וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תענוג גדול ללגום מהבקבוק הזה עכשיו. אנחנו מתים לראות מה ייצא ממנו בעוד שנה

6.1.2021 / 6:00

לא מעט ישראלים למדו על האיכויות הנהדרות של יינות לבנים דרך היקב הזה, ואנחנו כאן עם שיעור למתקדמים

רחפן מעל הכרמים של יקב תבור/באדיבות יקב תבור

קשה שלא להתפעל, בכל פעם מחדש, מהעבודה של היינן דורון רב הון ביקב ספרה (Sphera).

קודם שהקים, ביחד עם אשתו סימה, את ספרה, צבר רב הון ניסיון עצום כיינן שכיר ביקב עמק האלה. את ספרה הקימו הרב הונים, במושב גבעת ישעיהו שבעמק האלה, כחזון. זהו יקב שמייצר יינות לבנים בלבד. בארץ שהתרגלה לשתות בעיקר אדומים (ואם אפשר שיהיו בבקשה קברנה סוביניון ומרלו), זה נראה בהתחלה כמעט כהזיה. אבל פרויקט ספרה הצליח, ועוד איך. לא מעט ישראלים למדו, בעיקר דרך לגימה במסעדות, על מנעד האיכויות הנהדר של יינות לבנים במיטבם, דרך יינות ספרה.

מאז הבציר הראשון ב-2012, מייצרים בספרה חמישה יינות בכל שנה - שלושה זניים ושני בלנדים - כולם יבשים, בשתי סדרות: ווייט קונספטס ו-ווייט סיגניצ'ר. הבציר הנוכחי כולל סוביניון בלאן, שרדונה וריזלינג זניים ובלנדים ובהם גם זנים אחרים לחלוטין: שנין בלאן, סמיון ורוסאן.

יין לבן. Giphy
תנו ליין לצבוע את החורף הקרוב/Giphy

העבודה של רב הון מאופיינת תמיד במידת איפוק רבה במיוחד בעבודה עם עץ. נוכחות החביות ביינותיו נשלטת מאוד והם נוטים לאיפוק, ניקיון ודיוק. נראה כי השנה מאופיינים היינות ככלל בעוד פחות פירותיות מבעבר, לצד גוף משמעותי יותר, חמיצות רבה יותר ומידת איפוק רבה אף יותר מזו המוכרת מהשנים האחרונות.

עם גפנים שגדלות בעמק האלה מצליח רב הון ליצור את יינות זניים שהם כנראה הכי קרובים שאפשר ליינות צרפתיים קלאסיים מאלזס, בורגון והלואר. השרדונה, הסוביניון והריזלינג באמת נהדרים. בבלנדים תופס השנה הסמיון יותר מקום, לצד השנין בלאן. 'ווייט סיגניצ'ר 2019', הגבוה מביניהם הוא יין לגדולים באמת.

הברד והגשם רחוקים מאיתנו מאוד אמנם בינתיים, אבל יינות ספרה יכולים וצריכים לצבוע ללוגמים מנוסים את החורף הזה, שכולו עוד לפנינו, בלבן. לחיים!

שני יקבים קטנים ומרתקים

הישראלים שעשו יין מעולה מהגג על הבית של ההורים

לכתבה המלאה

ספרה, ווייט קונספטס, שרדונה 2019

מדור ביקורת יין, אבי אפרתי, יקב ספרה. יקב ספרה,
מאוזן ומאופק. ספרה, ווייט קונספטס, שרדונה 2019/יקב ספרה

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שרדונה מכרמים בגבעת ישעיהו. שבעה חודשי התיישנות (60% מהיין במיכלי נירוסטה והשאר בחביות עץ אלון צרפתי). צבע זהוב. באף פרי לבן והדרים. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות ובשרים לבנים.

דבר המבקר: שרדונה קלאסי במיטבו, עם פרי טוב, לא עמוס מדי, וחמיצות נהדרת. פחות ארומטי מיינות השרדונה מהבצירים האחרונים של ספרה. נקי, מאוזן, מאופק, מדויק וגסטרונומי להפליא.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשבע מילים: הכי קרוב לבורגון ששרדונה ישראלי יכול להיות.

ספרה, ווייט קונספטס, פירסט פייג' 2019

מדור ביקורת יין, אבי אפרתי, יקב ספרה. יקב ספרה,
יין אוכל מצוין. ספרה, ווייט קונספטס, פירסט פייג' 2019/יקב ספרה

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% שנין בלאן, 30% רוסאן ו-20% סמיון, מכרמים בגבעת ישעיהו. 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב. אף ארומטי ופירותי עם נגיעת תבלינים. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ברטבים שונים - מחמאה ושמנת, דרך שמן זית ועד בסיס אסיאתי. ראשונות מכל סוג (כולל קרפצ'יו בקר), פירות ים, עוף וחזיר.

דבר המבקר: בלנד זנים לבנים שיש בו ייצוג לעמק הלואר (שנין בלאן), עמק הרון (רוסאן) ובורדו (סמיון). פרי ותבלינים ניכרים מאוד, הרבה נוכחות לרוסאן שמעניק טאץ' ים תיכוני. על אף היותו היותר מוחצן יחסית ליינות הבציר האחרים, ולמרות נוכחות העץ הברורה (גם אם מדודה), זהו יין ששומר על מידת האיפוק הסגנונית המאפיינת את עבודתו של דורון רב הון. יכול להיות שעבור לוגמים מנוסים פחות, הרגילים ללבנים מקומיים מוגזמי פרי, זה יכול להיות היין עימו כדאי להתחיל ללמוד את קסמם השקט של יינות ספרה. גם לוגמים מנוסים ייהנו ממנו עד מאוד. יין אוכל מצוין.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשש מילים: השער ליינות ספרה ללוגמים מיומנים פחות.

ספרה, ווייט קונספטס, סוביניון בלאן 2019

מדור ביקורת יין, אבי אפרתי, יקב ספרה. יקב ספרה,
יובש מצוין. ספרה, ווייט קונספטס, סוביניון בלאן 2019/יקב ספרה

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי סוביניון בלאן מכרמים בכפר שמאי. שבעה חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן ומעט פרי טרופי. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקלים.

הכי מתאים ל: פירות ים, צדפות, דגים.

דבר המבקר: פרי טוב, חמיצות נאה, נימה ארומטית, מינרליות ניכרת, יובש מצוין, איפוק רב ומידה של דקות שמעניקה לכל זה תחושת ניקיון ומיקוד. סוביניון בלאן נהדר ממש.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

ב-13 מילים: אנטי תזה לכמעט כל מה שנוהגים לשווק וללגום כאן תחת הכותרת "סוביניון בלאן".

ספרה, ווייט קונספטס, ריזלינג 2019

מדור ביקורת יין, אבי אפרתי, יקב ספרה. יקב ספרה,
פרי לבן ופרחים באף. ספרה, ווייט קונספטס, ריזלינג 2019/יקב ספרה

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי ריזלינג מכרמים בגבעת ישעיהו. תסיסה והתיישנות בת שבעה חודשים במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף פרי לבן ופרחים. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: יובש, רזון, פירותיות ופרחוניות נעימות ונקיות, מינראליות רב משמעית אך מעודנת, אלגנטיות רבה. ריזלינג יוצא מן הכלל ממש, שתענוג גדול ללגום כעת אבל מרתק יהיה ללגום אותו בעוד שנה ושנתיים.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

ב-17 מילים: עוד יתפתח בבקבוק אבל נדמה שכבר עכשיו אפשר לפסוק שמדובר באחד מטובי הריזלינגים שיוצרו פה מאז ומתמיד.

ספרה, ווייט סיגניצ'ר 2019

מדור ביקורת יין, אבי אפרתי, יקב ספרה. יקב ספרה,
אפטר טייסט מרשים. ספרה, ווייט סיגניצ'ר 2019/יקב ספרה

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 90% סמיון ו-10% שרדונה מגבעת ישעיהו. 10 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. באף הדרים, פרי לבן, פרחים ותבלינים. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 145 שקלים.

הכי מתאים ל: פירות ים, צדפות, דגים ובשרים לבנים מושקעים.

דבר המבקר: לבן יבש מורכב באמת עם אף רב משמעות וחיך שמקיים בהמשך את כל ההבטחה כולה, ועוד. מבנה מצוין, פרי טוב, מדוד מאוד, מינרליות רבת משמעות, יובש ניכר, איזון מצוין ואפטר טייסט מרשים. יין ללוגמים מנוסים שידעו להעריך את נימי הנימים והניואנסים החבויים בריבוי הרבדים כאן. כמו כל יינות ספרה של הבציר הזה, ואולי אף יותר, כמה מעניין יהיה לחלוץ פקק מהבקבוק הזה בעוד שנתיים-שלוש.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. יקר אבל מרשים באמת).

בארבע מילים: יין נפלא. למיטיבי לגום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully