעמים, לצד רטבים ומטבלים שונים, ובגינת הבית היא מנהלת מין בוטיק ריבות קטן אליו מגיעים יודעי דבר, אורחים ומסיירים. במפגש איתה היא מלמדת איך מכינים ריבות "מוטרפות", ריבות חמוצות ואפילו חריפות, שתוכלו לקחת איתכם הביתה לאחר הסדנה. בזמן שהריבות יתבשלו אתם תוכלו לאכול אצל שושנה ארוחת בוקר עם לחמים, ריבות, ומטבלים שהכינה. יש לשושנה אירועים נוספים בפסטיבל הכוללים סדנת לחמים מרוקאים וביניהם לחם פרח ממולא בצלים וכורכום וסיור בין בתי הנשים בשכונת עין כרם הפסטורלית, אצל מזל מוטל התימניה שתלמד להכין קובה תימנית, ואצל דליה חרפוך הכורדית שתלמד להכין לחמעג'ון עם בשר. האירוע כולל ארוחת בוקר תימנית, וארוחת סיום עם מגוון המאפים והמטעמים שתפגשו בדרך.

האירוע יתקיים ביום חמישי ה-21 בנובמבר בשעה 11:00, הרשמה באתר מסעדות פתוחות (200 שקלים לאורח)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully