וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמישהו יחמם את הגחלים של המנגל, יש לנו בקבוק שיילך מצוין בכל על האש

3.3.2021 / 6:00

בטראסה שמתחת לבית המשפחה שוכן כרם שגידל ענבים כבר לפני 3,000 שנה, אבל אבי אפרתי התמקד בצאצאים המוכשרים

רחפן מעל הכרמים של יקב תבור/באדיבות יקב תבור

יקב הבוטיק וורטמן הוא ללא ספק מהסימפטיים בתעשיית היין הישראלית. משפחת וורטמן הייתה בשעתו ממקימות רחוב נתיב אופקים במורדות הכרמל בחיפה. בטראסה שמתחת לבית המשפחה שוכן כרם "נתיב אופקים", בו גודלו ענבים כבר לפני 3,000 שנה.

הנכד, חי וורטמן, הרוח החיה מאחורי היקב, נטע בכרם זה ענבים לראשונה ב-2003. לצד הענבים מכרם זה, בבעלות היקב כ-40 דונם כרמים בעמק שפיה שלמרגלות זכרון יעקב ומעובדים אורגנית.

לכל ביקורות היין של אבי אפרתי
לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

המונח הצרפתי "טרואר" רלוונטי מאד לתיאור סגנון ואופי הפעילות של וורטמן. זאת להבדיל מרוב יקבי ישראל העושים שימוש מכרמים באיזורי גידול שונים בארץ. ב-2012 פתח וורטמן יקב מתועש קטן בעיר התחתית בחיפה, אבל כרם נתיב אופקים עדיין פעיל ומרכז המבקרים היפה של היקב, המשקיף אל ההר הירוק תמיד וגם אל הים, ממוקם בבית המשפחה, על הכרמל.

יקב וורטמן. יקב וורטמן,
ים-תיכוני במובהק. יקב וורטמן/יקב וורטמן

עם השנים הולכת העשייה ומקבלת סגנון ואופי ברורים. וורטמן הוא במובהק יקב ים-תיכוני, עם יינות מאופקים. הן ביינות הלבנים והן באדומים ניכר שימוש מושכל ונשלט בעץ. זה מעניק להם איפוק מבורך.

הגיאולוגיה של עמק שפיה, למרגלות הכרמל, עשירה בסלעים מסוגים שונים. אי אפשר שלא לחוש בכך הודות לעושר טעמי הפרי והמינרליות הרבה. כל היינות, לבנים כאדומים, מתיישנים בכבוד רב. במסגרת הטעימה הנוכחית לגמתי גם את "עמק שפיה 2012", מבוסס סוביניון בלאן וסמיון, שעבר שישה חודשי עץ ואיננו מוצע למכירה. מעטים הלבנים המקומיים שמצליחים להתיישן כך.

כיקב בוטיק עצמאי אין בוורטמן יינות מרכולים זולים אבל במונחי תמורה לכסף ובהינתן האיכויות, התמחור של היינות הרבה יותר מהגון. את יינות וורטמן ניתן להשיג דרך אתר היקב. בהזמנה מעל 300 שקלים המשלוח חינם (באיזור חיפה, מ-150 שקלים). לחיים!

תחליף-לואר

המחיר גרם לנו לשפשף את העיניים. הטעם גרם לנו לבדוק שזאת לא טעות

לכתבה המלאה

וורטמן, דליה 2016

יין, יקב וורטמן. יקב וורטמן,
מידת מה של דקות. וורטמן, דליה 2016/יקב וורטמן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 54% קברנה פרנק ו-46% קברנה סוביניון, כולם מכרמים אורגניים בעמק שפיה. תסיסה במשך חודשיים עד שלושה חודשים במיכלים קטנים שבסיומה התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי (225 ו-300 ליטר) למשך 14 חודשים. המשך התיישנות בבקבוקים ביקב. צבע אדום סגול כהה. באף פרי אדום ושחור. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 60 שקלים (לבקבוק בן 375 מ"ל).

הכי מתאים ל: רוסטביף, קורנביף, סטייק, קדירות.

דבר המבקר: המפגש בין שני זני הקברנה מצליח להוציא את הטוב מכל אחד משניהם: הקברנה סוביניון מספק כאן מבנה מוצק. הקברנה פרנק ירקרקות מקסימה. למרות היותו בעל גוף מלא במובהק יש ביין הזה מידת מה של דקות. הפרי לא מרוכז ואיננו דחוס מדי, הטאנינים מרוכזים וישנה מין נימת בישום כיפית ממש. מקדם גסטרונומי גבוה ותחושת איזון ומיקוד נאה ביותר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: זיווג מהנה בין זני הקברנה.

וורטמן, קולומבאר 2019

יין, יקב וורטמן. יקב וורטמן,
עשבוניות ניכרת. וורטמן, קולומבאר 2019/יקב וורטמן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 85% קולומבר ו-15% סוביניון בלאן מכרם אורגני שוני בבקעת הנדיב. תסיסה טבעית למשך 12 שבועות בחביות גדולות ולאחר מכן התיישנות בת כשמונה חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. צבע זהוב קש מעט חיוור. באף פרי לבן, פרחים ותבלינים. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים.

דבר המבקר: קולומבר הוא הזן הנטוע ביותר בישראל ובמקביל מהפחות מוערכים מבין הלבנים כאן. לא בצדק. עם טיפול נכון, קולומבר (פרנץ' קולומבר בפי אמריקאים ובעבר גם ישראלים) יכול לתת תוצאות לא פחות מנהדרות. חי וורטמן מיטיב להבין את רזי הזן ומפיק ממנו יינות מצוינים. גם הנוכחי, מ-2019, מיטיב לעשות זאת. פרי עדין, חמיצות נעימה, מינרליות רבת נוכחות, עשבוניות ניכרת, ניקיון, גיבוש ויובש טוב; כל אלו חוברים לקולומבר טעים להפליא ומלא אופי שלא מתחשק להניח עד שמסיימים את הבקבוק. ממש כך.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשש מילים: תחייה יפה ומשמחת של זן הקולומבר.

וורטמן, סמיון 2019

יין, יקב וורטמן. יקב וורטמן,
פרי לבן, לימוניות ודבשיות. וורטמן, סמיון 2019/יקב וורטמן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 85% סמיון ו-15% סוביניון בלאן מכרם אורגני בעמק שפיה. תסיסה טבעית למשך 9 שבועות ואחריה תשעה חודשי התיישנות על המשקעים בחביות עץ צרפתיות והונגריות, תוך ערבוב ידני. צבע זהוב קש. באף פרי לבן, לימוניות ודבשיות. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: סמיון הוא הזן הלבן הטיפוסי של בורדו. תכונותיו הן המאפשרות את תופעת הריקבון האצילי, הוא ה"בוטריטיס", וממנו מפיקים את יינות סוטרן המתוקים. לסמיון (היבש) של וורטמן לימוניות ודבשיות ניכרות, הוא מתובל, יש בו מינרליות דקה ומגע עישון קל שבקלים בקצוות. השימוש בעץ נשלט ומתון וזהו יין אוכל לבן מוצלח בעליל מסוגו, שיספק הנאת לגימה אמיתית לאוהבי יינות מאופקים.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בחמש מילים: לבן של אוכל מוצלח במיוחד.

וורטמן, מלבק 2017

יין, יקב וורטמן. יקב וורטמן,
נגיעות מעושנות ומתובלות. וורטמן, מלבק 2017/יקב וורטמן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% מלבק מכרם בעמק שפיה. תסיסה במיכלי נירוסטה קטנים ולאחריה 16 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון חדשות ומושמשות. צבע אדום סגול כהה מאוד. באף פרי שחור ואדום. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, על האש.

דבר המבקר: אחד מזני בורדו שהפך דומיננטי בתעשיית היין של דרום אמריקה זוכה כאן לטיפול שמדגיש את סגולות הבסיס שלו. הפרי השחור מהאף דומיננטי בעליל בחיך, לצד נגיעות מעושנות ומתובלות. זה היין המוחצן יותר מבין שלושת אדומי הטעימה ובערכים מוחלטים גם מכל הבקבוקים בה בכלל. הטאנינים מרוכזים ורכים ומעניין ביותר יהיה לעקוב אחר התפתחות היין הזה בהמשך. יש להניח ששלוש שנים מהיום הוא יהיה רך משמעותית. מצוין לליווי בשרים על האש.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בחמש מילים: היותר מוחצן מבין יינות וורטמן.

וורטמן, לבנט 2017

יין, יקב וורטמן. יקב וורטמן,
פרי אלגנטי ושופע. וורטמן, לבנט 2017/יקב וורטמן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 53% קריניאן, 35% גרנאש ו-15% מורבדר מעמק שפיה. תסיסה במיכלי נירוסטה קטנים ולאחריה 14 חודשי התיישנות בחביות גדולות (400-500 ליטר). צבע אדום-סגלגל. באף פרי אדום ושחור, פרחים ותבלינים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: צלעות טלה, תבשילי קדירה על בסיס טלה וכבש.

דבר המבקר: יין דרום צרפתי/ים תיכוני מובהק שהשילוב המתקיים בו בין קריניאן לגרנאש חושף פרי אלגנטי ושופע, לא מוחצן מדי, לצד המון תבלינים. כמו מיטב יינות הז'אנר, הגוף לא מתנפח וישנה אפילו כמעט דקות (להבדיל משריריות המתקיימת ביינות מבוססי קברנה סוביניון, בפרט מקומיים). יופי של אדום, שאפשר יהיה ללגום בקלות והנאה גם בימים החמים שיפציעו כאן לא בעוד המון זמן.

תמורה לכסף: 3/5 (טובה בהשוואה למקבילי קטגוריית המחיר המקומיים האדומים)

בחמש מילים: אדום ים תיכוני חם ושמח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully