וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממזר, התותח וזה ששווה 600 שקל: יינות רוזה, אבל טובים

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 5:25

אבי אפרתי משתדל ללכת בדרך כלל על יינות זולים ומתוני תמחור, המספקים תמורה ראויה לכסף. השבוע הוא חרג ממנהגו, וזה השתלם מאוד

רחפן מעל הכרמים של יקב תבור/באדיבות יקב תבור

רבים ממדורי היין המיובא בשנה האחרונה נסובים סביב יינות זולים ומתוני תמחור, המספקים תמורה ראויה לכסף. השבוע חורג המדור ממנהגו והולך על קצת יוקרה.

לכל ביקורות היין של אבי אפרתי
לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

בשאטו ד'אסקלנס (Chateau l'Esclans) מייצרים רוזה בלבד עם דגש על יינות יוקרתיים וגבוהים. היקב, השוכן בלב פרובנס, נמצא מ-2006 בבעלותו של סשה לישיין. בכרמי היקב מגדלים גרנאש, סינסו, סירה, רולי (ורמנטינו), מרלו, מורבדר וטיברו. גפני הרוזה מגיעים מכרמים בוגרות מאוד (חלקן בני למעלה מחמישים ואף למעלה ממאה שנה) שמיקומן גבוה מאוד.

הקרקע הייחודית משלבת גיר, חצץ וחימר. ריכוז הטעמים הנגזר מתנאים אלו יוצא דופן. הבלנדים המשמשים ליינות מגיעים מערבובי זנים שונים מחלקות שונות, כנהוג ביינות שמפניה. שני יינות הבסיס תוססים ושוהים בנירוסטה. ביין הביניים משלבים נירוסטה ועץ, ובגבוהים יש תסיסה ושהות ממושכת בעץ.

שאטו ד'אסקלנס, צרפת. שאטו ד'אסקלנס,
קרקע ייחודית ותנאים יוצאי דופן. שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

הלהיט הנמכר והממותג של היקב הוא יין ה"וויספרינג אנג'ל". מתחתיו, ב-75 שקלים, נמצא יין הפתיחה "דה פאלם ביי וויספרינג אנג'ל". הוא לטעמי ההפתעה הגדולה של הטעימה הזו, שמספק תמורה מצוינת ממש לכסף.

מעליהם נמצאים יינות יקרים יותר, איכותיים להפליא כולם. Garrus, היין עתיר התהילה של היקב, שעולה 600 שקלים והגיע במשורה לארץ, הוא ללא ספק יין מדהים, שמזכיר שמפניה. אבל לתעופת אמת בעיני ראוי "Les Clans", היקר בעליל גם הוא, בטח בהקשרי יינות רוזה (249 שקלים) אבל הנהדר ממש.

כל היינות, בכל קטגוריית המחיר, מתאימים מאין כמותם לימי החום כמובן. אספנים מבוססים בוודאי ישמחו לשים את ידם על "גארוס". לכולם מומלץ לטעמי להצטייד בהרבה "דה פאלם ביי וויספרינג אנג'ל" לקראת הקיץ. ואם בא לכם להשקיע יותר ברוזה שווה, "לה קלאנס" הוא חתיכת יציאה. את יינות שאטו ל'אסקלנס אפשר למצוא ברשת חנויות "יין בעיר". לחיים!

לפעמים הריזורט מחכה במקרר

יין יווני במחיר שעשה לנו יאסו

לכתבה המלאה

Chateau d'Esclans, The Palm by Whispering Angel 2020

ביקורת יין רוזה, שאטו ד'אסקלנס. שאטו ד'אסקלנס,
יובש טוב. דה פאלם ביי וויספרינג אנג'ל של שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס גרנאש, סינסאו וקריניאן. תסיסה במיכלי נירוסטה. צבע ורוד סלמון. באף פרי אדום עדין. גוף קל-בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 75 שקלים.

הכי מתאים ל: סביצ'ה, טרטר דג, כריך הרינג, פסטות, פיצה, עוף.

דבר המבקר: "פאלם ביי וויספרינג אנג'ל" הוא האח הקטן והפושט של "וויספרינג אנג'ל" הממותג. השובבות והאופי שהוא מפגין, הכוללים יובש טוב, מינרליות ומגע תיבול, הם מבחינתי ההפתעה היותר מתוקה של הטעימה הנוכחית.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשלוש מילים: קטן אבל ממזר.

Chateau d'Esclans, Whispering Angel 2020

ביקורת יין רוזה, שאטו ד'אסקלנס. שאטו ד'אסקלנס,
פרובנסלי קלאסי. וויספרינג אנג'ל של שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס גרנאש, סינסאו ורולי (ורמנטינו) מגפנים בוגרות (בנות 10-12 שנים) הגדלות על אדמת חימר וחצץ. התיישנות על השמרים (סור לי) במיכלי נירוסטה בין שלושה לארבעה חודשים, אגב בטונאז' (ערבוב השמרים). צבע ורוד חיוור. באף פרי אדום ושפע פרחים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ברוטבי שמן זית וחמאה, פירות ים מוקפצים.

דבר המבקר: רוזה פרובנסלי קלאסי, ראוי מאוד, עם כל החבילה המתבקשת מיינות כאלו - פרי טוב, חמיצות ראויה, יובש טוב וכל השאר. זה יופי של יין, ולא בכדי הוא התמתג היטב ונמכר במאסות. אבל אחרי שטועמים את שאר היינות ומעמידים את כולם למבחן משווה, נדמה שבפרמטרים של אופי וייחוד הוא דווקא המרשים פחות.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלי).

בתשע מילים: טוב, איכותי וראוי אבל עם קצת פחות אופי וייחוד.

Chateau d'Esclans, Rock Angel 2019

ביקורת יין רוזה, שאטו ד'אסקלנס. שאטו ד'אסקלנס,
דגשי חומצה ברורים. רוק איינגל של שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס גרנאש, סינסאו ורולי (ורמנטינו) מגפנים בוגרות (בנות 20-25 שנים) הגדלות על אדמה סלעית. 60% מהיין עבר תסיסה מבוקרת במיכלי נירוסטה. היתר בחביות עץ אלון צרפתי, עם בטונאז' (ערבוב השמרים) למשך שישה חודשים. צבע ורוד מבריק. באף פרי אדום, תבלינים ופרחים. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 159 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: רוזה מינרלי, עם דגשי חומצה ברורים, יובש טוב, ניקיון, דיוק וחדות רבה. יסחוב בקלות כל ארוחת ים, גם מושקעת ומוקפדת, אפילו בשלב העיקריות.

בחמש מילים: כוכב הרוק הוורדרד של פרובנס.

Chateau d'Esclans, Les Clans 2019

ביקורת יין רוזה, שאטו ד'אסקלנס. שאטו ד'אסקלנס,
הולך אל הגבוה. Les Clans של שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס 80% גרנאש ו-20% רולי (ורמנטינו) מגפנים בנות 50-55 שנה, מכרמים גבוהות על אדמות גיר וחצץ. תסיסה והתיישנות בת 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, על השמרים (סור לי). צבע ורוד חיוור. באף פרי אדום ואגוזיות. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 249 שקלים.

הכי מתאים ל: צדפות, פירות ים, לובסטר.

דבר המבקר: יינות רוזה נוטים בדרך כלל להיות פשוטים ושמחים. היין הנוכחי - וזה ניכר כבר כשמרחרחים את הכוס - הולך אל הגבוה. זה נמשך גם בחיך: פרי עדין, מצוין ממש, יובש חד משמעי, ניקיון, חדות, שפע עומק ואופי, פועל יוצא של מפגש נכון עם עץ, ומקדם גסטרונומי מרשים. הרוזה הזה מספק חווית לגימה יוצאת מן הכלל. עם אוכל נכון מן הים פשוט אי אפשר להפסיק ללגום ממנו. רוזה הוא יין שנוהגים לפתוח וגם ללגום באגביות. את הבקבוק הזה שווה לשמור לארוחה חגיגית, עם שותפים שיידעו להעריכו.

בארבע מילים: תותח על, לא פחות.

Chateau d'Esclans, Garrus 2018

ביקורת יין רוזה, שאטו ד'אסקלנס. שאטו ד'אסקלנס,
חמאתיות ניכרת. Garrus של שאטו ד'אסקלנס/שאטו ד'אסקלנס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש על בסיס 90% גרנאש ו-10% רולי (ורמנטינו) מגפנים בוגרות מאד, בנות למעלה ממאה שנים(!) מכרמים גבוהות. תסיסה והתיישנות בת עשרה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, על השמרים (סור לי). צבע ורדרד. באף הדרים, פרי יבש, מעט פרי אדום. גוף מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 599 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים בארוחות מושקעות במיוחד.

דבר המבקר: זה יין גבוה ממש שאיכויותיו יוצאות דופן, זה ברור. הפרי מעודן במיוחד, החמיצות והתיבול מרשימים והחמאתיות ניכרת. כמו ביין הקודם ניכר שימוש רב מחשבה ואיפוק בעץ. זה יין שמזכיר במובנים רבים את החוויה בחיך שמייצרת שמפניה רוזה איכותית במיוחד, רק ללא בועות. עידון, גסטרונומיות ואיכות עילאית. מן הסתם, כמו תמיד ביינות יוקרה, לא מדובר בבקבוק שהעיסוק במקדם התמורה לכסף רלוונטי בעניינו. לגימתו היא ללא ספק חוויה.

בשבע מילים: נהדר לאספנים (בעיקר אם הפרוטה מצויה בכיסם).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully