וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדת ההמבורגרים המפורסמת בניו יורק נסגרת בגלל הטרדות מיניות

המי-טו מגיע גם אל עולם הקולינריה - ספוטד פיג, מסעדת ההמבורגרים המפורסמת ביותר בניו יורק נסגרה בשבוע שעבר, שנתיים לאחר שנחשפו האשמות חמורות על הטרדות מיניות של עובדות, מצד בעל המקום ואורחים מיוחסים נוספים

ספוטד פיג. אינסטגרם, צילום מסך
ההמבוגר והצ'יפס המפורסמים של ספוטד פיג/צילום מסך, אינסטגרם

ספוטד פיג, אחת ממסעדות ההמבורגרים הטובות והמפורסמות בעיר ניו יורק נסגרה ביום ראשון שעבר, בעקבות שורה של הטרדות מיניות מצד בעל המקום, קן פרידמן. הגסטרו פאב המדובר, הממוקם במנהטן, חביב הסלבס והעיר ניו יורק, הפך בשנים האחרונות לנקודת חובה בביקור בעיר, כזה שאף רשימת המלצות לניו יורק לא שלמה בלעדיו.

שערוריית ההטרדות המיניות שנחשפה שם בדצמבר 2017 על ידי הניו יורק טיימס, הצליחה להרוס את הקריירה של השף סלב מריו בטאלי, שנהג לפקוד את המקום ולהטריד את העובדות במקום וגם את הקריירה של השפית אפריל בלומפילד, אשר עבדה במקום והייתה שותפה של פרידמן, ועל פי ההאשמות העלימה עין מהמתרחש במקום.

הסגירה מגיעה פחות מחודש לאחר שלטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, הודיעה שקן פרידמן, הבעלים העיקרי של הספוטד פיג, הגיע להסדר לפיו הוא מודה בטענות בדבר הטרדה מינית, נקמה ואפליה מגדרית כלפי 11 עובדות שלו לשעבר, ייאלץ לפצות אותן ב-240,000 דולר, ולחלוק עימן 20 אחוז מהרווחים בעשר השנים הקרובות מהעסק, כולל רווחים במקרה של מכירת העסק. כעת משסגר פרידמן את המסעדה לא ברור מה יעלה בגורל של ההחלטה הזאת.

כמעט מהיום בו נפתח הספוטד פיג ב-2004 ברחוב ווסט 11 כשמאחוריו משקיעים כמו ג'יי זי, מייקל סטייפ והסלבריטי שף מאריו בטאלי, זינק המקום לרשימה של המסעדות החמות ביותר בניו יורק, ונשאר שם. המקום הפך ללהיט בקרב הניו יורקרים ומהר מאוד גם ליעד בינלאומי, כאשר המסעדה זכתה בכוכב מישלן שנה אחרי שנפתחה. התורים במקום נמשכו לעיתים גם שעות, על מנת לזכות לאכול את ההמבורגר המפורסם של גברת בלומפילד עם גבינת רוקפור וצ'יפס השרוכים שכה מזוהה עם המקום. זאת גם הייתה הזדמנות טובה לצפות בסלבס כמו גווינית' פאלטרו או ג'יי זי, רגע לפני שהם קופצים למעלה - לחדר הפרטי של המקום.

"זה היה כמו מועדון לילדים, אבל עם האוכל הטוב ביותר והאנשים הכי יפים", אמרה ג'סיקה שטיינברג, סופרת שהייתה לקוחה קבועה שם בשנים הראשונות. "הקסם היה שכסוף סוף נכנסת, הרגשת שאתה שייך לשם."

הטענות על הטרדות מיניות בספוטד פיג פורסמו לראשונה בדצמבר 2017 בכתבה של הניו יורק טיימס. באופן מיידי לאחר הפרסום, אימפריית המסעדות המשגשגת שבנו מר פרידמן וגברת בלומפילד כשותפים החלה להתפורר. יותר מ-24 ראיונות עם עובדות לשעבר בספוטד פיג ובמסעדות אחרות שהיו בבעלותם של מר פרידמן וגברת בלומפילד חשפו דיוקן אפלולי על הבעלים והמקומות שהוא מנהל.

אפילו בסטנרדטים המפוקפקים של עולם חיי הלילה, בהם מפגשי שתייה סוערים אחרי משמרות, שזולגים לעיתים למפגשים מיניים, הם חלק מהתרבות, עובדים תיארו את המסעדות של פרידמן כסקסואליות בצורה כפייתית ובלתי רגילה.

עשר נשים סיפרו כי פרידמן, בן ה-56, הטריד אותן מינית בצורות שונות: נגע בהן בפומבי, דרש מהן יחסי מין, או שלח להן הודעות טקסט בעלות אופי מיני, ביקש מהן תמונות עירום או לקיים עמו יחסי מין קבוצתיים. הרבה אחרות סיפרו כי העבודה עימו דרשה מהן לסבול נשיקות מדי יום, נגיעות, למשוך משמרות לאורך כל הלילה של מסיבות פרטיות שכללו יחסי מין ועירום, ולסבול מהצקות מאורחים שהם חבריו של פרידמן.

עוד בוואלה! אוכל

העוף המטוגן של KFC חזר לארץ ואנחנו התייצבנו לטעום

לכתבה המלאה
מריו באטלי. ShutterStock, ShutterStock
מריו באטלי, הטריד מינית באופן קבוע/ShutterStock, ShutterStock

הספוטד פיג היה גם המקום הקבוע לעצירה לילית מאוחרת של השף מריו באטלי, שלאחר פרסום ההאשמות הודיע כי הוא לוקח צעד אחורה מתפעול העסקים שלו. העובדות בספוטד פיג סיפרו כי באופן קבוע הן חוו או היו עדות להטרדות מיניות אגרסיביות מצד באטלי שם, לעיתים קרובות בידיעתו של פרידמן.

כאשר עומת לראשונה עם ההאשמות מהניו יורק טיימס אמר פרידמן כי החיים האישיים והמקצועיים שלו שזורים במסעדות ובצוות (אשתו היא מארחת לשעבר בספוטד פיג). "חלק מהמקרים הם לא כפי שתוארו, אבל התוכן וההקשר הם לא הדיון היום. אני מתנצל כעת בפומבי על המעשים שלי".

בחקירה עצמאית שקיים משרד היועץ המשפטי לממשלה נמצא כי מאז שפתח את המסעדה יצר מר פרידמן סביבת עבודה עוינת בה עובדות נשים היו נתונות להטרדות מיניות חודרניות על ידי פרידמן עצמו וכן על ידי אורחים במסעדה, כולל על ידי השף המפורסם מריו באטלי. עוד נמצא במסגרת החקירה כי הגברת בלומפילד ועוד אנשים בעמדות סמכות לא ניסו לעצור את ההטרדות.

מאז הדיווח, פרידמן ובלומפילד פירקו את השותפות שלהם. בלומפילד עדיין החזיקה ב-24 אחוזים מהספוטד פיג וכל שבע המסעדות האחרות שפתחו יחד (למעט ברזלין), נסגרו או נמכרו.

פרידמן אישר לניו יורק טיימס את עניין הסגירה ומסר "במשך שנתיים ניסיתי לעשות כל דבר על מנת להשאיר את הספוטד פיג פתוח. עבדתי על מנת לנסות לגייס משקיעים, או למכור את החלק שלי, על מנת לשמור על העסק, להמשיך לתמוך בעובדים הנהדרים שלנו - שרבים מהם נמצאים איתנו כבר למעלה מעשור - על מנת שהם יוכלו לשמור על העבודה שלהם ועל ביטוח הבריאות" עוד הוסיף פרידמן כי הסגירה השאירה 78 עובדים מחוסרי עבודה, אך שהוא עזר להרבה מהם למצוא עבודות חדשות. "בזבתי את כל החסכונות של המשפחה שלי על מנת להשאיר את המקום פתוח, לא הצלחנו לגייס משקיעים או למכור את העסק, בשביל לשלם שכירות וחובות אחרים".

"אני אוהב את הספוטד פיג ואת כל הצוות שעזר לעשות אותו כזה מקום איקוני" הוא הוסיף בהצהרתו "אני מצטער שלא יצרתי סביבת עבודה יציבה. הסגירה הזאת היא הדבר הכי עצוב שהייתי צריך להתמודד איתו בחיי המקצועיים. אני רוצה להודות לעובדים הנאמנים שלנו, ולתומכים המסורים, שהיו כמו משפחה".

ג'יימי סיט, אחת העובדות לשעבר שנכללו בהסכם שנחתם עם פרידמן, אמרה שהיא חשדה שהן לא באמת יראו כסף מההסכם הזה. "היום, הרגש העיקרי שלי הוא עצב בשביל האנשים שאיבדו את עבודתם, ועל סיום של משהו שהיה חלק גדול מחיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully