וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארוחה בחשכה: המסעדה שתראה לכם מה זה להיות עיוורים

26.1.2020 / 11:30

ארבעה שפים מובילים לקחו על עצמם את האתגר לבשל ארוחה שתוגש בחשכה מוחלטת על ידי מלצרים עיוורים. איך תמצאו את השולחן שלכם בעלטה? האם תוכלו לנחש מה אתם אוכלים? ואיך זה מרגיש לאכול ארוחה שלמה שאי אפשר לצלם אותה לאינסטגרם?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוכל שאי אפשר לצלם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכירים את זה שאתם מגיעים למסעדה, נכנסים פנימה, הולכים אחרי המארחת לשולחן, מתיישבים ומקבלים תפריטים, מזמינים לכם מנה או שתיים, משקה, מצלמים לאינסטגרם, נועצים מזלג במנה שלכם, מריחים וטועמים, נהנים יותר או פחות מהטעם, ואז יוצאים מהמסעדה, שמחים וטובי לב?

עכשיו דמיינו שאתם עושים את כל זה בחושך מוחלט. בלי טיפה של אור. בלי לראות איפה הדלת, או בלי לראות אם המארחת מחייכת אליכם, בלי לראות איך המסעדה נראית, בלי לראות אם השולחן נקי, בלי לראות איפה הסכין והמזלג, בלי לראות את האוכל עצמו, רק לטעום אותו ולהרגיש בפה את המרקמים. את כל זה חווים באופן קבוע עיוורים שהולכים למסעדה, בכל פעם, בלי אפשרות לפקוח עיניים או להדליק לרגע את האור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנה של רז רהב: פאף ארטישוק ירושלמי עם ג'ל ג'ינג'ר, בטן אינטיאס שרופה ורשאד/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי להמחיש לאנשים רואים את חווית המסעדה של עיוורים וכבדי ראייה, הקים מרכז נא לגעת את מסעדת בלאקאאוט, שמגישה ארוחות בחשכה מוחלטת ומעמתת את הסועד הרואה עם כל המגבלות והאתגרים שחווה אדם עיוור בארוחה, על מנת לאפשר לרואים לחוות את כל קשת הרגשות והתחושות בארוחה מסקרנת שכזו. ואם זה לא מספיק, גם המלצרים שנותנים שירות בארוחה כזו, הם עיוורים וכבדי ראיה.

לראשונה מאז הקמתה, יצרה מסעדת בלאקאאוט שיתוף פעולה עם ארבעה שפים שלקחו על עצמם אתגר לא פשוט, להכין תפריט מיוחד שיוגש בחשכה. רז רהב, עינב אזגורי, שיראל ברגר ועידו פיינר בנו כל אחד מהם תפריט מיוחד אשר מוגש בחושך מוחלט. השפים היו צריכים לקחת בחשבון מרקמים, ריחות וטמפרטורות, ולהתחשב בעובדה שבפעם הראשונה, אף אחד לא יראה את האוכל שלהם, אלא רק יריח ויטעם.

הראשון שניגש לאתגר היה השף רז רהב, אשר מוביל את מסעדת OCD. במסעדה שלו, מקפיד רהב על כל פרט קטן, לא סתם המסעדה שלו נקראת כמו שהיא נקראת. המנות שלו תמיד מהודקות ויפות נורא, אבל כעת בחשכה, כל זה הופך ללא רלוונטי.

עוד בוואלה! אוכל

איפה אוכלים בדרך לחרמון?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד מנה של רז רהב: פורל ורוד מבושל בטמפרטורה נמוכה עם קציפת ארטישוק ולימון פרסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכניסה למסעדת בלאקאאוט מקבלים הדרכה קטנה שדווקא מתקיימת באור. מכיוון שהמסעדה חשוכה לגמרי, אי אפשר סתם לקום מהכיסא ולצאת החוצה, צריך שמישהו ייקח אותך - לשירותים או להפסקת סיגריה. כיוון שחלק מהמנות צריכות להאכל בידיים - הסועדים מוזמנים ליטול ידיים לפני שנכנסים. כמו כן מוזמנים הסועדים לשוחח עם המלצרים העיוורים ולהתעניין במוגבלות שלהם בחופשיות. מהטלפונים הניידים, השעונים, או כל דבר אחר שיכול לעשות לכם קצת אור, תיאלצו גם כן להיפרד לפני הכניסה לחלל מהמסעדה, ולנעול בלוקר.

בשלב הזה נפתחת הדלת ועוברים לעולם שכולו חושך. כדי להתיישב בשולחן מתבקשים הסועדים לעשות רכבת אנושית שאותה מוביל המלצר העיוור שיודע איך לנווט את דרכו בחושך ומושיב בסבלנות כל סועד במקומו. כעת נדרש גישוש קל עם הידיים בשביל ללמוד איפה הסכו"ם ואיפה הכוס. את הקונספט של אכילה בחשכה לקחו בבלקאאוט לקיצון, כך שאין תפריט ומדובר בארוחת שש מנות אותן יצר השף, אך לא מגלים לסועדים מה הם עומדים לאכול. כשהמלצר מניח מולנו את הצלחת הראשונה, הוא מלווה את פעולותיו בהסברים מילוליים "שמתי לך צלחת", והסועדים צריכים למשש את דרכם לצלחת, להריח, ואפילו לגעת באוכל בידיים בשביל לנחש מהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד מהארוחה של רהב: נודי ארטישוק ירושלמי עם תותים, חמציץ וחמאה לבנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משחק הניחושים הזה הוא דווקא נחמד, לגלות טעמים וריחות ולנחש את מרכיבי המנה, אבל אנחנו מגלים שזה יותר קשה משחשבנו, שאם אנחנו לא רואים אנחנו הרבה פחות "מבינים" את המנה.

למלצר שלנו קוראים מוחמד והוא התעוור בגיל חמש, הוא לא זוכר איך זה מרגיש לראות, הוא חי לבד ומסתדר נהדר, יש לו עבודה, הוא מתנדב בתיאטרון, הוא מבשל לעצמו ואפילו יש לו את השיטות שלו לנקות את הבית בלי עזרה.

בין לבין השיחות מונחת על השולחן עוד ועוד צלחות, את כולן אנחנו מגששים עם הידיים, מתקשים אפילו להעמיס את האוכל על גבי המזלג או הכף, מריחים, נוגעים וטועמים. זוהי ארוחה איטית, מי שאין לו הרבה סבלנות עשוי להתקשות, המלצרים העיוורים אמנם מיומנים במעברים הצרים, אבל השירות כאן לוקח זמן ומצריך אורך רוח.

בתום הארוחה יצא אל חלל המסעדה השף רז רהב ושיתף את המחשבות שלו על הפרויקט, פירט על תהליך בניית התפריט וכך התגלתה בפנינו רשימת המרכיבים. רהב בחר להתמקד בארטישוק ירושלמי ועשה עליו כל מיני מניפולציות ומשחקים עם מרקמים וטמפרטורות. כך למשל הגיש מנה של דאשי ארטישוק ירושלמי עם שמן עגבניות צלויות, או מנה של נודי ארטישוק ירושלמי עם תותים וחמציץ בחמאה לבנה, או מנה של פורל ורוד שבושל בטמפרטורה נמוכה עם קציפת ארטישוק ירושלמי ולימון פרסי, ועוד מנות על בסיס ארטישוק ירושלמי. כך התברר אילו מהניחושים שלנו היו נכונים ומה מהם היו יריות באפלה, תרתי משמע.

ארוחות שף בחשכה יתקיימו גם ב-10 בפברואר עם שף עידו פיינר, ב-16 במרץ עם שף עינב אזגורי, וב-22 באפריל שם שף שיראל ברגר (240 שקלים לסועד). פרטים נוספים וכרטיסים באתר נא לגעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully