וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ערבים ויהודים מסרבים להיות אויבים": צעדת האוכל שחיברה שוב את אורי בורי וסעיד

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 15:07

שבוע לאחר שהלהבות איימו להחריב את המרקם העדין של עכו, חזרו אנשי האוכל של ישראל לסמטאותיה כדי לומר את המובן מאליו. "אנחנו קודם כל בני אדם, ואחר כך מוסלמים, נוצרים, יהודים ודרוזים. זה לא דו-קיום, זה רב-קיום", הסביר סעיד אבולעפיה

בווידאו: מסעדת אורי בורי הוצתה בעכו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

שבוע לאחר שהלהבות ליחכו את סמטאותיה ואיימו להרוס לצמיתו את המרקם החברתי העדין שלה, מספקת היום (שלישי) עכו מעט אופטימיות בצל המתיחות. וכמו לא מעט אירועים בימים האחרונים (ובשנים האחרונות, למען האמת), האופטימיות הזאת מגיעה מעולם האוכל הישראלי.

לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

אירוע "מסעדנים למען השלום" כינס במסעדת "אורי בורי" אנשי אוכל ערבים ויהודים, וכן את ראש העיר עכו שמעון לנקרי, ואת הרב הראשי של העיר יוסף ישר. הוא נועד להבליט את מה שהוחשך בימים האלימים האחרונים - אהבת אדם וקדושת חיים - ולומר שוב את המובן מאליו. כלומר, שמסעדנים ישראלים מכל המגזרים והדתות מסרבים להיות אויבים ומתחייבים לארח באהבה כל אדם ללא הבדל דת, מין וגזע.

אנשי אוכל ערבים ויהודים חתמו על אמנה נגד אלימות וצעדו בעכו. מני מתוק,
"יש מספיק אנשים טובים". המפגש בעכו, היום/מני מתוק
"צריך לזכור שאנחנו קודם כל בני אדם, ואחר כך מוסלמים, נוצרים, יהודים ודרוזים. זה לא דו-קיום, זה רב-קיום"

המסעדנים, ובהם אורי ירמיאס עצמו, חיים כהן, חמודי עוקלה, מוחמד ברגוט ועפרה גנור, חתמו על "אמנה של שלום ותקווה", והמשיכו משם בצעדה משותפת לחומוס סעיד בשוק המקומי.

"באתי להביע סולדיריות עם אורי, ועם קורבנות הפרעות", אמר לוואלה! אוכל סעיד אבולעפיה, אחד ממשתתפי האירוע, "זה מצער ומעציב שישראל הידרדרה לתהום כל כל עמוקה וכל כך מהר, ורציתי להראות ולהדגיש שמדובר בקומץ שלא מייצג את הרוב, קומץ שאיבד כל צלם אנוש".

אבולעפיה, שהבליט מיד עם פרוץ המהומות מסר של מרטין לותר קינג, הדוגל ב"אור שדוחק החוצה את החשיכה, ואהבה שעושה אותו דבר לשנאה", העריך כי "ייקח הרבה זמן לאחות את הפצעים, ובצדק", אך הביע במקביל תקווה "שאנשים יבינו כי לא מדובר פה בנציגים של עכו. כל השכנים של אורי באו לחזק אותו ולתמוך בו".

לדבריו, "בסופו של דבר הכוח הוא בידינו. אם העם יפסיק להציף שליליות ולהיסחף עם הגל הזה, נוכל להתקדם הלאה. אנחנו עובדים אחד עם השני וחיים בשכנות. צריך לזכור שאנחנו קודם כל בני אדם, ואחר כך מוסלמים, נוצרים, יהודים ודרוזים. זה לא דו-קיום, זה רב-קיום. יש כאן מגוון של עמים ותרבויות ודתות וכולם צריכים ללמוד לחיות ביחד. אף מצב לא מצדיק אלימות".

ההידרדרות הזאת, הבהיר, לא מתרחשת בפעם הראשונה, "אבל זאת כן הפעם הכי גרועה". כעת, הבהיר, ינסו אנשי האוכל להורות על הכיוון האנושי הנכון. "אצל חומוס סעיד אתה לא מקבל שולחן, אלא כיסא בשולחן, וכולם יושבים לאכול יחד. זה מאחד אנשים ושובר את הקרח. צריך פשוט למצוא את זה עכשיו מחדש".

ערבים ויהודים, כנאפה ועוגת גבינה"

"המנהיגים שלא פוחדים לדבר עכשיו

לכתבה המלאה
אנשי אוכל ערבים ויהודים חתמו על אמנה נגד אלימות וצעדו בעכו. מני מתוק,
אלימות היא לא הדרך. חיים כהן חותם על האמנה, היום/מני מתוק

המהומות הקשות בעכו הובילו להרס אדיר בשטחה של "אורי בורי", וגלשו במהירות גם למקומות אחרים באזור, לרבות מלון "האפנדי" המפואר, גם הוא בבעלות ירמיאס, ומסעדת "מרקטו". כ-15 בני אדם נפגעו באירועים, לרבות גבר בן 84 שנפצע באורח קשה בשריפה במלון ושוטר ששבר את רגלו.

בריאיון שהעניק לליאת רון ברדיו צפון 104.5FM, סיפק ירמיאס זווית נוספת לאירועים. "הייתי בתוך המסעדה, באו רעולים ושברו את החלונות. חשבנו שזה נגמר ובינתיים קיבלתי הודעה שניסו להתקיף את המלון ורצתי לשם", שיחזר, "במלון ראיתי שהוא כבר מלא בפיח ובסימני שריפה ואחד האורחים נכווה קשה בניסיון לצאת".

ירמיאס סיפר כיצד דאג להוציא את כל הדיירים, "ובינתיים קיבלתי הודעה ששורפים את המסעדה. הזעקנו את מכבי האש אבל הם התעכבו, ובינתיים כיביתי את האש בעצמי עם צינור גומי, רק שעה וחצי אחר כך הגיעו מכבי האש".

לדבריו, "הנזק גדול אבל אני לא כועס, כעס מעכב. לא זיהיתי את התוקפים כי היו רעולי פנים, אבל יש מספיק אנשים טובים בעכו שבאו להושיט יד".

סעיד אבולעפיה, יקיר ליסיצקי וסעיד שאמי. אנשי אוכל ערבים ויהודים חתמו על אמנה נגד אלימות וצעדו בעכו. מני מתוק,
"אף מצב לא מצדיק אלימות". סעיד אבולעפיה, יקיר ליסיצקי וסעיד שאמי, היום בעכו/מני מתוק

האירועים הקשים בעיר הובילו שפים ערבים בולטים, ובהם נשאת עבאס ממסעדת "ארמון סהרה" בכפר נין ולונא זרייק ממסעדת "לונא" בנצרת, לפנות לעוקביהם ברשתות החברתיות בקריאה דרמטית לשקט. "תחדלו מיד מהאלימות, זוהי לא הדרך. אתם הורסים לכולנו את השקט", הדגיש עבאס.

"הימים האחרונים מתוחים מאוד ומייצרים אווירה קשה ברחובות המדינה", פתח עבאס, "מותר למחות. זאת זכות דמוקרטית במדינה דמוקרטית. אבל אלימות היא לא הדרך הנכונה. ונדליזם כנגד בתי עסק של חפים מפשע היא בטח ובטח לא הדרך".

שעות ספורות קודם לכן, התייחסה גם זרייק לאירועים, וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה דברים ברוח דומה - בערבית ובעברית: "די אלימות... מלחמה... הסתה... אנרכיה ברחובות... הורסים את הכול", תקפה, "די..... ח'לאס.. מספיק. לאן אתם נוהרים? כולנו ביחד נשלם מחיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully