וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשבועות, לסטייק ולכל יום אחר: היין שמספק תמורה פסיכית לכסף

עודכן לאחרונה: 5.5.2021 / 16:20

מושלמים לגבינות ולפשטידות של ארוחות החג, מושלמים לבשר: אבי אפרתי רוצה שתקנו ארגז ושתפסיקו להשוות

חוף Spiaggia dei Conigli למפדוזה סיציליה. Shutterstock, ShutterStock
יינות ייחודיים. סיציליה/ShutterStock, Shutterstock

תמיד מעניין לפגוש יקבים מסיציליה. הקרקע המגוונת באי האיטלקי הגדול מספקת יינות ייחודיים, לא סטנדרטיים כלל. יקב פיריאטו (Firiiato) הוקם ב-1984 במטרה לשקף את הטרוארים המסורתיים של סיציליה. המילה פיריאטו היא המקבילה האיטלקית למונח הצרפתי קלו (Clos) - חלקת כרם מתוחמת הצמודה לבית. לפיריאטו כרמים המשתרעים על 3,800 דונם בשלושה טרוארים מרכזיים: למרגלות הר הגעש אתנה, במזרח, בגבעות טרפאני במערב והאי פבניאינה.

לכל ביקורות היין של אבי אפרתי
לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

לפיריאטו יינות על בסיס הזנים הלבנים הקלאסיים של סיציליה: קריקנטה, קטראטו ואינזוליה; ואדומים על בסיס נרו ד'אבולה, נרלו קפוצ'יו ונרלו מסקלזה (לצד קברנה סוביניון, שאינו יין סיציליאני כל עיקר). היינות מצליחים להעביר היטב את הזניות והאזוריות. כך למשל, באלו המגיעים מהר הגעש אתנה אי אפשר שלא לחוש בנוכחות האדמה הגעשית הוולקנית, שטעונת במינאליות משמעותית ובכמויות בלתי נגמרות של אופי. יינות טרפאני לעומת זאת, מגיעים מאיזור חם יותר, והם מאופיינים בהרבה יותר ים תיכוניות.

יין. Giphy
אין צורך בהשוואות. יין/Giphy

להבדיל מיינות צפון איטליה, הממותגים והיקרים, היינות הדרומיים מתומחרים בשפיות יתרה. כל יינות הטעימה למעט אחד מתומחרים ב-75 שקלים ומספקים תמורה טובה עד מצוינת לכסף. הגבוה יותר מתומחר בקצת למעלה ממאה שקלים אבל מדובר במתיישן מ-2014 שמספק תמורה לא פחות מפסיכית לכסף.

אין מה לנסות להתחיל להשוות ליינות ישראליים בקצת יותר ממאה שקל. שני הלבנים הנסקרים כאן ייטיבו להשתדך לכל מאכלי שבועות: מגבינות ופסטות ועד פשטידות וקישים מכל סוג, וכמובן לדגים. בין האדומים ישנם גם מעודנים ומאופקים, תואמי אביב וקיץ. לחיים!

רוצים את זה ב-5 מילים?

אחד האדומים הטובים שנוצרו בישראל

לכתבה המלאה

Firiatto, Le sabbie delle'Etna, Bianco 2019 D.O.C

יקב פיריאטו, איטליה. יקב פיריאטו,
לבן יבש שכולו איכות ואופי. לבן מאתנה של פיריאטו/יקב פיריאטו

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס ענבי קריקנטה וקטראטו מכרמים באיזור אתנה, סיציליה (D.O.C.), בגובה 700 מ', בצידו הצפון מזרחי של ההר. בציר ידני, תסיסה מבוקרת טמפרטורה במיכלי נירוסטה. שלושה חודשי התבגרות נוספים תוך ערבוב יומי של המשקעים (בטונאז'). צבע זהוב מעט ירקרק. באף פרי לבן ופרחים. גוף בינוני-מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקלים.

הכי מתאים ל: גבינות, פיצות, פשטידות, לזניה, דגים ופירות ים.

דבר המבקר: פרי רענן, נקי, לא בשל מידי. חמיצות מאזנת נאה ונעימה שמעניקה רעננות. מינרליות ניכרת. אי אפשר לטעות בנוכחות האדמה הייחודית של הר הגעש אתנה ממנה מגיעים הענבים ליין הזה. לבן יבש שכולו איכות ואופי שלצד אוכל מן הים יפליא להשתדך לגבינות ומאכלי חלב בארוחות החג הקרבות.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בחמש מילים: יין שבועות לא פחות מאולטימטיבי.

Firiatto, Le sabbie delle'Etna, Rosso 2018 D.O.C

יקב פיריאטו, איטליה. יקב פיריאטו,
חמיצות מאזנת. אדום מאתנה של פיריאטו/יקב פיריאטו

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס ענבי נרלו מסקלזה ונרלו קפוצ'יו מכרמים באיזור אתנה, סיציליה (D.O.C) בגובה 700 מ', באיזור הצפון מזרחי של ההר. תסיסה ללא בקרת טמפרטורה. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ סלובניות גדולות. צבע אדום מעט ארגמני. באף פירות אדומים (דובדבן ותות), גוף קל-בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקלים.

הכי מתאים ל: עוף, פיצות, פסטות, קרפצ'יו בקר, מינוט סטייק.

דבר המבקר: פרי מקסים, לא מרוכז כלל, חמיצות מאזנת מקסימה, מינרליות, עידון רב. זהו יין שמבטא הן את הקרקע הוולקאנית הייחודית והן את תנאי הקור על ההר והוא קל יחסית, מלא באופי, מספק תמורה מדהימה ממש לכסף ומתאים לכל עונות השנה, גם לקיץ.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בתשע מילים: אדום קל יחסית ומלא באופי, ששווה להזמין ארגז ממנו.

Firiatto, Altavila Della Corte, Cabernet Sauvignon 2018 I.G.T

יקב פיריאטו, איטליה. יקב פיריאטו,
רכות ניכרת. קברנה סוביניון של פיריאטו/יקב פיריאטו

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס ענבי קברנה סוביניון מכרם בגובה 200 מ', באיזור טרפאני במערב סיציליה. בציר ידני ותסיסה במיכלי נירוסטה מבוקרי טמפרטורה. 7 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון אמריקאיות. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום בשל ושפע תבלינים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקלים.

הכי מתאים ל: עוף, טרטר בקר, 'על האש'. גבינות, פשטידות.

דבר המבקר: שפע פרי אדום, לצד טבק, שוקולד מריר ואפרסו. גוף בנוי היטב אבל כל האיכויות כאן אינן מתפרצות ומוחצנות. ישנה רכות ניכרת ואפילו עידון. אם זן הקברנה סוביניון הקלאסי נוטה להיתפס כ"גבר-גבר", היין הנוכחי מבטא קברנה סוביניון כמעט נשי. מקדם גסטרונומי גבוה מאוד. העידון והרכות הופכים אותו ליין שאפשר ללגום בנקל גם בקיץ.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשבע מילים: קברנה סוביניון רך ומעודן, של אביב-קיץ.

Firiatto, Chiaramonte Inzoli 2019 D.O.C

יקב פיריאטו, איטליה. יקב פיריאטו,
חומציות משמעותית. לבן על בסיס ענבי אינזוליה של פיריאטו/יקב פיריאטו

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: לבן יבש על בסיס ענבי אינזוליה מכרמים בגובה 300 מ' באיזור טרפאני (D.O.C), במערב סיציליה. תסיסה במיכלי נירוסטה מבוקרי טמפרטורה. שלושה חודשי התיישנות במיכלי נירוסטה על משקעי השמרים. צבע זהוב. באף פרי טרופי, הדרים ומידה של עשבוניות. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, קישים, טארטים, גבינות.

דבר המבקר: הטרופיות היא נותנות הטון ביין הזה ולצידה חומציות משמעותית. לבן שיש בו מורכבות וריבוי ניואנסים לצד רעננות. יין אוכל שמורכבותו ואיכויותיו ניכרים דווקא כשהוא קצת פחות קר.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

ב-11 מילים: טרופי, רענן וראוי. רק שימו לב לא ללגום אותו קר מדי.

Firiatto, Santagostino Baglio Soria 2014 I.G.T

יקב פיריאטו, איטליה. יקב פיריאטו,
עוצמה ברורה. אדום על בסיס ענבי נרו ד'אבולה של פיריאטו/יקב פיריאטו

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום על בסיס ענבי נרו ד'אבולה מאיזור טרפאני במערב סיציליה (I.G.T Terre Sicilliane) בגובה 200 מ'. תסיסה במיכלי נירוסטה מבוקרי טמפרטורה. שמונה חודשי התיישנות בחביות עץ אלון אמריקאיות. צבע אדום עמוק. באף פרי אדום ושחור, תבלינים ועשבים. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, נתחי מיושנים על עצם, קדירות. גבינות בשלות.

דבר המבקר: עוצמה ברורה שלא באה על חשבון מורכבות, עומק וריבוי ניואנסים. פרי אדום ושחור, תבלינים וחמיצות נהדרת. יין שמשלב ים תיכוניות מסורתית ביסודות מודרניים שתענוג ללוות בו סטייק טוב.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת. מעט מאד אדומים בתמחור הזה מתחרים בו באיכויות).

בארבע מילים: יין סטייקים מושלם למדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully