וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדנים (שוב) כועסים: מי שפותח היום יפסיד עשרות אלפי שקלים

27.5.2020 / 12:00

את ההתרגשות הגדולה שאמורה הייתה ללוות את יום הפתיחה של המסעדות, מחליף כעת זעם גדול, בעקבות החלטה תמוהה שיצאה אתמול ממשרד האוצר

אווירה. דן חיימוביץ',
מסעדת שחקי שחקי/דן חיימוביץ'

היום הגדול הגיע, החל מהיום יכולים בתי הקפה, הברים והמסעדות, לחזור לעבוד במתכונת כמעט רגילה. אבל השמחה וההתרגשות שאמורות היו ללוות את היום הזה, התחלפו מהר מאוד בתחושות של כעס רב, ובעלי העסקים הקטנים שוב מרגישים שמישהו כאן ניסה לעקוץ אותם.

כבר בימים האחרונים עסקים רבים, שתכננו לפתוח היום דלתות לראשונה מזה חודשיים וחצי, החזירו את עובדיהם מחל"ת על מנת להיערך לפתיחה מחדש. אלא שאתמול, רגע לפני הפתיחה מיוחלת, ולאחר שעובדים רבים כבר הוחזרו לעבודה, הוציא ישראל כץ, שר האוצר הנכנס, תזכיר חוק אשר הכולל בין היתר הודעה על מענק אשר אמור לעודד החזרה של עובדים למקום עבודתם ותמיכה בעסקים. המענק, בסכום של 7,500 שקל, יינתן לעסקים בעבור כל עובד שיוחזר לשוק העבודה. עד כאן נשמע טוב.

אלא שכשממשיכים לקרוא את התכנית מגלים שהמענק בסך 7500 שקלים, יוענק רק עבור עובדים שחוזרים לעבודה החל מ-1 ביוני. עבור עובדים שחזרו לעבודה במהלך חודש מאי, אפילו היום, חמישה ימים בלבד לסוף החודש, יקבלו המעסיקים מענק בסך 3500 שקלים בלבד, כלומר 4000 שקלים פחות.

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
המסעדות התכוננו לפתיחה מחדש/ראובן קסטרו

כאמור, עסקים רבים שהתכוננו לפתיחה היום, ימים ספורים בלבד, לפני ה-1 ביוני, גילו רק אתמול בערב, כי המשמעות של זה היא הפסד של מענק של עשרות אלפי שקלים, וכעת זה קצת מאוחר מדי.

כך כותבת בחשבון הפייסבוק שלה לילך ספיר, מבעלי הפיקוק, שחקי שחקי והמיני בר בתל אביב: "לפני שבוע ענף המסעדות קיבל ממדינת ישראל הנחיה להתארגן לפתיחה היום. החזרנו עובדים מחל"ת, קנינו חומרי גלם, לקוחות הזמינו מקום, השקענו שוב כסף... עשינו הכל להיות מוכנים להיום..."

"אתמול בערב, כשכבר אי אפשר לחזור אחורה כי מילה שלנו ללקוחות ולעובדים זו מילה!!! מתפרסמת הודעה ממשרד האוצר שמשמעותה במילים פשוטות; מי שיחזיר עובדים היום במקום בעוד חמישה ימים יקבל עונש בצורת מענק מופחת ב- 4000 שח לעובד. מי שיחזיר עובדים היום ויחסוך למדינה 5 ימים של דמי אבטלה יענש! זו לא טעות הקלדה. ככה פשוטו כמשמעו!

"לעסק קטן שמחזיר היום לעבודה 25 עובדים העונש על שהוא פותח ומוריד את האבטלה במשק הוא מאה אלף שח! אתם יודעים כמה חודשי עבודה לוקח למסעדה קטנה לייצר רווח של מאה אלף שקל?!
אתם אמרתם לנו לפתוח היום!!! אתם רציתם שנחזיר עובדים הכי מהר שאפשר! עכשיו, 12 שעות לפני הפתיחה אתם מודיעים לנו על זה?!"

"ישראל כץ היקר, אני רוצה להאמין שכוונתך הייתה טובה. שמדובר בטעות כי לא יכול להיות שאחרי 3 חודשים של הפסדים פסיכיים התכוונת להעניש אותנו על שאנחנו פותחים ביום שהמדינה הורתה לנו. לא יכול להיות שככל שנחזיר עובדים לעבודה ונחסוך למדינה כסף על דמי אבטלה כך נענש. לא יכול להיות".

"אני כבר לא מדברת על העונש שקיבלו מעסיקים שבחרו לא לקחת משכורת כדי להמשיך לשלם לעובדים ולא לפטר אותם או על חנויות קטנות שהחזירו עובדים כבר באפריל למרות שלא היה צורך כי הבטחתם במילים מפורשות שעזרת המדינה לא תפלה לרעה את מי שעזר למדינה וחסך לה דמי אבטלה".

"צייתנו להנחיות המדינה גם כשהן היו חסרות הגיון. לא פתחנו את העסקים, ספגנו הפסדים, בשביל מדינת ישראל נכנסנו מתחת לאלונקה ורבים מאיתנו מתחת לקו העוני בגלל זה. אתה חייב לתקן את זה".

אל דבריה הצטרפו מסעדנים ובעלי עסקים רבים נוספים, שחשים גם הם מרומים בעקבות המידע החדש שקיבלו פחות מ-24 שעות לפני רגע הפתיחה. ביניהם השף שרון כהן ממסעדת שילה שכתב בתגובה "מטורף, וזה אחרי שאמרו להחזיר את העובדים מהר ושלא נחשוש, נקבל את המענק. זה הפיצוי היחיד שמגיע לי, וגם פה עשו עלינו קומבינה, הייתי סוגר אבל לא מוכן לאכזב את העובדים והלקוחות! מה גם שבטח לא ישלמו כלום בסוף". גם השפית רימה אוליברה ממסעדת אואזיס כתבה בתגובה "לא ייאמן, זה פשוט מטורף, כולנו שבורים".

עוד בוואלה! אוכל

מתכוננים לפתיחה מחדש

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully