וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף מסעדה יפואית עם אוכל ערבי מסורתי

14.6.2020 / 11:30

בחלל משגע, בלב יפו, החל לפעול ביום שישי האחרון מתחם דה יאפא, שיפעל בשלושה כובעים שונים: חלל לאירוח כנסים וסדנאות בימי חול, יריד אוכל מסורתי לקחת הביתה בשישי, ומסעדה ערבית אותנטית בשבת

דה יאפא. אפיק גבאי,
ספיחה ומאפים יפואים נוספים/אפיק גבאי

יום שישי האחרון, היה היום הראשון בו מתחם דה יאפא ביפו נפתח לקהל הרחב, במהלכו לא הפסיקו להכנס אנשים לחלל העתיק המשופץ. חלקם לקוחות שהתייצבו מיד מעל הסירים לבדוק מה יש כאן לאכול, וחלקם חברים ובני משפחה שהגיעו עם עציצים ומתנות להעניק לספא יונס, היזמית מאחורי הפרויקט ומי שבמשך שלושה חודשים חיכתה בסבלנות שתוכל לפתוח את המקום כמתוכנן, לאחר שהקורונה קלקלה לה את התכנית המקורית.

החלל עצמו משגע, שני חדרי ענק בבית אשל העתיק ביפו, מבנה ששימש כחאן במאה ה-19, כולו עשוי קשתות ואבנים עתיקות. יונס עיצבה את המקום בהשראת השימוש המקורי שלו, חלל אירוח רחב ידיים עמוס בשטיחים ארוגים על הרצפה והקירות, שולחנות נמוכים וכיסאות מסוגננים. הכל מאריגים מסורתיים בצבעי אדום, שחור ולבן בהשראת יפו של שתי מאות אחורה כשעל הקירות צילומים ישנים המספרים את הסיפור של העיר.

דה יאפא. אפיק גבאי,
סינייה בטחינה/אפיק גבאי

יונס עצמה היא עובדת סוציאלית ומי שהקימה את עמותת ארוס אלבחר, ארגון שעוסק עד היום בקידום הנשים ביפו. היא נולדה וגדלה בעיר, וסבתה היא היחידה ממשפחתה שנשארה בעיר אחרי 1948. החלום שלה היה ליצור מקום שבו אפשר יהיה לספר את סיפור העיר ואת סיפור נשות העיר וללמד על התרבות העתיקה של המקום, "אבל הבנתי שזה לא מספיק" היא אומרת, "שדרך האוכל יהיה הרבה יותר קל להעביר את המסר, שהאוכל גם מספר את הסיפור וגם מושך מתעניינים".

מתחם דה יאפא פועל תחת שלושה כובעים, במהלך השבוע כחלל לסדנאות וכנסים בהזמנה ובהתאמה אישית, בימי שישי מתקיים בו יריד אוכל מסורתי עם מאכלים ביתיים לקחת הביתה, ובימי שבת הוא הופך למסעדה קטנה שתגיש ארוחה בשולחנות משותפים לכ-60 סועדים, שיזמינו מקום מראש.

עוד בוואלה! אוכל

הטברנה המחתרתית של פלורנטין

לכתבה המלאה
דה יאפא. אפיק גבאי,
סעודה יפואית מסורתית/אפיק גבאי

האוכל בדה יאפא מספר סיפורים מרגשים. ביריד הוגשו מנות ממתכונים ישנים כמו פחאד ג'אג' מחשי - כרעי עוף בישול איטי בתנור, ממולאים באורז ובשר טחון ומתובלים בתבלינים יחודיים; מקלובה טבעונית על בסיס אורז עם כרובית, בצל, תפוח אדמה וגזר בתיבול מסורתי; מג'דרה טבעונית בשיטה היפואית עם אורז ועדשים ירוקות ומעוטר בבצל פריך; בטטה מחשייה - תפוח אדמה ממולא בבשר טחון ובצל קצוץ דק; פלפל מחשי - פלפל ממולא באורז בתיבול נענע, שמיר ותבלינים סודיים וברוטב עגבניות; מלפוף מחשי - כרוב ממולא באורז ובשר טחון ברוטב של לימון ושום ועיגולי ספיחה - מאפים עגולים עם בשר טחון ובצל קצוץ דק מעל (4-10 שקלים ל-100 גרם).

דה יאפא. אפיק גבאי,
מקלובה מסורתית/אפיק גבאי

המסעדה שתיפעל בשבתות תגיש סעודה יפואית עמוסת תבשילים ומטעמים, שישתנו בהתאם לעונה. יהיו שם למשל סלסלת מאפים עם מטעמים כמו מועג'נאת סבאנח - מאפה מסורתי במילוי תרד ובצל עם נגיעות לימון ועיטורי שומשום או מועג'נאת ג'בנה וזעתר - מאפה ממולא בגבינה בולגרית וזעתר בלדי ומעוטר בשומשום. למרכז השולחן יוגשו מגוון סלטים כמו סלט פתוש, סלט טבולה, לבנה וחציל בטחינה, ולאחר מכן מגוון תבשילים כמו מסחאן - כרעי עוף בבישול איטי בתנור על מצע פיתה עיראקית שמלאה בבצל מקורמל והמון סומאק, סינייה בטחינה - תבשיל של כופתאות בשר טחון על מצע של רוטב טחינה חם בטעם לימוני, עם פלחי תפוח אדמה וצנוברים ו-'רוז בוכארי'- תבשיל יפואי טבעוני על בסיס אורז, עם פלחי גזר וגרגירי חומוס מתובלים בקינמון ועוד מגוון תבלינים מיוחדים. לקינוח יוגשו קטאייף ממולאים גבינה או אגוזים, עם קוקוס וקינמון, שנטבלו במי סוכר וניחוח מי ורדים. הקינוח יוגש יחד עם קפה ותה צמחים בחלל ה-'דיוואן', סלון האירוח שצמוד לחלל ההסעדה (130 שקלים לסועד, מינימום שלושה סועדים בהזמנה).

דה יאפא, בית האשל 31, שוק הפשפשים, יפו, 03-7550855

דה יאפא. אפיק גבאי,
סלט פטוש/אפיק גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully