וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היין הכי יקר שטעמנו עולה 65 שקלים. קחו את זה כרמז נוזלי לסופ"ש הקרוב

20.1.2021 / 6:00

אבי אפרתי ביקש להתחקות אחר הנעשה באגף הזול של היקב הראשון בישראל, וחזר קצת מופתע והרבה שמח

פרסומת יקבי כרמל/יקבי כרמל

יקב מתועש גדול איננו ניכר ביינותיו הגבוהים והמפונפנים. יכולים להיות לו כאלו, כדאי מאד שיהיו; אבל את הלחם, להבדיל מהחמאה, מוציאים יקבים גדולים מיינות הבסיס ולא מיינות היוקרה. רוב היינות האלו משווקים בעיקר במרכולים וברשתות השיווק, עם פה ושם יוצאים מן הכלל בחנויות היין. בגזרה ההיא - בין "פרייבט קולקשן" ל"הר חרמון" ודומיהם; להבדיל ממרחבי הסינגל ויניארד'ס ו"ספיישל רזרב'" - מתרחשת התחרות האמיתית.

המדור הנוכחי ביקש להתחקות אחר הנעשה באגף הזולים ביקב הראשון בישראל, שהוא גם אחד משני הגדולים: כרמל. היקר מבין חמשת היינות הנסקרים כאן עולה 65 שקלים. שלושה מהם עולים 40 שקלים. במילים אחרות: טעמנו הפעם יינות יומיום, אלו שנעשו דומיננטיים אפילו יותר בשוק בעידן הקורונה. רצינו לתהות קצת על קנקן עבודתו בגזרה זו של היינן הראשי של כרמל בשנים האחרונות - יפתח פרץ. חזרנו עם שמחת אמת.

יין. Giphy
קחו ארגז לפני שהחורף משתלט/Giphy
כל חמשת היינות הנסקרים כאן משקפים תמורה הנעה בין טובה מאד למצוינת לכסף. שניים מהם אף מספקים תמורה יוצאת דופן. במונחי העלויות שאנחנו רגילים לשלם בישראל זה לא פחות מנפלא

נהוג לתאר תמיד את ההבדל בין ישראל לאומות יין בעלות מסורת דרך ההלם המחכה ללוגם המיומן אגב שיטוט אקראי בין מדפי היין ברשתות שיווק שם לעומת כאן.

אז נכון, יינות טובים וראויים בחמישה ושישה אירו כמו בצרפת, שלא לדבר על ספרד או פורטוגל, עוד אין בישראל. לא יהיו גם כנראה, בעיקר בגלל עלויות עליהן בוודאי לא היקבים אחראיים. בדיוק כמו שהאוכל כאן יקר משמעותית מזה שאנו פוגשים בחו"ל. אבל הטעימה הזו חושפת יינות טובים עד מצוינים גם בארבעים שקלים.

כל חמשת היינות הנסקרים כאן משקפים תמורה הנעה בין טובה מאד למצוינת לכסף. שניים מהם אף מספקים תמורה יוצאת דופן. במונחי העלויות שאנחנו רגילים לשלם בישראל זה לא פחות מנפלא. בהקשרי הידוק החגורה של ימי המגיפה המתמשכת, מדובר בעובדה משמחת במיוחד.

יש בסקירה הזו כמה וכמה יינות שכדאי לקנות ביותר מארגז אחד וללוות איתם את חודשי הקור והגשם הספורים שעוד לפנינו. חלקם יתאימו סגנונית גם לימי החום מקצתם אפילו יוכלו להתיישן. שימו אליהם לב על המדפים במרכולים. לחיים!

שיעור למתקדמים

תענוג גדול ללגום מהבקבוק הזה עכשיו. אנחנו מתים לראות מה ייצא ממנו בעוד שנה

לכתבה המלאה

כרמל, פרייבט קולקשן, שרדונה 2020

יקב כרמל. יקב כרמל,
מפתיע מאוד באיכותו. כרמל, פרייבט קולקשן, שרדונה 2020/יקב כרמל

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שרדונה מכרמים באזור ירושלים. שהות בת מספר חודשים במיכלי נירוסטה. צבע זהוב. באף תפוח ירוק ופרי טרופי. גוף בינוני-מלא. 12% כוהל בנפח.

כמה? 40 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, פסטות.

דבר המבקר: שרדונה ישראלי זול עלול, על פניו, להיות מתכון לאסון קטן. לא היין הזה. פרי טוב, לא דחוס מדי, חף ממתיקות מיותרת ונעים מאוד. חומצה מאזנת ראויה, יובש טוב, ומעל לכל: מקדם אופי מפתיע בהתחשב בתמחור. זה לבן של אוכל יומיומי אך ראוי שמספק יופי של תמורה לכסף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשש מילים: שרדונה ישראלי זול מפתיע מאוד באיכותו.

כרמל, פרייבט קולקשן, קברנה סוביניון 2019

יקב כרמל. יקב כרמל,
איזון טוב. כרמל, פרייבט קולקשן, קברנה סוביניון 2019/יקב כרמל

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קברנה סוביניון מכרמים מהגליל העליון ורמת הגולן. 8 חודשי התיישנות במיכלי בטון וחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות. צבע אדום ארגמני. באף פרי שחור, מעט אדום, עץ ותבלינים. גוף בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 40 שקלים.

הכי מתאים ל: כריכי בשר, פסטות, פיצות, על האש.

דבר המבקר: כמו קברנה סוביניון טוב יש ליין הזה מימד ברור של מבנה. מאידך, להבדיל מהמון יינות קברנה סוביניון מקומיים, הוא דווקא סוחב לאיפוק להבדיל ממוחצנות. המבנה חד-משמעי ובאותה נשימה - יש כאן כמעט דקות. הפרי טוב ויותר, לא בשל מדי, חף ממתק. איזון טוב. מקדם גסטרונומי גבוה מאוד. אדום של יומיום במובן הטוב והיפה של המילה. כזה שאפשר לפתוח בבית בכל הזדמנות.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

ב-11 מילים: קברנה סוביניון בסיסי וחסר יומרה שאפשר וכדאי לפתוח בבית בכל הזדמנות.

כרמל, פרייבט קולקשן שיראז 2019

יקב כרמל. יקב כרמל,
פצצת value for money. כרמל, פרייבט קולקשן שיראז 2019/יקב כרמל

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שיראז מכרמים בזיכרון יעקב ועמק איילון. 8 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי שחור ותבלינים. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 40 שקלים.

הכי מתאים ל: המבורגר, קבב, תבשילי בקר, קדירות.

דבר המבקר: מסה, מורכבות ועומק מפתיעים במיוחד בהתחשב במחיר. סגנונית, יש כאן הן מאפייני פרי מעט מוחצנים ברוח השיראז האוסטרלי והן מגע אדמתי, כפרי, מתובל ומעט מאובק של סירה דרום צרפתי. למעט נתחים גדולים ומיושנים על עצם, יכול להתאים לכמעט כל מנת בשר אחרת. ככזה, מדובר בפצצת value for money, שכדאי וצריך לקנות הביתה בכמויות.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בשתי מילים: קנו, ובכמויות.

כרמל, הסדרה האזורית, קברנה סוביניון-שיראז 2017

יקב כרמל. יקב כרמל,
מצוין לארוחת חורף. כרמל, הסדרה האזורית, קברנה סוביניון-שיראז 2017/יקב כרמל

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 60% קברנה סוביניון ו-40% שיראז/סירה מהגליל העליון. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון. צבע אדום ארגמני. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, קדירות.

דבר המבקר: גוף בנוי היטב שמספק הקברנה סוביניון. מימדי תיבול ניכרים מהשיראז. יין מגובש, מאוזן ואלגנטי. יסחוב בקלות כל ארוחת בשרים וזה ללא ספק מרשים עבור יין שמתומחר ב-60 שקלים. כמו שני היינות הקודמים בסקירה זו, הרבה מאוד איכות בדי מעט כסף ותמורה מצוינת באמת. פוטנציאל התיישנות בן שלוש עד חמש שנים נוספות בתנאי אחסון ראויים.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשמונה מילים: יין מצוין לארוחת חורף מלאת חלבונים מן החי.

כרמל, 4 ואטס 2017

יקב כרמל. יקב כרמל,
מידה של קטיפתיות. כרמל, 4 ואטס 2017/יקב כרמל

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: מרסלן מכרם בהרי יהודה, קריניאן מגפנים בוגרות בדרום הכרמל וקלאדוק מאיזור הכרמל. 8 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי בנפח 500 ליטר כל אחת. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף בינוני מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 65 שקלים.

הכי מתאים ל: מנות על בסיס בשר טלה וכבש.

דבר המבקר: סדרת "ואטס" של כרמל מייצגת חתירה לעשייה איכותית ומושקעת במחיר מתון, בכמות מוגבלת (4 ואטס משמע ייצור בארבע חביות בלבד) ובאוריינטציה ים-תיכונית. היין הנוכחי עונה על כל הפרמטרים המתבקשים מאדום ים תיכוני איכותי. יש בו פרי לא פחות מנהדר, עוקצנות תבלינים נהדרת, מידה של קטיפתיות, אלגנטיות רבה והמון אופי. תמחורו לא פחות ממדהים בהתייחס באיכויותיו. לא מופרך לשלם על יין כזה גם מאה שקל או מעט יותר. פוטנציאל התיישנות בן שלוש עד חמש שנים בתנאי אחסון נאותים.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בתשע מילים: כנראה היין הישראלי הכי טוב ש-65 שקלים יכולים לקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully